کد خبر 801471
تاریخ انتشار: ۲ آذر ۱۳۹۶ - ۰۲:۴۹
استفاده از استراتژی ایران هراسی، این بار توسط عربستان

روز چهارشنبه شهر سوچی روسیه شاهد دو نشست مهم بود.

به گزارش مشرق، احمد کاظم زاده در یادداشت روزنامه جوان نوشت:

روز چهارشنبه شهر سوچی روسیه شاهد دو نشست مهم بود. یکی نشست سه‌جانبه است که با حضور سران روسیه‌، ایران‌ و ترکیه برگزار می‌شود و دیگری نشست مخالفان به اصطلاح خوش‌خیم سوریه است که درباره نحوه مشارکت در روند سیاسی گفت‌وگو می‌کنند. هرچند پیش از این نیز نشست‌هایی از این قبیل برگزار شده بود اما فضای جدیدی که این نشست‌ها در آن برگزار می‌شود از ابعاد مختلف به آنها اهمیت مضاعف داده و تأثیرگذاری آنها را افزایش داده است. این نشست‌ها در فضایی برگزار شده که پروژه براندازی و پروژه تروریسم تکفیری و در رأس آن داعش در سوریه و منطقه کاملاً به شکست انجامیده است و ایران و روسیه  (و سوریه نیز به واسطه ) به مثابه محور پیروز در این نشست حضور یافته‌اند و ترکیه نیز هرچند دیر به این محور پیوست اما ضمن جلوگیری از افزایش مخاطرات ناشی از مشارکت در پروژه‌های قبلی حداقل در بخشی از پیروزی‌های جدید نیز خود را سهیم می‌داند، هرچند از یک نظر مواضع و منافع مخالفان را در این نشست دنبال می‌کند.

برخی از کارشناسان نشست سه‌جانبه سران سوچی را به نشست سه‌جانبه یالتا در واپسین روزهای جنگ جهانی دوم تشبیه می‌کنند که نقش اساسی در ترسیم نظم نوین جهانی داشته است. این بدین مفهوم است که نظم جدید در خاورمیانه با ابتکار و مدیریت کسانی شکل می‌گیرد که نقش اساسی در مقابله با پروژه تروریسم تکفیری و پروژه براندازی در سوریه داشتند. این بدین مفهوم است که کسانی که در پشت پروژه‌های تروریسم تکفیری و براندازی دولت و نظام سیاسی سوریه قرار داشتند می‌خواستند به واسطه گروه‌های تکفیری و با ایجاد هرج و مرج به اصطلاح سازنده نظم مورد نظر خود را پی‌ریزی کنند و شکل و شمایل منطقه را به دلخواه خود ترسیم کنند و سایکس – پیکوی جدیدی را بنا نهند.

از این دید پیروزی مثلث‌ ایران‌، روسیه و سوریه پیروزی همه کسانی است که در پی صلح و ثبات در منطقه بوده و هستند و آنها نیز همانند ترکیه با چرخش به موقع می‌توانند خود را در این پیروزی بزرگ سهیم و شریک بدانند. البته برای برخی از بازیگران آشوب‌ساز همچون عربستان گویا مرغ بیش از یک پا ندارد و در حالی که 140 معارض سوری همزمان با نشست سران ایران‌، روسیه و ترکیه برای مشارکت در روند سیاسی گفت‌وگو می‌کنند، عربستان تعدادی از مخالفان سوری را در ریاض گردهم آورده و می‌خواهد از آنها برای حضور در نشست ژنو اهرم فشار بسازد. این بدین مفهوم است که عربستان به‌رغم شکست‌های پی‌درپی همچنان در مسیر خلاف رودخانه شنا می‌کند و تلاش‌های روسیه و شخص ولادیمیر پوتین را در سوچی به چالش می‌گیرد که این می‌تواند واکنش مسکو را در پی داشته باشد. 

منبع: روزنامه جوان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس