لوکس

فارغ از همه‌ی ابعاد و تبعات فاسد این نوع مانورهای تجمل، آن چه در بطن و کنه قضیه، ماجرا را پیچیده و خطرناک می سازد، گسل «خشم طبقاتی» است که در اعماق بستر جامعه نهفته است و با این پدیده‌ها فعال‌می شود.

سرویس سیاست مشرق - زمانی در دهه ۶۰، مستضعف بودن مایه تفاخر بود و در فضای پاک و خالص انقلابی، تظاهر به داشتن و دارایی یک ضدارزش محسوب می شد. کما این که در شرح حال شهدای گرانقدر انقلاب و جنگ، معمولا زندگینامه‌ها این گونه شروع می شد که "شهید در خانواده ای زحمتکش و مذهبی پای به جهان گذاشت...." و این عمومیت داشت و شامل شهدایی هم می شد که از خانواده‌های میانه حال یا مرفّه برخاسته بودند، چرا که سیطره ارزش‌های دینی و انسانی بر فرهنگ عمومی، مشی علوی «زیستن همسطح مستضعف‌ترین اقشار جامعه» را بر ذهن و کردار عامه جامعه انقلابی حاکم کرده بود و هنوز آن خطیب فقید نمازجمعه‌های پرشور دهه شصت از شرح مبانی «عدالت اجتماعی» به توصیه به «مانور تجمل» نرسیده بود.

یا زمانی که مجله خاطره‌انگیز «گل آقا» کاریکاتور معروف خود را درباره افتتاح مجلس چهارم منتشر کرد، تازه طلیعه اشرافیت جدید و مانور تجمل معروف دمیده بود و هنوز جامعه ایران تصور هم نمی کرد که در پایتخت کشور بستنی با پودر طلا برای شکم پرستان «لاکچری‌باز» یک شبه به رانت رسیده سرو شود.

امروز اما به این جا رسیده ایم که دادستان محترم  تهران در ۱۴ آبان ۱۳۹۶ درباره پدیده ای به نام «پرنسس» در عروسی‌ها تذکر می دهد. دادستان تهران در نشست مطبوعاتی خود در خصوص گزارش ارائه شده از سوی یکی از اعضای جلسه مبنی بر اخذ مبالغ کلان بابت آرایش عروس و پدیده پرنسس‌ها که افرادی را آرایش و به عنوان ساقدوش ضمیمه عروس می‌کنند، این اقدامات را ترویج فرهنگ اشرافی‌گری دانست و افزود:

" ازدواج آسان جزء سیاست‌های کشور است و ترویج چنین اقداماتی در جامعه، حتی اگر برای عده‌ای که پول دارند مباح باشد، اما به لحاظ ترویج فرهنگ اشرافیت، سرمایه‌داری و غربی مردود است و لذا از نهادهای فرهنگی، سازمان تعزیرات حکومتی و اتحادیه صنف آرایشگرها می‌خواهیم از هر اقدامی که علیه فرهنگ ازدواج و تسهیل آن باشد، جلوگیری نمایند."

«پرنسس»ها دختران و زنان جوانی هستند که جدیدا از سوی شرکت‌های خاص برای مشتریان خاص فرستاده می شوند تا با پوشش و آرایش شبیه شخصیت‌های کارتونی معروف غربی چون سیندرلا و پری دریایی نقش دکور، ساقدوش کرایه‌ای، مجلس گرم کنی و «گرم گرفتن»! با مهمانان خاص و «حرکات موزون» را انجام دهند.

خبرگزاری مهر در گزارشی تکان دهنده با عنوان « دخترانی که دکور برنامه شما می‌شوند!»(۱۹ شهریور) درباره رواج نوعی «برده داری مدرن» در مراسم تولد و عروسی در شمال شهر تهران و برخی شهرهای بزرگ خبر داد که در آن از دختران جوان به عنوان «دکور»های زنده شخصیت‌های کارتونی استفاده می شود:

" چندروز پیش عکس های برگزاری مراسم عجیب و غریب تولد یکی از کودکان سلبریتی‌ اینستاگرامی میان شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد. این سلبریتی سه ساله که به خاطر تبلیغات بسیار زیاد صفحه‌اش شناخته می شود، در مراسم تولدش از چندین دختر جوان با لباس‌های نامتعارف در نقش پری دریایی استفاده شد که کنار عکس‌های این خردسال سه ساله بنشینند. وضعیت نامناسب و غیرمتعارف پوشش و نحوه نشستن آنها کنار این خردسال واکنش‌های زیادی را به همراه داشت و حتی عده زیادی این عکس را با عنوان «برده‌داری مدرن» مطرح کردند. نوعی از برده‌داری که شاید شکل و شمایل گذشته را نداشته باشد، اما این شیوه استفاده و به خدمت گرفتن یک انسان تنها در نقش یک دکور، برای بینندگان این تصاویر تلخ و ناخوشایند است."

محمد عبداللهی، سردبیر سابق همشهری ماه در کانال تلگرامی خود در این باره نوشت:

"پدیده پرنسس، در عین ضربه زدن به پیکره مقدس ازدواج و ناهموارتر کردن مسیر تشکیل خانواده، پیامدهای اجتماعی نامبارک بسیاری را در جامعه اسلامی باعث شده است. تفاوت سبک ازدواج اسلامی با سبک پرنسس، حیرت انگیز است، در سبک ازدواج پرنسس، فقط یک قلم هلیکوپتر گل زدن و عروس کشان هوایی بالغ بر صدمیلیون هزینه، رقم می زند، بماند که اجاره دخترکانی به اسم پرنسس که با میهمان ها خوش و بش و گپ می زنند بسته به آلبوم مدلینگ و جذابیت های بصری هر مدل! از یک تا چند میلیون آب می خورد، هزینه تصویربرداری در آنتالیا و جلوه های ویژه رمنس فلان فیلم و سریال عاشقانه بالغ بر پنجاه میلیون تمام می شود، کیک های طبقه دار پرنسس از هشتاد میلیون تومان شروع می شود‼️ و سبک ازدواج پرنسس که این روزها در خانواده های دارای درآمد یامفت از مرز هشدار گذشته حول و هوش میلیارد میگردد، بدون غلو هزینه یک پکیج پرنسس از سرجمع هزینه همه زایرین میلیونی اربعین گاهی فراتر می رود."

علی علیزاده، فعال سیاسی و تحلیل گر مقیم لندن که از کارشناسان مهمان بی بی سی بود، در کانال تلگرامیش با اشاره به داستان تلخ هدیه خودروی چندصد میلیونی لکسوس به دختری دبیرستانی که در دانشگاه قبول شده بود، نوشت:

" در کشوری که حقوق پایه‌ی کار نزدیک به بیست میلیون کارگر ایرانی ماهی هفتصد هزار تومان است. و در کشوری که بسیاری چون کارگران آذراب و هپکو ماه هاست همان حقوق  را هم نگرفته‌اند. و بسیاری دیگر چون معدنچیان یورت و آق دره همین چند ماه پیش برای همین ماهی هفتصد هزار تومان زنده به گور شدند. و کولبران کرد برای کمتر از این کشته میشوند.

 با این حال مساله من اینجا فرهنگ اشرافیگری و نابرابریهای اقتصادی به تنهایی نیست. از دوبی و بمبئی و شانگهای تا لندن، از تهران و مشهد تا نیویورک پر از کسانی است که اغلب از طریق غارت توام با  فساد و رانت ثروتمند شده‌اند.  پیچ و مهره‌های سیستم ناعادلانه سرمایه‌داری، آنهم در شکل بیرحمانه و بدون افسار متاخرش در تاریخ، یعنی نئولیبرالیسم."

سیگار با روکش طلا!

او به مطلب بسیار مهمی اشاره کرد که همانا کرختی و بی حسی جامعه علیه نابرابری و ثروت‌های بادآورده است:

" مساله من بازخوردها و واکنشها به این عکس بود. واکنش فقیرترها و ندارهای فضای مجازی یکسره حسرت بود و یا دست انداختن ناتوانی اقتصادی خانواده خود. هیچ کس برخلاف واکنش غالب دهه شصتی که من در آن بزرگ شدم نپرسید از کجا آورده اید.  هیچ کس حتی اشاره ای هم نکرد  که چنین نابرابری تحمل ناپذیر و غیرانسانی  است. هیچ کس نگفت کاخی برپا نمیشود مگر صدها کوخ ساخته شود."

علیزاده در آخر به درستی به ریشه وضعیت امروز اشارتی کرد:

" به یاد خطبه معروف مرحوم هاشمی رفسنجانی در پایان دهه شصت افتادم. خطبه ای که تجمیع ثروت را نه تنها  با اسلام  مخالف ندانست بلکه ادعا کرد اسلام آن را تشویق کرده است. خطبه‌ای که  عدالت را که شعار اصلی انقلاب بود، به تبعید و ‌زندانی فرستاد که هنوز ادامه دارد."

و البته قضیه تنها محدود به پرنسس ها نیست.

سایت فردا در گزارشی درباره «عروسی‌های لاکچری» از رقم‌های عجیب برای عکاسی و فیلمبرداری مراسم عروسی در تهران خبر داد:

" یکی از عکاسی‌های مشهور تهران، برای انجام خدمات عکاسی و فیلمبرداری شب عروسی، مبلغ ۱۶ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان دریافت کند یا حتی یک آتلیه در سایت خود، بدون هراس از اعلام چنین قیمت‌های عجیبی، پکیج فیلمبرداری و عکاسی عروسی را ۱۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان قیمت بزند تا زوج‌های تجمل‌گرا را جذب خدمات خود - از جمله تصویربرداری با هلی‌شات- کند."

گزارش دیگری از روزنامه «هفت صبح»، از کرایه ۷ میلیونی کالسکه چهاراسبه برای عروس و داماد تا «بالن سواری» ساعتی ۴ میلیون تومانی و اسکورت موتوری ماشین عروس به قرار ساعتی ۵۰۰ هزارتومان خبر می دهد.

از سوی دیگر، روز به روز بر کانال‌های تلگرامی افزوده می شود که در آن جوانان مرفه در رقابت برای به رخ کشیدن ثروت‌های بادآورده پدران خود، با هم کورس «برند بازی» می گذارند و کل کل لاچری می کنند.

ساعت‌های بالای ۵۰ میلیون ساخته شده از خاک ماه!

 به نظر می رسد که شاهد آغاز یک نوع گسیختگی اجتماعی در پایتخت و برخی شهرهای بزرگ هستیم که در جریان آن، روز به روز شکاف موجود میان اقشار مختلف اجتماع در حال تعمیق است، تا به جایی که بعضا درّه ای میان سطح رفاه اقتصادی و برخورداری و از آن مهم‌تر نوع سلوک و زیست بالای شهر و پایین شهر شکل گرفته است. از بیغوله‌هایی که در اطراف محله‌هایی چون هرندی و شوش وجود دارد و در آن‌ها، روز روشن شاهد صف طولانی معتادان متجاهر و خلافکارن خرده پا هستیم، تا لاکچری ترین و مجلل ترین کاخ‌های و خانه-باغ‌های شمال شهر، تنها یک بلیط یک طرفه مترو راه است، اما تفاوت زیستی میان این دو نقطه شهر، تفاوتی کهکشانی است.

از سوی دیگر، ما شاهد شکل گیری پدیده‌هایی در پایتخت ایران هستیم که می توان آن‌ها را جزیره‌های ایزوله‌ی جدا از ساحت جمهوری اسلامی دانست که جنون عنان‌گسیخته‌ی  تجمل و به رخ کشیدن دارایی‌های بی حد و حساب و بادآورده‌ی قشر یک درصدی جامعه در آن‌ها تخلیه می شود. مرکز خرید «پالادیوم» در منطقه زعفرانیه یکی از این جزیره‌هاست که تمام زرق و برق، تبختر و جنون جلوه نمایی پلوتوکراسی(سرمایه‌سالاری) را می توان در آن دید. زرق و برق اهریمنی چنین جزیره‌هایی قرار است رعبی در دل آن ۹۹ درصد کم تر برخوردار جامعه ایجاد کند که اگر هم به خود جرات دادند که وارد آن شوند، با دست و دل لرزان و اعتماد به نفس فروکوفته وارد شوند و مقهور تجمل کورکننده زندگی «۱ درصدی»ها بمانند.

فارغ از همه‌ی ابعاد و تبعات فاسد این نوع مانورهای تجمل، آن چه در بطن و کنه قضیه، ماجرا را پیچیده و خطرناک می سازد، گسل «خشم طبقاتی» است که در اعماق بستر جامعه نهفته است و ظهور هر کدام از این پدیده ها عاملی برای فعال‌تر شدن آن است. فعال شدن این گسل، تبعات دامنه‌داری در خود دارد که در صورت عدم پیشگیری و تعدیل، بحران‌های اجتماعی خطرناکی را به دنبال خواهد داشت.

در زمانه‌ای که به واسطه بی عملی دولت، رکودی فراگیر بر اقتصاد کشور حاکم شده و واحدهای تولیدی یکی از پی دیگری تعطیل می شوند و بر لشکر بیکاران افزوده می شود، و از دیگر سو، اندک اندوخته‌های طبقات متوسط رو به پایین جامعه قربانی اعتماد به موسسات مالی «مجوزدار» می شود و مسوولیت آن را هم هیچ نهادی به گردن نمی گیرد، زمانه‌ای که سیر مهاجرت‌ها به سمت تهران، باعث شکل گیری بمبی اجتماعی به نام «حاشیه نشینی» در تهران می شود و بر سیل فارغ التحصیلان بیکار دانشگاه‌ها افزوده می شود و پدران بازنشسته در آستانه ۷۰ سالگی باید جور خرج و مخارج فرزندان ۳۰ سال به بالای خود را بکشند و.........ظهور «مازراتی تمام طلا» در خیابان‌های تهران، همبرگر «۲۵۰ هزاری» در لواسان، عروسی نیم میلیاردی و از همه فاجعه‌تر ساعت «یک میلیاردی»، قطعا خشم و کینه ای نه چندان ناموجه را در ناخودآگاه بخش بزرگی از جوانان جامعه تلمبار می کند که همچون یک بمب ساعتی است.

مازاراتی طلاپوش در جاده چالوس!
بستنی با پودر طلا

البته از دولتی که بخش عمده مسوولان آن ساکن تاپ‌ترین نقاط منطقه یک تهران هستند از مواهب صدای روحبخش جوی‌های روان الهیه و سروهای سربه فلک کشیده جمشیدیه و «ویوی ابدی» البرز در ولنجک لذت می برند، انتظار شنیدن تیک تاک‌های این بمب ساعتی چندان معقول نیست، ولی از آن دسته از مسوولانی که هنوز در بطن مردم زندگی می کنند و سالی دست کم ۳  ۴ باری گذارشان به خرید از بقالی و تره بار محل می افتد، می توان و باید انتظار داشت که فکری به حال این داستان بکنند، چرا که در صورت فعال شدن آن گسل‌ها، دیگر نه از صدای استاد شجریان کاری بر میآید و نه مجوز کنسرت و کمپین رفع حصر.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 100
  • در انتظار بررسی: 9
  • غیر قابل انتشار: 19
  • IR ۲۳:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۹
    24 63
    انشالله از راه حلال بیشتر شه
    • IR ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۳۰
      95 9
      داداچ داری اشتباه می زنی کسی که با زحمت به پول رسیده پولش رو تبدیل به اشغال نمی کنه مثلا بشه سیگار طلایی دود بشه بره هوا! اینها مفت خورهای....
    • IR ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۳۰
      87 16
      رفسنجانی در دهه ۷۰ ، به مالزی رفت و برجها را دید و همان نسخه سرمایه داری را برای ملت ما پیچید..در مالزی برج ها را دید ، حلبی اباد کنار برج را ندید... اقتصاد از اول انقلاب ، دست انقلابیها نبود ..دست لیبرال ها بود و شد این..
    • IR ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۳۰
      36 7
      سبک ازدواج پرنسس که این روزها در خانواده های دارای درآمد یامفت از مرز هشدار گذشته حول و هوش میلیارد میگردد، بدون غلو هزینه یک پکیج پرنسس از سرجمع هزینه همه زایرین میلیونی اربعین گاهی فراتر می رود."
    • IR ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۳۰
      5 26
      خیالت راحت . از راه حلال بوده.
    • IR ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۳۰
      27 1
      اینها بیشتر فروشندگان و توزیع کنندگان مواد مخدر هستند. البته در ورزن بالا نه خرده فروشی
    • IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۳۰
      23 0
      راستی این همه شیشه و کراک و گل و ... که به جوانها فروخته میشه پولش کجا میره. ثروت کی میشه خون جوانان ایران. الان قاچاقچی های کلان کجا زندگی میکنند
    • حجت ر IR ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۳۰
      42 3
      بخاطر سوختن دل سیاهت میگم : خدا لعنت کنه اون رئیس جمهوری که تجملات را در این انقلاب باب کرد ! مشرق نامردی منتشر نکنی
  • IR ۲۳:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۹
    35 1
    مردم مثل مسولینشان فکر میکنند.وقتی مسئولین ما از حلبی اباد به قصر رسیدند تفکرات انقلابی اشان روی مردم نیز تاثیر گذاشت. به امید انقلاب مهدی...... این نیز بگذرد....
  • IR ۲۳:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۹
    22 6
    حیوونکی ها چقد مسیرشون نسبت به محل کارشو ندر
  • IR ۲۳:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۹
    35 3
    پایین ترین شون جاهنگیری هست مثلا پاین شهرشونه ونک !!!
  • IR ۲۳:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۹
    17 16
    ایا میتوان باور کرد که یک شبه این اختلاف طبقاتی ایجاد شده یا نتیجه بی توجهی رفتن وامدن چندین دولت کار را بدینجا کشانده وتعجب است که سایت مشرق امروز متوجه اینهمه درد ونابسامانی شده است
  • IR ۲۳:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۹
    30 3
    موتور درب وداغون اون کارگر شرف داره به تمام مرفهینی که به عمرشون کار نکردن ودارن پز پوله باباشونو میدن
  • IR ۲۳:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۹
    29 3
    اختراع و اکتشاف و تولید رو یکی دیگه انجام میده فیس و افادش مال یه مشت بدردنخور بی مصرفه. اصلاح و اصول همشون لجن هستند.
  • IR ۲۳:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۹
    30 2
    این همه شهید دادیم و انقلاب کردیم که فقط اسمها عوض بشه؟؟تو همون استخر فرح آقایون از خوشی جون بدن و تو همون خونه ها و کاخهای اونا زندگی کنن؟؟
  • IR ۲۳:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۹
    10 1
    نفتو بیار که چالشون رو پیدا کردم!!! (فقط بنده خدا جهانگیری از بقیه دور افتاده. )
  • محمد IR ۲۳:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۹
    4 7
    برا بد نام کردن انقلاب دشمن بر هر وسیله‌ای چنگ میزنه طبیعت دنیا همینه هرکه بیاد همینه ایراد گرفتن مشکل حل نمیکنه
  • IR ۰۰:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۳۰
    17 1
    بدبخت به کسی که با وجود مقام غرق نخوت و ثروت اندوزی و زندگی اشرافی بشه . راه و مشی ائمه اطهار (ع) کجا و مسئولین تریلیاردر کجا . فقط خدا به داد آخرتشون برسه چون این چند روزه عمر عین برق سپری میشه و یه روزی عزائیل وسط اینهمه مال و مکنت یقه طرفو میگیره میبرتش . کلی حقو ناحق بکنی که ثروت افسانه ای جمع کنی آخرش فقط پارچه کفنه و جا گذاشتن برای کسانی که بعدها سال بسال فاتحم برات نمیدن اما کلی نفرین پشت سرته . بیشتر بچسبین به این مالها آخه با خودت میبریش اون دنیا قطعه تو بهشت میخری خیر سر ایمانت !!!!!
  • IR ۰۰:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۳۰
    52 14
    دستاوردهای جمهوری اسلامی
  • علی IR ۰۰:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۳۰
    16 1
    من که اصلا حسرت این چیزا رو نمیخورم چون دیدم تجربه کردم که دنیا چقدر بی ارزش در آخرت حلال دنیا حساب و حرام دنیا عقاب
  • IR ۰۰:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۳۰
    30 8
    واقعا نمیدونم هاشمی رفسنجانی جواب این همه مصیبتی که بر سر انقلاب آورده رو چجوری میخواد جواب بده!!
  • IR ۰۰:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۳۰
    17 2
    دولتمردان فاسد مردم رو از دین زده کردند
  • DE ۰۰:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۳۰
    24 1
    از ماست که بر ماست... خود کرده را تدبیر نیست... ما مردم ایران، زمان رای گیری همه چیز رو به بازی میگیریم و خودمون رو به پول میفروشیم یا به هوس میفروشیم یا مثل پینوکیو گول میخوریم یا اصلا رای نمیدیم!!!
  • محمود IR ۰۰:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۳۰
    30 6
    یکی دوتا از این ماشین طلاپوشها وقتی به آتش کشیده بشه دیگه کسی جرات نمیکنه بستنی روکش طلا و از این قرتی بازیها بخوره
  • IR ۰۰:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۳۰
    14 2
    یکی از نتایج فساد سیستمی ایجادگسلهای طبقاتی است.
  • یکی از 96 درصدی ها IR ۰۰:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۳۰
    16 0
    ای داد از این روزگار پدر بالای 70 سال و فرزند در آستانه 30 سالگی و بیکاری و بی پولی روزی هزار بار به 100 تا شغل فکر میکنم ولی آخرش میبینم پولی در بساط ندارم که بخام امیدی داشته باشم. گنج قارون نمیخام ولی ای کاش اندازه خودم داشتم. همش تو ذهنم میچرخه برا چی انقلاب شد ؟ این همه هزینه برا اینکه برگردیم سر خونه ی اول که نه، بد تر از اون ! جرقه ی انقلاب هم از همین جاها زده شد، نه ؟
  • سلام بر مشایی IR ۰۱:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۳۰
    12 47
    هر مصیبتی که میکشیم از شما اصولگرها میکشیم که به راستی خداوندگار زمین احمق تر از شمایان خلق نکرده است... به حدی که آن جناح خرس روی زالو خوی خون شوی، به راحتی قورتتان میدهد؛ کمااینکه داده است... بکشید کنار که تنها نسیم بهار از پس زمستان اینها بر می آید.
    • IR ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۳۰
      37 2
      خودت فهمیدی چی گفتی عموووو ؟!!!!!
  • IR ۰۱:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۳۰
    8 1
    وقتی یه عده اختلاس گر نجومی بگیر خانه بنجاه میلیاردی و.... جز دولت باشند این یک درصد هم عقبه اینها هستن . مشرق جان کار از این حرفها گذشته همه جا شده مافیا قدرت و ثروت کسی هم که نگران بیشترشون دنبال سهم خواهی هستن نه عدالت ملتم برن به .....خدا بخیر کنه
  • IR ۰۱:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۳۰
    9 0
    نظام بانکی ربوی طوری طراحی شده همه و همه بدون این که متوجه باشند در خدمت سودهای 10تا 25 درصدی پر بار بنفع این وضعیت هستند و دوام وضعیت ...!!!!!!!
  • ناراضی وضع موجود US ۰۱:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۳۰
    20 10
    مشرق منافق چرا فقط عکس اصلاح طلب ها رو زدی(افساد طلبان) پس اصولگراها
  • امیر بی گزند US ۰۱:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۳۰
    9 0
    چه خبره تو این مملکت ؟!
  • IR ۰۲:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۳۰
    8 3
    شما هم یکی از مسببین این بی عدالتی هستین.
  • علی US ۰۲:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۳۰
    4 13
    چیه ؟ پولا حتما باید تو دبی و ترکیه خرج بشه نفهم ها!!
  • IR ۰۳:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۳۰
    2 0
    خونه خیلی از ماها شاید رسیده به یک میلیارد ولی بازم اوضاعمون خرابه... باید بگی خانه های چند ده میلیاردی......
  • IR ۰۳:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۳۰
    2 0
    واقعا مردن و دل کندن چقدر سخته!!
  • IR ۰۳:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۳۰
    9 1
    تا کی این مانور تجملات ادامه خواهد داشت؟ جیب اینان از کجا اینقدر پر و پیمان شده است؟....اين اشک ديده من و خون دل شماست...ما را به رخت شبانی فریفته است این گرگ سالهاست که با گله آشناست...منتشر نکردی هم نکردی
  • US ۰۴:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۳۰
    21 0
    البته در نهایت این افراد بدجور قیافه هاشون و خونه هاشون و کاراشون عمق جهان سومی بودنشونو نشون میده. حتی در غرب هم افراد زیادی هستند که به اینجور افراد در جامعه شون به چشم بی فرهنگ نگاه میکنن.
  • IR ۰۶:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۳۰
    18 2
    گسل خشم طبقاتی رو خوب اومدی خواستی منتشر نکن اما من همیشه فکر می کنم زدن جیب بالاشهری ها دزدی ازشون خوردن مالشون و آوردن هر بلایی سرشون بلامانع است
    • IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۳۰
      9 0
      درآمد حاصل از فروش این همه شیشه و کراک و گل و ... که به جوانها فروخته میشه پولش کجا میره. ثروت کی میشه خون جوانان ایران. الان قاچاقچی های کلان کجا زندگی میکنند
    • IR ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۳۰
      2 17
      تجاوز به حقوق دیگران ناپسندوگناه است بالاشهری باشند یا پایین شهری یا..
  • علیرضا IR ۰۶:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۳۰
    9 0
    وزیر کشور با بیان اینکه در حال حاضر ۱۰ میلیون نفر در حوزه قاچاق مواد مخدر فعال هستند، گفت: گردش مالی حاصل از قاچاق مواد مخدر، ۱۵۰۰ میلیارد دلار است
    • IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۳۰
      2 0
      خوب پول این همه شیشه و کراک و گل و ... که به جوانها فروخته میشه پولش کجا میره. ثروت کی میشه خون جوانان ایران. الان قاچاقچی های کلان کجا زندگی میکنند
  • ساکن جنوب شهر IR ۰۶:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۳۰
    8 8
    خیلی وقته تو فکر اینم که اگر یه روز کم آوردم و بیکار موندم به جای خودکشی جون چندتا بالاشهری رو به بدترین شکل ممکن بگیرم همیشه با خودم فکر می کنم اون روز یه کاری می کنم تو تمام دنیا خبرش پخش بشه
    • IR ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۳۰
      16 2
      به فکر آخرتت باش خودکشی وکشتن انسانها از گناهان کبیره هستند ..
  • علیرضا IR ۰۶:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۳۰
    14 1
    راست و چپ نداره هزار فامیل گند زدید تو دین و مملکت مردم و به نظام بدبین کردین تو راست هم خیلی آدما هستن یا صاحب الزمان شیعه رو دریاب
  • IR ۰۷:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۳۰
    7 0
    اقتصادی که با نا برابری ساخته شده با دستور دادستان و دادگاه درست نمیشه عزیزجان
  • ناشناس IR ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۳۰
    25 1
    چه گله! خود ما این دولتها را پای صندوق رای انتخاب کردیم!
    • IR ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۳۰
      4 1
      خود کرده را تدبیر نیست
  • ناشناس IR ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۳۰
    13 6
    چه گله! خود ما این دولتها را پای صندوق رای انتخاب کردیم!
  • IR ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۳۰
    4 0
    اکثر این پولدارها این جوری جهنمی هستند
  • IR ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۳۰
    2 1
    حرص آدم درمیاد.چرا بعضیا باید تو نازو نعمت ثروتهای بادآورده ای که حق همه مردمه اینطوری زندگی کنن و بعضیا مث ما از صبح تا شب کار کنن و اخر هیچ.البته مشرق جان بدان گردش مالی حاصل از قاچاق مواد مخدر، ۱۵۰۰ میلیارد دلار است.
  • IR ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۳۰
    15 1
    اگر قرار بود همچین اشرافیگری بشه چرا انقلاب شد؟
  • IR ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۳۰
    5 1
    زمانی که زمین پر ازظلم و ستم شد او می آید و زمین را پر از عدل و داد می کند به هیچ چیزی جز این امید نداشته باشیم
  • IR ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۳۰
    13 2
    مشرق جان فکر می کنی علت چیست ؟ این یک مورد را خواهشا جناحی بررسی نکن . از جناح خودتان هم بنویس . بنظر می رسد این کارها مربوط به تازه به دوران رسیده هایی است که در حال خوردن که نه ، چپاول سفره انقلاب هستند .
  • IR ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۳۰
    21 0
    مردم به اشرافی ها رای می دهند ،بعد همان مردم نق می زنند که ای وای ! چه شد عدالت انقلاب و...
  • حسن IR ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۳۰
    6 0
    قبول کردنش سخته
  • ایرانی IR ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۳۰
    2 43
    با اینکه حالم ازتون بهم می خوره به والله قسم نگرانی من ضد انقلاب هم مثل شما همینه فقرا!!
  • جنوب شهری IR ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۳۰
    1 0
    «خشم طبقاتی» وزیر کشور با بیان اینکه در حال حاضر ۱۰ میلیون نفر در حوزه قاچاق مواد مخدر فعال هستند، گفت: گردش مالی حاصل از قاچاق مواد مخدر، ۱۵۰۰ میلیارد دلار است.
  • IR ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۳۰
    3 0
    ما شهید دادیم ولی کیف و ارامش برای اینها شد ... گردش مالی حاصل از قاچاق مواد مخدردر کشور، ۱۵۰۰ میلیارد دلار است.
  • IR ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۳۰
    20 0
    سورۀ مبارکۀ فجر: وَ تَأْكُلُونَ التُّراثَ أَكْلاً لَمًّا (19) و ميراث را(از راه مشروع و نامشروع) جمع كرده مى‏خوريد، (19) وَ تُحِبُّونَ الْمالَ حُبًّا جَمًّا (20) و مال و ثروت را بسيار دوست داريد(و بخاطر آن گناهان زيادى مرتكب مى‏شويد)! (20) كَلاَّ إِذا دُكَّتِ الْأَرْضُ دَكًّا دَكًّا (21) چنان نيست كه آنها مى‏پندارند! در آن هنگام كه زمين سخت در هم كوبيده شود، (21) وَ جاءَ رَبُّكَ وَ الْمَلَكُ صَفًّا صَفًّا (22) و فرمان پروردگارت فرا رسد و فرشتگان صف در صف حاضر شوند، (22) وَ جي‏ءَ يَوْمَئِذٍ بِجَهَنَّمَ يَوْمَئِذٍ يَتَذَكَّرُ الْإِنْسانُ وَ أَنَّى لَهُ الذِّكْرى‏ (23) و در آن روز جهنم را حاضر مى‏كنند؛ (آرى) در آن روز انسان متذكّر مى‏شود؛ امّا اين تذكّر چه سودى براى او دارد؟! (23) يَقُولُ يا لَيْتَني‏ قَدَّمْتُ لِحَياتي‏ (24) مى‏گويد: «اى كاش براى(اين) زندگيم چيزى از پيش فرستاده بودم!» (24) فَيَوْمَئِذٍ لا يُعَذِّبُ عَذابَهُ أَحَدٌ (25) در آن روز [ خدا] هيچ كس را همانند اوعذاب نمى‏كند، (25) وَ لا يُوثِقُ وَثاقَهُ أَحَدٌ (26) و هيچ كس را همچون او به بند نمى‏كشد! (26)
  • رضا IR ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۳۰
    12 0
    به کجا میرویم ؟ این وضع تا کی میخواهد ادامه پیدا کند ؟
  • سوسان IR ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۳۰
    1 0
    عیب نداره اما بدون وزیر کشور با بیان اینکه در حال حاضر ۱۰ میلیون نفر در حوزه قاچاق مواد مخدر فعال هستند، گفت: گردش مالی حاصل از قاچاق مواد مخدر، ۱۵۰۰ میلیارد دلار است.
  • AE ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۳۰
    16 0
    خاک بر سر کسانیکه فقط اینها را انتخاب کردند و باز میکنند و هنوز هیچ ندارند چون عده ای برای سر سفره انها بودن همراهشان هستند ولی اکثریت انتخاب کنندگان بی مغز ها هستند
  • IR ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۳۰
    6 1
    حتماً شما هم مولوي و شوش ميشينيد؟!!!
  • IR ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۳۰
    16 0
    روزي آتشفشان خشم مردم علیه مافیای مخدر فووران خواهد کرد
    • IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۳۰
      2 0
      واقعا این همه شیشه و کراک و گل و ...مواد که به جوانها فروخته میشه پولش کجا میره. ثروت کی میشه خون جوانان ایران. الان قاچاقچی های کلان کجا زندگی میکنند
  • IR ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۳۰
    15 21
    خدا لعنت کند شاه رو اما سالانه گردش مالی حاصل از قاچاق مواد مخدر ، ۱۵۰۰ میلیارد دلار است.
  • IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۳۰
    4 14
    اینها دارن به شعارهای انقلاب عمل می کنند
  • IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۳۰
    5 1
    سالیانه گردش مالی حاصل از قاچاق مواد مخدر ۱۵۰۰ میلیارد دلار است. بعد چهل سال به لطف اقازاده ها ، رانت ، پارتی بازی ، تبعیض تو استخدام ، عدم نظارت درست و فساد سیستمی رسیدیم به این وضع
    • هلی IR ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۳۰
      1 0
      ۱۵۰۰ میلیارد دلااار؟؟
  • IR ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۳۰
    7 0
    تیک تاک بمب ساعتی از اتفاقات 96 شروع شد.
  • سید دکتر محمود IR ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۳۰
    19 0
    جناب مشرق عزیز به نظرتون چه کسی مسبب این وضعیته؟ عکس دوم گویای همه چیزه
  • IR ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۳۰
    4 1
    به خدا پناه ببرید از قهر و خشمش در آخرالزمان بر مردم تهران و آ ن مرصاد کمینگاه ی که در پیش است
  • حرف امام خمینی IR ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۳۰
    7 0
    چه می‌دانید از اسلام؟ اسلام تأمین آزادی، استقلال، عدل [است‌]. اسلام شخص اول مملکتش با یکی از رعایا فرق نداشت بلکه پایین تر از او بود در استفاده از مادیات. جرات داری حرفهای امام خمینی را پخش کن و اگه نکنی بدان که از اهداف انقلاب صددرصد منحرف شده و به باطل رفته ای
  • شیرازی IR ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۳۰
    34 3
    وقتی امام گفت :"نگذارید انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بیافتد"، اینجا رو دیده بود! حالا باز تَکرار کنید!
    • IR ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۳۰
      5 1
      سبک ازدواج پرنسس که این روزها در خانواده های دارای درآمد یامفت از مرز هشدار گذشته حول و هوش میلیارد میگردد، بدون غلو هزینه یک پکیج پرنسس از سرجمع هزینه همه زایرین میلیونی اربعین گاهی فراتر می رود."
  • .. IR ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۳۰
    0 7
    مشرق یک شطرنجی کردنو یادت رفت :/
  • IR ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۳۰
    2 1
    قدیمی ها میگن سیر چه خبر از گرسنه داره حالا وای به روزی که اون آدم سیر بشه مسئول اداره یه مملکت. بنده خداها پایین شهرشونم میدون ونک.
  • مبین IR ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۳۰
    18 0
    متاسفانه اینها همه ناشی از دوری دولتمردان ما از شیوه زندگی و حکومت داری امیرالمومنین علی (ع) است امامی که در حالیکه خلیفه و زمامدار کشورها و مناطق وسیع اسلامی بود با کفش و لباس وصله دار زندگی میکرد و بر روی بوریا میخوابید و در مقابل برادر خود که اندکی بیشتر از سهم خود از بیت المال طلب کرده بود آهن گداخته گرفت و به او گفت ای برادر تو با این درخواستت من را به آتش عظیم دوزخ فرا میخوانی ...!!! گویا دولتمردان به ظاهر مومن و پرهیزکار ما ترسی از آتش دوزخ ندارند ..!!!!
  • الیاس IR ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۳۰
    1 0
    به سعادتی و مبارکی وزیر کشور با بیان اینکه در حال حاضر ۱۰ میلیون نفر در حوزه قاچاق مواد مخدر فعال هستند، گفت: گردش مالی حاصل از قاچاق مواد مخدر، ۱۵۰۰ میلیارد دلار است.
  • IR ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۳۰
    1 0
    از خانه های لاکچری تا از قبرهای لاکچری این دستاورد ماست
  • اصفهانی IR ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۳۰
    3 0
    نیگا به ظاهر زندگیاشون نکون دادا.. همه شو یه رو میذارن میرن زیر خاااک
  • IR ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۳۰
    6 1
    مسئله اینجاست آرمانهای امام و شهدا این نبود انقلاب هرفش نابودی اینچیزها بود اما بسیاری از مردم سرخورده هستند چون جان و مالشون رو دادن تا اسامی عوض شه اونم با فساد ضریب ...تازه بدتر کسی به این افراد کاری نداره و هر روز پستهای جدید و بالاتریهم میگیرن فساد و اختلاس یکجور کلاس شده در مسئولین و عدالت دربرابر مصلحت سلاخی شده اما یادمون نره ظلم موندنی نیست
  • سعید IR ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۳۰
    7 2
    تو این گیر و دار دنیا و بستنی طلایی و مازراتی پوشش طلا اما من دلم میخواد حججی باشم.کاش میشد...
    • IR ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۳۰
      1 2
      سبک ازدواج پرنسس که این روزها در خانواده های دارای درآمد یامفت از مرز هشدار گذشته حول و هوش میلیارد میگردد، بدون غلو هزینه یک پکیج پرنسس از سرجمع هزینه همه زایرین میلیونی اربعین گاهی فراتر می رود."
  • ali IR ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۳۰
    5 0
    من از بن سلمان و وهابی ها بدم میاد ولی اگه رییس جمهور میشدم تمام حساب های سرمایه دارها رو مسدود میکردم و دستگیرشون میکردم چه اصلاح طلب چه اصولگرا و چه رانت خوارا و سرمایه داران مشکوک و بدهکاران بانکی و 99 درصد اموالشون رو میگرفتم وضبط میکردم ازشون و بعد ازادشون میکردم
  • IR ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۳۰
    6 21
    اگه یه سفر دوبی تشریف ببرید، از این پاساژهای لاکچری زیاد می بینید. سطح زندگی جامعه اونا هم، نزدیک همون پاساژهای لاکچریه. چرا تو مملکت ما، اختلاف طبقاتی به این حد رسیده که پاساژ پالادیوم برای ما میشه اخ و پیف؟؟؟
    • امین IR ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۳۰
      14 0
      عربستان و امارات کشورهای کم جمعیت با درآمد سرشار نفتی هستن اما ایران با 80میلیون جمعیت خیلی کمتر از اونها درآمد نفتی داره از طرف دیگه اونها برای صنایع زیرساخت و احداث کارخانه ها و ... هزینه نمیکنن و کل درآمدشون رو خرج میکنن لذا تا نفت دارن وضعشون خوبه اما ما داریم تلاش میکنیم بدون نفت هم زمینگیر نشیم
  • زیبا احمدپور از تبریز US ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۳۰
    1 0
    " ازدواج آسان جزء سیاست‌های کشور است و ترویج چنین اقداماتی در جامعه، حتی اگر برای عده‌ای که پول دارند مباح باشد، اما به لحاظ ترویج فرهنگ اشرافیت، سرمایه‌داری و غربی مردود است و لذا از نهادهای فرهنگی، سازمان تعزیرات حکومتی و اتحادیه صنف آرایشگرها می‌خواهیم از هر اقدامی که علیه فرهنگ ازدواج و تسهیل آن باشد، جلوگیری نمایند."
  • زیبا احمدپور از تبریز US ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۳۰
    12 0
    پول پرستی و تجمل گرایی کار احمق هاست. یک دختری می شناختم میگفت جهیزیه من حتی قاشق چنگالم باید مارک و برند باشه. اخه احمق اگر اخلاقت خوب نباشه اون مرد و شوهرت دلش به چنگال تو خوشه؟ با همون چنگال زندگیتو خراب میکنه
  • IR ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۳۰
    3 0
    لابد ژن خوبه !!!!
  • زیبا احمدپور از تبریز US ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۳۰
    5 3
    تو تبریز یک لاله پارک زدن با سرمایه گذار ترکیه ای. بدترین و زننده ترین حجابها رو مردم توش میان انگار غیرت از جامعه رفته وقتی تجمل و پول پرستی باب شده. فود کوردش با غذاهای نازل و قیمتهای بالا. در حالی که حاشیه تبریز 500 هزار نفر در مناطق روی گسل با حداقل های زندگی در خرابه هایی که اسمش خونه است در فقر و فلاکت دست و پا میزنند. اگر زلزله بیاد اولین قربانیان نیز همین بندگان خدا هستند. اون وقت اینها دنبال اتلاف منابع مردم هستند. کفش تبریز نابود شد و کفش چینی و ترکیه جاشو گرفت.
    • کاربر میلیتاری IR ۰۵:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۲
      0 0
      جواب سوال شما خیلی ساده هست پول صادرات گاز و نفت ایران به ترکیه هست که تحت پوشش کالا وارد میشه..تمام اون کفش ترکی و چینی که وارد میشه با حواله های نفتی هست که دولت در اختیار وارد کننده ها می زاره.که ریال پول نفت رو از مردم ایران بگیره.....امروز بزرگترین وارد کننده قاچاقچی دلال رقیب بخش خصوصی رقیب تولید کننده رقیب کشاورز و..خود دولته..چون دنبال نفت در برابر کالا و گرفتن ریال صادرات بشکه ها از مردم داخل هست هر چه هم پول ملی بیش ارزش تر بشه ریال گرفته شده بیشتر...
  • مجتبی IR ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۳۰
    5 0
    من بچه تهران نیستم ولی می دونم تو تهران فاصله طبقاتی خیلی زیاده البته همه شهرها هست ولی تهران خیلی بیشتر یکی با زور تلاش ماشین پیکان داره یکی مازراتی و بنز و... همین فاصله طبقاتی نفرت کینه و ناامیدی ایجاد میکنه
  • اشکی IR ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۳۰
    5 1
    زلزله بعدی تهرون
    • IR ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۳۰
      5 1
      زلزله اگر تهران بیاد که 100% میاد بخاطر فساد وحشتناکیه که کل این شهر رو غورت داده
  • حجت IR ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۳۰
    15 6
    اینا همونایی هستند که موقع حج تو فیسبوک و توئیتر و ... یاد فقیر بیچاره ها می افتن و سخنای صد تا یک غاز می زنن
  • امین IR ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۳۰
    12 0
    خدا لعنت کند کسی را که انقلاب را از ریل اصلی آن خارج کرده و ما را در مسیر تجمل گرایی قرار داد و ما را با روند رو به رشد مصرف گرایی مواجه نمود مسیری که ریل یک طرفه است و امکان بازگشت ندارد
  • کاربر میلیتاری IR ۰۵:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۲
    0 0
    مشرق خدایی ما رو گرفتی!؟ من این همه تایپ کردم منتشر نکردی بعد این چه اسپم هایی هست که منتشر کردی!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس