اخبارویژه

یک روزنامه حامی دولت، ادعای رونق بازار مسکن را خلاف واقع خواند و تصریح کرد بازار مسکن در رکودی عمیق به سر می‌برد.

سرویس سیاست مشرق - روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

کیهان

تراز تجاری منفی‌تر شد دولت، مثبت نشان داد!

در حالی که دولت ادعا می‌کرد وضعیت تراز تجاری کشور را مثبت کرده، آمار واقعی نشان می‌دهد تراز تجاری به شدت منفی است.


روزنامه وطن امروز با انتشار این مطلب نوشت: دولت بارها از کاهش شتاب تورم و مثبت شدن تراز تجاری کشور به عنوان ۲ اقدام اقتصادی بزرگ خود طی این سال‌ها نام برده است.


اما اعلام آمار تراز تجاری کشور در ۷ ماه ابتدایی سال ۹۶ و مقایسه آن با مدت مشابه سال گذشته در روزهای اخیر نشان‌دهنده فروپاشیدن همین به اصطلاح «موفقیت دولت» در طول چند سال اخیر بوده است. آماری که نه تنها وضعیت تراز تجاری را منفی نشان داده، بلکه با نگاهی به آن می‌توان گفت وضعیت تجارت در مرز هشدار قرار دارد.


براساس گزارش گمرک ایران در ۷ ماه اول سال جاری حدود ۲۷ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار کالا وارد کشور شده که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل حدود ۱۵ درصد افزایش یافته است. براساس این گزارش صادرات غیرنفتی در ۷ ماه سال جاری نیز به ۲۴ میلیارد و ۷۱۰ میلیون دلار رسیده که این رقم نیز در مقایسه با مدت مشابه سال قبل حدود ۲/۵ درصد کاهش نشان می‌دهد. کاهش صادرات غیرنفتی در این بازه زمانی در حالی است که متوسط قیمت هر تن کالای صادراتی به خارج چیزی حدود ۹ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است.


موضوع قابل تأمل و تأسف‌بار در این میان آن است که عمده کالاهای وارداتی یا اقلام اساسی چون برنج، ذرت دامی، لوبیای سبز یا کالاهای مصرفی چون خودرو و قعطات منفصله آن است. در حالی که بخش عمده صادرات به اصطلاح غیرنفتی یا مواد خام معدنی و کشاورزی یا مشتقات نفت است که تحت عنوان صادرات غیرنفتی محاسبه می‌شود.


تراز تجاری هر کشور میزان مابه‌التفاوت صادرات آن اقتصاد در قیاس با واردات آن است؛ به نحوی که اگر صادرات کشوری از واردات آن پیشی بگیرد، این کشور دارای تراز تجاری مثبت بوده و اگر واردات از صادرات بیشتر باشد، آن اقتصاد دارای تراز تجاری منفی خواهد بود. به عبارتی صرف بالا بودن واردات دلیل بر ضعف یک اقتصاد و صرف بالا بودن میزان صادرات دلیل بر قوت یک اقتصاد نیست، بلکه آنچه توان یک اقتصاد در عرصه جهانی و تجارت جهانی را مشخص می‌کند تعادل صادرات و واردات است. به نوعی که بسیاری از اقتصادها مانند اقتصاد کره جنوبی به رغم اینکه وارداتی به مراتب بیشتر از اقتصاد ایران دارند اما به واسطه صادرات چند برابری و واقعی (صادرات کالای نهایی با ارزش افزوده) از وضعیت به مراتب بهتری از اقتصاد ایران برخوردارند. این در حالی است که منفی شدن حدود ۳ میلیارد دلاری تراز تجاری ایران بدون محاسبه حجم عظیم کالاهای قاچاق به کشور بوده که طبیعتاً با لحاظ کردن این موضوع وضعیت به مراتب بدتر از این خواهد بود به طوری که با قطعیت می‌توان گفت تراز تجاری بسیار منفی‌تر از ارقام و اعداد اعلام شده است.

مشکل تبادلات ارزی و انتقال پول نفت سر جای خود باقی است

«در مذاکرات یک آب‌نباتی نشان دادند، امتیازات را از ما گرفتند و هیچ امتیاز اقتصادی ندادند»


حسین صمصامی استاد دانشگاه و سرپرست اسبق وزارت اقتصاد در گفت‌وگو با روزنامه وطن امروز درباره وضعیت پسابرجام تصریح کرد: ما نفت صادر می‌کنیم و در قبال آن یورو می‌گیریم، پول را هم در بانک‌ خارجی می‌گذاریم، دلیل آن هم این است که نمی‌توانیم پول نفت را منتقل کنیم اما بخش عظیمی از اقتصاد کشور از نفت است پس دولت از بانک مرکزی پول می‌گیرد و به پشتوانه همان پولی که در خارج است هزینه می‌کند. آن دلار یا یورو در همان بانک می‌ماند و اگر توانستیم از همان کشور کالا وارد کنیم، اگر هم نتوانستیم می‌توانیم با کشورهای دیگر ارتباط مالی برقرار و تجارت کنیم.


وی اضافه کرد: یک آبنباتی نشان دادند که بتوانند با ایران مذاکره کنند. آنها می‌خواهند همانطور که هسته‌ای را بهم زدند و در رآکتور هسته‌ای بتن ریختند، در موشک هم بتن بریزند. اگر غرب می‌خواست برای ما تسهیلاتی ایجاد کند الان ما مشکل تبادلات ارزی نداشتیم. برجام نقطه ضعف کشور را برای کشورهای خارجی عیان کرد و آنها با جسارت بیشتری دست به محدود کردن ایران زدند. همین که ما نشان دادیم حاضریم برای موضوعات اقتصادی هر کاری بکنیم یعنی در اقتصاد بسیار آسیب‌پذیر هستیم.


وی همچنین گفته است بانک مرکزی حدود ۲۰ میلیارد دلار به بانک‌ها داد تا بانک‌های عامل بازار را مدیریت کنند اما آنها ارز را نفروختند و وقتی قیمت ارز بالا رفت، فروختند. تازه ریالی از سود آن را هم به بانک مرکزی ندادند، یعنی حتی با بانک مرکزی تسویه هم نکردند که بانک مرکزی هم شبانه از حساب‌های این بانک‌ها پول برداشت کرد. حالا بگذریم از اینکه عده‌ای نادان می‌گویند بانک مرکزی حق نداشته چنین کاری کند.


کلی بگویم بخشی از بانک‌هایی که در حال حاضر بدهی دارند، یکی از این بانک‌ها بانکی بود که رئیس کل بانک مرکزی حال مدیرعامل آن بود (بانک کارآفرین) یا بانک دیگر بانک ایران‌زمین بود.

نتیجه کودتا در شورای اصلاح‌طلبان فراکسیون فشل در مجلس بود

«فعالان اصلاح‌طلب از شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان ناراضی‌اند چرا که نتیجه تصمیمات این شورا، یک فراکسیون فشل و شکست خورده شد».


سایت اصلاح‌طلب فرارو ضمن درج این تحلیل نوشت: بحث فرایند تصمیم‌گیری در جریان اصلاحات از مواردی است که تقریبا پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۲ مطرح شد اما همچنان در وضعیت بحرانی قرار نداشت. اما لیست شوراها در انتخابات سال جاری موجب شد فعالان سیاسی این جریان به عملکرد شورای تصمیم‌گیرنده انتقاد کنند.


بعد از اینکه شورای سیاستگذاری اصلاحات عملکرد بحث برانگیزی در انتخابات شوراهای شهر و روستا داشت این ماجرا موجب شد عدم رضایت از روند تصمیم‌گیری و خروجی این شورا با انتقادهای بسیاری مواجه شود. البته این نخستین‌بار نبود. در انتخابات مجلس دهم هم بحث‌های بسیاری در این‌باره مطرح شد.


در همین خصوص مهدی آیتی نماینده اصلاح‌طلب ادوار مجلس در گفت‌وگو با فرارو عنوان کرد: شورای سیاستگذاری یک کودتای محترمانه بود. مسئله تغییرات در روند تصمیم‌گیری در دو سه هفته اخیر جدی‌تر شده است که بخشی از جریان اصلاحات متوجه شدند که نتیجه روندی فعلی انتخاب آقای روحانی بود و ایشان بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری نه تنها هیچ گامی در راستای وعده‌های خود برنداشت بلکه حتی بعضا رسمی و غیررسمی احساس شنیده می‌شود که وی قصد پاکسازی اصلاحات در سیستم اجرایی کشور را دارد.


وی ادامه داد: از سوی دیگر جبهه اصلاحات از لیدری آقای عارف هم ناامید و متوجه شده که ایشان نه تنها وزن لازم برای این جایگاه را ندارد بلکه توانایی آن را هم ندارد. لذا به عقیده من جبهه اصلاحات نیازمند یک خانه تکانی است تا از این حالت دوگانه خارج شود. زیرا روند فعلی در شان و منزلت جبهه اصلاحات نیست.


وی گفت: «اما همه جریان اصلاحات با این مسئله موافق نیستند. زیرا هنوز حلقه اول نزدیکان آقای خاتمی که افرادی نظیر آقایان تاجزاده و ابطحی و... هستند هنوز به این نتیجه نرسیدند که نتیجه تصمیمات اصلاح‌طلبان که آقای روحانی باشد به هیچ عنوان قصد ندارد وعده‌های خود در انتخابات را عملی کند و حتی بعضا به اصلاح‌طلبان توهین می‌کند.»


او افزود: بنابراین من هم معتقدم که روند تصمیم‌گیری باید تغییر کند و این را ما از سال ۹۲ بارها و بارها مطرح کردیم. واقعیت این است از زمانی که تصمیم‌گیری در جریان اصلاحات برعهده شورای عالی سیاستگذاری قرار گرفت این شورا کاملا محترمانه کودتایی انجام داد.


آیتی می‌گوید: «از دیگر اتفاقاتی که تشکیل این شورا رقم زد، حضور غیرقانونی آقای عارف به واسطه برخی دلبستگی‌ها و وابستگی‌ها در این شورا بود. زیرا به هر حال ما میثاقنامه‌ای داریم و در آن ذکر شده که حتما اعضا باید عضو حزب باشند. اما آقای عارف به شورای سیاستگذاری تحمیل شدند و جالب این است که ایشان پنج نفر را به عنوان مشاور با خود به شورا آوردند که هیچ کدام عضو حزبی نیستند. بعد این وضعیت را آقای موسوی لاری توجیه کردند و گفتند وزن افراد مهمتر از وزن احزاب است.»


آیتی تاکید کرد: نتیجه این مسئله هم یک فراکسیون فشل و شکست خورده شد که به نام امید در مجلس تشکیل شد. آنها طی این دو سال عملکرد ناموفق و نامنظمی داشتند که باعث شد به عنوان مثال در بحث وزرا انتقادهای بسیاری به آنها شود. این اتفاق در انتخابات ریاست‌جمهوری هم رخ داد.


داریوش قنبری دیگر فعال اصلاح‌طلب هم در گفت‌وگو با فرارو اظهار کرد: «من هم معتقدم ساختار تصمیم‌گیری در جریان اصلاح‌طلب و شورای عالی سیاستگذاری بسیار مشکل دارد و باید تغییرات جدی در زمان باقی مانده تا انتخابات مجلس در آن صورت بگیرد.


او ادامه داد: ما نباید دوباره به سمتی برویم که مانند انتخابات شوراها که تصمیمات شورای عالی بسیار مورد انتقاد فعالان اصلاح‌طلب قرار گرفت، تکرار شود و باید به صورت ریشه‌ای آنها را مورد بررسی قرار دهیم. واقعیت این است که هنوز هم ناراحتی‌های زیادی درباره این مسئله وجود دارد.

شهروند: ادعای رونق واقعیت ندارد بازار مسکن در رکود عمیق به سر می‌برد

یک روزنامه حامی دولت، ادعای رونق بازار مسکن را خلاف واقع خواند و تصریح کرد بازار مسکن در رکودی عمیق به سر می‌برد.


روزنامه شهروند در گزارشی نوشت: خرید و فروش خانه‌های کلنگی تقریبا دو برابر شده است؛ این ادعای مشاوران املاک تهران است. از آن سو آمارها ادعای بنگاه‌داران را به نوعی تایید می‌کند. براساس آماری که در سامانه املاک و مستغلات کشور به ثبت رسیده است میزان خرید و فروش ملک در مهرماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۴/۴ درصد رشد داشته است و از سوی دیگر مرکز آمار ایران از افزایش ۷/۶ درصدی قیمت مصالح ساختمانی خبر می‌دهد. نشانه‌هایی که در ظاهر حکایت از آغاز رونق بازار دارند اما کارشناسان مسکن اعتقاد دیگری دارند و معتقدند این نشانه‌های رونق کاذب است و رکود مسکن عمیق‌تر از این حرف‌هاست. آنها می‌گویند کاهش سود سپرده‌های بانکی سرمایه‌ها را به سمت بازار مسکن و خرید ملک کلنگی هدایت کرده است. آنها افزایش قیمت مصالح ساختمانی را هم ناشی از خریدهای انباری می‌دانند و می‌گویند مصالح ساختمانی دپو می‌شوند.


کارشناسان مسکن معتقدند بازار ملک همچنان در رخوت است و هنوز از رونق خبری نیست. آنها به این نوسانات کم‌جان اعتقاد چندانی ندارند.


محمد عدالت‌خواه کارشناس بازار مسکن هم به «شهروند»   می‌گوید:  علیرغم این که سعی می‌کنیم با ترفندهای موجود نشان دهیم تورم در بازار وجود ندارد، اما کاهش حجم ساخت‌وساز به ما می‌گوید که دارد.


مقدار کمی گرانی که در مصالح ساختمانی گزارش شده هم ناشی از وابستگی این مصالح به دلار و... است.


مصالح تولیدی داخل به وفور دپو شده و می‌شوند و تا زمانی که نتوانیم بازار مناسب برای آنها پیدا کنیم در بر همین پاشنه می‌چرخد.


این کارشناس بازار مسکن افزایش قیمت مسکن و مصالح در هفته گذشته را نشانه خروج از رکود نمی‌داند و معتقد است: رکود در بازار مسکن ریشه‌دارتر از این حرف‌هاست.

خراسان

هشدار مهم دولت به وزیران درباره رفتارهای اختلاف برانگیز

بر اساس نامه رسمی یک مقام مسئول در دولت به همه وزیران و معاونان رئیس جمهور، تاکید شده است با توجه به تصمیم جدید، همه مسئولان ارشد اجرایی موظفند ضمن حفظ انسجام داخلی دولت، از طرح موضوعات اختلافی بین دستگاهی، در خارج از دولت اجتناب کنند. همچنین در این ابلاغیه، از همه مخاطبان خواسته شده است راجع به آثار و تبعات سیاسی و اجتماعی پیشنهادهایی که به هیئت دولت ارسال می کنند، توجه همه جانبه داشته باشند.

مدیران اجرایی خط قرمزهای مالیاتی را بشناسند

طبق تذکر یک نهاد مسئول به تعدادی از سازمان ها و نهادهای دولتی، تاکید شده همه اشخاصی که به عرضه کالا و ارائه خدمت اقدام می کنند، به عنوان "مودی" شناخته شده و مشمول الزامات قانون هایی چون مالیات بر ارزش افزوده خواهند بود، بنابراین به صورت عام هیچ گونه معافیتی برای اشخاص، اعم از دولتی، خصوصی یا تعاونی و نوع فعالیت آن ها اعم از انتفاعی یا غیرانتفاعی در مقررات مربوطه پیش بینی نشده است و در هرگونه انتقال کالا، باید به این موضوع توجه وآن را رعایت کرد.

ایران

گفت‌وگوی تلفنی ظریف و جانسون در مورد نازنین زاغری

بوریس جانسون وزیر خارجه انگلیس روز گذشته در مورد نازنین زاغری که در ایران به پنج سال حبس محکوم شده بود به طور تلفنی با محمد جواد ظریف همتای ایرانی خود گفت‌وگو کرد. به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، هفته گذشته جانسون در یک جلسه پارلمان انگلیس گفته بود که نازنین زاغری در ایران مشغول آموزش به خبرنگاران بوده است. این اظهارات با انتقاد شدید رسانه‌های انگلیسی و بنیاد تامسون رویترز که زاغری در آن کار می‌کرده است، روبه رو شد. بنابر اعلام سخنگوی وزارت خارجه انگلیس، جانسون در گفت‌وگوی خود با ظریف اعلام کرده که تا قبل از پایان سال به ایران سفر خواهد کرد. همچنین جانسون در این گفت‌وگوی تلفنی بار دیگر نگرانی خود را از وضعیت زاغری بیان کرد و خواستار دستیابی به یک راه‌حل مناسب شد. نازنین زاغری که تابعیت ایرانی- انگلیسی دارد، از سوی مراجع قضایی ایران به تحمل ۵ سال حبس محکوم شده است. بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امورخارجه درباره این گفتگو گفت: «در این گفتگو ظریف تاکید کردکه بحث دو تابعیتی افراد مورد قبول قوانین ایران نیست. وی همچنین به موضوع اصل سیستم تفکیک قوا در ایران اشاره کرد و گفت که تصمیم گیری در مورد این موضوع در اختیار قوه قضائیه ایران است و  من به لحاظ انسانی و  انسان دوستانه، صحبت‌های شما را با مراجع قضایی  ایران مطرح می‌کنم».

تمدید وضعیت اضطراری ملی امریکا در قبال ایران

کاخ سفید  با انتشار بیانیه‌ای، از تمدید وضعیت اضطراری ملی امریکا در قبال ایران برای یک سال آینده خبر داد. به گزارش تابناک، در آغاز این بیانیه آمده است: «در ۱۴ نوامبر ۱۹۷۹ با صدور فرمان اجرایی ۱۲۱۷۰ رئیس جمهوری امریکا برای مقابله با تهدیدی غیرمعمول و فوق‌العاده علیه امنیت ملی، سیاست خارجی و اقتصاد امریکا یک وضعیت اضطراری ملی را در قبال ایران اعلام کرد.» در ادامه این بیانیه آمده است: «روابط ما هنوز عادی نشده و فرآیند اجرای موافقتنامه‌های منعقده با ایران، مورخ نوزدهم ژانویه ۱۹۸۱ همچنان در دست اقدام است. از این روی، وضعیت اضطراری اعلام شده در ۱۴ نوامبر ۱۹۷۹و تدابیر اتخاذ شده در آن زمان مرتبط با این وضعیت اضطراری، باید مابعد چهاردهم نوامبر ۲۰۱۷ قابلیت اجرایی داشته باشد.»

درخواست آزادی مشروط «علی شریعتی»

وکیل مدافع «علی شریعتی» اظهار امیدواری کرد که موکلش با نظر مساعد دادستان تهران بتواند از حق آزادی مشروط استفاده کند. حسین تاج در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه موکلم با توجه به استحقاق استفاده از آزادی مشروط در سال گذشته درخواست آزادی مشروط خود را مطرح کرده بود، گفت: اردیبهشت ماه سال ۹۶ مسئولان زندان اوین طی نامه‌ای به دادستان محترم تهران، موافقت خود را با آزادی مشروط موکلم اعلام کردند. وی افزود: اجرا و اعمال این موضوع به دلایل ارسال مراسلات و غیره کمی به تعویق افتاد و لیکن در حال حاضر استفاده از این امکان مهیاست.

دو سال و نیم حبس برای وکیل بقایی

به گزارش تابناک، علی اکبر جوانفکر در کانال تلگرامی خود نوشت: آقای سید علی اصغر حسینی وکیل دادگستری که وکالت پرونده‌های اتهامی دادستان تهران علیه آقای حمید بقایی و اینجانب را برعهده دارد، به صورت غیابی محاکمه و به دو سال و نیم زندان محکوم شده است.

آرمان

استیضاح یک وزیر دیگر کلید خورد

شنیده شد که نماینده مردم ارومیه از تدوین طرح استیضاح یکی دیگر از وزرای دولت دوازدهم خبر داد. روح‌ا... حضرت‌پور با بیان اینکه باغداران و کشاورزان استان آذربایجان‌غربی مورد بی‌مهری وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته‌اند، گفت: امیدواریم دولت و وزارت جهاد کشاورزی به داد مردم و باغداران برسد. وی تصریح کرد: در همین راستا طرح استیضاح وزیر کشاورزی را تدوین و پس از سرکشی نمایندگان به حوزه‌های انتخابیه اقدام به جمع‌آوری امضاهای طرح سوال از وزیر می‌کنم. وی درباره محورهای استیضاح حجتی وزیر کشاورزی، گفت: عدم پاسخگویی مسئولان وزارت کشاورزی، عدم برنامه‌ریزی برای صادرات سیب‌های تولیدی و همچنین نبود برنامه برای مصرف داخلی و تبدیل این محصولات به کنسانتره و آبمیوه از جمله محورهای طرح سوال از وزیر است.

خنثی‌سازی ۲ عملیات

شنیده شد که فرماندهی عملیات بغداد از خنثی‌سازی دو عملیات انتحاری علیه زائران اربعین حسینی در جنوب‌غرب این شهر خبر داد. سپهبد «جلیل الربیعی» فرمانده عملیات بغداد، سه‌شنبه اعلام کرد، دو عامل انتحاری که کمربند انفجاری به خود بسته بودند، قصد داشتند زائران اربعین حسینی را در منطقه «الرضوانیه» در جنوب بغداد هدف قرار دهند ولی نیروهای امنیتی توانستند این تروریست‌ها را به قتل برسانند. الربیعی تصریح کرد، یکی از این عاملان انتحاری بعد از کشته‌شدن توسط نیروهای امنیتی، منفجر شد ولی این حادثه تلفات جانی بر جای نگذاشت. وی تاکید کرد، نیروهای امنیتی تدابیر شدیدی را اتخاذ کرده و از بروز هرگونه شکاف امنیتی که احتمال دارد زائران را هدف قرار دهد، ممانعت می‌کنند. در آستانه اربعین حسینی که شهر کربلا میزبان میلیون‌ها زائر مسلمان از سرتاسر جهان است، داعش عملیات تروریستی خود را افزایش می‌دهد.

نشان عالی امپراتوری ژاپن برای متکی

شنیده شد که منوچهر متکی پیش از ظهر سه‌شنبه با حضور در کاخ امپراتور ژاپن نشان عالی «خورشید تابان» را طی آیین خاصی از امپراتور و نخست‌وزیر این کشور دریافت کرد. فرارو نوشت؛ به گزارش کانال تلگرامی وزیر امور خارجه سابق، سایت فارسی‌زبان سفارت ژاپن در تهران طی اعلام این خبر تاکید کرده است: «وی به‌عنوان سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در ژاپن و وزیر پیشین امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، سهم به‌سزایی در ارتقای دوستی و تقویت روابط دوجانبه میان ایران و ژاپن داشته است. در دوره تصدی به‌عنوان سفیر جمهوری اسلامی ایران در ژاپن طی سال‌های ۱۹۹۵ تا ۱۹۹۹، منوچهر متکی در تقویت روابط دوجانبه میان دو کشور در زمینه‌های گوناگون مشارکت داشته‌ است.

خوانندگان رپ آمریکایی در پیاده‌روی اربعین

شنیده شد که سه هنرمند مطرح آفریقایی- آمریکایی در پیاده‌روی امسال اربعین شرکت کردند. پارسینه نوشت؛ «ایناک محمد، فنامن و دیمن جونز محمد»، با گرایش رپ و هیپ‌هاپ هستند که معتقدند باید از موسیقی رپ و پاپ، سم‌زدایی شود. اینان در هنر موسیقی خود مضامینی چون معنویت و عدالت‌خواهی و مقابله با فساد اخلاقی و خشونت را دنبال می‌کنند. این هنرمندان که مهمان کنفرانس افق نو هستند و به ابتکار نادر طالب‌زاده امسال در نجف و کربلا در حال برگزاری است، اظهار داشتند که آمال و آرزوهایشان را در فرهنگ حسینی و اربعین می‌بینند و به همین دلیل در این پیاده‌روی شرکت کرده‌اند. این سه هنرمند در پیاده‌روی سه‌شنبه لحظاتی به اجرای برنامه‌ای با مضمون احترام و محبت به امام حسین علیه‌السلام پرداختند که مورد توجه زائران قرا ر گرفت.

واکنش حسین کروبی به شایعه فوت پدر

شنیده شد که فرزند مهدی کروبی گفت: پس از عمل قلب پدر، فرزندان هر زمان که بخواهند می‌توانند با ایشان دیدار داشته باشند. ایلنا نوشت؛ حسین کروبی درباره شایعه فوت مهدی کروبی گفت: پدر در سلامتی کامل به‌سر می‌برند و حالشان خوب است. این خبر شایعه‌ای بیش نیست. وی ادامه داد: دوشنبه‌شب تا ساعت ۱۲ شب فرزندان به‌همراه عروس و نوه‌ها منزل ایشان بودیم که مادر هم حضور داشتند و هیچ ‌اتفاقی خاصی هم رخ نداد. کروبی تاکید کرد: پس از اینکه پدر راهی بیمارستان شدند، عمل قلب را انجام دادند و باطری کار گذاشتند، فرزندان هر زمان که بخواهند می‌توانند با ایشان دیدار داشته باشند.

افزایش قیمت نفت در پی اتفاقات عربستان

شنیده شد که حوادث اخیر در عربستان باعث جهش بیش از سه درصدی قیمت و رسیدن به بیش از ۶۴ دلار در هر بشکه برای نفت برنت شد. بلومبرگ از پیش‌بینی نفت بالای ۷۰ دلار خبر داده است. شین چنل، تحلیلگر بازار نفت در موسسه ولث ادوایزرز به رویترز گفت: «وقوع یک درگیری احتمالی می تواند موجب محدود شدن عرضه نفت منطقه شود. پیش بینی ما این است که تا پایان امسال، قیمت نفت خام آمریکا به بالای ۶۰ دلار و نفت برنت به بالای ۷۰ دلار خواهد رسید.» راشاتودی در گزارشی اتفاقات عربستان را چشم‌انداز کاهش مازاد عرضه نفت موجود به بازار جهانی را روشن‌تر کرده و عملا بازار نفت را به سوی تعادل و افزایش قیمت پیش خواهد برد.

انهدام باند بزرگ مفسدان اقتصادی

شنیده شد که باند بزرگ مفسدان اقتصادی و اداری شرق تهران با دستور و تعقیب دستگاه قضائی شهرستان دماوند متلاشی شد. باند مفسدان اقتصادی، اداری و اجتماعی شرق استان تهران معروف به «میرزا» با تعقیب قضائی و قانونی از سوی دادستان عمومی و انقلاب شهرستان دماوند متلاشی شد. همچنین با دستور قضائی دادستانی شهرستان دماوند، حکم بازداشت سلطان زمین‌خوار صادر شده و تحت تعقیب قانونی و قضائی قرار گرفت.

استعفای رئیس شورا قبل معارفه شهردار

شنیده شد که احمدرضا دستغیب از سمت ریاست شورای شهر شیراز استعفا داد. مهر نوشت؛ احمدرضا دستغیب طی نامه‌ای به حیدر عالیشوندی فرماندار شیراز استعفای خود را اعلام کرد. طی این نامه دستغیب از مسئولیت ریاست شورای شهر شیراز استعفا داده است. این اتفاق در حالی روی داده که بعدازظهر همان روز مراسم معارفه شهردار جدید شیراز برگزار شد.

رایزنی وزرای خارجه ایران و روسیه

شنیده شد که بعدازظهر دیروز وزرای خارجه ایران و روسیه به‌صورت تلفنی با یکدیگر گفت‌وگو کردند. سرگئی لاورف وزیر امور خارجه روسیه و محمد جواد ظریف در تماس تلفنی دیروز خود در خصوص روابط دوجانبه، رژیم‌ حقوقی دریای خزر و آخرین تحولات منطقه‌ای گفت‌وگو و تبادل نظر کردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس