کد خبر 794081
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۹
بوریس جانسون

وزیر خارجه بریتانیا قصد دارد با سفر به آمریکا سناتورها را متقاعد کند تا از توافق هسته‌ای ایران حمایت نمایند.

 به گزارش مشرق به نقل از گاردین، بوریس جانسون وزیر خارجه بریتانیا در نظر دارد هفته آینده به واشنگتن سفر کند تا سناتورهای آمریکایی متقاعد نماید تا از توافق هسته‌ای ایران حمایت کرده و تحریم های جدیدی را علیه تهران اعمال نکنند، چرا که اعمال تحریم های جدید به توافق هسته‌ای لطمه خواهد زد.

وزیر امور خارجه بریتانیا در حالی که توافق هسته‌ای را "پیروزی شگفت انگیز دیپلماسی" توصیف کرده، مدعی شده است که توافق هسته‌ای منجر به تغییرات گسترده در سیاست‌های ایران در خاورمیانه نشده است، مثل حمایت از حزب الله لبنان و حوثی‌های یمن.

ماه گذشته دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا تهدید کرد که توافق هسته‌ای با ایران را لغو خواهد کرد، مگر آنکه کنگره و متحدان آمریکا شرایط علیه ایران را تشدید و سخت تر کنند و محدودیت های اعمال شده علیه برنامه هسته‌ای ایران را دائمی نمایند.

وزیر خارجه بریتانیا در سخنانی در کمیته امور خارجی پارلمان این کشور ادعا کرد: رفتار ایران شرایط به شدت خطرناکی را ایجاد کرده است ولی این مهم است که آمریکا با رد این قرارداد، شرایط را بحرانی نکند و با این روش به اقدامات ایران پاسخ ندهد.

وی افزود: ۸۰ میلیون ایرانی استحقاق و نیاز دارند تا منافع توافق و تعامل را درک و احساس کنند. آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز بر پایبندی ایران به توافق هسته‌ای تاکید کرده است. ایران یک آینده فوق العاده در پیش دارد. ولی این احساس و ادراک نباید موجب شود تا ما نسبت به رفتار اخلالگرانه ایران، بی توجه باشیم.

وزیر خارجه بریتانیا اظهار داشت: شاید ممکن باشد که تدابیری را برای مهار ایران اتخاذ کنیم ولی من نمی خواهم این تدابیر بر توافق هسته‌ای تاثیر بگذارد، چرا که در این صورت این توافق از دیدگاه ایران دیگر معتبر نخواهد بود. من نگران آن هستم که تحریم های بیشتر به ضرر تعاملات اقتصادی محدودی باشد که قبلا آغاز شده است.

وی ضمن تاکید بر اهمیت کانال های ارتباطی بین آمریکا و بریتانیا حاضر به انتقاد از رویکرد ترامپ در قبال هسته‌ای ایران نشد و گفت: این مهم است که ترامپ تنها حاضر به تایید مجدد توافق هسته‌ای نشده و تصمیم گیری در این خصوص را به کنگره واگذار کرده است تا ظرف ۶۰ روز تصمیم نهایی را بگیرد. این بخش بسیار هوشمندانه کار بوده است که ترامپ اصل توافق هسته‌ای را دست نخورده باقی گذاشته است.

جانسون گفت: این مهم است که هرگونه تحریم جدیدی علیه ایران از طریق مکانیسم های توافق شده قطعنامه‌ای صورت گیرد و این تحریم ها به صورت یکجانبه اعمال نشود.

وی در ادامه مدعی شد که برخی از جنبه‌های توافق هسته‌ای نیاز به مذاکره مجدد دارد، به ویژه ماده موسوم به "غروب آفتاب" که توافق هسته‌ای را پس از ۸ سال به پایان می رساند و تحت برخی از تفاسیر به ایران اجازه می دهد تا بلافاصله پس از انقضای توافقنامه، فعالیت‌های هسته‌ای خود را از سر بگیرد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس