کد خبر 795422
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۰
خودکشی

تقریباً اکثر ما فیلم قبل از اقدام به خودکشی دو دختر اصفهانی را دیده‌ایم. برای بسیاری از شاهدان این فیلم، خنده‌ها و نوع رفتارهای این دو نفر سوال برانگیز بود.

به گزارش مشرق، مگر می‌شود آدمی در چنین وضعیت پرنشاطی باشد و در عین حال درصدد خاتمه دادن به زندگی خود باشد. چه واقعیت تلخ و هشداردهنده‌ای در پشت این خنده‌های تلخ وجود دارد؟

در کنار تمام تحلیل‌ها و نظرات کارشناسی مختلفی که این روزها برای پاسخ به چرایی وقوع این موضوع مطرح می‌شود. لازم است به دنبال پاسخ این پرسش باشیم که چه اقداماتی می‌توانستیم برای پیشگیری از این وقوع این اتفاق تلخ انجام دهیم که نسبت به آنها بی توجه بودیم و چگونه می‌توان از بروز حوادث مشابه دیگر پیشگیری کرد؟

دکتر سیدکاظم ملکوتی، رئیس جمعیت پیشگیری از خودکشی ایران، روانپزشک، عضو دانشگاه علوم پزشکی ایران در پاسخ به این پرسش‌ها می‌گوید: "شجاعت " و "نترسی" که این دو سعی می‌کنند به رخ بکشند، حکایت از اوج استیصال، ترس، ناامیدی و تنهایی آنان است که با خنده از حال درون خود حرف می‌زنند. این جملات که "‌دیدی انجام دادم ...‌"‌، واقعیت تلخی را آشکار می‌کند؛ آنان قبلاً چنین تهدیدی را برای دوستان یا والدین و غیره مطرح کرده‌اند اما  انگار کسی گفته بود؛ "جرأتش را نداری‌ یا جگرش را نداری."

وی ادامه می‌دهد: اتفاقاً بی‌توجهی اطرافیان به این تهدیدها، نخستین خطای شایعی است که معمولاً در رابطه با خودکشی دیده می‌شود. در بسیاری از موارد اطرافیان این تهدیدها را شوخی، بازی برای ترساندن، تهدید و غیره تلقی می‌کنند. آنان با خود می‌گویند؛ «اگر این حرفها جدی بود تا حالا اقدام کرده بود. این برای چندمین بار است که تهدید می‌کند.»

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران تأکید می‌کند: خانواده و اولیای مدرسه باید همواره به این تأکید متخصصان توجه داشته باشند که بیان فکر خودکشی و تهدید به خودکشی همیشه باید جدی گرفته شود. به ویژه اگر بارها تکرار شود. سابقه اقدام به خودکشی احتمال بروز اقدام را 20 تا 25 برابر افزایش می‌دهد. هر اقدام بعدی می‌تواند شدیدتر و مهلک‌تر از دفعه قبل باشد.

ذره‌بینی بر عملکرد خانواده و مدرسه

وقتی نوجوانی تحت فشار روانی قرار دارد، نشانه‌های آن حتماً در رفتار و کیفیت تحصیلش در مدرسه و خانواده خودنمایی می‌کند. نشانه‌هایی که اگر مشاوران و اولیای مدرسه و اعضای خانواده به آن توجه می‌کردند، می‌توانستند صدای زنگ خطر را بشنوند و ببینند.

دکتر ملکوتی در ادامه تأکید می‌کند: افسردگی در نوجوانان می‌تواند به شکل پرخاشگری و بروز رفتارهای خشن نمایان شود.در واقع اقدام به خودکشی در این دختران، وسیله‌ای برای ابراز خشم آنان بوده است تا به اطرافیان خود ثابت کنند که حرف آنان پوچ نیست بلکه جدی است. خانواده‌ها می‌توانستند به محض مشاهده رفتارهای فرزندشان، مشکل را با مشاور مدرسه یا مرکز مشاوره آموزش و پرورش مطرح کنند و چتر حمایتی روانی مناسبی برای فرزندان خود فراهم کنند.

مهمترین اقدامات پیشگیری کننده

بسیاری از دوستان این دو نوجوان در شک و بهت روانی به سر می‌برند و این خود مسأله بسیار مهم دیگری است که حتماً باید مورد توجه خانواده‌ها، اولیای مدرسه و مسئولان قرار گیرد.

 رئیس جمعیت پیشگیری از خودکشی ایران معتقد است که مشاوران مدرسه باید نسبت به این موضوع اقدامات موثری همچون ارائه آموزش‌های لازم و مشاوره‌های کوتاه مدت به همکلاسی‌ها، سایر دانش‌آموزان مدرسه و حتی اولیای مدرسه انجام دهند.

دکتر ملکوتی تأکید می‌کند: آموزش علایم افسردگی و شرایط بحران روانی به اولیا مدرسه، والدین و دانش‌آموزان می‌تواند در شناسایی افراد و دانش‌آموزان در معرض خطر کمک کند و موجب پیشگیری از تکرار حادثه‌ای مشابه شود. چنین اقدامی می‌تواند از سوی مرکز مشاروه سازمان آموزش و پرورش و یا کارشناسان بهداشت روان شبکه بهداشت انجام شود.

رئیس جمعیت پیشگیری از خودکشی ایران در پایان تأکید می‌کند: با توجه به این که خودکشی یک پدیده اجتماعی است و آثار روانی و اجتماعی زیادی بر جامعه تحمیل می‌کند، کتمان این حادثه دهشتناک نه تنها به پیشگیری از بروز وقایع مشابه کمک نمی‌کند بلکه خطر بروز آن را نیز می‌تواند افزایش یاید.بناراین بررسی روانشناسانه و درک آسیب‌های موجود در فرد متوفی و اقدام کننده به خودکشی می‌تواند از بروز موارد مشابه پیشگیری کند. البته به شرط آن که این اقدامات به آموزش‌های مناسب در خانواده و مدرسه منتهی شود.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 66
  • در انتظار بررسی: 19
  • غیر قابل انتشار: 19
  • IR ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
    بس کنید تحلیل های کلیشه ای رو .. کل نشاط و هیجانشون، مخصوصا سمت چپی - که اتفاقا همون هم زودتر خودشو بدون تردید پرت کرده و مرده - رو رها کرده و فقط یه جمله " دیدی انجام دادم؟ " رو گرفته؟ .... کنجکاویشون نسبت به عالم پس از مرگ رو ندید؟ یا مثل یه جشن غذا خوردنشون رو؟ یا ذوقشون از اومدن به خواب بقیه رو؟ باید بپذیرید که وقتی زندگی اون دنیا برای مردم راحت تر تلقی بشه، ترس از مرگ از بین میره ... راه اینه با فاکتورهای متعدد، هم مادی و اقتصادی و هم معنوی و عاطفی، زندگی دنیا رو یک تجربه زیبا و تنها راه رسیدن به آخرت برتر نشون بدیم ... همه معلم دینی ها و خشکه مقدس هایی که سعی میکنند حیات دنیا رو خوار و بی ارزش نشون بدن مقصرن ... امام علی (ع) همواره مشغول آبادانی دنیا و حفر چاه و کاشت نخل و رساندن رزق و ... به مردم دنیا بودند تا بگن این زندگی زیباست و دریابیدش.
    • IR ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
      59 93
      یعنی از این چرتی که نوشتی خودت خجالت نکشیدی!!!! چه کسی دنیا رو خوار نشون داده، این دخترا تو حرفهاشون نشون دادن که اصلا گوششون به حرف دین نیست، فحش ها و حرفهاشون رو نشنیدی! بعد تو نادون اینطور تحلیل می کنی!، طرف متخصص خودکشی هست، تحلیلش رو نخوندی، بعد تحلیل چرت و پرت می کنی...! من خودم جوان هستم می فهمم جوانها تو چه عالمی هستند، حرف این آقای دکتر صحیح هست.
    • AE ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
      11 19
      چی زدی داداش!!؟؟؟ اگه فکر کنی دنیا خوار نیست که زودتر خودتو میکشی! کلا هیچی از دین سرت نمیشه ها...
    • IR ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
      31 31
      همان دین که گفته جای کسی که خودکشی میکنه در جهنم هست ، حالا چطور با خودکشی میخواستن برن بهشت ؟! اینها اصلا با دین کاری داشتند؟ ادم های افسرده معمولا دین و مذهب رو هم میزارن کنار
    • سیدرسول IR ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
      9 17
      انسان همیشه باید به مرگ لبخند بزند و هیچ هراسی نداشته باشد.
    • IR ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
      9 23
      عزیز جون، اون دختر عینکیه یه جورایی یه بغض خیلی ظریف فروخورده ای داشت. مادرش فوت کرده بوده. افسرده بوده قطعا.داشت خودشو زورکی خندون نشون میداد.
    • IR ۱۸:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
      12 10
      دوست پسراشون ترکشون کردن والسلامممم..عینکیه فوت شد اون یکی زنده مونده !!
    • IR ۱۸:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
      12 12
      اینکه خودکشی این نوجوانان رو نه به خاطر پوچی و سبک زندگی مبتذلشون بلکه به دلایل مذهبی!!!! میدونی نشون میده تو هم به یک روانشناس نیاز داری
    • IR ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
      6 11
      اگه مثبت میگیری به خاطر اینه که حرف خودتو با کلام امام قاطی کردی مردم به کلام امام رای مثبت میدن اما در واقع تحلیلت همونی هست که دوستمون گفت چرت ....واگه به دوستمون منفی میدن به خاطر تندی در بیان و عدم درکش هست تمام خنده این بدبختها از پوچی و پلشتی هستش که میخوان به دیگران خودشونو نشون بدن بدبختی که دعا میکنم هیچ جوونی گرفتارش نشه خدا هم این بندگانشو ببخشه
    • قریشی IR ۱۹:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
      9 14
      البته از قیافه شون معلوم بود جزو مرفهین بی درد بودن و هیچگونه مشکلی در تیپ و قیافه شون نمایان نبود که بخاطرش بخوان مثلا به آرامش برسن ! یه جوری گفتی انگار یه کارگر بوده با ده سر عائله ! اینا از خوشی زیاد به این بدبختی قیامتی تن میدن ،
    • احمدرضا IR ۱۹:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
      9 8
      {باید بپذیرید که وقتی زندگی اون دنیا برای مردم راحت تر تلقی بشه، ترس از مرگ از بین میره} : کی گفته زندگی اون دنیا راحته ؟ البته ممکنه راحت باشه ولی نه همه برای همه ی مردم . معلومه هیچ اطلاعاتی نداری همینطوری یه چیزی نوشتی
  • IR ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
    90 83
    معمولا خودکشی مربوط به خانواده هایی است که اعتقادات مذهبی سست تری دارند. لذا باید آموزه های مذهبی را در جامعه تقویت کنیم.
    • IR ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
      10 9
      باید به جامعه ی مذهبی برسه تا امثال شما بیدار بشید
    • IR ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
      11 19
      چرت و پرت نگو.آره الان آموزش های دینی اصلا نیست.وقتی زندگی دنیوی جذابیت نداشته باشه افراد میرن برای خودکشی
    • IR ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۶
      5 2
      کاربر 17:13 هدف بنده مدینه النبی حضرت رسول اکرم (ص) است.
  • IR ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
    17 5
    چون ناآگاهانه دست به این اقدام زدند
  • IR ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
    44 32
    دوتا خر
    • قریشی IR ۲۰:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
      16 9
      دوتا بی خانواده دوتا بی شعور زاده دوتا بی مغز زاده ... چون والدین بی شعورشون باعث اینگونه مشکلات هستند
  • علی IR ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
    74 6
    این تفسیر های عارفانه چیه میکنید خودکشی فقط و فقط ناشی از فشارهای مادی و معنوی همچون فشار های اجتماعی هست که در زنان و دختران دومی و در مردان اولی نقش مهمتری دارند من خودم سربازی که بودم قصد خودکشی داشتم ولی لحظه اخر مادرم اومد به چشمم که داغدارش نکنم شما اقتصاد جامعه خوب کن بذار ملت شادی کنن خودکشی کم میشه الکی هم نگید پس چرا فلان جا خودکشی هست اونا که اقتصاد دارن اونا هم اگر دقیق بشی کسانی انتحار کردن که مشکل اجتماعی و اقتصادی داشتن
    • IR ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
      18 3
      با این حساب همه فقرا باید خودکشی کنند و هیچ پولداری خودکشی نکنه ، پس چرا اینطور نیست و پولدارها هم خودکشی می کنند ؟ اینجا ضعف آموزش و تربیت هست
    • IR ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
      12 6
      اتفاقاً از زمانی شما ها هی گفتید ملت شاد نیشتد بزارید شاد باشند خود کشی بیشتر شده
    • IR ۱۸:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
      10 2
      اکثرا خودکشی مال کساییه که با مشکلات کمتر دست به گریبانند و یا مسئولیت پذیری کمتر وتعهد کمتری در خودشون حس میکنن
    • US ۰۱:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۶
      9 5
      شماهاکشورای غربیروبهشت میدونید ومردمشومرفه پس اونجا چراخودکشی فراوونه
    • IR ۰۱:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۶
      4 1
      دوز هیجان ملت رفته بالا
  • اوین IR ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
    31 9
    واقعا نشون دهنده اینه که نظام اداره کشور بسیار پر ایراده و باید از اهل فن کمک خواست بخصوص دانشمندان علوم انسانی اگاه که به چرایی پوچ گرایی بین نوجوانان پی ببرند وراهکار تحویل بدهند
    • IR ۱۹:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
      14 24
      دانشمندان علوم انسانی خودشان عامل جدایی مردم از دین و ترویج افکاری مادی هستند که در نهایت به پوچی حتم می شود
    • قریشی IR ۲۰:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
      14 2
      بچه رو ول میکنن در نهایت رفاه، نه دین داره نه اخلاق بهش یاد میدن نه شخصیت داره ، نه حوب و بد بهش یاد میدن بعد که با این وضعیت آلوده فساد میشه میگن دولت چنین و دولت چنان ! ... خاک بر سر ، اخلاق و شخصیت از خانواده شروع میشه، کدام دولتی میاد توی خونه های ما بگه به بچه ت اخلاق و ایمان و شعور یاد بده که اینجوری فاسد نشه ؟!!!! چرت و پرت میگی
  • IR ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
    25 41
    نبود ایمان به خدا و اعتقاد به اسلام بزرگترین دلیل خودکشی این دو نوجوان است. از دیدگاه اسلام خودکشی گناهی نابخشودنی است و کسی که این اعتقاد را ندارد گناه بزرگ خودکشی که ناشی از یاس و ناامیدی است از او سر می زند
    • IR ۱۷:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
      1 5
      ما تو اینا ناامیدی ندیدیم،بیشتر کنجکاوی بود.وقتی یه چیزی رو میدونیم نباید ب همه جا تعمیمش بدیم
    • IR ۲۱:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
      3 10
      هر بدبختی روی سرمون آوار میکنن حق خودکشی هم‌ ازمون میگیرن
  • روستازاده IR ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
    8 10
    یکی بر اساس گفته های خودش پدرش زندان بوده و یک برادر داشته و مادر هم نداشته همین خودش یک علامت هست برای خانواده های که پدر و مادر ندارند و بد سرپرست هستند. که سازمان زندان ها و بهزیستی باید پیگیر باشند. و عامل دیگر هم همین شبکه های اجتماعی هستند که با تبادل این فیلم ها کسانی که از خود زندگی بیزارند بدنبال این مسایل بروند و انگیزه ای می شود برای خودکشی و دیگر سن این افراد هست در این سن نوجوان برای اینکه نظر کسی رو جلب کنه و یا تنبه کند کسی رو این راه را انتخاب می کند.
  • هومن IR ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
    29 65
    دختر ها رو زود شوهر بديد والله ٩٠ درصد مشكلات حل مي شود إمام صادق مي فرمايد من سعادة المرء ألا تطمث ابنته في بيته از خوشبختي پدر آن است كه دخترش زود به خانه شوهر برود
    • IR ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
      5 0
      یه خانمی 16ساله ازدواج کرد خونه ی شوهر به دبیرستان و بعد دانشگاه رفت شد دبیر و مدیر و معاون سازمان کل آموزش و پرورش و...بعداز20سال طلاق گرفت ..زنها هم مثل مردها روحیات مختلفی دارند که متاسفانه تئجه ایی نمیشه و همه ی حقها به مردان داده میشه ..
    • IR ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
      4 0
      زوری؟
    • IR ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
      6 9
      شما خواستگار بفرست ما شوهر ميديم!!مرد كجا بود عزيزم!!!
    • IR ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
      4 6
      کو شوهر عزیز مگه دست خودشونه بنده های خدا
  • NL ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
    21 9
    ذربینت رو یکم گسترده تر کن مقصر جامعه ای هست که دارن توش بزرگ میشن
    • قریشی IR ۲۰:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
      12 1
      ذره بینت رو یه کم کوچکتر کن ، جامعه از اجزایی تشکیل شده بنام خانواده و مشکل دقیقا در همونجا شکل میگیره و بعد سرایت میکنه به بیرون و بقیه جامعه رو هم به فساد میکشه
  • IR ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
    1 9
    خدا رحمتشون کنه و ای کاش خودتون رو جای خانواده های اینها میزاشتین
  • IR ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
    1 2
    یه دفعه بگو چرا فردوپوس می خند؟!؟ ای بابا یه خودکشی ساده به خاطر فضای تاریک و ناامید جامعه که اینقدر تحلیل نداره
  • IR ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
    5 2
    خودکشی در مدرنیته طبیعی هستش برای آخر الزمان آماده شوید
  • IR ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
    4 5
    خدا رحمتشون کنه . شاید مواد یا قرص مصرف کرده بودند
  • IR ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
    16 1
    شماها که اینچیزا رو دارید میگید اگه اسلام داشتن اینکار رو نمیکردنذ دارید خودتون رو تبرئه می کنید. چرا من بچه حزب اللهیِ بچه مسجدی باید بیشتر از شما بعضا ایزوله شده نسبت به فضای اجتماعی بیرون، از جامعه ی خودم اطلاع داشته باشم؟ از خودتون بپرسید، چون من در بیشتر فضاهای اجتماعی کار کردم؛ فضای کارگری، فضای کارمندی، فضای آموزشی، فضای فنی، کار یا اموزش تابستانه با بچه های معدل پایین و ... . شما به جای اسلام، دینی دیگر رو به یه نوجوان بگو؛ عقل نمیتونه تفکیک کنه. شما دارید انسانی پرورش میدید که به جای اینکه متکی به استدلال باشه متکی به پذیرفتن هست، انتظار دارید این چالش ها به وجود نیاد. قریب به اتفاق اکنون بچه ها به بسیاری مطالب آگاهند، حتی ما سعی میکنیم همه رو بگیم که فردا دچار سوءاستفاده نشوند که در کمال تعجب از منابع دیگه مثل دوستان و اینترنت بعضا افرادی قبلا کسب کرده اند. حرف آخرم رو بگم نسلی که داره میاد هیچ اعتمادی نه در سطح لایه های کلان و نه به ایدئولوژی ها ندارند، اعتماد که حالا حرف درستی نیست ولی لااقل اون رو با شک و تردید و تحقیقا باور میکنند. این رو کسی به آنها آموزش نداده، ظاهرا عوامل دیگری باعث شده که آن ها ایجور باشند. اگر بچه ها باورهاشون یا حداقل منطق استنتاجی درست تبیین شده باشه، یا حداقل یک نفر از گروه های اجتماعی مرجع آدم حسابی در دسترسش باشه؛ آقاجان برای اینکه خودش رو نگه داره نیاز به دین نداره. اینجاست که میگم شما کم کاری خودتون رو گردن دین میندازید، چون دیواری کوتاه تر از این مظلوم پیدا نمیکنید، اینم دلیلش بی اطلاعی شماهاست ها…! داریم، چیزهای دیگه داریم؛ ولی کارایی چی بگم بگذریم بگذریم بگذریم
  • علی IR ۱۸:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
    4 7
    تلخی عمر بشر همه میگن حاصل بی تجربگیست من میگم تلخی عمر بشر حاصل بی دینی است
  • IR ۱۸:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
    7 1
    به عنوان يك مادر تقاضا دارم با مادران اين دختران نگون بخت مصاحبه شود تا معلوم شود چرا اينچنين در تربيت و بالندگي جگر گوشه هايشان كوتاهي كرده اند!!!!فرزندان ما اني نميشوند كه ما ميخواهيم بلكه چيزي ميشوند كه ما هستيم!!!تجربه وتاريخ ثابت كرده شقاوت و سعادت بشر از دامان مادر سرچشمه ميگيرد!
  • AE ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
    13 9
    خیلی از جوان ها نا امیدن مذهب در خانواده از بین رفته ماهواره جای همه چیز رو گرفته سیستم آموزشی ما خرابه خیلی از معلم های حاضر در آموزش و پرورش سواد کافی ندارند و از روانشناسی هیچی سرشون نمیشه چون دانشگاه فرهنگیان خودش رو ملزم میدونه که دانشجو ها را طی 4 سال فارغ التحصیل کنه ... لازم به ذکر که متاسفانه خیلی از همین معلم ها بشدت از لحاظ اخلاقی ظعیف و تهی هستن .. خدا به داد بچه های ما برسه
  • IR ۱۹:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
    9 0
    يكيشون زنده است!بايد روانكاوي بشه
    • P IR ۲۰:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
      14 1
      دوست پسراشون ولشون کردن ...اون دختری که فوت کرده با بغض حرف میزنه ولی کسی متوجه نشده ...مشکل عاطفی پیداکردن چون کم سن بودن با خودشون مشورت کردن و بزرگترا خبردارنشدن ..من بچه دبیرستانی ها را خوب میشناسم .
  • IR ۱۹:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
    5 3
    مشکل تربیت ولنگارانه فرد,خانواده وجامعه برای دخترهاست!کلا توفضا هستند وهرکاری دلشون بخواد میکنند.
  • محمد IR ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
    1 1
    بحران هویت قابل انکار نیست.امروز بسیاری از جوون ها دچار این بحران هستند.وقتی بحران هویت ظاهربشه زمینه برای حضور عقل سلیم انسان از بین میره و ادم قدرت تشخیص کار خوب از بد را از دست میده اون وقت خیلی از اتفاقات عجیب و غریب تو جامعه ظهور پیدا می کنه.دین و اخلاق ضامن هویت بخشی به انسانه و صد البته وقتی دینداری و تعهد اخلاقی ضعیف بشه مسائل از این قبیل رخ میده مسولان بویژه مسولان فرهنگی و تربیتی مقصراصلی این حوادث هستند.چرا باید فضای فرهنگی جامعه دچارتزلزل بشه ؟
  • امیر علی IR ۲۰:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
    4 5
    خیلی متاسف شدم برای این دو تا دختر زیبا و معصوم که خود کشی کردند البته دیدن فیلمشون خیلی دردناک بود واقعا اشک در چشمام حلقه زد من شنیدم که هر دو تک فرزند بودن که از مشکلات تک فرزندی مشکل دیده نشدن بچه ها در خانواده هاست شاید خیلی در رفاه باشن اما دیده نمی شن این بچه ها خیلی چیزا که واسه ما دهه 60 و 70 ای ها رویا بود براشون رسیدن بهش مثل اب خوردنه تقریبا هر چیزی بخوان بهش میرسن پس خواسته هاشون بزرگه و صد البته فکر می کننداتفاقات زندگیشون هم مثل خواسته هاشن باید خیلی بزرگ باشه تو خانوادشون خواهر برادری ندارن که سنگ صبورشون باشه یا با هم رقابت کنن از یه طرف دیگه وارد شدن در روابط عاشقانه توی این سن خیلی به احساساتشون اسیب زده به هر حال این صحبت ها نوش دارو بعد از مرگ سهرابه و کاری نمیشه کرد از خدا می خواهیم ان دختر خانم که فوت کردند خداوند بیامرزد و ان دختر خانم که الان زنده هستند زودتر شفا پیدا کنند به اغوش خانوادشون برگردند یا علی
  • IR ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
    7 21
    به درک که مردن.
  • IR ۲۰:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
    7 8
    طفلکی ها به لحاظ عاطفی بی پناه بودن .به نظرم خودکشی اونها انتقام از همه کسایی بوده که این دو دختر اونها رو دوست داشتن ولی بازخوردی محبت امیز ازشون نمیدیدن
  • پاستیل شکلات زاده IR ۲۱:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
    7 3
    خدا رحمتشون کنه متاسفم امام باقر علیه السلام فرمود: «إنَّ المُؤْمِنَ یُبْتَلی بِکُلِّ بَلِیَّةٍ وَیَمُوتُ بِکُلِّ میتَةٍ إلاّ أَنَّهُ لایَقْتُلُ نَفْسَهُ؛(7) مؤمن ممکن است به هر بلائی مبتلا شود و به هر نوع مرگ بمیرد، امّا خودکشی نمی کند.»
  • IR ۲۲:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
    2 0
    خدا رحمت شون کنه. به جای این حرفها؛ برای شادی روح شون فاتحه و صلوات اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
  • زاهدی IR ۰۵:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۶
    7 2
    عامل اصلی خودکشی ضعف ایمان است شک نکنید،ایمان تعادل روحی و روانی می‌آورد وقتی از همه عالم نا امید بشی باز تکیه ات به خداست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس