طرح دفاع مقدس

از تاریخ 2/9/1366 نیروهای اتحاد میهنی کردستان عراق روی ارتفاع ویولان وارد عمل شد. این اقدام موجب شد دشمن توجه خود را به آن محور معطوف نماید و پس از دو روز درگیری آن ها را به عقب براند.

گروه جهاد و مقاومت مشرق - شرح عملیات نیروها با حرکت از محورهای مختلف پس از 5 الی 8 ساعت راهپیمایی، در نزدیکی مواضع دشمن استقرار یافته و به انتظار فرمان آغاز عملیات نشستند.

سرانجام عملیات در ساعت 01:16 بامداد 29/8/1366 با رمز مبارک یا محمد بن عبدالله، ادرکنی آغاز شد و یگان های عملیاتی به طور هماهنگ و هم زمان به مواضع دشمن یورش بردند و پس از یک ساعت موفق شدند قلل 1424، 1426 (قله اول)، 1418 (قله دوم) و 1391 (قله سوم) و قرارگاه تاکتیکی تیپ 39 را تصرف کنند.

از ساعت 5 صبح، دشمن با بکارگیری عناصر باقیمانده از تیپ 39 پاتک کرده و توانست یکی از یگان های خودی را حدود 300 متر عقب براند. با روشن شدن آسمان، پاتک دوم عراق نیز شروع شد که با مقاومت قوای خودی سرکوب گردید.

پس از آن، هیچ تحرک موثر و مهمی از دشمن در طول روز اول مشاهده نشد.

در شب دوم، نیروهای خودی مجددا وارد عمل شده و سه قله دیگر گرده رش را تصرف کرده و در نهایت موفق شدند به طور کامل این ارتفاع را در اختیار بگیرند. دشمن که ارتفاع گرده رش را از دست داده بود، از روز سوم عملیات شروع به پاتک برای بازپس گیری این ارتفاع کرد که هر یک از آن ها با مقاومت طرف مقابل خنثی شد.

از تاریخ 2/9/1366 نیروهای اتحاد میهنی کردستان عراق روی ارتفاع ویولان وارد عمل شد. این اقدام موجب شد دشمن توجه خود را به آن محور معطوف نماید و پس از دو روز درگیری آن ها را به عقب براند.

یک‌ ساعت‌ پس‌ از شروع‌ حمله، در همان‌ تاریکی‌ شب، سه‌ قله‌ حیاتی‌ و مهم‌ منطقه‌ را آزاد و مقر قرارگاه‌ تاکتیکی‌ تیپ‌39 و گردان‌ یک‌ این‌ تیپ‌ را در اختیار گرفتند. تنها مقر گردان‌2 این‌ تیپ‌ در ادامه‌ یال‌ شمالی‌ کوه‌ گرده‌ رش‌ همچنان‌ در دست‌ دشمن‌ باقی‌ ماند که‌ آن‌ هم‌ در شب‌ دوم‌ و در مرحله‌ پایانی‌ عملیات‌ آزاد شد. با پاتکهای‌ یک‌ هفته‌ای، دشمن‌ نتوانست‌ نیروهای‌ ایرانی‌ را به‌ عقب‌ براند و این‌ نقاط‌ حساس‌ را دوباره‌ در دست‌ بگیرد.

از این‌ رو با تثبیت‌ خطوط‌ خودی، شرایط‌ برای‌ انجام‌ عملیات‌ «بیت‌المقدس2» در بدترین‌ وضعیت‌ جوی‌ زمستان‌ و در زیر بارش‌ برف‌ و با وجود سرمای‌ کشنده‌ کردستان‌ مهیا شد.

در این‌ عملیات‌ دو روزه‌ علاوه‌ برگرفتن‌ جای‌ پا و سرپل‌ در آنسوی‌ رودخانه‌ قلعه‌ چولان‌ و آزادسازی‌ شهرماووت،4 روستا نیز آزاد و چندین‌ دستگاه‌ تانک‌ و نفربر زرهی، ده‌ هادستگاه‌ خودروی‌ نظامی، انواع‌ ماشین‌های‌ مهندسی‌ و راه‌سازی، چندین‌ قبضه‌ آتشبار توپخانه‌ و شماری‌ انبار مهمات‌ منهدم‌ و4 تیپ‌ پیاده،3 گردان‌ توپخانه،2 گردان‌ کماندویی‌ و1 گروهان‌ تانک‌ ارتش‌ عراق‌ نیز متلاشی‌ شد. و بیش‌ از2200 تن‌ از نیروهای‌ دشمن‌ کشته‌ و زخمی‌ شدند و یا به‌ اسارت‌ درآمدند. همچنین‌ چند دستگاه‌ تانک، یک‌ دستگاه‌ رادار «رازیت» و مقداری‌ سلاح‌ و مهمات‌ به‌ غنیمت‌ رزمندگان‌ اسلام‌ در آمد.

منبع: راسخون

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس