ام 60

تانک ام ۶۰ از جمله پرشمارترین جنگ افزارهای ساخته شده در کلاس خود است و هم اکنون دو رقیب سرسخت غربی وارد رقابت برای ارتقاء این تانک قدیمی شده اند.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، تانک M۶۰ پاتون را می توان یکی از موفق ترین محصولات زرهی ساخت آمریکا در دوران جنگ سرد دانست که موفقیت های بسیاری در بازار صادراتی بدست آورد که البته بخشی از آن طبق معمول ناشی از لابی های سنگین مسئولان سیاسی و نظامی این کشور برای فروش تجهیزات جنگی آمریکایی است؛ درست مانند اتفاقی که امروز نیز ترامپ آنرا کلید زده است. بر اساس آمارها حدود ۱۵ هزار دستگاه از این تانک در مدل های مختلف ساخته و به کشورهای مختلفی صادر شده است. در این میان می توان به کشورهایی مثل برزیل، بحرین، مصر ، ایران ، مراکش، لبنان ، عربستان سعودی ، رژیم صهیونیستی، اسپانیا، ترکیه ، پرتغال و تونس به عنوان کاربران این تانک اشاره کرد. این تانک به افتخار ژنرال جورج اس پاتون از فرماندهان معروف زرهی این کشور در جنگ جهانی دوم نامگذاری شده است.

این تانک ها در جریان نبردهای اعراب و رژیم صهیونیستی، جنگ ۸ ساله ایران و عراق، تهاجم نظامی آمریکا به عراق در سال ۱۹۹۱ و درگیری های اخیر عربستان و ترکیه در یمن و سوریه حضور داشته اند و با توجه به گذشت زمان بسیار زیاد، در سالهای اخیر این تانک در برخی از کشورها مورد ارتقاء قرار گرفته و این امکان را فراهم کرده است که بدون هزینه قابل توجه، تانکی را برای نبردهای قرن بیست و یکم در اختیار داشته باشند. در مدت اخیر دو بسته ارتقاء جدید برای تانک های ام ۶۰ ارائه شده که یکی از آنها از آمریکا و دیگری از طرف ایتالیا است. بسته ارتقاء ایتالیایی بیشتر با امید برای کسب مشتری در خاورمیانه عرضه شده و به نظر رقیبی بسیار جدی برای طرف آمریکایی محسوب می شود و عملا نشان می دهد اقتدار آمریکا در حوزه ارتقاء تجهیزات نظامی، کاملا به خطر افتاده است. نزدیک به یک ماه قبل در جریان نمایشگاه دفاعی بحرین این بسته ارتقای ایتالیایی برای اولین بار به صورت رسمی رونمایی شد.

SLEP : تلاش آمریکایی ها برای ارتقاء تانک قدیمی

بسته ارتقایی SLEP که توسط شرکت آمریکایی ریتهون ارائه شده شامل چندین مورد مختلف است. در ابتدا در این ارتقاء موتور ۷۵۰ اسب بخاری تانک ام ۶۰ با یک نمونه ۹۵۰ اسب بخاری تغییر و توپ خان دار ۱۰۵ میلی متری که به صورت استاندارد بر روی ام ۶۰ نصب شده با یک توپ ۱۲۰ میلی متری مدل L۴۴ ساخت آلمان تعویض شده است . استفاده از این توپ برد درگیری این تانک را کاملا افزایش خواهد داد.

سیستم کنترل آتش جدیدی برای این تانک نصب شده که هدف گیری و محاسبات مربوط به شلیک را نیز به صورت دقیق تر و سریعتر خصوصا برای شلیک در بردهای بیشتر را ممکن می کند. از دیگر ارتقاء های صورت گرفته در این بسته پیشنهادی تعویض سیستم هیدرولیکی چرخش برجک با یک نمونه الکترونیکی است که چرخش سریع تر و کم صدا تر برجک را به کاربر عرضه می کند. سیستم جدید هدفگیری دید در روز و شب نیز برای این ارتقاء لحاظ شده است.

ام ۶۰ ارتقاء یافته توسط شرکت ریتهون

برای حفاظت بیشتر از خدمه ، تیربار سنگینی که بر روی برجک قرارداد به صورت کنترل از راه دور و به همراه سیستم اپتیکی عرضه شده است. در عین حال در دور تانک نیز از زره قفسی استفاده شده است که از تانک در برابر حملات با سلاح هایی مثل سری RPG-۷ حفاظت می کند. در بخش کناری نیز زره هایی به بدنه تانک نصب شده است.

ایتالیایی ها وارد می شوند

کشور ایتالیا خود از کاربران قدیمی تانک ام ۶۰ است که البته این جنگ افزار را در حال حاضر از خدمت خارج کرده اما شرکت ایتالیایی Leonardo با هدف بازار کشورهای دارندگان این تانک خصوصا در خاورمیانه یک بسته ارتقاء بسیار قوی را در بازار ارائه کرده است. نکته بسیار مهم درباره این بسته اینجاست که هر آنچه در این ارتقاء ارائه شده صرفا توسط ایتالیا ساخته شده است و خبری از قطعات ساخت آمریکا یا دیگر کشورها در این میان نیست و این خود موقعیت خوبی را برای دارندگان ام ۶۰ که به هر دلیلی به بازار آمریکا دسترسی ندارند فراهم می کند.

ایتالیایی ها به سراغ تعویض موتور نرفته بلکه با یک ارتقاء نزدیک به ۲۰ درصد به توان موتور استاندارد اضافه کرده اند. در حقیقت تانک ام ۶۰ از نظر سیستم پیشرانه دچار مشکلی نیست و این ۲۰ درصد افزایش توان نیز به دلیل تامین نیاز سامانه های جدید و افزایش وزن به دلیل اضافه شدن نه چندانی به تانک است.

ایتالیایی ها نیز بر روی تانک جدید یک توپ ۱۲۰ میلی متری بدون خان نصب کرده اند که قابلیت شلیک تمامی مهمات استاندارد ناتو را دارد. این توپ ساخت شرکت  Oto Melara ایتالیا است که پیش از این بر روی زره پوش های Centauro ۲ نصب شده بود. اما یک مزیت مهم این توپ به نمونه نصب شده در بسته ارتقاء آمریکایی بحث کاهش لگد حاصل از شلیک است. در این توپ سیستم دفع ضربه خاصی به کار رفته است که نیروی حاصل از شلیک را شدیدا کاهش داده و در نتیجه فشار ایجاد شده به بدنه بعد از هر شلیک نیز کاهش می یابد. به همین دلیل عمر سازه تانک افزایش خواهد یافت.

ام ۶۰ ارتقاء یافته توسط شرکت Leonardo

در داخل تانک تعویض کامل سیستم کنترل آتش و نصب سیستم های اپتیکی دید در روز و شب لحاظ شده و یک سامانه کشف آتش سوزی در درون تانک و اطفاء حریق داخلی نیز در این بسته ارتقاء وجود دارد. تیربار سنگین نصب شده روی تانک نیز با یک سیستم اپتیکی کاملا مجزا مخصوص فرمانده تانک به صورت کنترل از راه دور توسعه پیدا کرده است که توان گردش ۳۶۰ درجه را دارد و به دوربین های عادی و ترمال و سیستم مسافت سنج لیزری نیز مجهز شده است. سیستم دیده بانی توپچی تانک نیز تعویض شده است.

در مسئله حفاظت و در بخش عقبی تانک زره های قفسی نصب شده است که تانک را از جهت حملات راکتی حفاظت می کند. در بخش برجک و کنار تانک نیز با قطعات زرهی قابل نصب به سطح STANAG ۴۵۶۹ Level ۶ ارتقاء پیدا کرده است. این سطح از مقاومت هم بیشتر در برابر تهدیدات نه چندان جدی کاربرد دارد. باید به این نکته اشاره کرد که تانک ام ۶۰ چه در مدل های تولید انبوه شده در سالهای جنگ سرد و چه در این دو بسته ارتقاء از سطح حفاظت جالبی برای مقابله با تهدیدات جدی ضد زره را ارائه نمی کنند. از همین رو است که بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند در صورت ارتقاء تانک ام ۶۰ بر اساس هر کدام از بسته های ارتقایی که در بالا به آنها اشاره شده نیاز حتمی به یک سامانه دفاع فعال شدیدا وجود خواهد داشت.  بد نیست به آن اشاره کنیم که در حال حاضر شرکت ایتالیایی Leonardo در حال کمک به انگلستان برای توسعه یک سامانه حفاظت فعال بومی است.

 در حال استاندارد ایتالیایی ارائه شده به نسبت نمونه آمریکا مشخصا هم در بحث افزایش عمر سازه و هم در بخش حفاظت با توجه به سامانه اطفاء حریف داخلی و هم با توجه به زره بیشتر موفق تر عمل کرده است.

در این میان بد نیست به یک نکته اشاره شود که آن هم تجربه M-۶۰ های ارتقاء یافته ترکیه توسط صنایع نظامی اسراییلی در جریان جنگ در سوریه است. ام ۶۰ های ترک ارتقاء یافته را شاید بتوان محافظت شده ترین نمونه ام ۶۰ در جهان دانست که البته این تانک نیز در چندین مورد در برابر نیروهای کرد و تروریست های داعش مجهز به موشک های ضد زره تسلیم شد. رژیم صهیونیستی چندین مدل ارتقاء بر روی تانک ام ۶۰ را دارد که در نهایت تنها مشتری صادراتی آن ترکیه بود. که البته این قرارداد ارتقاء نیز بعد از بهم ریختن روابط دو طرف ناتمام ماند.

ام ۶۰ ارتقاء یافته ارتش ترکیه در سوریه که ظاهرا دچار مشکل شده است !

آنچه که در بالا به آن اشاره شد نمونه ای از تلاش برای بدست آوردن بازار در قرن جدید بود. ایتالیایی ها با این که خود سازنده تانک ام ۶۰ نبودند اما بسته ارتقایی بسیار خوبی را برای این تانک معرفی کرده اند. می توان گفت با اضافه کردن یک سامانه حفاظت فعال به این تانک ارتقاء یافته و با هزینه شاید در حدود یک سوم قیمت خرید یک تانک مدرن کشوری می تواند به تانکی دست پیدا کند که از تمامی استاندارد های روز برخودار است ، در عین حال به دلیل استفاده از توپ کم فشار تر عمر سازه را افزایش می دهد ، نیازی به تهیه قطعات مربوط به این بسته ارتقاء از کشور دیگر نیست و در نهایت با وجود خدمه با تجربه ام ۶۰ ارتقاء یافته توسط این شرکت ایتالیایی یک رقیب سرسخت برای هر دشمنی در میدان نبرد خواهد بود.

این تاکید صنایع نظامی ایتالیایی نشان می دهد علاوه بر انکه می توان بدون نیاز به کشور سازنده - حتی اگر آمریکا باشد- یک تانک را کاملا ارتقاء داد و بهینه کرد، امکان ارتقاء سایر تجهیزات نظامی ساخته شده در سالها و دهه های قبل نیز فراهم است؛ به شرطی که نگاه به دست و زبان کشورهای دیگر حتی اگر کدخدا نامید شده باشند، نباشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 29
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 4
  • میلاد IR ۲۳:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۵
    15 33
    شاید به کمک ایتالیا و عزم مسئولین. بشه ی حرکت های امیدوار کننده ای در بحث تقویت زرهیمون که اوضاع خوبی تو منطقه نداره بکنیم
  • IR ۲۳:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۵
    25 3
    تانک ام 60 تانک بشدت انعطاف پذیری هست در زمینه ارتقا و بسته های ارتقا مختلفی براش ارائه شده ! مثلا یک مدل ام 60 -2000 هست برای پیشنهاد به مصر که شامل نصب برجک آبرامز روی شاسی ام 60 بوده ! در همین کشور خودمان ایران ، پروژه صمصام رو ارتش ارئه داد که شامل نصب زره کناکت یک روی برجک و سیستک کنترل آتش کت 72 بود که البته به مرحل انبوه نرسید ، الان می شود همان رو زره و دیگر اجزا تانک کرار روی تمام ام 60 ها اجرا کرد ! و یا ذوالفقار از همین تانک ام 60 نشات گرفته شده که در طی سه مرحله ذوالفقار یک که در اصل ارتقا همین ام 60 بود ، ذوالفقار دو و سرانجام ذوافقار سه رسید به چیزی که مشاهده کردیم که بشدت شبیه آبرامز و ام 60-2000 شد ، اما متاسفانه به مرحل تولید نرسیده ! حتی خود ذوالفقار هم آن ژن غربی بر امده از تانک ام 60 رو در زمینه انعطاف در برابر ارتقا هنوز داراست و در این زمینه بسیار بهتر از شاسی تی 72 هست . ارتقا تمام تی 72 هامون به استاندارد کرار لازمه ، اما جوابگو آینده ما نیست و ما تانک بهتری لازم داریم که تنها با سرمایه گذاری روی ذوالفقار و به نتیجه رساندن ان و انبوه سازی آن قابل تامین است .
  • IR ۲۳:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۵
    14 1
    نیازی ب گفتن نیس برخیهاشو خودمون میتونیم ارتقا بدیم فقط تقویت موتور و کاهنده ضربه عقبی لوله شلیک هستش که باید باهاشون مذاکره کنیم.درود
  • سام ۲۳:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۵
    14 11
    ديگه زمان اون هست كه يك تكوني به زرهي بديم خيلي نياز هست نوسازي و مدرن سازي تجهيزات قديمي مون رو كه حسابي هم موجود هست توي كشور الان همين ايتاليا كه اشاره شد بهترين گزينه هست واقعا بارها حسن نيت هم نشان دادن توي ارتقا صنعت به كشورمون
    • IR ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۶
      31 3
      خصوصا در زمینه ماهواره ( ماهواره مصباح 1 )
  • ميتراندير IR ۰۰:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۶
    17 2
    با تشكر از نوشتار جامع نويسنده گرامي. با مطالعه نوشتار به نظر ميرسه كه نويسنده قصد داشته تا اين موضوع رو متوجه خوانندگان كنه كه در شرايط فعلي ميتوان از بسته ارتقا ايتاليايي براي تانك هاي ام ٦٠ كشورمان بهره برد و كاملا هم صحيح است. كشور ايتاليا به عنوان يكي از قدرت هاي پيشروي نظامي و عضو ناتو همواره روابط معقولي رو با ما داشته و طبق برجام و محدوديت هاي نظامي احتمالا مشكلي به جهت ارتقا پيش نخواهد آمد، پس چه خوب است كه مسئولين محترم علاوه بر بهره گيري از دانش و توان بومي نيم نگاهي به كشورهاي متعادل حوزه نظامي داشته باشند چرا كه تانك ام ٦٠ به عنوان نمونه همچنان مي تونه با ارتقاي درخور به فعاليت هاي خودش در حوزه هاي عملياتي خصوصا شرق كشور ايفاي نقش كنه و حيف است بستر آن همچنان به همان شكل خريداري شده پيش از انقلاب بدون تغيير و ايضا عقب گرد بماند ، از طرفي در شرايط فعلي با توجه به ناوگان موجود با هزينه به مراتب كمتر از خريد ميشه در مدت زمان كوتاهي يك بازدارندگي نسبي در محدوده عملكرد اين تانك ها ايجاد كرد ، كشور ايتاليا هم روابط خوبي با ما دارد و اين ارتقا هم با توجه به امكانات داخلي آنها و بدون هيچ محدوديت خارجي از جانب آمريكا هست و مواردي مثل دعوت دريادار سياري به اين كشور و ... نشون ميده آنها هم علاقه مند به همكاري در حوزه دفاعي هستند، از طرفي شركت لئوناردو اين كشور در كنار سوابق موفقي مثل ساخت هواپيماهاي آموزشي ، ميتونه به عنوان يك همكار در بخش هاي مختلف مثل همين حوزه زرهي تلقي بشه و چه خوبه خواهد شد اگر در كنار ديپلماسي سياسي نگاه عميق تري به حوزه ديپلماسي دفاعي بشه تا در بستر همكاري مشترك ، سطح دانش ما هم افزايش پيدا كنه و امكانات قدرتمندي داشته باشيم.
    • سارومان IR ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۶
      7 0
      این بحث ها تکرار مکررات هست و کلی طرح و برنامه داخلی و خارجی وجود داشت و داره موضوع تخصیص نیافتن منابع مالی در بودجه های کاغذی بوده و هست شما با کشوری طرفید که بودجه زرهی اون به صد میلیون دلار نمی رسه!!..
  • IR ۰۰:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۶
    17 18
    تانک متعلق به چند دهه قبل را، ایتالیا الان داره ارتقا میده. این را باید ببینی. مثل اینه که بگی الان که ویندوز 10 همه گیر شده، یکی بیاد داس را توسعه بده. مسلما این دو قابل رقابت نیستند. ویندوز 10 کجا و داس کجا. 40سال به بالاها، حتما سیستم عامل داس را یادشون میاد.
    • سجاد IR ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۶
      15 1
      از تانک ارتقا یافته می توان در نقش زره کوب و پشتیبانی نیروی پیاده استفاده کرد . هر چند تا موتور ارتقا نیابد عملا نمی شود کاری کرد . چون اصل ارتقا روی نصب زره ماژولار است و با این کار وزن تانک افزایش می یابد . پاشنه آشیل ما در ساخت تانک ، ساخت بالگرد ، ساخت جنگنده موتور است . ما دسته کم به 2000 تانک ، 200 بالگرد ترابری ، 70 بالگرد رزمی ، 150 جنگنده 4++ نیاز مبرم داریم و بوجه نظامی را باید افزایش داد .تحقیقات نیاز به پول دارد .
    • احمد IR ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۶
      6 2
      در واقع مثل اینه که یکی بگه سلاح کلاشنیکوف رو ارتقا بدیم که به حد سلاحهای مدرنتر برسه که خیلی هم حرف بدی نیست. در ضمن اگر انتظار دارید ساختارهای نظامی کشور خرج های میلیاردی برای ارتقای تجهیزات بکنن یه کم در زمینه یارانه نقدی و غیر نقدی به بودجه کشور کمک بفرمایید.
    • IR ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۶
      8 0
      اگر این طوری بخوایم بگیم شما الان نباید از خودروی بنزینی و دیزلی که تکنولوژی شون مربوط به 100 سال قبله استفاده کنی. الان باید از خودروهای اتمی استفاده کنی. الان میتونی با راکتور اتمی مثل نمونه ای که در کاوشگر "کنجکاوی" درمریخ استفاده شد نیروی محرکه خودرو رو تامین کنی! داداش فناوری بخش محرکه و آتش تانکهای الان نسبت به 40 سال پیش فرق چندانی نکرده همشون از همون سیستم محرکه و آتش استفاده میکنن. بیشترین پیشرفت ها در بخش های الکترونیکی و تجهیزات جانبی بوده مثل اپتیک، کنترل آتش و رایانه شلیک بالستیک ، مکانیابی ، حفاظت فعال و ... . واسه همین با تقویت این بخش ها ما یک تانک نسبتا پیشرفته در اختیار خواهیم داشت. زره رو هم میشه با راهکارهای ساده و ارزان مثل زره قفسی تا حد زیادی تقویت کرد درسته که مثل کنتاکت 5 نمیشه ولی به طرز موثری در برابر راکتهای 1 مرحله ای تقویت میشه. این روش در جنگ سوریه به طورگسترده استفاده شد.
  • IR ۰۰:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۶
    16 1
    هر کشوری به فکر ساخت تجهیزات نظامی بومی هستش، چون اگه قرار باشه فقط خریدار باشه، هم هزینه بسیار زیادی داره، هم اینکه اگه جنگی بشه، کشور صادر کننده تجهیزات که از نقاط ضعف محصولش باخبره ممکنه، نقاط ضعف محصولش رو به دشمن کشور خریداری کننده بده.
  • آرش کمانگیر IR ۰۱:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۶
    13 2
    به نام خدا . سلام . در ایران نیز این تانک با افزایش سامانه های مسافت یاب لیزری و دوربینهای دید در شب و و سامانه نشانه گیری پیشرفته و استابلایزر برجک توپ که امکان تیراندازی دقیق در حال حرکت را بوجود آورده و تغییرات فراوان که توان رزمی تانک ام-60 را افزایش داده است به مدل ( صمصام ) ارتقاء یافته است .
  • علی IR ۰۲:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۶
    9 2
    ایتالیا خودش تانک میدان نبرد درسطح جهانی نداره. و ازین بابت ازکشورهای دیکع اروپایی عقب تره . مثلا لئوپارد المانی چلنجر انگیلسی و لکرگ فرانسوی. ولی اصلا به کدخدا چه ربطی داره. کشورهای زیادی دربحث زرهی هستن که فعالیت خوبی دارن مثل اکراین یا حتی لهستان. خیلی از کشورها تجهیزاتشون رو ارتقا میدن. مثل ایران خودمون که بسته ارتقا کرار یه بسته مناسبه ولی اگه به صورت انبوه اجرا بشه. مشرق جان وقتی برجک عوض میشه‌ توپ عوض میشه سیستم کنترل اتش عوض میشه موتور عوض میشه زره عوض میشه درعمل دیگه ما یه تانک جدید داریم دیگه اسمش ارتقا نیست که
  • معین IR ۰۲:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۶
    13 6
    بلـه واقعأ هم همینطوره!! تجربه سال های گذشته ثابت کرده که ما در توسعۀ برنامۀ موشکی یک قدرت جهانی هستیم که الآن دنیای کفر زوم کرده روی این مسئله!! اما هنوز هم دست های گدایی عده ای به سمت به قدرت های غربی و به اصطلاح واژۀ توهمی شان «کدخدای جهان» دراز است و چشمهایشان به تکنولوژی بیرونی خیره و حتی مشکل آب خوردن ملت را گره خورده به کشورهای پیشرفته میدانند! و این دحالیست که ملت تماماً عقیده به این مسئله دارند که ایران و ایرانی با خودکفایی و توجه به درون در هیچ کار و زمینه ای ناموفق نخواهد بود اما متأسفانه در مقابل هم افرادی که مردم بعنوان اصلح در صف اول گمارده‌أند به این باور نبوده و به عزم و ارادۀ ملی پشت کرده و گاهأ متلکی هم می پرانند! و جالب‌تر اینکه با همۀ بدعهدی ها و کینه توزی های دشمنان قسم خورده مان در توافق تاریخی «ب‌رج‌ا‌م» که انگار تمامی ندارد هنوز هم امیدوارانه گوشه چشمی به کرم إیالات متحده دارند!!!
  • IR ۰۳:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۶
    15 7
    خود آمریکایی ها از آبرامز و ایتالیایی ها از امثال آریته استفاده می کنند چرا این ها دنبال ارتقای ام 60 برای ارتش خودشان نمی روند ؟؟ جواب سادس چون ارتقا روی امثال این تانک ها ، آفتابه خرج لحیم کردنه یعنی این تانک ها از پایه توان ورود به جنگ های امروز که انواع ضدزره قدرتمند شرقی و غربی ریخته را ندارند حالا 10 بسته ارتقا بدین فرقی نمی کنه اما می تونه یکسری کشورو بدوشه و حتی می تونه باعث فروش ضایعات ته انبار آمریکا و ایتالیا به قیمت گزاف هم بشه و این زرنگیشونه .
    • احمد IR ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۶
      12 2
      اتفاقا قضیه کاملا بر عکسه. سوال اینه چرا کشوری که خودش توانایی ساخت تانک مدرن داره میره تانکهای قدیمیش رو ارتقا می ده؟ جواب اینه که هر تانک مدرن چند میلیون دلار پولشه. بیشتر عمرش رو هم تو انبار می گذرونه، فوقش تو چند تا مانور شرکت می کنه. پس اگر هدف دفاع از کشور باشه و نه پز اسلحه دادن، باید از همه امکانات استفاده کرد تا با کمترین هزینه طرفیت دفاعی قابل قبول بوجود آورد.
  • IR ۰۵:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۶
    4 0
    کشور ایتالیا خود از کاربران قدیمی تانک ام ۶۰ است که البته این جنگ افزار را در حال حاضر از خدمت خارج کرده اما شرکت ایتالیایی Leonardo با هدف بازار کشورهای دارندگان این تانک خصوصا در خاورمیانه یک بسته ارتقاء بسیار قوی را در بازار ارائه کرده است.
  • محمد IR ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۶
    9 1
    یه عکس از ام ۶۰ های ارتش ایران هم میزاشتی که هیچی
  • RU ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۶
    11 6
    عتیقه های جنگ سرد را می خواهند گردگیری کنند! اصلا قابل مقایسه با تانکهای امروزی نیستند.
  • IR ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۶
    3 1
    خیلی خوب می شود که چند تا از این بسته های ارتقاء را داشته باشیم. اما آیا ایتالیا همسایه وحوشی همچون عربستان و امارات است؟ همان ام 60 ارتقاء نیافته هم برای آنها که همسایه سویس و اسلوونی و اتریش هستند بیشتر از کافی بود. دلیل ارتقاء این هست که قطعات این تانکها دیگر پیدا نمی شود و اگر می خواهند تبدیل به آهن قراضه نشود باید تغییراتی بدهند که بشود قطعات را از بازار تهیه کرد.
  • محمود IR ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۶
    18 1
    یعنی عاشق این هموطنهامونم کلا تو صنایع نظامی تبهر دارنداین رو ازچهارشنبه سوریهامون هم میشه فهمید
  • RU ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۶
    13 1
    اول از همه باید اینها را واکس بزنند که زنگ این چند دهه عمر از روش پاک بشه.
  • مغزمتفكر جعلي IR ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۶
    7 1
    البت فراموش نشود ك ايتاليا اواكس هم ميسازد!
  • آوا IR ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۶
    6 1
    مشرق جان درسته ارتقای ام 60 در خیلی از کشورهای دنیا انجام میشه اما هرقدرم ارتقاش بدی تانک اصلی میدون نبرد نمیشه الان ترکیه در کنار ام 60 های ارتقا یافته لئوپارد و تانک جدید آلتای داره به عنوان تانک اصلی.البته ماهم رکوردار ارتقای نصفه نیمه اییم از سبلان گرفته تا صمصام و تیام کلی طرح ارتقا رونمایی شد امادریغ از اینکه یکیش واقعا به طور انبوه انجام شه
  • هومن US ۱۷:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۶
    9 2
    آفتابه خرج لحیمه .
  • GB ۰۷:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۷
    3 2
    مشرق اسم سایتت را عوض کن بذار سایت تخصصی ادوات نظامی تا مردم الکی نیان سایتت
  • IR ۰۰:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۹
    0 1
    اصلن قصد و غرضتون از عکس آخر تابلو نبود ! یعنی تانکهای شما دچار مشکل نمیشن !؟
  • IR ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۵
    3 6
    جغرافياي منطقه اي بسيار مهم است ،ايتاليا قرار نيست با كشورهاي اروپايي وارد جنگ شود كه احتياج به هزينه هاي گزاف داشته باشد ولي ايران با توجه خريد هاي تسليحاتي در خاورميانه بايد بروز باشد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس