کد خبر 794590
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۶
فیلم/ نقشۀ ویژه ائمه برای پیاده⁧روی اربعین

ازدحام جمعیت و نبودن امکانات خدمت‌رسانی در پاکستان به زوار اربعین، سبب شد دو زائر در خاک این کشور جان خود را از دست دهند.

 به گزارش مشرق، ازدحام جمعیت و نبودن امکانات خدمت‌رسانی در پاکستان به زوار اربعین، سبب شد دو زائر در خاک این کشور جان خود را از دست دهند. درپی این اتفاق ستاد مردمی اربعین با هشت دستگاه خودرو شامل پتو، خوراک، نان، خرما و با استعداد ۳۵ خادم افتخاری از زاهدان عازم میرجاوه شدند تا به این زائران در نقطه صفر مرزی خدمت‌رسانی کنند.


به دنبال کم‌کاری دولت پاکستان و عدم صدور مجوز برای خروج زائران اربعین از کشور، آن هم پس از چندین ساعت معطلی، در نهایت از ۸۵۰۰ زائر در انتظار تنها قریب به ۲۵۰۰ زائر موفق به خروج از کشور پاکستان شدند. امکان تردد اتوبوس‌های پاکستانی در شب مهیا نیست و زائران مجبورند شب را در پایانه مرزی سپری کنند. در این پایانه نیز امکانات رفاهی، خوراک و گرمایشی برای ظرفیت یادشده وجود ندارد.

آقای محمدامین توکلی‌زاده مدیرکل روابط عمومی آستان قدس درباره مشکلات پیش آمده در مرز میرجاوه گفته است: «امسال سعی شده در مرز میرجاوه -که ورودی زائران شبه‌قاره هند است- خدماتی را در خود شهر زاهدان پیش‌بینی کنیم اما مشکلاتی در مرز میرجاوه پیش آمده -آن هم مربوط به زائران پاکستانی است- که باید تمهیداتی از گذشته دیده می‌شد تا دچار این مشکل نباشیم که چندین هزار نفر پشت مرز برای دریافت روادید معطل شوند.»

وی ادامه می‌دهد: «متاسفانه مشکلات دیپلماتیک و صدور ویزا برای زائران پاکستانی حل نشده و آن طرف مرز هم ایجاد شده و خواسته ما از دستگاه دیپلماسی کشور این است که با مسوولان کشور پاکستان وارد عمل شوند و بتوانند این مشکل را حل کنند.»

وی اضافه کرد: «به‌دلیل مشکلات پیش آمده امکاناتی را که در خود زاهدان تدارک دیده بودیم و قرار بود در زائرسرای زاهدان در اختیار زائران قرار دهیم، سریعاً به مرز میرجاوه منتقل کردیم. ضمن اینکه ۴۰۰ نیروی خدمت یار آستان قدس نیز چندین شبانه‌روز است که این خدمات را در محل مرز به زائران مانده در مرز ارائه می‌دهند تا مشکلات را کاهش دهند. البته حجم مشکلات در آنجا بسیار زیاد است و نیازمند این است که دستگاه‌ها به وظایف خود عمل کنند.»

مدیرکل روابط عمومی آستان قدس این‌طور ادامه داد: «استانداری و هلال‌احمر و سایر دستگاه‌ها باید وارد عمل شوند چراکه در مرز میرجاوه هوا سرد و مردم بدون پوشش هستند، زائران آن سوی مرز نیز مشکلات بیشتری دارند. امیدواریم که ستاد اربعین بتواند با همکاری مرزبانی مقداری از امکانات را به آن سوی مرز ببرد تا بتوانیم در خاک پاکستان هم پذیرای زوار باشیم.»

ما تعهدی نداریم

با توجه به مشکلاتی که در مرز میرجاوه ایجاد شده، استانداری سیستان‌وبلوچستان نیز برای اینکه بتواند حواس‌ها را از کم‌کاری این استانداری در برخورد با زائران در این را پوشش بدهد، این موضوع را مطرح کرد که این مشکلات بر اثر کم‌کاری آستان قدس رضوی در اجرای تعهدات خود ایجاد شده است. با این اظهارنظر مسوولان ستاد اربعین آستان‌قدس هم واکنش نشان داد.

توکلی‌زاده این را هم گفت: «نکته‌ای که وجود دارد این است که استاندار سیستان‌وبلوچستان گفته: «مشکلات مرز میرجاوه به‌علت عمل نکردن آستان قدس به تکالیف خود بوده است؛ در اینجا باید بگویم مادر آستان هیچ تعهدی نداریم درباره اینکه کاری در میرجاوه انجام بدهیم و این تکلیفی که به عهده خودمان گذاشتیم از باب این است که خلأهای زیارت را پر کنیم.»

وی تاکید کرد: «این اقدامات برای این است که زائران به راحتی به زیارت خود برسند و این موضوع تقویت شود وگرنه تکلیفی در این‌باره نداریم و به شدت این موضوع را که کسی بگوید آستان وظیفه داشته و انجام نداده، تکذیب می‌کنیم اما هرآنچه از دستمان بربیاید را انجام خواهیم داد.»

مدیرکل روابط عمومی آستان قدس اضافه کرد: «از کسانی که وظیفه‌ای درعرصه دیپلماتیک دارند می‌خواهم کمک کنند مشکلات کسانی که برای زیارت می‌روند حل شود. این موضوع اگر حل نشود روی امر زیارت اثر خواهد گذاشت و نباید بگذاریم این اتفاق بیفتد.»


پاکستانی‌ها از مرز رد شدند


با بروز مشکلات چند روز اخیر و با توجه به شرایط موجود در مرز میرجاوه و خطراتی که زائران اربعین را تهدید می‌کرد، رایزنی‌های دیپلماتیک ایران و پاکستان آغاز شد تا بتوانند مشکلات پیش‌روی عبور زوار پاکستان را برطرف کنند و حالا گویا این مشکلات برطرف شده و زوار توانسته‌اند از مرز میرجاوه عبور کنند.

آقای سیدمجتبی طباطبایی‌زاده، مسوول کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مردمی اربعین سیستان‌وبلوچستان روز جمعه در جمع خبرنگاران گفته است: «با رایزنی‌های دیپلماتیک و برگزاری چندین جلسه میان مرزبانان دو کشور، در نهایت مشکلات تردد در نقطه صفر مرزی ایران و پاکستان حل شد. از صبح امروز و با نتیجه دار شدن پیگیری‌ها، روند خروج زائران حسینی از کشور پاکستان افزایش یافته و دیگر شاهد مشکلات و مصائب روزهای گذشته در مرز پاکستان نیستیم.»

وی اضافه کرد: «دولت پاکستان نیز با حفظ حرمت انسانی و کرامت زائران اربعین در حال خدمت‌رسانی به زوار است و مقرر شده تا با تدبیر خود و در صورت امکان، ماموران گذرنامه با حضور در داخل اتوبوس‌های زوار، امور گمرکی آنها را انجام دهد تا دیگر زمان زیادی از آنها تلف نشود.»

طباطبایی‌زاده ادامه داد: «متاسفانه طی روزهای گذشته و با توجه به بروز برخی سوءتفاهم‌ها، عده زیادی از زائران اربعین، در داخل کشور پاکستان محبوس شده و امکان خروج به سختی فراهم می‌شد که درحال‌حاضر شاهد تردد روان و قابل قبولی هستیم.» تا امروز زائران زیادی از کشورهای مختلف برای زیارت و شرکت در مراسم اربعین به سمت عراق رفته‌اند و در این باره مرزهای مهران، چذابه، میرجاوه و دستگاه‌های مختلفی درگیر این موضوع هستند و مشکلاتی که در هر یک از اجزای تشکیل‌دهنده اربعین ایجاد شود می‌تواند در مجموع مراسم اربعین تأثیر بگذارد. از این‌رو باید مشکلات به حداقل برسد. تا روز اربعین ممکن است بیشتر از میلیون‌ها نفر از مرزها عبور کنند و این موضوع توجه جدی مسوولان برای پیشگیری از مشکلات و حوادث بعدی را می‌طلبد.

منبع: صبح نو

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۳
    8 1
    قبلا می انداختن تمام مشکلات رو بر گردن دولت قبل انگار بعد از انتخابات96 برنامه عوض شده و قراره هرچی مشکل هست بندازن گردن آستان قدس رضوی !؟ بقول خودشون بزارید امام رضا برای مردم بمونه .
  • IR ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۳
    0 0
    دولت سرگردان اوباماست یاباماست .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس