کد خبر 793995
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۶ - ۰۳:۲۵
اربعین

با آغاز حرکت زائران اربعین حسینی مرزهای چذابه وشلمچه در خوزستان به عنوان دو گذرگاه رسمی سفر به عراق روزهای پرهیجانی را تجربه می کنند و ساکنان این دو مرز به خوبی از عهده میزبانی بر آمده اند.

به گزارش مشرق، آمادگی مرزهای خوزستان برای پذیرایی از زائران اربعین حسینی به مرز تکامل رسیده و تا چند روز آینده به نقطه اوج خود می رسد ولی در این میان نقش اصلی را مردم مرزنشین به خوبی ایفا می کنند چرا که ثابت کرده اند همیشه پای اصلی برنامه هایی هستند که رنگ و بویی از خدمت به اهل بیت (ع) دارد و در این زمینه آنها همیشه در خط مقدم هستند.

تب‌وتاب خدمت به زائران اربعین حسینی از مدت‌ها قبل در نقاط صفر مرزی خوزستان آغازشده و هم‌زمان که مسئولان در نشست‌های پرتعداد در حال برنامه‌ریزی برای تدارک برنامه‌ها بودند، مرزنشینان چند قدم جلوتر، موکب‌های خود را ساخته و از مدت‌ها قبل آماده خدمت‌رسانی به زائران اربعین حسینی شده‌اند.

«عدنان ربیعی» یکی از مرزداران شلمچه می‌گوید: مردم اینجا با کمبود جا و مکان برای راه‌اندازی موکب‌های خود برای خدمت‌رسانی به زائران اربعین مواجه هستند چراکه اشتیاق برای خدمت‌رسانی بسیار بالاست و جا به همه نمی‌رسد، ولی مشکلی نیست و کمبود جا باعث نمی‌شود ما فکر و خیال خدمت به زائران اربعین حسینی را از سر بیرون ببریم.

وی افزود: سال قبل بود که اهالی روستای ما در همین منطقه شلمچه جا برای برقراری موکب نیافتند ولی برخی‌ها حتی با واکس زدن کفش‌های زائران اربعین، ارادت خود را نشان دادند. برخی‌ها حتی دستمال‌کاغذی دادند. خلاصه اینکه راه برای خدمت به زائران اربعین حسینی بسته نیست.

همین شرایط در مرز چذابه نیز حاکم است. «سعید سواری» از مرزنشینان چذابه هم می‌گوید: امسال موکب ما غذا تهیه می‌کند و در اختیار زائران قرار می‌دهد. از مدت‌ها قبل لیست نذرهای ما تکمیل‌شده و عدم نیاز به همه‌چیز را به مردم منطقه اعلام کرده‌ایم. هرچند دستگاه‌های دولتی امسال با جدیت بیشتری وارد کارشده‌اند ولی واقعیت این است که مردم منتظر سازمان‌های دولتی نیستند و خودشان بساط خدمت‌رسانی به زائران را پهن کرده‌اند.

شرایط عالی در مرزهای چذابه و شلمچه

غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان با عالی ارزیابی کردن شرایط در مرزهای کشور مستقر در چذابه ضمن تقدیر از مرزبانی و نیروی انتظامی اظهار کرد: کارها در پایانه‌های مرزی شلمچه و چذابه به‌خوبی و روان در حال انجام است و هیچ مشکل خاصی وجود ندارد.

وی افزود: نیروی انتظامی، مرزبانی، سپاه، بسیج و ارتش اهتمام و برنامه‌ریزی صحیح و مناسبی درزمینهٔ خدمت‌رسانی به زائران حسینی دارند. همچنین اقدامات تأمینی خوبی داشتند و کل امور صحیح و منظم در کمال آرامش و امنیت انجام می‌شود.

استاندار خوزستان با اشاره به بهبود زیرساخت‌های مرز چذابه و شلمچه تصریح کرد: روزانه بر تعداد زائران حسینی افزوده می‌شود ولی هیچ مشکلی در راستای خدمات‌رسانی به آن‌ها در مرز چذابه و شلمچه نداریم چون از قبل برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شده است.

آغاز مرحله دوم طرح ترافیکی

فرمانده قرارگاه ترافیکی خوزستان نیز گفت: با توجه به نزدیکی به اوج ترافیک در استان خوزستان که به دلیل افزایش حجم زائران اربعین اتفاق می‌افتد، مرحله دوم طرح ترافیکی از ۱۰ آبان آغاز شد.

شهریار بهزاد بصیرت افزود: بر اساس برنامه‌ریزی انجام‌شده تمامی تیم‌های موردنیاز برای کمک در امر کنترل ترافیک در استان خوزستان به‌ویژه  جاده‌های منتهی به مرزهای شلمچه و چذابه اکنون در استان حضور دارند و به شکل پررنگ‌تری به ارائه خدمات می‌پردازند.

وی اظهار کرد: در زمان حاضر مسیرهای منتهی به مرزهای شلمچه و چذابه به‌طور کامل باز است و ترافیک روانی در آن‌ها جریان دارد.

توزیع آب در چذابه بدون مشکل انجام می‌شود

 همچنین مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی خوزستان گفت: امسال ازنظر تأمین آب آشامیدنی در مرز چذابه هیچ مشکلی نداریم.

درویشعلی کریمی در چذابه گفت: سال گذشته در شلمچه پروژه بسیار بزرگی اجرا کردیم و خوشبختانه امسال هیچ مشکلی برای آب‌رسانی به مواکب نداریم.

وی تصریح کرد: در محور چذابه، امسال با کمک آب و برق یک پروژه خط انتقال آب را اجرایی و شبکه داخلی نیز توسط کارشناسان آبفا روستایی به اجرا گذاشته شد.

کریمی بیان کرد: پنج مخزن ۱۰۰ مترمکعبی جمعاً به حجم ۵۰۰ مترمکعب به طول ۱۵ کیلومتر در مرز چذابه جانمایی شده و آبی که از بستان به مرز منتقل می‌شود به این مخازن منتقل می‌شوند.

مدیرعامل آبفار خوزستان در ادامه خبر داد: برای احتیاط حدود ۲۶ تانکر آب‌رسانی را از استان‌های مختلف در مرزها مستقر کردیم و چند روز اول هم که آب‌رسانی از طریق لوله‌کشی به مواکب انجام نشده بود این تانکرها کار آب‌رسانی را انجام می‌دادند.

قابلیت‌های مرز شلمچه برای عبور زائران

جانشین سپاه حضرت ولی‌عصر خوزستان نیز گفت: قابلیت‌ها و ظرفیت‌های موجود در مرز شلمچه، برای عبور زائران اربعین حسینی و رفتن به سمت عراق بسیار بالا است.

حضور مردم در مرز شلمچه نسبت به سالهای قبل بسیار پرشورتر و به لحاظ فراوانی گسترده تر است

سردار محمود معین پور اظهار کرد: حضور مردم در مرز شلمچه نسبت به سال‌های قبل بسیار پرشورتر و به لحاظ فراوانی گسترده‌تر است. 

وی افزود: دستگاه‌هایی که متولی امر اجرا و خدمات‌رسانی هستند با همدلی و صفا و صمیمیت تمام کارها را پیش برده‌اند و شرایط بسیار خوب و مطلوبی را برای زائران اباعبدالله مهیا کرده‌اند.

سردار معین پور بیان کرد: در حوزه پاسپورت، گذرنامه، ویزا و خدمات‌رسانی موکب‌ها و بهداشت و درمان در مرز شلمچه امور بدون هیچ مشکل، وقفه و دغدغه‌ای در حال انجام است و زائران بدون هیچ معطلی از مرز عبور کرده و وارد عراق می‌شوند.

گردوغبار هم مانع نشد

از  سه‌شنبه ۹ آبان، وقوع پدیده گردوغبار شهرهای مختلف استان خوزستان به‌خصوص دو مرز شلمچه و چذابه را تحت تأثیر شدید قرار داد. مدارس نوبت صبح و عصر اغلب شهرهای استان و همچنین ادارات آبادان و خرمشهر تعطیل اعلام شدند ولی تردد زائران اربعین از این دو مرز با شدت و حرارت خاصی همچنان ادامه دارد.

زائران اربعین که اغلب آن‌ها در این شرایط ماسک زده‌اند، بدون توجه به این پدیده، در حال عبور از مرز و رفتن به عراق برای شرکت در حماسه بزرگ اربعین حسینی هستند.

در همین زمینه مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر خوزستان گفت: از آغاز پیاده‌روی اربعین تا ۹ آبان، حدود پنج هزار زائر اربعین از سوی امدادگران این جمعیت در دو مرز چذابه و شلمچه، سرپایی درمان شدند.

علی خدادادی اظهار کرد: بر اساس آخرین آمار، از اواخر مهرماه تا ۹ آبان سال جاری، دو هزار و ۲۹۴ زائر در مرز شلمچه، یک هزار و ۸۸۱ زائر نیز در مرز چذابه و ۵۷۶ زائر در پایگاه‌های مستقر در مسیر منتهی به مرزها از سوی امدادگران هلال‌احمر درمان سرپایی شدند.

وی افزود: همچنین طی این مدت در دو مرز چذابه و شلمچه ۲۶ مصدوم و بیمار به بیمارستان و مراکز درمانی منتقل شدند که ۱۵ نفر در مرز چذابه و ۱۱ نفر نیز در مرز شلمچه بوده است.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر خوزستان بیان کرد: در این مدت ۹۲۷ زائر در پایگاه‌ها و کمپ‌های این جمعیت اسکان اضطراری شدند.

مسئول تیم امداد و نجات مرز چذابه نیز از مراجعه بیش از ۷۰۰ زائر به پست جمعیت هلال‌احمر مستقر در این مرز خبر داد و گفت: بیشترین حجم مراجعات مربوط به‌روز گذشته و زائرانی است که به دلیل پدیده گردوغبار دچار تنگی نفس شده بودند.

کاظم یلالی با اشاره به توزیع سه هزار ماسک بین زائران اربعین در این مرز تصریح کرد: روز گذشته بیش از یک هزار ماسک بین زائران توزیع شد و امروز نیز حدود دو هزار ماسک توزیع کردیم.

موردی از گذر زائران بدون ویزا و گذرنامه نداشتیم

همچنین فرمانده انتظامی خوزستان گفت: تاکنون هیچ موردی از گذر زائران اربعین بدون داشتن گذرنامه و یا ویزا از مرزهای شلمچه و چذابه در این استان نداشتیم.

سردار حیدر عباس زاده در جریان بازدید از زیرساخت‌ها و امکانات مرز شلمچه در جمع خبرنگاران افزود: در بازدید هوایی از مرز شلمچه و پارکینگ خودرویی این منطقه، نظم و انضباط خوبی شاهد بودیم. 

فرمانده انتظامی استان خوزستان در ادامه سخنان خود از استقرار «پایگاه‌های آگهی در پارکینگ‌ها» خبر داد و گفت: این کار یکی از اقدامات ناجا در حوزه امنیتی انتظامی است که همکاران ما با استقرار در این پایگاه‌ها و آگاهی بخشی به مردم در خصوص انجام اقدامات پیشگیرانه از بروز مشکلات احتمالی ازجمله سرقت خودروها جلوگیری می‌کنند. 

سردار عباس زاده افزود: به‌جز یک مورد سرقت خودرو که در طول مسیر رسیدن به منطقه اتفاق افتاد و سارق خودرو نیز به‌طور سریع شناسایی و دستگیر شد، دیگر هیچ مورد سرقتی در  پارکینگ‌های دو مرز شلمچه و چذابه نداشتیم.

سردار عباس زاده تصریح کرد: در صورت ازدیاد جمعیت زائران اربعین حسینی آمادگی لازم برای به‌کارگیری نیروهای کمکی یگان ویژه ناجا و سایر نیروهای استان‌های معین در جهت کمک به مسائل انتظامی و ترافیکی مرزهای شلمچه و چذابه وجود دارد. 

حذف دریافت عوارض خروجی در مرز شلمچه

در پی درخواست غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان دریافت عوارض خروجی از زائران اربعین حسینی در مرز شلمچه حذف شد. در نامه ارسالی استاندار خوزستان به مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند موضوع حذف دریافت عوارض خروجی از زائران اربعین حسینی در مرز شلمچه درخواست شد، که مورد موافقت قرار گرفت. 

با لغو دریافت عوارض خروجی از زائران اربعین حسینی ازاین‌پس زائرانی که قصد سفر به کربلا از مرز شلمچه را دارند  از پرداخت عوارض معاف‌اند. 

راه‌اندازی بیمارستان صحرایی

سخنگوی ستاد اربعین دانشکده علوم پزشکی آبادان از برپا شدن بیمارستان ۱۲۰ تختخوابی در مرز شلمچه به‌منظور خدمات‌رسانی به زوار اربعین حسینی خبر داد.

شهرام مقام با بیان اینکه قرار بود خدمات‌رسانی دانشکده علوم پزشکی آبادان از روز ۲۹ مهرماه در مرز شلمچه آغاز شود، گفت: به دلیل استقبال زودرس زائران از پیاده‌روی سید و سالار شهیدان این خدمات‌رسانی را از روز بیست و سوم ماه گذشته آغاز کردیم.

وی افزود: خدمات دانشکده علوم پزشکی آبادان در مرز شلمچه در دو بخش بهداشتی و درمانی خواهد بود و بیمارستان صحرایی ما با ۱۲۰ تخت نیز در زمان حاضر در شلمچه دایر شده است.

مقام، راه‌اندازی ۶۰ تخت بیمارستان صحرایی این دانشکده در مرز شلمچه را مربوط به موارد اضطراری خواند و اظهار کرد: مابقی تخت‌ها نیز برای درمانگاه صحرایی پیش‌بینی‌شده‌ است. در بیمارستان صحرایی خدمات اتاق عمل، رادیولوژی، مامایی، آزمایشگاه و درمانگاه بستری موقت به زائران ارائه می‌شود.

استقرار ۸۰۰ موکب در مرز

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید محمود موسوی مدیر ستاد بازسازی عتبات عالیات استان خوزستان نیز در خصوص فعالیت موکب‌های خدمات رسان در مرزهای شلمچه و چذابه گفت: تعداد ۸۰۰ موکب در هر دو پایانه و مسیرهای مواصلاتی ایجادشده که ۴۰۰ موکب در سمت شلمچه به‌طور شبانه‌روز در خدمت زائران هستند و پذیرایی مرتب، اسکان و استراحت زائران را به همراه میان وعده مهیا می‌کنند.

حجت‌الاسلام موسوی گفت: هرچه به‌روز اربعین حسینی نزدیک‌تر شویم بر تعداد زائران به‌طور روزانه اضافه می‌شود و  آمادگی داریم روزانه تعداد ۱۰۰ هزار نفر را در پایانه شلمچه اسکان و پذیرایی کنیم.

وی تأکید کرد: این حرکت مردمی است که موکب را پشتیبانی و حمایت می‌کند و چنانچه با کمبودی مواجه شویم تأمین لازم صورت می‌گیرد.

مدیر ستاد بازسازی عتبات عالیات خوزستان ضمن تشریح و جانمایی موکب‌های موجود در راه‌های مواصلاتی استان خوزستان تا دو مرز شلمچه و چذابه، ادامه داد: خانه‌های مردم نیز موکب است و مردم خوزستان خادم زائران هستند و شبانه‌روز آمادگی داریم خادم زائرین آقا امام حسین(ع) باشیم.

حجت‌الاسلام موسوی با بیان اینکه در پایانه چذابه نیز تعداد ۳۰۰ موکب مستقر و آماده خدمت‌رسانی شبانه‌روزی به زوار هستند و خوشبختانه تاکنون امکانات خوبی از سوی موکب‌ها و شهرستان‌های مرزی به زائران ارائه‌شده است، تصریح کرد: شهرستان‌های مرزی؛ به‌عنوان شهرهای معین و پشتیبان پایانه‌های مرزی فعالیت می‌کنند.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • محسن IR ۲۳:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۱
    1 0
    السلام علی الحسین و علی علی ابن الحسین و علی أولاد الحسین و علی أصحاب الحسین و علی أنصاره بعد شهادته الی یوم لقائه عند الله.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس