کد خبر 795344
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۹
سعد الحریری

استعفای سعد الحریری هرچند غیرمنتظره و مشکوک است، اما سوال برانگیزتر و عجیب تر از آن اینکه انگیزه و عامل این اقدام به ایران و سفر اخیر ولایتی به لبنان نسبت داده شود.

 به گزارش مشرق، اقدام سعد الحریری در استعفا از نخست وزیری هرچند غیرمنتظره و سوال برانگیز است، اما سوال برانگیزتر و عجیب تر اینکه این اقدام به ایران و مواضع علی اکبر ولایتی مشاور مقام معظم رهبری در بیروت در قبال پیروزی های سوریه و عراق نسبت داده شود.

به عبارت بهتر برخی منابع جریان المستقبل در گفت‌وگو با پایگاه خبری «عربی ۲۱»  اعلام کردند، موضع علی اکبر ولایتی در قبال پیروزی های سوریه و عراق و ارتباط دادن آن به محور مقاومت، انگیزه اصلی استعفای سعد الحریری بود.

آنچه باید در این خصوص بر آن تأمل داشت، اینکه در دیدار سعد الحریری با ولایتی هیچ نشانی مبنی بر استعفای قریب‌ الوقوع الحریری دیده نشد. نخست وزیر مستعفی لبنان در دیدار با دکتر ولایتی تصریح کرد: «با وجود برخی اختلافات، ثبات و امنیت در لبنان برقرار شده و همه گروه‌ها در این خصوص با یکدیگر همکاری دارند».

احضار سعد الحریری به ریاض

چند ساعت پس از ملاقات سعد الحریری با دکتر ولایتی، وی به ریاض فراخونده شده و فردای آن روز خبر استعفایش را اعلام کرد آن هم نه از بیروت بلکه از ریاض!

نخست وزیر لبنان استعفای خود را نه در خاک کشور خود بلکه از عربستان و در برابر دوربین شبکه العربیه اعلام کرده و در متن استعفایش به صورت مستقیم و صریح جمهوری اسلامی ایران را دلیل نابسامانی اوضاع لبنان و چالش های منطقه برشمرده و مدعی شده است سیاست های تنش زای تهران در منطقه در نهایت گریبانگیر ایران خواهد شد.

این استعفا  یک روز پس از دیدار با دکتر ولایتی و سفر شتاب زده سعد الحریری به ریاض، ناشیانه بودن اتهام زنی علیه ایران را به روشنی برملا می سازد.

عجیب اینکه سعد الحریری در متنی که ‌خواند، تمام حملات را علیه ایران و حزب‌الله متمرکز کرد حال آنکه در میزبانی دو روز پیش در فضایی مثبت از هیئت ایرانی استقبال کرده و از رابطه با تهران و حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران صحبت کرده بود.

ناسپاسی سعد الحریری از حزب الله

پرواضح است که اگر حمایت حزب‌الله از سعد الحریری وجود نداشت، وی به نخست‌وزیری نمی رسید و خود او نیز در ماههای اخیر از اینکه لبنان در نقطه مطلوب قرار گرفته و نیز همکاری همه گروه‌های سیاسی و استقلال سیاست‌های «میشل عون» رئیس جمهوری لبنان حمایت کرده بود.

علنی کردن دخالت عربستان به دست مهره لبنانی

نکته قابل ملاحظه اینکه سعد الحریری چطور مدعی دخالت ایران در مسائل کشورهای عربی از جمله لبنان شد در حالی که حتی این سخنان و خبر استعفا را در کشورش اعلام نکرد تا دست کم دخالت عربستان در این استعفا و دیکته های آن را مانند روز روشن نسازد.

استعفای اجباری با دیکته سعودی

«عاصم قنصو» از نمایندگان حزب بعث سوسیالیست در پارلمان لبنان گفت: استعفای سعد الحریری به خوبی نشان می دهد که عربستان او را تحت فشار قرار داده است تا در جریان سفر به این کشور استعفایش را اعلام کند.

به گفته او، الحریری در صدد استعفا نبود بلکه این اقدام بر خلاف میلش به او دیکته شد و عربستان اکنون و در پی تحولات سوریه، عراق و یمن و کاهش نیروهایی حامی و طرفدار خود به دنبال برهم زدن اوضاع است آن هم در شرایطی که روند تحولات پس از چند سال ناآرامی در سوریه که ریاض در آن نقش آشکاری داست، به نفع دمشق در پیش است.

بی اعتباری دست پرورده های سعودی

اینکه عربستان با مهره ها و افرادی که دست پروده آن هستند، این شیوه را در پیش گرفته و سیاست های خود را به آنان دیکته می کند، چیز تازه ای نیست و سابقه آن را می توان در یمن و در مورد «عبد ربه منصور هادی» رئیس جمهور مستفی این کشور پیدا کرد، زیرا در تاریخ ثبت می شود که چگونه وی به دلیل وابستگی به عربستان رو در روی مردم کشورش قرار گرفت.

السبهان، عنصر مداخله های عربستان از عراق تا لبنان

هنوز دخالت و رسوایی که ثامر السبهان در عراق به عنوان سفیر کشورش در بغداد به بار آورد، فراموش نشده است؛ اقداماتی که به اخراج او از عراق ختم شد.

در پرونده دخالت های او در مسائل سایر کشورها می توان به سفر غیرمنتظره و سؤال‌برانگیز به الرقه در سوریه پس از آزادی آن توسط گروه‌های مسلح مورد حمایت آمریکا اشاره کرد.

سفرهای پی در پی او به لبنان به منظور تحریک گروه‌های سیاسی علیه جنبش مقاومت حزب‌الله همگی موجب می شود انگشت اتهام در خصوص استعفای سعد الحریری به سمت او نشانه برود به ویژه اینکه  توییت‌های السبهان او را به متهم ردیف اول در ماجرای این استعفای سوال برانگیز تبدیل کرده است.

توییت های مشکوک ثامر السبهان

نکته قابل توجه اینکه سعدالحریری اخیراً پس از نشستی که با ثامرالسبهان داشت، در صفحه تویتر خود نوشت: نشست طولانی با دوستم، ثامر السبهان برگزار کردم و السبهان هم دیدار با الحریری را طولانی و نتیجه بخش و مفید توصیف کرد و نوشت: به ‌یاری خدا، آینده بهتری در پیش است و چه بسا منظوراو همین ماموریت اخیر یا استعفای سعد الحریری بود.

ثامر السبهان در اولین  توئیت خود پس از استعفای سعدالحریری نوشت: «دستان خیانت و تجاوز باید قطع شود.

طالع نحس حیات سیاسی سعد الحریری

به هر حال به نظر می رسد طالع دیپلماتیک نخست وزیر لبنان بر خلاف نام او سعد نبوده و پایان نحسی برایش رقم خورده باشد و به دام سناریوی تازه  سعودی- آمریکایی علیه ایران افتاده باشد.

الحریری مهره نمایش قدرت عربستان

نگاهی به استعفای سعد الحریری و اعلام آن از عربستان نشان می دهد هدف از آن عرض اندام سعودی و تاثیرگذاری آن بر تحولات منطقه است.

نکته دیگر اینکه عربستان در شرایطی که رویای خود را در عراق و یمن و سوریه بر باد رفته می بینند در صدد استفاده از هر فرصتی علیه حزب الله و ایران است و برای اعمال فشار بر حزب الله به هر راهی متوسل می شوند آن هم در شرایطی که حزب الله در سوریه خوش درخشیده و مهارت و تجربه رزمی زیادی را کسب کرده است در نتیجه با نقض توافقات سال گذشته سعد الحریری را به میدان آورده و موضوع استعفای او را پیش کشید تا اهداف خود را در لبنان عملی سازد.

نقشه سعودی ها علیه لبنان و حزب الله در حالی است که این کشور از مرحله احتمال گرفتار شدن در ناآرامی و درگیری عبور کرده است و ارتش و مقاومت هماهنگ و منسجم هستند.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • جنوبی IR ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
    1 0
    بخاطر این سیاسیون نباید درپی مال اندوزی زیاد وتجارت بروند که هم گرفتار رانت و فساد میشوند وهم نقطه ضعف به دست دشمنان داخل وخارج میدهند شرکت سعودی اوجیه تحت تملک خانواده حریری به ارزش تقریبی ۸الی۱۶ میلیارد دولار در خطر ورشکستگی ومصادره است واز زمان شروع پادشاهی سلمان.حریری وشرکت بن لادن وشرکتهای دیگر تحت شدیدترین فشار وشاید مصادره هستند.بن سلمان به فرزندان عمو واقوامش هم رحم نکرد
  • کارشناس IR ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
    0 3
    تا حدودی تقصیر میشل عون و حزب ا... است که با نخست وزیری همچین آدمی که قبلا هم در امتحان خود رفوزه شده بود، موافقت نمودند. از ماست که بر ماست. دادن پست به افراد بی لیاقت بخاطر ثروت و شهرت خانوادگی و در مسیر معاملات سیاسی، همین نتیجه را خواهد داشت.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس