اخبارویژه

طبق بخشنامه جدید، تاکید شده است که هیچ کدام از واحدهای سازمانی، مجاز نیستند ایثارگران شاغل را به عنوان نیروی مازاد یا نبود نیاز، معرفی کنند.

سرویس سیاست مشرق - روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

وطن امروز

انتقاد از توقیف کیهان

خزانه را خالی اعلام کردن مغایر امنیت ملی نبود؟

علیرضا سلیمی، نماینده مردم محلات در مجلس شورای اسلامی درباره اقدام دولت روحانی در توقیف روزنامه کیهان گفت: به نظر می‌رسد در صدور حکم توقیف دقت لازم صورت نگرفته است، چرا که خبر از سوی منبع دیگری اعلام شده است و کیهان صرفاً‌ نقل قول کرده است. وی با اشاره به اینکه حساسیت روی مقوله امنیت ملی مورد تأکید نمایندگان مجلس هم هست، به فارس گفت: البته خوب است که در سایر موارد هم چنین حساسیتی وجود داشته باشد؛ از جمله درباره کسانی که در انتخابات، سخنان و مواضع خلاف امنیت ملی درباره صنایع موشکی مطرح کردند. وی ادامه داد: از دیگر موارد مغایر با امنیت ملی که مورد رسیدگی قضایی قرار نگرفته است تضمین برشمردن امضای جان ‌کری، وزیر سابق خارجه آمریکا پای برجام است و امروز نتیجه این اعتماد را در نقض عهدهای آمریکا مشاهده می‌کنید؛ آیا این مخالف امنیت ملی نبود؟ وی اظهار داشت: آیا مقامی که در تریبون اصلی اعلام کرد آمریکا با یک موشک می‌تواند ما را نابود کند، سخنش خلاف امنیت ملی نبود؟ سلیمی خاطرنشان کرد: آیا سخن آنها که هنگام مذاکرات برجام اظهار می‌داشتند خزانه کشور خالی است، مطابق امنیت ملی بود؟

آژانس۲ هزار نقطه در تأسیسات هسته‌ای ایران را مهر و موم کرد

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید آژانس 2 هزار نقطه را در تاسیسات هسته‌ای ایران مهر و موم کرده است. به گزارش تسنیم، یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مصاحبه با شبکه خبری سی‌بی‌اس بر دقیق بودن نظام راستی‌آزمایی آژانس درباره پایبندی ایران به توافق هسته‌ای تاکید کرد. آمانو به سی‌بی‌اس گفت: «پس از برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) فعالیت‌های هسته‌ای ایران بسیار کاهش یافته است، به همین علت نظام راستی‌آزمایی قدرتمندتری برای نظارت و راستی‌آزمایی فعالیت‌های کاهش یافته هسته‌ای در اختیار داریم. به همین علت است که می‌گوییم نظام راستی‌آزمایی دستاورد قابل توجهی داشته است». وی گفت: «در ایران، آژانس هر ماه انبوهی از اطلاعات را جمع‌آوری می‌کند. دوربین‌های نصب شده در تاسیسات هسته‌ای ایران صدها هزار عکس می‌گیرند و آژانس 2 هزار نقطه را در تاسیسات هسته‌ای ایران مهر و موم کرده است؛ این بالاترین میزان راستی‌آزمایی بر اساس همه استانداردهاست». آمانو با رد انتقادهای اخیر «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا و اعضای کنگره ایالات متحده گفت: «ایران اکنون تحت قدرتمندترین رژیم راستی‌آزمایی دنیا قرار دارد و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون به همه مکان‌هایی که نیاز داشته است در ایران بازدید کند، دسترسی داشته است».

روحانی در تماس تلفنی با رئیس‌جمهور لبنان:
ایران همواره در کنار ملت لبنان خواهد بود

حسن روحانی در تماس تلفنی با رئیس‌جمهور لبنان، روابط تهران - بیروت را روابط بسیار دوستانه و رو به توسعه خواند و اطمینان داد جمهوری اسلامی ایران همواره در کنار ملت لبنان خواهد بود و از هیچ کمکی در جهت تقویت ثبات و استقرار امنیت در این کشور دریغ نخواهد کرد. رئیس‌جمهور در این گفت‌وگوی تلفنی اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران همواره خواستار حفظ صلح و ثبات در کشورهای منطقه از جمله لبنان است. وی با بیان اینکه ملت لبنان اعم از گروه‌های سیاسی و نمایندگان مذاهب و طوایف پیوسته با وحدت و همدلی خود موفق شده‌اند از مشکلات بزرگ عبور کنند، گفت: بی‌تردید امروز نیز ملت بزرگ لبنان با درایت قادر خواهد بود از این فتنه جدید عبور کند و اجازه نخواهد داد لبنان به میدانی برای نزاع قدرت‌های بیرون از این کشور و فرصتی برای حضور مجدد تروریست‌ها تبدیل شود. میشل عون، رئیس‌جمهور لبنان نیز در این تماس تلفنی به تحولات اخیر کشورش و استعفای سعد حریری، نخست‌وزیر اشاره کرد و گفت:  وضعیت کنونی هرچند دشوار است اما آرامش و ثبات در لبنان برقرار است و مردم نسبت به این تحولات کاملا هوشیارند.


واکنش سخنگوی کمیسیون امنیت ملی به اظهارات «مکرون»

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: فرانسه حقی درباره مذاکره پیرامون برنامه موشکی ایران ندارد. سیدحسین نقوی‌حسینی در گفت‌وگو با تسنیم، در واکنش به اظهارات اخیر رئیس‌جمهور فرانسه مبنی بر مذاکره درباره برنامه موشکی ایران گفت: جمهوری اسلامی ایران بارها با صدایی رسا اعلام کرده نه در قالب برجام و نه غیر از آن هیچگونه مذاکره‌ای‌ درباره برنامه موشکی‌اش با هیچ کشوری انجام نمی‌دهد. وی با طرح این سوال که نمی‌دانیم رئیس‌جمهور فرانسه بر چه مبنایی اظهارات مداخله‌جویانه علیه توان دفاعی کشور مطرح کرده است؟ اظهار داشت: سخنان رئیس‌جمهور فرانسه علیه ملت ایران و توان دفاعی کشور، مداخله در امور داخلی کشور ما محسوب می‌شود و قطعا باید پاسخی به این اظهارات از سوی مقامات دستگاه دیپلماسی کشور داده شود. سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس با تأکید بر اینکه فرانسه حق ندارد درباره برنامه موشکی ایران مذاکره یا حتی این موضوع را مطرح کند، تصریح کرد: ایران درباره ارتقای توان دفاعی‌اش با هیچ کشوری مذاکره نخواهد کرد؛ ارتقای توان دفاعی جزو دکترین جمهوری اسلامی ایران است و نه فرانسه و نه هیچ کشور دیگری حقی درباره مذاکره پیرامون برنامه موشکی ایران ندارد.

خراسان

دستور ویژه درباره ممنوع الخروجی برخی مدیران

بر اساس ابلاغیه روزهای اخیر یک مسئول ارشد اجرایی به تعدادی از اعضای کابینه، تاکید شده با توجه به طلب برخی زیرمجموعه های یک هولدینگ صنعتی بزرگ و مشهور متعلق به دولت از دستگاههای اجرایی، معادل بدهی های این مجموعه همچون بدهی مالیاتی آن، باید سریع با طلب های آن ها تهاتر شود و اقداماتی چون توقف عملیات اجرایی وصول بدهی، آزادسازی وثایق و رفع ممنوع الخروجی اشخاص دخیل در این پرونده، ظرف فقط یک روز کاری پس از این ابلاغیه، اجرایی شود.


هشدار به دستگاه ها درباره مازاد دانستن ایثارگران

طبق بخشنامه جدید یک نهاد مسئول به تعدادی از سازمان ها و ادارات دولتی، با تشریح مقرراتی که در قانون برنامه ششم توسعه با هدف حمایت از ایثارگران تدوین و از اردیبهشت امسال اجرایی شده، در پاسخ به ابهامات برخی مدیران تاکید شده است که هیچ کدام از واحدهای سازمانی، مجاز نیستند ایثارگران شاغل را به عنوان نیروی مازاد یا نبود نیاز، معرفی کنند. در این ابلاغیه، تنها استثنای این دستور، "محکومیت ایثارگران در هیئت تخلفات اداری" بیان شده است.


ایران

تحلیل «آتلانتیک» از تحولات منطقه

نشریه امریکایی آتلانتیک با اشاره به تحولات اخیر خاورمیانه نوشته است که این منطقه  در آستانه یک انفجار قرار دارد. به گزارش انتخاب، یک دیپلمات اروپایی که نخواسته نامش برده شود، به روزنامه اسرائیلی‌ هاآرتص گفت: اکنون که ایران موقعیت خود را در عراق و سوریه تثبیت کرده و به نوعی پیروزی دست یافته، عربستان شایسته دانسته است که جنگ نیابتی علیه ایران را به جبهه لبنان بکشاند. ‌


هاآرتص نوشت: اکنون باید دید که تلاش عربستان برای تضعیف حزب‌الله و تقویت نفوذ دولت ریاض چه نتیجه‌ای به دنبال خواهد آورد – ولی می‌توان یادآوری کرد که تلاش ۱۰ سال پیش عربستان برای رسیدن به همین هدف ناکام ماند. در آن هنگام، شیعیان و اهل تسنن لبنان در خیابان‌های بیروت درگیر شدند و آشوب بزرگی بر پا شد. ولی بنا بر ارزیابی ‌هاآرتص، نتیجه آن کشمکش بین شیعیان و سنی‌ها، تقویت نفوذ و تحکیم قدرت حزب‌الله در لبنان بود.

احتمال رفع حصر تا پایان سال ۹۶

رئیس کتابخانه ملی گفت: توافقی صورت گرفته که تا پایان سال ۹۶ دامنه حصر آرام آرام کم یا برداشته شود. اشرف بروجردی در گفت‌وگو با ایلنا، درباره محدودیت‌های رئیس دولت اصلاحات و رفع حصر گفت: این مباحث خاص است که باید با مذاکره‌ای که آقای روحانی شروع کرده‌اند، به سرانجام برسد. در همین راستا  فرزند مهدی کروبی درباره دیدار شخصیت‌های سیاسی با پدرش توضیحاتی داد.


به گزارش تابناک، حسین کروبی نیز گفت: من از نمایندگان عضو کمیته رفع حصر شنیده‌ام که آقای شمخانی در دیدار حدود یک ماه پیش گفته فعلاً سه نفر انتخاب شدند که با آقای کروبی دیدار کنند. این سه نفر آقایان مجتبی ذوالنور، رحمت‌الله بیگدلی و اسماعیل دوستی بودند که ملاقات آقای دوستی انجام شده و دو نفر دیگر هنوز ملاقات نداشته‌اند.

بارزانی: کردها قصد تقابل یا رقابت با ایران را ندارند

رئیس سابق اقلیم کردستان عراق در ادامه گفت‌وگوهای خود با رسانه‌های غربی در مصاحبه با نیوزویک از همه‌پرسی اخیر در این منطقه از عراق دفاع کرد و آن را نه تصمیم فردی بلکه تصمیم همه احزاب کرد دانست. به گزارش تابناک، مسعود بارزانی در پاسخ به پرسش نیوزویک در این خصوص که «آیا شما معتقدید ورود نظامیان عراقی به کرکوک و دیگر مناطق اقلیم کردستان با تأیید امریکا بوده؟» گفت: بله، معتقدیم که عملیات بازپس‌گیری کرکوک با هدایت ایرانی‌ها و با اطلاع مقامات امریکا و انگلیس انجام شد.


وی همچنین ادعا کرد که سرنوشت عراق در دست ایران است. کردها قصد تقابل یا رقابت با ایران را ندارند. بارزانی در پاسخ به این سؤال که  آیا شما به همکاری با ایران ادامه می‌دهید، گفت: این موضوعی است که در آینده درباره آن تصمیم‌گیری می‌شود.

ادعاهای معاون سابق احمدی‌نژاد علیه مشایی و بقایی

روح‌الله احمدزاده کرمانی، معاون احمدی‌نژاد در دولت او در کانال خود نوشته است: «آقای بقایی بگم؟ بگم!؟ بگم ماجرای استعفای من از دولت در سال ۹۰ چی بود؟ بگم بین من و تو در آذرماه ۹۰ چی گذشت؟ بگم در مورد چیزایی که اگه بگم مثل بمب می‌ترکه! پس اگه بگم بگم رو می‌خوای نگم، به قانون تن بده!» بگم بگم اول: یادته سید الف. ع. از مسئولین ‌حراست و از بچه‌های حفاظت وزارت اطلاعات اومد پیش من و پرده از راز مهمی از گذشته‌ شما برداشت و بعد توی دولت که کنار هم نشسته بودیم، وقتی در گوش ات آن راز را گفتم...»

به گزارش تابناک، وی همچنین خطاب به مشایی نوشته است: جناب! هیأت دولت در بیرجند و ماجرای دستور به بنده درخصوص امحای پرونده‌ مه‌آفرید امیرخسروی و عدم تمکین من در برابر این دستور غیرقانونی و تهدید به عزل و اینکه گفتید ماجرا به بولتن‌های فوق محرمانه درز کرده...»

آرمان
 

ماجرای حکم‌جلب یک شهردار

شنیده شد که تصویر برگ حکم جلب سیار سیدمحمدعلی ثابت‌قدم، شهردار منتخب گرگان، که در فضای مجازی انتشار یافته بود، سبب ایجاد حاشیه‌هایی شد. نامه‌نیوز نوشت؛ این حکم که در پی شکایت فردی که از ثابت‌قدم طلب داشت، صادر شده بود، توسط دادگستری استان گیلان لغو شد. به گفته فعالان اجتماعی انتشار این حکم جلب سیار در فضای مجازی کار ثابت‌قدم را برای قطعی‌شدن انتخابش به عنوان شهردار گرگان سخت می‌کند. حسین ربیعی، سخنگوی شورای شهر گرگان اعلام کرد، این حکم مربوط به بدهی ۲۰میلیون‌تومانی ایشان بوده و توسط مخالفان او فضاسازی شده است. ربیعی اظهار کرد: ما به وظیفه خود عمل کرده و شهردار را به وزارت کشور معرفی کردیم، تابع قوانین هستیم و در صورت تاییدنشدن صلاحیت ایشان، شخص دیگری را انتخاب خواهیم کرد.

روایت پسر شجونی از پدرش

شنیده شد که پسر جعفر شجونی به تسنیم گفت: ایشان در فتنه ۸۸ بسیار تکاپو داشتند تا جایی که هر شب برای سلامتی‌شان صدقه می‌دادیم. برخی روزها برای سخنرانی به سه تا چهار شهر می‌رفت. یادم هست می‌گفت انقلاب ما مثل نوزادی می‌ماند تا بزرگ شود، انواع بیماری‌ها را می‌گیرد و باید مراقبش باشیم تا بزرگ شود. یک‌بار بالای منبر گفت: قبل منبر به من گفتند که سیاسی صحبت نکن اما من به ایشان گفتم که مگر من را نمی‌شناسید که دعوت کرده‌اید. من آخوند هستم و حرف سیاسی می‌زنم، هرکجا بلندگو گیر بیاورم، از انقلاب و شهدا صحبت خواهم کرد. می‌گفت، نسبت شجونی به عقایدش هدفی‌ است نه علفی که با بادها بلرزد. عاشق خانواده شهدا بود و اعتقاد داشت اگر مسئولان نظام اسلامی هر کاری بکنند، باز هم نمی‌توانند مجاهدت شهدا را جبران کنند.

سفر دختر ترامپ، گدایی را ممنوع کرد!

شنیده شد که ایوانکا ترامپ دختر رئیس‌جمهور آمریکا قرار است اواخر ماه جاری میلادی در اجلاس کارآفرینی جهانی در شهر حیدرآباد هند با حضور نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند و چند تن دیگر از رهبران شرکت کند. رئیس پلیس شهر حیدرآباد دستوری را صادر کرد که به موجب آن گدایان باید از خیابان‌های این شهر به علت «ایجاد مزاحمت، مانع‌تراشی برای رفت‌وآمد آزاد و خطرآفرینی علیه ترافیک خودروها و عابران پیاده» جمع‌آوری شوند. یک مقام دیگر پلیس این شهر اعلام کرد که یک مرکز بازپروری برای این گدایان تدارک دیده شده است تا آنها به زندگی عادی بازگردند. گدایی در این شهر تا هفت ژانویه ممنوع اعلام شده و متهمان با مجازات زندان یا جریمه روبه‌رو خواهند شد.

دستیار ایرانی دیگر ممنوع!

شنیده شد که وینفرد شفر نشستی را با افتخاری برگزار کرد و در آن جلسه تاکید داشت که هر دو دستیار مدنظرش در تیم ملی جامائیکا که سابقه همکاری با وی را دارند، می‌خواهد. در این جلسه شفر به افتخاری تاکید کرد که دیگر نیازی به دستیار ایرانی ندارد و با همان دو مربی خارجی کار را در ادامه فصل ادامه خواهد داد. این درخواست در حالی صورت گرفته که در این بین افرادی در تلاش بودند که یکی از بین محمد تقوی و فرهاد مجیدی به عنوان دستیار شفر در استقلال انتخاب شوند. در حال حاضر بیژن طاهری عضو سابق کمیته فنی به عنوان دستیار ایرانی در کادر شفر حضور دارد و ظاهرا تنها عضو ایرانی نیز خواهد بود.

خروج متهم ۵۰۰میلیاردی

شنیده شد که محمدعلی ‌پورمختار درباره خروج یکی از متهمان پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان با ۵۰۰ میلیارد تومان بدهی از کشور با وجود حکم ممنوع‌الخروجی وی، گفت: حسب خبری که معاون اول قوه قضائیه داد، این فرد به حکم قاضی پرونده ممنوع‌الخروج بوده است اما دستگاهی که به عنوان ضابط در این ماجرا نقش داشته از طریق نامه‌ای به اداره گذرنامه، امکان خروج متهم را از کشور فراهم کرده است. موج نوشت؛ وی ادامه داد: با توجه به اینکه تنها قاضی پرونده که حکم ممنوع‌الخروجی را صادر کرده است، امکان برداشتن این ممنوعیت را دارد، مشخص است که روند مذکور غیرقانونی انجام شده است. لذا دستگاه مربوطه باید پاسخگو باشد و در عین حال اقدام جدی برای استرداد متهم صورت گیرد.

تماشای کارتون تام‌وجری در کره‌شمالی

شنیده شد که کیم جوان، رهبر جنجالی کره‌شمالی سعی کرده با بازکردن آرشیو فیلم‌های خارجی پدرش، که اکثر آنها در کشورهای عضو اتحاد جماهیر شوروی سابق یا دیگر کشورهای سوسیالیستی ساخته شده‌اند، شهروندان این کشور را از روی‌آوردن به فیلم‌های ساخت کره‌جنوبی باز دارد. اما کره‌شمالی، علاوه بر این فیلم‌ها تماشای فیلم‌های دیگری مانند کارتون «شیر شاه»، «دیو و دلبر» و همچنین «تام و جری» را آزاد کرده‌اند. این موضوع نشان می‌دهد که جریان بدون مانع اطلاعات به درون این کشور منزوی و بسته به یک نگرانی بزرگ تبدیل شده است.

کشف ۵۰۰کیلو گوشت الاغ در مسیر زائران

شنیده شد که فرمانده نیروی انتظامی شهرستان الیگودرز گفت: یک محموله ۵۰۰ کیلویی از گوشت الاغ در ایست بازرسی شهرستان الیگودرز کشف و ضبط شد. سرهنگ ذلقی افزود: این محموله از استان اصفهان به مقصد مهران و کرمانشاه بارگیری شده بود. وی ادامه داد: در این رابطه یک نفر دستگیر و تحویل مقامات قضائی شد. سرهنگ ذلقی گفت: همچنین در ایست بازرسی شهرستان الیگودرز، از یک دستگاه سواری چری ۲۵ کیلو مواد مخدر کشف و در این رابطه نیز یک تن دستگیر و تحویل مقامات قضائی شد.

خط‌قرمز احمدی‌نژاد، خودش است!

شنیده شد که حسام‌الدین آشنا در کانال تلگرامی‌اش نوشت؛ بررسی گفتارهای سراپا یکسویه، کینه‌توزانه و بدون استناد رئیس‌جمهور سابق نشان می‌دهد او فقط یک خط قرمز دارد و آن هم خودش است. داستان‌پردازی‌های ایشان نه ارزش پاسخگویی دارد و نه می‌توان آنها را مسکوت گذاشت چراکه سکوت به معنای تایید تلقی می‌شود و پاسخ چیزی برایش باقی نمی‌گذارد.

توئیت سفیر آلمان درباره آزادراه تهران- شمال

شنیده شد که «مایک کلررشتولد» سفیر آلمان در ایران با اشاره به بازدید خود از پروژه آزادراه تهران- شمال، در این خصوص نوشت: ۱۸۰ تونل، ۹۵ پل، در دل کوه البرز؛ این بزرگ‌ترین پروژه زیرساختی در ایران است. آزادراه تهران- شمال نام پروژه بزرگ راهسازی در کشور است که طول آن ۱۲۱ کیلومتر بوده و قرار است، تهران را به شهرهای غربی استان مازندران متصل کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 1
  • حسین IR ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۰
    2 10
    شماها چه شرقی ها چه مشرقی ها همه تان سر و ته یک کرباس هستید وحرامخوارید لذا دشمن شما خدا پیامبر و مومنینی مثل احمدی نژاد هستند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس