کد خبر 797142
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۳
مسکن مهر

مصوبه هفته اخیر بانک مرکزی جهت افزایش نرخ تسهیلات تکمیلی مسکن مهر تا 12 درصد با اعتراض و نگرانی متقاضیان متوقف شد که این مصوبه در روز جاری مجددا توسط مسئولین دولتی بازنگری خواهد شد.

به گزارش مشرق، در حالی که در هفته گذشته بانک مرکزی در بخشنامه ای به بانک مسکن دستور افزایش سود تسهیلات مسکن مهر را صادر کرد که در این بخشنامه آمده است:

"احتراما بازگشت به نامه شماره 49/663/م مورخ 1396/5/22 در خصوص تضمین‌نامه یارانه نرخ سود تسهیلات طرح مسکن مهر به استحضار می‌رساند، موضوع یارانه سود تسهیلات مسکن مهر در جلسه کمیسیون اعتباری مورخ 1396/6/29 این بانک مطرح و با توجه به عدم ارسال تضمین‌نامه و مصوبه‌ای در خصوص یارانه نرخ سود تسهیلات مسکن مهر (جهت افزایش سقف فردی تسهیلات مذکور از 250 میلیون ریال به 400 میلیون ریال) کمیسیون مقرر نمود، بانک مسکن با توجه به تاکیدات قبلی، کماکان نسبت به اعطای تسهیلات مذکور با نرخ‌های مصوب شورای محترم پول و اعتبار (11 و 12 درصد جهت مشارکت مدنی و فروش اقساطی) اقدام نماید.

ضمن این‌که در صورت ارسال مصوبه‌ای از سوی دولت محترم موضوع مورد اقدام مقتضی صورت خواهد گرفت."

این مصوبه موجب نگرانی بیش از بیش متقاضیان مسکن مهر شد زیرا برخی از صاحبان مسکن مهر با وجود دریافت وام و پرداخت اقساط هنوز واحدهای مسکونی خود را نیز تحویل نگرفته اند که افزایش سود این وام نیز موجب نگرانی دوچندان آن‌ها شده است.

مصوبه پر حاشیه نحوه محاسبه نرخ سود وام مکمل مسکن مهر قرار است در روز جاری در جلسه ویژه مسولان ارشد دولتی و بانکی بررسی و باز بینی شود.

وام مسکن مهر که از 6 سال گذشته به متقاضیان پرداخت می شود و با وجود طولانی شدن زمان تحویل مسکن مهر به متقاضیان و نارضایتی بسیاری از این افراد تا 4 بار افزایش پیدا کرد که نهایتا در سال گذشته سقف این وام به 40 میلیون تومان رسید.

براساس مصوبه قدیمی دولت سود تسهیلات پرداختی به خریداران مسکن مهر برای تهران 9 درصد، مراکز استان 7 درصد و برای سایر شهرها 4 درصد تعیین شد؛ اما در ماه های اخیر به دلیل نیمه تمام ماندن برخی از واحدهای مسکن مهر و نبود اعتبارات، وام از 30 به 40 میلیون تومان افزایش یافت و در این بین نرخ سود تسهیلات نیز به جای محاسبه با نرخ های قبلی با نرخ 12 درصد محاسبه شد که این امر موحب نارضایتی و نگرانی بسیاری از متقاضیان و دریافت کنندگان مسکن مهر شد.

اعتراض متقاضیان تا جایی پیش رفت که تفاوت محاسبه نرخ سود وام مسکن مهر که در چهارشنبه گذشته با اعمال سود 11 تا 12 درصد ابلاغ شد، با صدور بخشنامه دوم لغو و تا اطلاع ثانوی، برای وام 40 میلیونی نیز سود تک رقمی دریافت شود.

گفتنی است، امروز در جلسه ویژه با حضور معاون اول رئیس جمهوری، مقامات وزات راه، بانک مرکزی و بانک عامل مسکن مهر قرار است موضوع نرخ سود تسهیلات مسکن مهر مجددا بازبینی شود که تصویب تک رقمی ماندن سود تهسیلات 40 میلیونی مسکن مهر منوط به تضمین نامه دولت مبنی بر پرداخت یارانه نرخ سود تسهیلات برای پوشش مابه‌التفاوت نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار و نرخ سود حمایتی از سوی دولت است.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس