زلزله

زمین‌لرزه‌ای به‌بزرگی ۷.۳ ریشتر شامگاه یکشنبه در "ازگله" کرمانشاه رخ داد که خسارات بسیاری به مناطق شهری و روستایی غرب استان کرمانشاه وارد کرد.

به گزارش مشرق، لرزیدن تعداد زیادی از استان‌های کشور طی شامگاه یکشنبه موجب وحشت عمومی و حضور مردم در خیابان‌ها شد. در این گزارش علاوه بر آخرین وضعیت خسارات زلزله در غرب کشور، اخبار برخی از استان‌هایی که در جریان این زمین‌لرزه تکان خوردند آمده است.

مطابق اطلاعات اولیه منشأ لرزش استان‌های مختلف کشورمان وقوع زلزله در مرز کرمانشاه با کشور عراق بوده است. این زمین‌لرزه در منطقه «ازگله» استان کرمانشاه ثبت‌شده است. برای مشاهده تمام اخبار زلزله کرمانشاه اینجا را کلیک کنید.

برای مشاهده اخبار، تصاویر و فیلم‌های روز اول اینجا کلیک کنید

برای مشاهده اخبار، تصاویر و فیلم‌های روز دوم اینجا کلیک کنید

برای مشاهده اخبار، تصاویر و فیلم‌های روز سوم اینجا کلیک کنید

برای مشاهده اسامی جانباختگان اینجا کلیک کنید

۲۲:۰۰/خطری که زلزله‌زدگان چادرنشین را تهدید می‌کند

محمودرضا مرادی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه پس از ارائه خدمات درمانی به مصدومان زلزله اخیر استان هم‌اکنون اولویت دانشگاه مسائل بهداشتی از جمله پیگیری بهداشت آب برای جلوگیری از بیماری وبا و بیماری‌های دیگر است اظهار داشت: مردم سعی کنند از آب معدنی و آب‌هایی که با تانکر به آنها می‌رسانند و نیز از غذاهایی که مطمئن باشند استفاده کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه همچنین سم‌پاشی دامهای زیر آوار مانده را برای جلوگیری از ایجاد آلودگی لازم و ضروری دانست.

مرادی با بیان اینکه به محض ارسال خبر زلزله، کمیته بحران در دانشگاه با حضور تمامی معاونان دانشگاه تشکیل شد گفت: با برنامه‌ریزی و تقسیم کار این کمیته و نیز کمک وزارت بهداشت و استان‌های هم جوار خدا را شکر توانستیم  اقدامات درمانی بسیار خوبی انجام دهیم هرچند شایستگی مردم ما بیش از اینهاست.

وی با اشاره به اینکه ما اطلاع کافی از تعداد کشته شدگان خارج از مراکز درمانی نداریم تعداد فوت شدگان در بیمارستانها را ۴۷۴ نفر و ترخیصی را ۱۴۰۴ مورد اعلام کرد و افزود: ۴۱۰ نفر در بیمارستان طالقانی و ۲۱۰ نفر در بیمارستان امام رضا(ع) مورد جراحی قرار گرفته‌اند و برای ۱۸۱ نفر نیز در اسلام‌آباد غرب جراحی‌های کوچک انجام گرفته است.

رئیس دانشگاه در مورد اولویت‌های کاری علوم پزشکی گفت: انتقال بیماران اولین اولویت ما بوده و با هماهنگی به عمل آمده با وزارت بهداشت، در تهران ۱۰۰۰ و در همدان  و استانهای مجاور ۴۰۰ تخت پشتیبان برای ما در نظر گرفته شد که  ۱۷۰ نفر با هواپیمای امدادرسانی و  ۹۸۷ نفر نیز به جاهای مختلف اعزام شدند و به علت تاریکی هوا و عدم امکان استفاده از بالگرد در همان ساعات اولیه صبح مصدومان را انتقال دادیم.

مرادی درمان را اولویت دوم حوزه کاری خود برای چند روز آینده اعلام کرد و گفت: ممکن است بیمارانی باشند که نیاز به عمل جراحی دوم و سومی هم داشته باشند که با تمهیدات صورت گرفته در وزارت بهداشت هزینه این عملها برای همه حتی افرادی که به تهران اعزام می‌شوند رایگان است.

وی با بیان اینکه ما هم اکنون مشکلی بابت نیروی انسانی نداریم گفت: با توجه به اینکه بیمارستانهای ما در دو شهرستان اسلام‌آباد غرب و سرپل‌ذهاب آسیب دیده‌اند برای ارائه خدمات بهداشتی، درمانی و واکسیناسیون تصمیم بر این است که از کانکسهای مخصوص استفاده کنیم.

مرادی با بیان اینکه  "هیچ خیری شاید از این مهمتر نباشد که به سلامت مردم اهمیت بدهیم" از اعلام آمادگی افراد خیری که قرار است وارد ساخت بیمارستان، مراکز بهداشتی و خرید تجهیزات پزشکی بشوند خبرداد و ابراز امیدواری کرد بتوانیم به صورت عملی باری از دوش دولت برداریم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه گفت: مردم اطمینان کنند که مسئولینی که پای کار هستند این اجازه را نمی‌دهند که مشکلی متوجه مردم عزیز ما شود و این موضوع که این مردم مرزنشین سالهای متمادی مشکلات جنگ را تحمل کردند از چشم هیچ مسئولی به دور نیست و به این مسئله توجه ویژه دارند.

۲۱:۲۵/ارسال کمک‌های غیرنقدی دفتر آیت‌الله مکارم‌ شیرازی به مناطق زلزله‌زده

در راستای ضرورت کمک همه‌جانبه به آسیب‌دیدگان زلزله غرب کشور، دفتر آیت‌الله مکارم شیرازی اقدام به ارسال کمک‌های غیر نقدی به مناطق زلزله‌زده کرد.

مرحله اول کمک‌های غیر نقدی این مرجع تقلید شامل پتو، چادر و آب معدنی امروز در قم بارگیری و به مناطق زلزله‌زده ارسال شد.

مجموع کمک‌های تهیه شده تاکنون شامل ۳۰۰ عدد چادر، هزار تخته پتو و پنج تریلی آب معدنی است.

پیش از این آیت‌الله مکارم شیرازی ضمن صدور پیام تسلیت و همدردی با زلزله‌زدگان، اجازه مصرف یک‌سوم از سهم امام(علیه‌السلام) را برای کمک به زلزله‌زدگان صادر کرده بود.

۲۱:۱۰/تشریح خدمات پزشکی به زلزله زدگان توسط وزیر بهداشت

دکتر سید حسن هاشمی با بیان اینکه کادر درمانی بیمارستان ها پیگیر اقدامات درمانی این مصدومین هستند، افزود: مصدومین بستری شده، از اقدامات درمانی صورت گرفته رضایت دارند اما نگران وضعیت مناطق زلزله زده و خویشاوندان خود در آن مناطق هستند.

وی با اشاره به اینکه برخی از مصدومین چندین عمل جراحی نیاز دارند، گفت: در زمان مقرر این جراحی ها انجام خواهد شد و برای دوره نقاهت به کرمانشاه منتقل می شوند.

وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه برای تمامی همراهان مصدومین زلزله، مهمانسرا و همراه سرا در نظر گرفته شده است، افزود: تمامی هزینه ها رایگان بوده و وزارت بهداشت با کمال افتخار در خدمت این عزیزان است.

وی با اشاره به حضور فعال و ‌بی نظیر دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در این مدت، افزود: تا پایان سال، هر یک از دانشگاه های علوم پزشکی مامور رسیدگی به مصدومین ترخیص شده از بیمارستان ها هستند و مصدومان پس از ترخیص از بیمارستان رها نخواهند شد.

وزیر بهداشت تصریح کرد: در عین حال سایر دانشگاه های علوم پزشکی کشور به دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه کمک خواهند کرد و با این دانشگاه همکاری های لازم به منظور ساماندهی کامل مصدومین زلزله زده را خواهند داشت.

وی با اشاره به این که رسیدگی به همه مصدومین بستری شده در بیمارستان های البرز، شیراز و همدان همانند بیمارستان های تهران است، افزود: دانشگاه های علوم پزشکی و بیمارستان های تابعه نیز موظف هستند که پیگیر درمان کامل مصدومین زلزله زده نیز باشند چرا که نباید این مصدومین احساس کنند رها می شوند.

هاشمی در ادامه با تاکید بر اینکه دغدغه زلزله زدگان در حوزه بهداشت و درمان نسبت به سایر حوزه ها کمتر است، گفت: مشکلات دیگر این مصدومین و زلزله زدگان در حال برطرف شدن است.

وزیر بهداشت با اشاره به اقدامات درمانی صورت گرفته از سوی اورژانس کشور در همان ساعات ابتدایی زلزله، گفت: به دلیل آسیب برخی از بیمارستان ها در اثر زلزله، بیمارستان های صحرایی ایجاد کردیم و مردم احساس شان بر این است که وزارت بهداشت و اورژانس آنچه را که در توان داشته انجام داده است.

هاشمی افزود: تا دو هفته آینده در کرمانشاه نیز تمام مصدومین مرخص خواهند شد و مراقبت های روزانه و پیگیری درمان آنها همانند سایر بیمارستان ها انجام‌ خواهد شد.

وزیر بهداشت در خصوص اقلام دارویی و تجهیزات پزشکی مورد نیاز گفت: کلیه تحهیزات پزشکی و دارو ارسال شده و بخشی از این اقلام اهدایی از سوی دانشکاه های علوم پزشکی، بدون استفاده از اعتبارات دولتی بوده است و به همت ‌کادر درمانی اعم از پزشک و پرستار بخشی از نیازهای دارویی و تجهیزات پزشکی تامین شد و در حال حاضر براساس اعلام استاندار که مسئول اصلی ستاد بحران است، هیچ کمبودی از نظر تجهیزات، دارو و خون وجود ندارد.

۲۰:۳۰/استمهال ۲ساله بدهی مالکان زلزله زده مسکن مهر

به منظور مساعدت زلزله زدگان واحدهای مسکونی آسیب دیده و تخریب شده مسکن مهر، بدهی مالکان واحدهای آسیب دیده در زلزله اخیر تا ۲ سال استمهال شد.

۲۰:۰۰/موافقت آیت‌الله مظاهری با استفاده از سهم امام برای زلزله زدگان

دفتر آیت‌الله مظاهری از مراجع تقلید و رئیس حوزه علمیه اصفهان درباره جواز استفاده از ثلث سهم امام (ع) برای کمک به آسیب‌دیدگان زلزله اطلاعیه‌ای صادر کرد.

آیت‌الله مظاهری در پاسخ به سئوال مکرر مؤمنین در خصوص استفاده از سهم امام علیه‌السّلام برای کمک به آسیب‌دیدگان زلزله غرب کشور گفت: «اجازه می‌دهم ثلث سهم مبارک امام علیه‌السّلام در کمک به نیازهای آسیب‌دیدگان آن زلزله صرف شود».

۱۷:۵۷/بارش ‌برف و باران در غرب و شمال‌غرب‌ از هفته آینده

درمناطق غربی کشور، تا روز شنبه هفته آینده جو پایدار بوده و نوسان دمایی قابل توجهی پیش‌بینی نمی‌شود؛ از بعدازظهر یکشنبه با ورود سامانه بارشی به کشور در برخی نقاط شمال غرب و غرب افزایش ابر، بارش باران‌، گاهی رعدوبرق و وزش باد پیش بینی می‌شود. 

روزهای دوشنبه و سه‌شنبه هفته آینده در مناطق کوهستانی و سردسیر شمال غرب و غرب، بارش برف دور از انتظار نیست.

‌آسمان کرمانشاه ‌فردا صاف و روز شنبه هفته آینده صاف تا کمی ابری در بعضی ساعات وزش باد و افزایش ابر پیش‌بینی می‌شود؛ بیشینه و کمینه دما فردا در کرمانشاه ۱۹ و صفر درجه خواهد بود.

۱۷:۵۰/ ۳۰۰ تن اقلام ضروری از پایگاه هوایی مهرآباد به کرمانشاه اعزام شد

امیرسرتیپ دوم خلبان محمد تسویه چی فرمانده پایگاه یکم شکاری نیروی هوایی ارتش در خصوص عملیات امدادرسانی و انتقال محموله های ارسالی به آسیب دیدگان زلزله استان کرمانشاه اظهارداشت: بیش از ۳۰۰ تن اقلام مورد نیاز از پایگاه هوایی شهید سرلشکر خلبان لشگری نهاجا تاکنون برای کمک رسانی به زلزله زدگان استان کرمانشاه انتقال یافته است.

وی افزود: این میزان بار شامل چادر، زیرانداز، پتو، مواد غذایی کنسروی، آب معدنی، لباس گرم، اقلام دارویی و تجهیزات پزشکی با انجام ۱۶ سورتی پرواز توسط هواپیماهای ترابری سنگین نیروی هوایی ارتش اعم از سی ۱۳۰ بوئینگ ۷۰۷ و ۷۴۷ و ایلوشین انجام گرفته است.

فرمانده پایگاه یکم شکاری مهرآباد همچنین گفت: با توجه به اینکه هواپیماهای اعزام شده به منطقه مجهز به برانکادر بوده اند، در بازگشت از کرمانشاه ماموریت انتقال بیش از ۹۰ مجروح همراه با خانواده های آنها و همچنین ترابری تیم های امدادی و پزشکی را نیز برعهده داشتند.

امیر تسویه چی با اشاره به آمادگی بالا و تحرک سریع نیروی هوایی ارتش در ماموریت های محوله به این نیرو تصریح کرد: از همان دقایق پس از وقوع زلزله با هماهنگی انجام شده با دستگاه های ذیربط بارگیری و انتقال محموله های مورد نیاز برای آسیب دیدگان زلزله به عمل آمد و خوشبختانه انتقال و توزیع به موقع اقلام ضروری در منطقه عملیات امدادرسانی را شتاب بیشتری بخشید.

فرمانده پایگاه یکم شکاری مهرآباد در ادامه با اشاره به ازدحام مردم عزیز در مقابل این پایگاه برای اهدای کمک های خود به زلزله زدگان گفت: به منظور هماهنگی بهتر و تسریع در بسته بندی و ارسال محموله های امدادی به مناطق مورد نیاز، هموطنان کلیه کمک های اهدایی خود را به جمعیت هلال احمر تحویل داده تا از این طریق بارها و محموله ها جهت بارگیری هوایی به پایگاه منتقل شود.

۱۷:۳۰/تسهیلات بلاعوض به زلزله زدگان آماده پرداخت است

معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن کشور در نشست ستاد مدیریت بحران در شهرستان گیلانغرب که بعداز ظهر امروز ۵ شنبه با حضور استاندار کرمانشاه برگزار شد؛ اظهار داشت:با تلاش های استاندار کرمانشاه و نمایندگان مردم در مجلس، تسهیلات بلاعوض به زلزله زدگان در هیئت دولت تصویب شد.

وی افزود:  اعتبار تسهیلات بلاعوض به زلزله زدگان به بنیاد مسکن پرداخت شده است وپس از طی شدن پروسه ارزیابی کارشناسی، قابل پرداخت به حادثه دیدگان است.

۱۷:۱۵/نگران تأمین آب برای زلزله‌زدگان هستیم

فرهاد همتی در جمع خبرنگاران با اشاره به ذخیره ۵۰۰۰ متر مکعب آب در این روزها اظهار داشت: هرچند توسط تانکرهای سیار و توزیع بطری‌ها در حال تأمین آب مردم هستیم اما نگران آب برای روزهای آینده هستیم.

فرماندار گیلانغرب با بیان اینکه با وجود پیگیری‌های انجام شده توسط مجموعه دستگاه‌های خدماتی هنوز نتوانسته‌ایم در حد انتظار مردم خدمات را اجرا کنیم گفت: یکی از اساسی‌ترین نیاز مردم تأمین چادر است و تا این لحظه حتی یک تخته چادر میان مردم گیلانغرب توزیع نشده است.

همتی با بیان اینکه متاسفانه در این شهرستان اثاثیه مردم بیرون از منزل است بیان کرد: ادامه زندگی در این منطقه برای مردم سخت شده است و با توجه به وسعت خرابیهای ناشی از زلزله در شهرستانهای سرپل ذهاب و همجوار گیلانغرب شهر ما اندکی در حاشیه قرار گرفته است.

وی اظهار کرد: ۳۰ تا ۴۰ درصد روستاهای این شهرستان تخریب صددرصدی شده و غیرقابل سکونت است.

۱۶:۱۴/ کمک ۱۰ میلیارد تومانی یک خیر به زلزله‌زدگان کرمانشاه

سید پرویز فتاح در حاشیه عیادت از مجروحان زلزله‌زده کرمانشاه در بیمارستان سینای تهران با اشاره به موج کمک‌های مردمی برای زلزله‌زدگان استان کرمانشاه اظهار کرد: در چند روز گذشته ما شاهد کمک‌های خودجوش مردمی بودیم که نه تنها در اختیار کمیته امداد که از محل‌های دیگر برای زلزله‌زدگان استان کرمانشاه اعزام شد. 

وی با بیان اینکه  تا این لحظه ۵۰۰ کامیون از کمک‌های مردمی توسط کمیته امداد به مناطق زلزله‌زده اعزام شده است، افزود: در حال حاضر هلال‌احمر و سایر دستگاه‌های مسئول در امر کمک‌رسانی به زلزله‌زدگان بسیج شده‌اند تا نیازهای آنها را مرتفع کنند و در آخرین تماسی که با مناطق زلزله‌زده داشتم عنوان کردند که صف ده‌ها کیلومتری از محموله‌های کمک‌های مردمی در ورودی‌های شهر تشکیل شده و این حجم به اندازه‌ای است که باعث مشکلات ترافیکی نیز شده است و در این بخش نیازمند مدیریت این کمک‌ها هستیم.

رئیس کمیته امداد امام خمینی  با بیان اینکه کمیته امداد از طریق شماره حساب ۹۹۹۹ بانک ملی آماده دریافت کمک‌های نقدی هموطنان عزیز و خیرین است گفت: با توجه به اینکه از اوایل هفته آینده شاهد بارندگی در مناطق زلزله زده هستیم تامین چادر برای این عزیزان در نخستین اولویت قرار دارد و پس از آن لوازم گرمایشی، پتو و لباس گرم در اولویت‌های بعدی هستند و با توجه به اینکه فصل سرما نزدیک است و نیازهای این عزیزان قطعا با نیازهای امروزشان متفاوت خواهد بود بهترین کمک به آنها کمک‌های مالی است تا نیازهای این عزیزان در هر مرحله تامین شود. 

فتاح در پاسخ به سوال خبرنگار ما در خصوص بازسازی و احداث مجدد خانه‌های آسیب‌دیده در مناطق زلزله زده گفت: ما آمادگی داریم که ۳ هزار واحد مسکونی که تخریب‌شان از ۱۰ درصد به بالا هستند بازسازی و نوسازی کنیم و برآوردهای فنی آن نیز انجام شده است. 

وی در پایان خاطرنشان کرد: خوشبختانه هموطنان عزیز همواره کمک‌حال یکدیگر بودند و در این حادثه تلخ نیز شاهد کمک‌های بی‌شمار خیرین هستیم به طوری که شب گذشته یکی از خیرین با من تماس گرفت و برای کمک به زلزله‌زدگان اعلام آمادگی کرد و صبح امروز چکی به مبلغ ۱۰ میلیارد تومان در اختیار ما قرار داد. 

پرویز فتاح در جریان عیادت از مصدومان زلزله اخیر از کمک‌های وزارت بهداشت برای رسیدگی به این مصدومان تشکر کرد.

۱۵:۲۱/ بازسازی ۱۹۰۰ روستای زلزله‌زده کرمانشاه توسط سپاه

سردار سلامی با بیان اینکه ابعاد این فاجعه بسیار عظیم است تصریح کرد: حدود ۱۹۰۰ روستا در زلزله کرمانشاه آسیب دیده‌اند که وظیفه امداد رسانی  وبازسازی آنها به عهده سپاه است. سپاه از همان ساعات اولیه وقوع زلزله وارد عمل شد و فرمانده نیروی زمینی سپاه به همراه فرمانده قرارگاه نجف اشرف سپاه از همان ساعات اولیه پیگیر کار امداد رسانی در این مناطق بودند.

جانشن فرمانده کل سپاه ادامه داد: هم اکنون بیش از ۱۰۰۰ دستگاه ماشین‌آلات مهندسی از قرارگاه خاتم الانبیا و ۴ یگان مهندسی نیروی زمینی سپاه در حال آوار برداری و بازسازی مناطق زلزله زده هستند.وی افزود: همچنین سپاه با برپایی ۶ بیمارستان سیار صحرایی در اقصی نقاط مناطق زلزله زده مشغول ارائه خدمات درمانی به زلزله‌زدگان است و تاکنون چندین عمل جراحی در این بیمارستان‌ها انجام شده است.

سردار سلامی خاطر نشان کرد: نیروی هوافضای سپاه نیز در امر انتقال مجروحان نقش اساسی ایفا کرده است و بالگردهای سپاه نیز در کنار بالگردهای ارتش و هلال احمر مشغول امدادرسانی به زلزله زدگان هستند.

جانشین فرمانده کل سپاه گفت: هم اکنون ۳۲ سپاه استانی ما در حال جمع آوری کمک‌های مردمی هستند و در موضوع اسکان اضطراری، با توجه به سردی هوا نیاز مبرمی به پتو و وسایل گرمایشی و همچنین حمام و سرویش بهداشتی سیار وجود دارد.

وی در پایان تاکید کرد: ما به مردم اطمینان می‌دهیم تا زمان تامین کامل نیازهای مردم و اسکان کامل انها در این شرایط بحرانی کنارشان خواهیم بود.

۱۵:۱۷/ بازید وحید حقانیان از مناطق زلزله‌زده کرمانشاه

نماینده دفتر مقام معظم رهبری پیش از ظهر امروز وارد مناطق زلزله‌زده کرمانشاه شد.

وحید حقانیان از جانب مقام معظم رهبری با بازدید از مناطق زلزله‌زده کرمانشاه و گفت‌وگوی مستقیم با آسیب‌دیدگان از نزدیک در جریان چگونگی عملیات نجات و امداد و میزان خسارات وارده قرار گرفت.

نماینده دفتر مقام معظم رهبری در پایان‌ مأموریت‌ خود گزارشی‌ از مناطق‌ مورد بازدید و مسائل‌ و مشکلاتی‌ را که‌ مردم‌ با آن‌ها در میان‌ گذاشتند به‌ استحضار رهبر معظم انقلاب خواهد رساند.

۱۵:۱۲/ نیازهای کنونی ‌زلزله‌زدگان کرمانشاه چیست؟

محمدرضا امیریان رئیس جمعیت هلال احمر استان کرمانشاه در کرمانشاه با اشاره به اینکه زلزله‌زدگان اکنون نیازی به مواد غذایی ندارند اظهار داشت: مناطق آسیب‌دیده اکنون بیش از هر چیزی نیازمند پتو، چادر و لوازم بهداشتی هستند و با شروع بارندگی از هفته آینده نیاز به وسایل گرمایشی، لوازم بهداشتی  و لباس گرم تشدید می‌یابد.

جعفر دانش‌پرور مسئول جمعیت امام علی(ع) استان کرمانشاه اظهار داشت: اکنون مهمترین نیازهای آسیب‌دیدگان در این مناطق، کالاهایی همچون چادر، پتو، البسه گرم، شیر خشک، نایلون ضخیم برای پوشش چادرها، لوازم بهداشتی، کبریت، چراغ والور، زیرانداز و دارو است بنابراین جمعیت امام علی(ع) از همه مردم نوع دوست تقاضا دارد کمکهای خود را در قالب اقلام مذکور به  پایگاههای این جمعیت تحویل دهند.

براساس گزارشات افراد حاضر در مناطق زلزله‌زده پماد آد، پماد چشمی، پماد کالاندولا (ضدسوختگی)، شیر خشک، شیشه شیر، لباس زیرزنانه، پماد تتراسایکلین، پماد بتامتازون، شربت ضد سرفه، شامپو، صابون و مواد شوینده از جمله نیازهای زلزله‌زدگان است و مواد غذایی بیش از نیاز در حال ارسال است.

۱۴:۴۰/ حضور مدافعان حرم در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه برای امدادرسانی

مسئول روابط عمومی یگان «فاتحین» با اشاره به ارسال محموله کمک های اولیه و اقلام مورد نیاز برای مناطق آسیب دیده غرب کشور اظهار داشت: یگان فاتحین آمادگی دارد تا تعداد بیشتری از نیروهای مردمی مدافع حرم را برای کمک به مناطق آسیب زده ارسال کند.

وی گفت:با توجه به شرایط نامناسب مردم زلزله‌زده کرمانشاه تمام افراد وظیفه برادری نسبت به مردم داشته و تمام ملت ایران مردم داغدار و زلزله‌زده کرمانشاه را درک کرده و برای همدردی وکمک به هم‌نوعانشان همیشه آماده هستند.

مسئول روابط عمومی یگان فاتحین افزود: با توجه به اشتیاق مدافعان حرم حضرت زینب(س) برای کمک به مردم کرمانشاه، جمعی رزمندگان و جانبازان مدافع حرم در ساعات اولیه حادثه برای کمک به آسیب دیدگان در مناطق زلزله زده حضور یافتند.

۱۳:۵۰/ سرنوشت کودکان زلزله‌زده بی‌سرپرست چه می‌شود؟

سیدمهدی میر شاه ولد مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان بهزیستی کشور گفت: طی چند روزی که از زلزله کرمانشاه می‌گذرد تاکنون هیچ کودکی که پدر یا مادرش را همزمان از دست داده باشد،‌ برای واگذاری سرپرستی به این ارگان ارجاع داده نشده است.وی با بیان اینکه مسلما هستند کودکانی که یکی از والدین خود را زلزله کرمانشاه از دست داده‌اند،‌ تاکید کرد: با گذشت ۴ روز از زلزله مورد ارجاعی از این بابت نداشته‌ایم.

میرشاه ولد ادامه داد: در بین مصدومان کودکان و والدین زخمی شده وجود دارند که بدلیل شرایط موجود و دریافت خدمات درمانی از هم جدا هستند که تمامی آنها شناسایی و تحت پوشش قرار گرفته‌اند.

مدیرکل روابط عمومی سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه اورژانس اجتماعی کرمانشاه و کردستان در منطقه مستقر و تیم‌های آنها در مناطق زلزله زده توزیع و در حال شناسایی کودکان،‌ سالمندان و زنان بی سرپرست و بد سرپرست شده و معلولان هستند، گفت: چنانچه کودکی شناسایی شود، در مرحله اول توسط بهزیستی پذیرش، خدمات روانی و مشاوره‌ای انجام و پس از اقدامات لازمه، همانند سایر کودکان ساکن در شیرخوارگاه و مراکز شبه خانواده چنانچه شرایط واگذاری به خانواده‌های متقاضی را داشته باشد، با طی روند قانونی "فرزندخواندگی" و یا "امین موقت" اقدامات لازم در آینده صورت خواهد گرفت.

۱۱:۳۸/ مهدکودک سیار در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه ایجاد می‌شود

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه با بیان اینکه مشکلی برای تامین تجهیزات مورد نیاز معلولین نداریم، گفت: در حال حاضر فقط بیش از ۲۰۰ ویلچر آماده برای در اختیار معلولین گذاشتن داریم.وی با اشاره به اعزام هشت تیم اورژانس اجتماعی به چهار نقطه شهری و ۱۲ روستا در مناطق زلزله زده گفت: تاکنون ۱۵۰۰ مورد خدمات مددکاری توسط این تیم ها به زلزله زدگان ارائه شده است.

قادری با اشاره به شناسایی هشت کودک بی سرپرست در مناطق زلزله زده گفت: همه این کودکان تحویل خانواده و یا اقوامشان شده اند و هیچ کودکی با شرایط واگذاری در مناطق زلزله زده شناسایی نشده است.

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه بیان کرد: در صددیم ظرف دو روز آینده مهدکودک سیار را در مناطق زلزله زده راه اندازی کنیم که در این راستا از کانکس اهدایی کانون مهدهای استان استفاده خواهد شد.وی با اشاره به شناسایی پنج سالمند در مناطق زلزله زده گفت: این افراد به خانه سالمندان سپرده شدند.

قادری گفت: تاکنون کمک هایی به ارزش ۳۰ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان از طریق مراکز جمع آوری کمک های بهزیستی به زلزله زدگان استان کرمانشاه کمک شده است.

۱۰:۴۷/آمادگی قرارگاه خاتم‌الانبیاء(ص) برای بازسازی مناطق زلزله‌زده کرمانشاه

سردار عبداللهی با بیان اینکه با تمهیدات لازم مشکل آب مصرفی نیز رفع شده است، افزود: ۱۰ کامیون از سوی قرارگاه اقلام مورد نیاز مردم از قبیل چادر، پتو و لوازم مصرفی را بارگیری و بین مردم تقسیم کردند.وی تصریح کرد: بخش بزرگی از مشکلات مربوط به روستاها بوده که حوزه تقسیم‌بندی ما است، آواربرداری‌ها شروع شده و مشکل خاصی در تجهیزات، امکانات و ماشین‌آلات نداریم.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ع) با تأکید بر اینکه ۵۰۰ دستگاه ماشین‌آلات مهندسی از قبیل بیل مکانیکی، لودر، کمپرسی از سوی این قرارگاه به مناطق مختلف زلزله‌زده اعزام شد، اظهار داشت: حدود ۳۰ دستگاه آمبولانس نیز در مناطق مختلف حضور داشته و از لحاظ ماشین‌آلات مهندسی هیچ مشکلی نداریم و قرارگاه سازندگی پوشش لازم را صورت می‌دهد.

‌وی افزود: بیش از ۱۶۰ روستای بزرگ وجود دارد که برخی از روستاها بیش از ۱۶۰ خانوار در آنها مستقر هستند که برخی از آنها حدود ۸۰ درصد تخریب شده است.سردار عبداللهی‌ گفت: همچنین ضروری است دولت هم ‌با سرعت بالا، زمان‌بندی کوتاه و تزریق منابع مالی و گسیل نیروی اجرایی به بازسازی مناطق بپردازد.

بنابراین گزارش در پی وقوع زلزله یکشنبه‌شب در استان‌های کرمانشاه و ایلام، حدود ۲۰۰۰ نفر نیروی انسانی و ۵۰۰ دستگاه از انواع ماشین‌آلات کارگاه‌های مستقر قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) در این استان‌ها در همان ساعات اولیه برای امدادرسانی و آواربرداری و بازکردن راه های مواصلاتی عازم مناطق حادثه‌دیده شدند.

ارسال ۳ هزار تخته چادر، ۵ هزار تخته پتو، ۱۵ هزار تن و ۲۵۰ هزار آب معدنی به روستاهای حادثه‌دیده از جمله اقدامات قرارگاه در راستای کمک به زلزله‌زدگان است.

۱۰:۲۰/سردار سلامی وارد مناطق زلزله زده غرب کشور شد

سردار سرتیپ حسین سلامی جانشین فرمانده کل سپاه به منظور بازدید، وارد مناطق زلزله زده غرب کشور شد. 

وی در این بازدید در جریان اقدامات انجام شده یگان های سپاه و روند کمک رسانی به مردم در مناطق زلزله زده قرار خواهد گرفت. 

در این بازدید سردار سرتیپ پاسدار محمد پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه، اسماعیل نجار رئیس ستاد بحران کشور، سردار سرتیپ پاسدار علی اکبر پورجمشیدیان معاون هماهنگ کننده نیروی زمینی سپاه و سردار سرتیپ دوم پاسدار بهمن ریحانی فرمانده سپاه نبی اکرم (ص) استان کرمانشاه نیز وی را همراهی  می کنند.

۹:۳۰/ امکان اسکان موقت و دائم مصدومان زلزله‌زده در کهریزک

آسایشگاه کهریزک در پی حادثه دلخراش زلزله در غرب کشور که دل هرایرانی غیرتمندی را به درد آورد، اعلام کرد: مجروحان آسیب دیده با همراهانشون بصورت موقت در آسایشگاه اسکان موقت خواهند شد.

همچنین سالمندان و مجروحان آسیب دیده که بدون سرپرست هستند و نیاز به مراقبت دارند به صورت پذیرش دائم خدمات خواهند گرفت.

۰۰:۴۶/ قطع نخاع ۱۰۰ نفر در زلزله کرمانشاه

رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی کشور گفت: بر اساس گزارشات دریافتی ۱۰۰ نفر در زلزله کرمانشاه قطع عضو و نخاع شدند که این افراد به سرعت تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار گرفتند.

تاکنون ۱۰۱۱ مصدوم در بیمارستان‌های استان کرمانشاه بستری شده‌اند و  ۴۷۴ فوتی و ۹۳۸۸ مصدوم به دنبال داشته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۵
    10 2
    هنوزروستاهایی هستن که یک ماشین امداد ندیدن خودشون جنازه ها را دفن کردن که در آمار نیامده .
  • IR ۲۳:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۵
    8 0
    مردم رو با اتوبوس ببرند نزدیک یک شهر که خراب نشده و مثلا در 6 گروه بزرگ ، اسکان بدهند و وظیفه مدیریت هر گروه رو هم یک مدیر به عهده بگیره تا مواد غذایی و دارو و .... ، درست به همه برسه .
  • یوسف اویسی IR ۲۳:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۶
    0 0
    روش امداد ونجات در بلایای طبیعی : ۱- اعزام گروه تخصصی امداد ونجات برای پیدا کردن افراد زنده زیر آوار یا سیل ۲- هم زمان اعزام نیرو های انتظامی برای جلوگیری از سرقت وکنترول بحران ۳- اعزام هم زمان وسایل مکانیکی برای باز کردن جاده و آوار برداری ۴- اعزام گروه های تخصصی برای بر قرار کردن آب وبرق و گاز و۰۰۰۰ ۵- اعزام اتوبوس های لازم برای خارج کردن زن وبچه ها و افراد مسن از محیط بحران و اسکان ان ها در مهمانسرا ها و اماکن مانند سالن های ورزشی و۰۰۰۰ ۶- زدن سوله و چادر برای اسکان موقت تا درست شدن خانه و سر پناه ۷- انتقال رن وبچه ها به سوله های ساخته شده و شروع به باز سازی خانه ها
  • فرزاد IR ۰۲:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۷
    1 0
    كاش اين پولهايي كه كمك ميشود حيف و ميل نشود تو رو خدا غيرت بخرج بدين بداد اين مصيبت زدگان برسيد در ضمن دولت با چه رويي ميگويد وأم با باز پرداخت چند سأله به حادثه ديدگان ميدهيم اينها بيچاره شده أند اين پولي كه دولت ميخواهد بدهد در مقابل اختلاس هاي چند ميليا ردي هيچه مشرق غيرت داشته بأش منتشر كن با سپاس

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس