سید راضی نوری

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس از اینکه تنها ۴۲ درصد برنامه‌های وزیر پیشنهادی نیرو بر اساس اسناد بالادستی و سیاست‌های کلی ابلاغی و قانون برنامه توسعه است، انتقاد کرد.

به گزارش مشرق، سید راضی نوری در نشست علنی امروز (یکشنبه 7 آبان ماه) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با وزیر پیشنهادی نیرو، گفت: یکی از معضلات امروز کشور مساله بحران آب و خشکسالی است و سایر کشورهای دنیا نیز با این مساله درگیر هستند.

نماینده مردم شوش دانیال در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه اردکانیان به مدت 20 سال در حوزه وزارت نیرو فعالیت می کند، افزود: وضعیت محیط زیست کشور در حال حاضر مطلوب و مناسب نیست و به دلیل عدم وجود برنامه مشخص و همچنین سوء مدیریت با مشکلات زیادی در این زمینه مواجه هستیم از سویی در زمانی که اردکانیان در دو سال آخر این مسئولیت را پذیرفتند مسائل و مشکلات مدیریتی زیادی را برای برخی استان ها به وجود آورد.

وی با انتقاد از احداث سدسازی های غیرکارشناسانه در کشور، تصریح کرد: کنترلی بر برداشت غیرمجاز و بی رویه سفره های آب زیرزمینی وجود ندارد به گونه ای که در کشور شاهد وجود  350 هزار چاه غیرمجاز هستیم و مشکلات زیادی را در زمینه آب به همراه  داشته است.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با تاکید بر اینکه وزیر پیشنهادی نیرو باید برنامه مشخص و قاطعانه ای را برای مدیریت تنش و بحران کم آبی داشته باشد، تصریح کرد: وزیر باید با همراهی میان مجلس و دولت معضل ریزگردها که امروزه استان خوزستان را درگیر کرده و نفس شهروندان را بریده است را رفع کند.

نوری ادامه داد: اگر هم اکنون به فکر رفع مشکلات دریاچه ارومیه نباشیم در آینده طوفان های نمکی تمامی مناطق کشور را در بر گرفته و حیات آیندگان را نیز تهدید می کند.

نماینده مردم شوش دانیال در مجلس دهم، با بیان اینکه آب مربوط به یک نسل نیست بلکه مشکل نسل آینده است، گفت: 97 درصد تمامی منابع آب جهان شور بوده و دو درصد آن یخی و یک درصد مابقی شیرین است؛ برای آنکه بتوان آب شیرین را در اختیار نسل های آینده قرار دهیم چه برنامه ای داریم؟

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: برنامه های وزیر پیشنهادی نیرو با توجه به مدیریت 20 ساله ایشان باید بر اساس اسناد بالادستی و سیاست های کلی ابلاغی، قانون برنامه ششم و قانون برنامه های توسعه باشد اما با بررسی برنامه های ایشان مشاهده می کنیم که تنها 42 درصد با این برنامه های مطابقت دارد و برخی از این برنامه منطبق نبوده و برای برخی مسائل حتی برنامه ای ندارند.

وی با انتقاد از اینکه وزیر پیشنهادی نیز برنامه ریزی مناسبی برای برای تخصیص آب به کشاورزان مطابق با الگوی کشت ندارد، تصریح کرد: تمهیدات لازم برای پروژه های آب شیرین کن ها و خرید تضمینی آب شیرین نیز در برنامه های وزیر وجود ندارد.

این نماینده مردم در مجلس دهم،  با بیان اینکه اگر به فکر تامین آب شرب کشور هستیم باید به فکر استفاده از آب شیرین ها باشیم، افزود: این موضوع باید در راس برنامه وزیر پیشنهادی نیرو باشد اما متاسفانه در برنامه های ایشان دیده نشده است.

نوری با تاکید بر اینکه  صنعت نباید در مناطق خشک احداث شود و باید بر اساس آمایش سرزمینی عمل کرد، گفت: خشکی تالاب های هوالعظیم، شادگان و نخیلات، ناشی از بی توجهی به آمایش سرزمینی است و این موضوع باید در برنامه های وزیر نیرو دیده شود.

نماینده مردم شوش دانیال در مجلس دهم، با انتقاد از اینکه برنامه ریزی برای طرح های جامع مدیریت پسماند در برنامه های وزیر پیشنهادی نیرو ذکر نشده است، افزود: انتظار می رود وزیر نیرو در این رابطه حرفی برای گفتن داشته باشد تا بتوان راهکارهای مناسب را اتخاذ کرد.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: در برخی کشورهای پیشرفته با وجودی که مقدار نزولات جوی و آسمانی آنها نسبت به ما کمتر است اما به بازچرخانی فاضلاب توجه جدی دارند اما متاسفانه در برنامه های وزیر به این موضوع اشاره ای نشده است همچنین عدم شفافیت در انتقال آب بین حوزه ای وجود دارد و ما انتظار داریم که به صورت شفاف به این موضوع توجه کنید و راهکارهای مناسبی را برای بهبود وضعیت محیط زیست به ویژه خوزستان که منجر به مهاجرت نخبگان شده است داشته باشید.

منبع: خانه ملت

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس