رجیستری موبایل

قیمت موبایل دربازارهای اصلی دوران پرالتهابی را می‌گذراند به طوری که بعضی ازمدل‌های موبایل حتی تا 200هزارتومان گران شده‌اند امافروشگاه‌های اینترنتی مجاز با قیمت‌های منصفانه‌تری این کالا راعرضه میکنند.

به گزارش مشرق، ، با گذشت نزدیک به یک هفته از شروع طرح رجیستری و اقدام به مانیتورینگ موبایل‌های موجود در اختیار مردم، شاهد افزایش قیمت موبایل بوده‌ایم. قیمت موبایل در روزهای اخیر با یک جهش بین 50 الی 200 هزار تومانی همراه بوده است. در این شرایط درگاه‌های قانونی فروش اینترنتی موبایل با کنترل قیمت‌های خود توانسته‌اند مدیریت بازار را در اختیار بگیرند. در حال حاضر با وجود اینکه بازار موبایل در مراکز فروش بسیار پرالتهاب و پر از شایعه است اما درگاه‌های قانونی فروش موبایل با ارائه خدمات مناسب در کنار گارانتی، موبایل‌های خود را با قیمت مناسب ارائه می‌کنند. با این وجود برخی درگاه‌های فروش آنلاین غیرمجاز همگام با بازار سیاه موبایل از آب گل‌آلود ماهی گرفته و قیمت موبایل‌های خود را افزایش داده‌اند.


 داغ رجیستری بر دل آیفون‌دوستان


بیشترین افزایش قیمت موبایل در هفته اخیر برای تولیدات شرکت اپل بوده است. در بازار موبایل طوری القا شده که پس از اجرای طرح رجیستری دسترسی به این موبایل دشوار می‌شود و همین موضوع باعث شده فروشندگان موبایل از طرفداران این گروه از موبایل‌ها که به گفته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، سلیقه حداقل 15 درصد از مصرف‌کنندگان موبایل ایران را تشکیل می‌دهند سوءاستفاده کنند. با وجود اینکه همزمان با شروع طرح رجیستری، سر و کله‌ آیفون 8 هم در بازار موبایل ایران پیدا شد و پیش‌بینی می‌شد قیمت مدل‌های قبلی شرکت آیفون مطابق سنوات قبلی بین 100 تا 300 تومان کاهش یابد اما قیمت موبایل‌های آیفون نه تنها ارزان نشد بلکه گران‌تر هم شده است. نکته قابل توجه اینجاست که همه درگاه‌های فروش اینترنتی موبایل هم  پس از مشاهده پرالتهاب بودن قیمت آیفون این مدل گوشی را از صفحه فروش فروشگاه‌های خود حذف کردند تا در این باره به جای مدیریت بازار، با دلالان و سوداگران موبایل همگام شوند. جهرمی دیروز در نمایشگاه مطبوعات در مقابل این سوال که عاقبت آیفون پس از رجیستری چه می‌شود، گفته است: همه برندها باید چارچوبی را که کمیته تصمیم‌گیری رجیستری اعلام می‌کند، رعایت کنند. گوشی آیفون هم نماینده توزیع دارد ولی نمایندگی رسمی خودش نیست.

اجازه بدهید کمیته تصمیم‌گیری‌های لازم را انجام دهد و بعد اعلام می‌کنیم. ما هر حرفی بزنیم 200 هزار تومان روی قیمت گوشی‌های بازار می‌رود. بنا بر این گزارش به دلیل اطلاع‌رسانی ضعیف و چند متولی بودن طرح رجیستری، از وزارت اطلاعات گرفته تا گمرک، وزارت صنعت و مخابرات، در حال حاضر قیمت موبایل‌های آیفون 200 هزار تومان افزایش پیدا کرده است و وزیر محترم ارتباطات و فناوری اطلاعات باید به فکر این باشد که این روند صعودی افزایش قیمت با عملیاتی شدن طرح رجیستری شدت بیشتری پیدا نکند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات پیش از این نیز با بیان اینکه فعلا در سیر نظارتی طرح رجیستری «محدودیتی» اعمال نمی‌شود، گفته بود: با استفاده از ظرفیت شبکه‌های اجتماعی برای کنترل بازار و از بین بردن حباب قیمتی اقدام کردیم. به گفته آذری‌جهرمی، ارزش بازار سالانه تلفن همراه در ایران 6 میلیارد دلار است که بنا به آمارها 5 تا 20 درصد آن از مبادی قانونی وارد کشور می‌شود و‌ مابقی واردات قاچاق است، سال‌های گذشته امکان جلوگیری از قاچاق گوشی‌های تلفن همراه از طریق گمرک فراهم نشد و در سال 85 سامانه جلوگیری از ورود قاچاق تلفن همراه با شکست روبه‌رو شد. وزیر ارتباطات با بیان اینکه بالغ بر 250 سناریو در اجرای طرح رجیستری مطرح و بررسی شد، ادامه داد: هم‌اکنون طرح رجیستری آغاز شده است اما اعمال محدودیت نمی‌شود تا آن موقع که زمان اعلام محدودیت را اعلام کنیم. آذری‌جهرمی اضافه کرد: حباب قیمتی ایجاد شده در بازار گوشی‌های تلفن همراه ناشی از سود شبکه‌هایی است که از آن منفعت می‌برند و با توجه به اینکه سیستم‌های نظارتی سرعت عمل کافی برای نظارت بر بازار را نداشتند، سعی کردم از ظرفیت مردم استفاده کنم و در درخواستی اعلام کردم مردم فعلا گوشی نخرند. 

در همین حال مهدی محبی، رئیس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی با بیان اینکه تاثیر خاصی پس از اعلام طرح رجیستری در بازار تلفن همراه مشاهده نمی‌شود، گفت: فعلا تا اعلام مدل‌های اولیه گوشی، بازار در آرامش به سر می‌برد و پس از آن نیز امیدواریم بدون مشکل، شاهد اجرای موفق طرح باشیم. وی با بیان اینکه هیچگونه افزایش قیمتی در بازار گوشی دیده نمی‌شود، گفت: افزایش قیمت احتمالی برند آیفون نیز به دلیل تغییر نرخ ارز است و این موضوع ارتباطی با طرح رجیستری ندارد. محبی درباره برخی گمانه‌زنی‌ها برای افزایش قیمت ۱۰ تا ۱۵ درصدی گوشی موبایل پس از اجرای طرح رجیستری، افزود: احتمال این افزایش قیمت وجود دارد، چرا که گوشی‌هایی که تاکنون به صورت قاچاق وارد بازار می‌شد از این پس باید با پرداخت هزینه واردات که حدود ۱۵ تا ۱۷ درصد است، وارد کشور ‌شود و به همین دلیل افزایش قیمت گوشی پس از اجرای کامل طرح، طبیعی است.

منبع: وطن امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • محمود IR ۰۰:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۸
    1 0
    لغو کنید این طرح ریجستری تا حالا که فقط به ضرر مردم تموم شده. بعضی گوشیا تا 350 هزارتومن گرونتر شده. چرا هرطرحی اجرا میشه به ضرر ملت تموم میشه ??? ایندیگه چه طرح مزخرفیه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس