بسیج سازندگی - کردستان - سننندج

سازمان بسیج سازندگی به عنوان مجموعه تأثیرگذار در سازمان بسیج مستضعفین که بخش‌های مربوط به حوزه خدمت‌رسانی، ارتباط با مردم، محرومیت‌زدایی و کارآمدی را در حوزه‌های اقتصادی دنبال می‌کند...

گروه جهاد و مقاومت مشرق - سازمان بسیج سازندگی به عنوان مجموعه تأثیرگذار در سازمان بسیج مستضعفین که بخش‌های مربوط به حوزه خدمت‌رسانی، ارتباط با مردم، محرومیت‌زدایی و کارآمدی را در حوزه‌های اقتصادی دنبال می‌کند چشم‌اندازی برای فعالیت‌هایش تهیه کرده است تا بتواند در زمینه تقویت و توسعه و رویکردهای انقلابی و جهادی به نحو احسن در سطح جامعه نقش‌آفرینی کند. همان‌طور که مقام معظم رهبری تأکید فرمودند، بخشی از چشم‌انداز ما مربوط به جوانان و اوقات فراغت آنها می‌شود که باید به شکل کاملاً صحیح پر شود و با اقدامات تأثیرگذار بتوان زمینه کادرسازی مورد نظر برای نظام را فراهم کرد و جوانان را با مشکلات، ظرفیت‌ها و توانمندی‌های جامعه آشنا کرد. این یکی از اهداف اساسی ما در بحث بسیج سازندگی است که اتفاقاً دلیل اصلی تشکیل بسیج سازندگی را نیز شامل می‌شود. 30 آبان 1396 مصادف با روز بسیج، اقتصاد مقاومتی و محرومیت‌زدایی است و مجالی فراهم شد تا با سرهنگ پاسدار عبدالله اصغری به گفت‌وگو بنشینیم.

آقای اصغری بسیج سازندگی استان تهران با چند گروه جهادی در رفع محرومیت‌ها و اقتصاد مقاومتی فعالیت می‌کند؟
در حال حاضر ما 350 گروه جهادی فعال داریم که در آینده گروه‌های جهادی تخصصی را افزایش خواهیم داد. این گروه‌ها شامل گروه‌های فرهنگی، مهندسی، عمران، پزشکی و اشتغالزایی می‌باشد که هر گروه جهادی همراه خود روحانی، پزشک عمومی و متخصص، مهندس کشاورزی و شیلات دارد. به عنوان نمونه باید به بزرگ‌ترین تیم پزشکی تحت عنوان بقیه‌الله‌الاعظم اشاره کنم که در دو ماه گذشته به رودبار جنوب از توابع استان کرمان اعزام شدند که در مدت 10 روزه حضورشان دو بیمارستان صحرایی ثابت و دو بیمارستان سیار احداث کردند و به بیش از ۱۰ هزار نفر خدمات پزشکی ارائه داده شد. از آذر 1395 تا به امروز 157 گروه جهادی به مناطق محروم استان‌های تهران، خوزستان، لرستان، کرمان، ایلام و خراسان جنوبی اعزام شدند. یکی از شاخص‌ترین فعالیت‌های ما در تابستان امسال اعزام دانش‌آموزان 112 مدرسه در قالب طرح هجرت ۳ به مناطق محروم روستایی جهت رنگ‌آمیزی و زیباسازی بود.
اغلب تصور می‌کنند کار بسیج بیشتر ترویج فرهنگ آبادانی است اما شما کارهای عمرانی را هم انجام می‌دهید.
بله، به لطف خدا از آذر 1395 تا سال 1396 در عرصه عمرانی 192واحد احداث کردیم که از خانه برای نیازمندان گرفته تا ساخت مسجد و مدرسه و ساخت مخزن 60مترمکعبی را دربر می‌گیرد. ساخت راه روستایی و سایر اقدامات از دیگر عملکردهای ماست. در ادامه این اقدامات ۲۵۹ مورد هم تعمیر و بازسازی داشتیم. از نمونه‌های این بازسازی می‌توانم به مرمت روستای قلعه سیمون در اسلامشهر اشاره کنم که به یک سکونتگاه وحشتناک تبدیل شده بود.
درباره وضعیت مردم این روستا بیشتر توضیح دهید.
فضای خانه‌های این روستا مخروبه بود و از بنر و چوب برای سقف خانه‌ها استفاده شده بود. برای دیوارها هم از قوطی‌های روغن بهره برده بودند. مردم این روستا در این خانه‌های مخروبه زندگی می‌کردند. بعد از شناسایی با برگزاری جلسات متعدد با ادارات و نهادهای مختلف از جمله بنیاد شهید، بنیاد مسکن، کمیته امداد، بنیاد برکت و سایر دستگاه‌هایی که با دولت مرتبط هستند، بازسازی را در دستور کار قرار دادیم. در نهایت روستا را کامل تخریب کردیم و برای ساکنانش یک اسکان موقت ایجاد و با تلاش همه رزمنده‌های جهادی و کمک مسئولان ۴۹ واحد مسکونی در آنجا ساخته و با حضور فرمانده کل سپاه سردار جعفری افتتاح شد. در حال حاضر هم فاز دومش را در کنار ساخت مسجد، خانه عالم، کارگاه اقتصاد مقاومتی و فروشگاه اقتصاد مقاومتی آغاز کردیم. ان‌شاءالله این روستا با استفاده از ظرفیت‌های مردمی و خیرین بازسازی شود که به نام روستای قلعه سیمون یا روستای شهید جعفری تنها شهید همان روستا نامگذاری شود. همچنین از شاخص‌ترین اقدامات در بحث عمرانی ساخت بوستان ولایت بود که به یک پارک روستایی تبدیل شد. از آذر ماه سال گذشته تاکنون ۷۱۸ کارگاه تولیدی در بخش اقتصاد مقاومتی صنایع تبدیلی و مشاغل خانگی ایجاد شد و با آموزش و اعتبار سپاه حدود ۲۱۱۶ نفر به‌طور مستقیم در این کارگاه‌ها مشغول کار هستند.
چه برنامه‌ای برای هفته بسیج دارید؟
از اولین روز هفته بسیج گروه‌های جهادی فرهنگی و پزشکی فعالیت خود را شروع می‌کنند. طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده و با رویکرد بسیج به سمت خدمت‌رسانی به مردم، ۵۶ روستا به عنوان جامعه هدف در استان تهران مشخص شده و گروه‌های جهادی سه سال متوالی در این روستاها فعالیت‌های فرهنگی و پزشکی و دندانپزشکی خواهند داشت. در این هفته ۱۵ نمایشگاه فعالیت‌شان را در ارتباط با عرضه مستقیم محصولات اقتصاد مقاومتی دنبال می‌کنند.  در هفته بسیج مزار شهدای گمنامی که دو سالی از دفنشان گذشته و نیاز به ساخت بارگاه دارند در چهارمین روز آذر با حضور فرمانده محترم سپاه سردار حزنی دبیر و مشاور فرمانده کل سپاه در امر به معروف افتتاح می‌شود. ایجاد نمایشگاه عرضه مستقیم محصولات اقتصاد مقاومتی برای ارائه محصولات تولیدی از کارگاه‌های کوچک و زودبازده از دیگر برنامه‌های این هفته است. برنامه‌های دیگر ما در این هفته چه در سطح استان تهران و چه در سطح شهرستان با رویکرد خدمت‌رسانی به مردم اجرایی می‌شود.
روحیه بسیجی را چطور تعریف می‌کنید؟
یکی از ویژگی‌های سازمان بسیج و در کل همه بسیجیان این است که سربازان گوش به فرمان ولایت هستند و همواره چشمشان به فرمایشات مقام معظم رهبری است تا ببینند ایشان در چه عرصه‌ای احساس نیاز می‌کنند تا این سربازان خط اول، در آن حوزه ایفای نقش کنند. لذا سازمان بسیج از جمله مجموعه‌های منحصر به فرد و پیشتاز در اجرای منویات رهبری در حوزه اقتصاد مقاومتی است. یعنی به محض اینکه حضرت آقا مطالباتشان را در سطح کشور مطرح می‌نمایند، سازمان بسیج با تشکیل یک سری کارگروه‌های تخصصی و انجام کارهای کارشناسی جدی و فشرده وارد عمل می‌شود. سازمان بسیج از جمله مجموعه‌های منحصر به فرد و پیشتاز در اجرای منویات رهبری در حوزه اقتصاد مقاومتی است.

منبع: روزنامه جوان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس