غوطه شرقی دمشق

ریشه‌های بحران در غوطه شرقی دمشق را باید در روزهایی جست وجو کرد که گروه‌های تروریستی به عنوان انقلابیون در رسانه های غربی- عربی معرفی می‌شدند و درگیری‌ها را به حومه فرودگاه و شهر دمشق کشانده بودند.

به گزارش مشرق، توقف عملیات زمینی ارتش سوریه در غوطه شرقی دمشق وارد دومین ماه شده اما جنگ تبلیغاتی و رسانه ای گروه های تروریستی و حامیان آنان علیه دولت مرکزی سوریه با قدرت تمام ادامه دارد.

رسانه های گروه‌های تروریستی در روزهای گذشته با انتشار تصاویری، دولت سوریه را عامل وضعیت وخیم غوطه شرقی معرفی می‌کنند و اعلام کرده اند مردم محاصره شده به دلیل نبود امکانات پزشکی و مواد غذایی در معرض خطر جدی هستند.

در خصوص شرایط نامساعد شهروندان غوطه شرقی دمشق هیچ شک و شبهه‌ای وجود ندارد اما سوالاتی در خصوص چگونگی ایجاد این بحران وجود دارد که فقط گروه‌های تروریستی و حامیان فرا منطقه ای آنان می‌توانند پاسخ دهند.

غوطه شرقی روزی به کمربند سبز دمشق معروف بود و دهها هزار نفر با رفاه نسبی به زندگی عادی خود مشغول بودند؛ در اوایل سال ۲۰۱۱ هم  بخشی از مردم این منطقه به سیاست های دولت اعتراض داشتند اما سوال نخست این است، چه کسانی انبوهی از تسلیحات نظامی را به این منطقه انتقال دادند که گروه های تروریستی بزرگی نظیر جیش الاسلام شکل بگیرند؟

مردم در غوطه شرقی دمشق روزگاری از رونق و رفاه نسبی برخوردار بودند

در ماه های نخست بحران در غوطه شرقی دمشق، اعتراض های مردمی قابل درک بود و دولت سوریه تلاش کرد با انجام اصلاحات، مسیر گذشته تکرار نشود اما باید توضیح داده شود چه گروهی در گام نخست از اعتراضات مردمی سوء استفاده کرد و دست به سلاح برد؟

ریشه های بحران در غوطه شرقی دمشق را باید در روزهایی جست وجو کرد که گروه های تروریستی به عنوان انقلابیون در رسانه های غربی- عربی معرفی می شدند و درگیری ها را به حومه فرودگاه و شهر دمشق کشانده بودند و حتی شمارش معکوس را هم برای سقوط دولت سوریه به صدا درآورده بودند.

** برای مشاهده بهتر جزییات و اندازه اصلی نقشه، روی آن کلیک کنید**

نقشه میدانی غوطه شرقی دمشق و مناطق تحت اشغال تروریست ها

گروه های تروریستی جیش الاسلام (مورد حمایت مستقیم رژیم سعودی)، جبهه النصره (شاخه رسمی القاعده در سوریه) با صدها تن از عناصر خارجی همراه، خود را فرشته نجات مردم می‌دانستند اما آنان باید جواب دهند چرا در شروع درگیری ها اجازه خروج به شهروندان غوطه شرقی دمشق را ندادند و هرگونه اعتراضی را با سلاح گرم پاسخ دادند؟

 گروه های تروریستی با سوار شدن بر روی موج اعتراضات مردمی، به زور خود را به مردم بی گناه غوطه شرقی تحمیل کردند و زمانی هم که نتوانستند به هدف خود (سقوط دولت سوریه) دست یابند، مدعی بودند می توانند نیازهای شهروندان را به طور کامل تامین کنند اما در عمل اسارت را برای دهها هزار نفر به ارمغان آوردند.
زنانی که به جرم اعتراض به جنایت های تروریست ها در قفس زندانی و در ملاء عام زندانی شدند

قبل و پس از اتفاق تلخ تابستان ۲۰۱۳ که نتیجه سناریوسازی گروه های تروریستی بود، دولت سوریه دهها مرتبه خواستار توقف درگیری ها و خروج امن شهروندان از مناطق تحت اشغال شد اما گروه های تروریستی با اتکا بر غرور کاذب ناشی از حمایت‌های همه جانبه کشورهای منطقه و فرامنطقه، به درخواست ها پاسخ ندادند.

در دو سال گذشته هم که ارتش سوریه ابتکار عمل را در غوطه شرقی دمشق در دست گرفته، گروه های تروریستی تمامی درخواست ها مبنی بر مصالحه و خروج امن به سوی استان ادلب را نپذیرفته اند و اصرار به ادامه درگیری ها دارند.

 در ماه های گذشته هزاران نفر از شهروندان مظلوم غوطه شرقی با وجود تمام تهدیدهای صورت گرفته از سوی گروه های تروریستی به خیابان ها آمدند و نسبت به وضعیتی که بر آنان تحمیل شده اعتراض کردند اما تنها پاسخ به آنان شلیک گلوله از سوی تروریست ها بوده است.

تروریست‌ها اعتراض مردم غوطه به اشغال این منطقه را با گلوله پاسخ می‌دهند

 
تظاهرات علیه جنایت تروریست ها در غوطه شرقی دمشق در حالی سرکوب و سانسور می شود که گروه های تروریستی کمک هایی که پیشتر دولت سوریه برای مردم غوطه شرقی ارسال کرده بود را در انبارهای خود ذخیره کرده اند و توجهی به کودکانی که در معرض مرگ هستند، ندارند و فقط به انتشار تصاویر آنان بسنده می کنند.

گروه های تروریستی در روزهای گذشته در حالی با انتشار تصاویر کودکان گرسنه نقش دایه مهربان تر از مادر را در غوطه شرقی ایفا می کنند که هیچ گاه پاسخ نداده اند چرا در ۴ سال گذشته به درد این کودکان و دیگر مردم گروگان گرفته شده در این منطقه، کمترین توجهی نداشته اند.

چه کسی با گروگان گرفتن مردم و به غارت بردن کمک های دولتی، این مصیبت را برای مردم سوریه در غوطه شرقی دمشق به بار آورده است؟َ

ابتدای فرودین ماه سال جاری برخی گروه های تروریستی سه محله را در غوطه شرقی دمشق تخلیه کردند و تا حدودی زیادی آرامش به این مناطق بازگشت و بدون شک اگر این روند در سایر محله ها ادامه می یافت، وضعیت فعلی به وجود نمی آمد اما به نظر می رسد مردم بی گناه باید همچنان در گروگان و قدرت طلبی پوچ گروه های تروریستی باقی بمانند چرا که نه اجازه خروج دارند و نه گروه های تروریستی تمایلی برای تخلیه مناطق اشغالی و انتقال به استان ادلب دارند.

مردم معترض به حضور تروریست ها در غوطه، در بهترین حالت به این سرنوشت دچار میشوند

با وجود جوسازی گروه های تروریستی، دولت سوریه مانند گذشته به وظیفه خود در قبال مردم غوطه شرقی عمل کرد و حدود ۴ هزار تن مواد غذایی به شهرک های «دوما، حموریه، عین ترما، سقبا، جسرین، الافتریس، بیت سوا، حزه، المحمدیه و کفربطنا» ارسال کرد، اما این خبر هم مانند قبل سانسور شد و اطلاع دقیقی در دسترس نیست که آیا این کمک ها به دست مردم رسیده یا باز هم توسط گروه های تروریستی غارت شده است.
   
در ماه های گذشته، دولت سوریه در چندین مرحله به صورت یک طرفه در غوطه شرقی دمشق اعلام آتش بس کرد اما گروه های تروریستی که منافع خود را در خطر می دیدند بازهم درگیری ها را در این منطقه شعله ور کردند.

ویرانه های غوطه شرقی دمشق

گروه های تروریستی با سوء استفاده از شرایط به وجود آمده در زمان آتش بس، خسارت های سنگینی را به نیروهای سوری وارد کردند که منجر به شهادت دهها تن از نیروهای ارتش شد اما باز هم جبهه مقاومت به توقف یک طرفه عملیات زمینی در غوطه شرقی اقدام کرد.

به گزارش مشرق، علاوه بر اشغال ۵ ساله غوطه شرقی دمشق و قطع ارتباط مردم با نیروهای دولتی، باید به درگیری میان گروه های تروریستی اشاره کرد که چیزی جز رنج بیشتر مردم اسیر را به دنبال نداشته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 10
  • حسین IR ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۲
    24 7
    مظلوم تر از حکومت سوریه ندیدم
  • US ۰۱:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۳
    4 5
    مسلما دولت سوریه و ارتش این کشور باعث و مقصر این وضعیت و ویرانی کشور سوریه است، چون توانایی کنترل و یا راضی کردن مخالفان را در همان اوایل اعتراضات نداشت و در نتیجه بیش از 6 سال جنگ داخلی صدها هزار نفر کشته شدند و میلیونها نفر آواره شده اند. میلیاردها دلار خسارت به سوریه وارد شد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس