کد خبر 797716
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۳
موتور سیکلت

دبیر کارگروه کاهش آلودگی هوای تهران گفت:‌ عدم بارش نزولات، تولید ریزگردها از کشورهای همسایه و بخشی از منابع داخلی از جمله علل ناسالم شدن کیفیت هوا برای گروههای حساس بوده است.

به گزارش مشرق، کیومرث کلانتری در پایان دومین نشست کارگروه کاهش آلودگی هوا اظهار کرد: در این جلسه بر اساس دستور کاری که داشتیم دستگاههای متولی کاهش دهنده آلودگی هوا می‌بایست گزارش اقدامات خود را به کارگروه اعلام می‌کردند.


وی با اشاره به اینکه بر اساس مصوبه سال 93 هیئت وزیران و همچنین بر اساس قانون هوای پاک تکالیفی برای دستگاههای اجرایی در نظر گرفته شده است، افزود: در کاهش آلودگی هوای کلانشهرها و به ویژه تهران حدود 26 دستگاه اجرایی دارای وظایف قانونی هستند که باید اقداماتی در این زمینه انجام دهند.

دبیر کارگروه کاهش آلودگی هوای تهران تصریح کرد: سازمان حفاظت محیط زیست بر اساس قانون هوای پاک و مصوبه هیئت وزیران نقشی نظارتی دارد بنابراین دستگاهها موظفند عملکرد خود را به سازمان محیط زیست و به کارگروه ارائه دهند.

کلانتری با بیان اینکه امروز بر اساس دستور جلسه مقرر شد، کارگروههایی در فرمانداریها به ریاست فرمانداران و دبیری شهرداران استان تهران برای توسعه فضای سبز شهرها بر اساس طرح جامع شهر تشکیل شود، اظهار کرد: شهرهای استان دارای طرح جامع بوده و در آن سرانه فضای سبز پیش‌بینی شده و برای تحقق سرانه فضای سبز نیازمند همکاری دستگاههای متولی مانند منابع طبیعی، امور آب، فرمانداریها و شهرداریها است.

وی تصریح کرد: علاوه بر مصوبه هیئت دولت، قانون هوای پاک را داریم که بر اساس آن سرانه فضای سبز شهر باید حداقل 15 متر مربع باشد و این قانون باید ظرف مدت 10 سال اجرایی شود.

مدیرکل محیط زیست استان تهران با بیان اینکه منابع مالی و همچنین تخصیص آب برای توسعه فضای سبز نیز در این جلسه مورد بررسی قرار گرفت، توضیح داد: توسعه فضای سبز یکی از زیر ساختهای کاهش و کنترل آلودگی هوا است و با توجه به تهدیدی که توسط ریزگردها از طرف مناطق غربی و جنوب استان داریم اجرای کمربند سبز هم در این مناطق تصویب شد.

کلانتری ادامه داد: دهیاری‌ها نیز باید برای روستاها توسعه فضای سبز داشته باشند و در این راستا از نهالهای بومی کم آب بر استفاده شود، بیشتر آب اختصاص یافته به این فضای سبز از طریق بازچرخانی پساب و خروجی تصفیه خانه‌های فاضلاب تامین شود.

وی گفت: وضعیت کیفی سوخت توزیع شده در تهران نیز در دستور کار این جلسه قرار داشت و در این جلسه مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی گزارشی از کیفیت سوخت توزیعی در راستای تعهدات وزارت نفت ارائه داد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با اشاره به اینکه بنزینی که در استان تهران توزیع می‌شود بنزین با استاندارد یورو 4 است، افزود: بر اساس مصوبه هیئت دولت باید از سال 93 به مدت 36 ماه علاوه بر اینکه یورو 4 توزیع شود به سمت توزیع بنزین با استاندارد یورو 5 برویم و بر همین اساس کارگروه در خواست ارتقاء بنزین از یورو 4 به 5 را طبق مصوبه سال 93 ارائه کرد.

کلانتری به توزیع گازوئیل در استان تهران اشاره کرد و افزود: خوشبختانه گازوئیل 50ppm گوگرد توزیع می‌شود، که حرکت بسیار خوبی است؛ تغییر کیفیت سوخت و ارتقا آن از یورو2 به یورو4 در دولت یازدهم و در پی آن در دولت دوازدهم قطعا وضعیت روزهای سالم در استان تهران را افزایش خواهد داد.

وی در ادامه با بیان اینکه در ابتدای دولت یازدهم حدود 190 روز هوای ناسالم داشتیم اما سال گذشته به 89 روز هوای ناسالم در تهران رسیدیم، گفت: اما همین تعداد هوای ناسالم نیز زیاد است و با تدابیری که اندیشیده شده است، باید بتوانیم آلودگی هوای ناشی از احتراق و زندگی روزمره شهری را کاهش دهیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران افزود: بخشی از آلاینده‌ها اجتناب ناپذیر است، آبان ماه امسال به دلیل عدم بارش نزولات و تولید ریزگردها از کشورهای همسایه و بخشی هم از منابع داخلی 14 الی 15 روز هوای ناسالم برای گروههای حساس در تهران داشتیم، که ربطی به آلاینده‌های شهری و خودروها نداشت و منشا خارجی و طبیعی داشت و اینها را نمی توان جزو آلایندگیهای روزمره شهر تهران دید.

کلانتری با اشاره به اینکه در بخش دیگر این جلسه موضوع جایگزینی موتور سیکلتهای برقی به جای موتور سیکلتهای بنزینی شامل کاربراتوری و انژکتوری مطرح شد، افزود: این موضوع نیارمند یک برنامه زمان بندی شده است؛ بر اساس گزارش نیروی انتظامی، از ابتدای امسال شماره گذاری موتور سیکلتهای کاربراتوری ممنوع است، اما موتور سیکلتهای انژکتوری همچنان پلاک گذاری می‌شود.

وی ادامه داد: بر اساس اعلام سازمان صنعت، معدن و تجارت، حدود 1400 موتور سیکلت برقی تاکنون در کشور شماره گذاری شده است و تلاش برای ایجاد واحدهای تولید موتور سیکلت های برقی در جریان است تا بتوانیم در کلانشهر تهران با 3 میلیون موتور سیکلت، این جایگزینی را انجام دهیم و در استان تهران، مقدمات احداث یک واحد تولید موتور سیکلت برقی فراهم می‌شود.

دبیر کارگروه کاهش آلودگی هوای تهران در پایان با اشاره به اینکه بیشتر مشکل آلودگی هوا مدیریتی است، گفت: اگر همه دستگاهها به عملکرد خود عمل کنند و شهروندان همکاری لازم را داشته باشند قطعاً مهار آلودگی در حد قابل قبول امکان پذیر است.

گفتنی است، محمدحسین مقیمی؛ استاندار تهران و رئیس کارگروه کاهش آلودگی هوای تهران با اشاره به ضرورت اجرای قوانین و آیین نامه‌هایی که تکلیف دستگاهها را در کنترل و مقابله با آلودگی هوا مشخص کرده است، گفت: در طرح جامع تهران توسعه فضای سبز پیش‌بینی شده و مقیاس دقیق سرانه فضای سبز مشخص شده است و دستگاههای اجرایی با توجه به طرح جامع تهران باید به عدد سرانه فضای سبز که در طرح مشخص شده دست یابند.

وی ادامه داد: هریک از دستگاههای عضو این کارگروه در شهرستانهای استان موظفند اقدامات لازم را برای دستیابی منطقه به سرانه فضای سبز که پیش‌بینی شده است برسانند و این اقدامات با نظارت استانداری انجام می‌شود.

استاندار تهران گفت: طی یک ماه آینده برنامه زمان‌بندی اجرای طرح فضای سبز از طریق کارگروه مشخص شده و ارائه می‌شود.

مقیمی پس از بررسی و تشریح مواد قانونی هوای پاک با اشاره به لزوم توزیع بنزین یورو4 در همه شهرستانها و مناطق استان گفت: با توجه به فاصله کمی که شهرستانهای استان با تهران دارند اگر بنزین یورو4 استفاده نشود مشکلات آلایندگی به دنبال دارد.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس