کد خبر 795884
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۱
 آمانو

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ضمن اذعان به اجرای تعهدات برجامی تهران، از دیدار اخیرش با رئیس‌جمهور، معاون رئیس‌جمهور و وزیر خارجه ایران سخن گفت.

 به گزارش مشرق، «یوکیا آمانو» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نشست «مرکز بین‌المللی محققان وودرو ویلسون» سخنرانی کرد و از وظایف و کارویژه این نهاد صحبت کرد.

او در بخشی از این نشست گفت: «تعهد ما "اتم برای صلح و توسعه" است. ما به موضوعات بسیار حساسی از قبیل برنامه‌های هسته‌ای کره شمالی و ایران می‌پردازیم. ما به کشورهای در حال توسعه برای حصول به اهداف توسعه پایدار و معرفی نیروی هسته‌ای کمک کنند. ما به عنوان سکو و جایگاهی جهانی در موضوع امنیت و ایمنی هسته‌ای کار می‌کنیم».

وی ادامه داد: «شورای امنیت سازمان ملل از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواسته که درباره اجرای تعهدات مرتبط به هسته‌ای ایران در برجام، راستی آزمایی و نظارت کند. شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم به ما مجوز این کار را داده است. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بخشی از توافق برجام نیست اما نقشی مهم در حصول آن ایفا کرده است».

آمانو همچنین تصریح کرد: «اکنون که تقریبا دو سال از روز اجرای(برجام) گذشته، من می‌توانم بگویم که تعهدات مرتبط به هسته‌ای ایران در برجام در حال اجرا شدن است».

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تصریح کرد: «ایران، اکنون تحت شدیدترین رژیم راستی آزمایی هسته‌ای در جهان قرار دارد و خود را متعهد به اجرای کامل توافق جامع پادمان کرده است و موقتا در حال اجرای پروتکل الحاقی است و همچنین بر اساس مفاد برجام، با تدابیر شفاف سازی اضافه‌تری هم موافقت کرد. دسترسی بازرسان ما به اماکن گسترش یافته است و اطلاعات بیشتری درباره برنامه هسته‌ای ایران داریم؛ برنامه‌ای که به نسبت قبل از اجرایی شدن توافق(برجام) برنامه کوچک‌تری است».

 آمانو افزود: «من هفته قبل به تهران سفر و با رئیس‌جمهور روحانی، صالحی معاون رئیس‌جمهور و وزیر خارجه ظریف دیدار کردم. من از آنها اجرای کامل تعهدات هسته‌ای ایران در برجام را درخواست کردم و آنها بار دیگر بر عزمشان برای انجام این کار تاکید مجدد کردند».

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس