کد خبر 796207
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۶
کفتار

تخریب زیستگاه‌ها و کاهش طعمه سبب می‌شود کفتارها به هدف تغذیه از لاشه‌ حیواناتی که در اثر برخورد با خودرو در اطراف جاده‌ها کشته شده‌اند به سمت جاده‌ها کشیده شده و خود قربانی تصادفات جاده‌ای شوند.

به گزارش مشرق، یک کفتار نر در محور شاهین‌شهر خمینی‌شهر استان اصفهان بر اثر برخورد با خودروهای عبوری تلف شد.

یکی از فعالان محیط زیست که پس از مشاهده لاشه این کفتار، اداره پارک ملی و پناهگاه حیات وحش قمیشلو را در جریان گذاشته می‌گوید به جز خونریزی از گوش این کفتار، آثار دیگری از جراحت در لاشه مشاهده نکرده است.

مرتضی جوهری، رئیس اداره پارک ملی و پناهگاه حیات وحش قمیشلو در گفت‌وگو با تسنیم، مرگ این کفتار بر اثر برخورد با خودروهای عبوری را تایید کرده شبهات مبنی بر امکان مرگ حیوان بر اثر پرتاب سنگ را رد می‌کند.


علیرضا مهدوی، کارشناس محیط زیست درباره علت مرگ این کفتار می‌گوید: علت دقیق مرگ را تنها با کالبدگشایی می‌توان تعیین کرد و متاسفانه کفتار راه‌راه علی‌رغم ارزش محیط زیستی بسیار، برای سازمان حفاظت محیط زیست از اهمیت چندانی برخوردار نیست تا در مواردی از این دست لاشه مورد کالبدگشایی قرار گیرد اما در این مورد، شواهد، احتمال کشته شدن حیوان بر اثر برخورد با خودروهای عبوری را تقویت می‌کند.

وی تلفات جاده‌ای را یکی از عمده‌ترین عوامل کاهش جمعیت کفتارها دانسته و می‌گوید: تخریب زیستگاه‌ها و کاهش طعمه سبب می‌شود کفتارها به هدف تغذیه از لاشه‌ حیواناتی که در اثر برخورد با خودرو در اطراف جاده‌ها کشته شده‌اند به سمت جاده‌ها کشیده شده و خود قربانی تصادفات جاده‌ای شوند.

کفتار راه‌راه تنها عضو خانوادۀ کفتارسانان در ایران است که متأسفانه در اکثر مناطق با کاهش جمعیت روبرو است. کفتارسانان عمدتا لاشه خوار بوده و نقش مهمی را در پاکسازی طبیعت و جلوگیری از انتشار بیماری‌ها و آلودگی‌ها برعهده دارند. کفتارها معمولا در طول شب فعالیند ودر طول روز در لانه هایشان استراحت می‌کنند. کفتارها اغلب به صورت یک جفت و در مواردی در گروه هایی بیشتر از چهار فرد زندگی می کنند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس