عباسعلی کدخدایی نمایه

کدخدایی گفت: شورای نگهبان جایگاه مصلحت‌سنجی و مصلحت‌اندیشی ندارد و نهادی است که موظف به بررسی قوانین براساس عدم مغایرت با شرع اسلام و قانون اساسی است.

به گزارش مشرق، سخنگوی شورای نگهبان درباره جنجال اخیر شورای شهر یزد گفت این شورا پیش از انتخابات اردیبهشت ۹۶ نظر خود را درباره حضور اقلیت‌های مذهبی در شوراهای شهر اعلام کرده و ابلاغیه آن را به مجلس و دولت ارجاع داده بود که متأسفانه آنها اجرا نکردند.


عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان درخصوص روند تصمیم‌گیری شورای نگهبان درباره منتخب زرتشتی شورای شهر یزد که این روزها به دست‌آویزی برای هجمه به این شورا تبدیل شده است، گفت : «تصمیم شورای نگهبان مربوط به روزهای اخیر نیست و قبل از انتخابات اردیبهشت ۹۶ که انتخابات شوراهای شهر و روستا همزمان با انتخابات ریاست جمهوری برگزار  می‌شد، اتخاذ شده است» .


وی افزود : «اصل چهارم قانون به فقهای شورای نگهبان این اختیار را داده است که کلیه قوانین و مقررات را با موازین اسلامی تطبیق داده و اگر بر اساس تشخیص فقهای این شورا ، یکی از بندهای جاری بر خلاف موازین اسلامی باشد و در جلسه نیز رای بیاورد، آن بند به عنوان خلاف شرع اعلام خواهد شد».


کدخدایی با بیان اینکه نمونه‌هایی از این دست که بند یا موضوعی پس از اجرا، خلاف شرع اعلام شده تنها به این مسئله محدود نیست و ۱۳۰ مورد دیگر هم وجود داشته است، تصریح کرد: «بر اساس تبصره قانون مربوط به شوراهای اسلامی که تصریح دارد مکان‌هایی که اکثریت جمعیت را مسلمانان تشکیل می‌دهند، حضور افراد غیر مسلمان در شوراهای شهر خلاف شرع است، موضوع مربوط به منتخب شورای شهر یزد نیز در جلسه شورای بررسی و خلاف شرع تشخیص داده شد و ابلاغیه‌ آن به مجلس و به دولت ارجاع و اطلاع داده شد که متاسفانه آن را اجرا نکردند.»


سخنگوی شورای نگهبان در ادامه درباره روند این ماجرا گفت: «فردی با استناد به نامه چندی پیش شورای نگهبان مبنی بر عدم فعالیت و نامزدی اقلیت‌های دینی در انتخابات شورای شهر به دیوان عدالت اداری شکایت کرده و خواستار عدم فعالیت اقلیتهای دینی در شورای شهر شده و دیوان عدالت اداری نیز حکم تعلیق موقت فعالیت‌های عضو زرتشتی شورای شهر یزد را صادر کرده است، حال آنکه  آنچه فقهای شورای نگهبان اعلام نظر کرده‌اند، مربوط و نسبت به افراد و اشخاص نیست، بلکه به تبصره و مصوبه‌ای برمی‌گردد که مربوط به قانون شوراها است  که در ذیل ماده مربوطه،  فقها نظر شرعی  خود را اعلام کرده و گفتند که خلاف شرع است».


وی تاکید کرد: «اینکه دیوان عدالت اداری چه کرده، حتماً در چارچوب اختیارات قانونی خود عمل می‌کند و به شورای نگهبان ربطی ندارد. شورای نگهبان فقط نسبت به قانون و خلاف شرع بودن آن اعلام نظر کرده و نظر فقهای شورای نگهبان هم لازم‌الاجراست».


کدخدایی در ادامه در پاسخ به این سوال که چرا سپنتا نیکنام در حالی که در دوره قبل شوراها عضو شورای شهر یزد بوده، حضور وی در این دوره خلاف شرع تشخیص داده شده است، تصریح کرد: «این اختیار را قانون اساسی به فقهای شورای نگهبان اعطا کرده است که هرگاه در مواردی تشخیص‌شان بر خلاف قانون بود می‌توانند از نظر و تشخیص اولیه خود باز گردند. فقهای شورای نگهبان در مصوبه سال ۷۵ این موضوع را خلاف شرع  تشخیص ندادند اما در بحث و بررسی این مصوبه این فقها رای آوری اقلیتهای دینی در حوزه‌های اکثریت مسلمان را خلاف شرع تشخیص دادند. البته اگر در حوزه‌ها و شهرهایی که اکثریت جمعیت همان اقلیت دینی باشد، از نظر فقها خلاف شرع نیست و تنها در جایی خلاف شرع بودن این مسئله صدق می‌کند که مسلمانها در اکثریت باشند.»


سخنگوی شورای نگهبان همچنین درباره برخی اظهار نظرها مبنی بر اینکه شورای نگهبان را درباره این مسئله به مصلحت‌سنجی دعوت می‌کنند نیز گفت: «شورای نگهبان جایگاه مصلحت‌سنجی و مصلحت‌اندیشی ندارد و نهادی است که  موظف به بررسی قوانین براساس عدم مغایرت با شرع اسلام و قانون اساسی است و بیان احکام اولیه است، که در ارتباط با این مسئله نیز به وظیفه قانونی خود عمل کرده است.»

منبع: کیهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 19
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 4
  • DE ۰۰:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۷
    11 10
    ای کاش تمام نهادها انقلابی می‌کردند؛ دم شورای نگهبان گرم که جور کم‌کاری بسیاری را کشید هیچ فتنه‌گری نباید در کشور احساس آرامش بکند و بداند نبروهای حزب‌الله از هیاهوی آنها ترسی ندارد و اگر خلاف قانونی انجام دهد مثل آب خوردن با او برخورد می‌شود
    • شمس IR ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۸
      1 4
      شورای نگهبان از خودش بویژه سیاست بازی حقوقدانانش آسیب دیده و میبیند
  • DE ۰۰:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۷
    11 8
    جلوی جریان فتنه اگر یک قدم عقب‌نشینی شود هزار قدم جلو می‌‌آیند
  • IR ۰۰:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۷
    8 3
    بازی عده ای برای انحراف افکار عمومی از مطالبات اقتصادی و جایگزینی آن با مطالبات سیاسی. همه مشکلات کشور حل شده فقط این یکی مونده!
  • IR ۰۱:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۷
    10 14
    برادر این مورد که مرون عادی هم تشخیص میدهند را هیچ علم انسانی دینی شرعی وجدانی و..مطابقت نداره طرف کاندید شده مردم هم بهش رای دادند خوب حتما کارایی داشته بذارین یک حرکتی بکنه به قول ضرغامی بقیه که همه تخم دو زرده نکردند
    • IR ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۷
      2 5
      مردم به بنی صدر هم رای دادند از بس که کارایی داشت!
  • IR ۰۲:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۷
    4 1
    شوراهای شهر کارشان چیست؟ غیر از معامله و رانت و بچاپ بچاپ. حالا فرقی هم نداره طرف کافر باشه یا یهودی
  • IR ۰۷:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۷
    3 3
    من که چیزی نفهمیدم. همه دزد هستن. مردم هم میدانند در شوراهای شهر چه خبره و چه .... است. زرتشتی و مسیحی و مسلمان و کافر هم نداره
    • IR ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۷
      2 6
      چون کسی نیست که بر شوراها نظارت کند. پس بیایید شوراها را اصلاح کنید نه آنکه بدترش کنید و همین اسم اسلامی را بردارید.
  • IR ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۷
    2 7
    به نظر من دشمن این انقلاب بیشتر خودی های بی بصیرت هستند.
  • IR ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۷
    1 1
    آقای کدخدایی یعنی این قانون به شما اجازه میدهد !! درسته ؟؟
    • IR ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۷
      6 2
      بله. چون تفسیر خود قانون اساسی بر عهده شورای نگهبان است و حتی اگر این شورا بعد از تصویب قانون بفهمد آن قانون مشکل داشته می تواند بند مشکلدار را حذف کند.
  • IR ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۷
    16 12
    حتی اگر فرضا شورای نگهبانی در کار نبود و اصلا چنین حکمی را هم نداده بودند. آیا باز هم ممکن بود مردمی را که بی توجه به دستور صریح قرآن یک غیرمسلمان را بر بیت المال خود مسلط می کنند مسلمان نامید؟ مردم یزد واقعا دارند کجا می روند؟ این است دارالعباده؟
  • IR ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۷
    1 5
    وای بحال ایران وانقلاب وخون شهدا.
  • IR ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۷
    1 3
    میانه روی بهترین روش است در همه کارها
  • IR ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۷
    1 0
    قوه متوسط بهتر است از قوه بزرگ
  • IR ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۷
    5 2
    وقتی دو قوه از سه قوه ضعیف هستند کاری نمیشود کرد. مگر باطری جدید بخری
  • IR ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۷
    0 0
    محمد عنبری- قاضی شعبه 6 اجرای احکام ویژه قتل دادگستری استان البرز- درباره انگیزه بروز اینگونه جرایم گفت: «درسال‌های اخیر شاهد قتل‌هایی با انگیزه‌های متفاوت بوده‌ایم. اما یکی از مواردی که بیشتر در جامعه بروز یافته، کشتن مردان به دست همسران‌شان است. تا چندی پیش قتل‌های خانوادگی ماهیتی مردانه داشت، اما در سال‌های اخیر این روند تا حدودی تغییر کرده است. شوهرکشــی از دیــدگاه جرم‌شناسان، قضـــات، حقوقدانـان و حــتـی روان‌شناسان علل مختلفی دارد که شاید از حذف روابط عاطفی و بروز اختلافات بزرگ مانند خیانت ریشه می‌گیرند.
  • IR ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۸
    1 8
    افرادی که از دنیا امروز و پیشرفت های علمی ان بخاطر فقط داشتن دانش کتب قدیمی پر از ابهام وتوهم بی خبر هستند . مانند شایعه حمله اعراب به ایران که چون دانشی نداشتند واقدام به سوزاندن کتب نمودند و مانند داعش تمدن ها را از بین بردند. ممکن است بخاطر باور های غلط خود کشور وانقلاب را با رودر رو قرار دادن مردم از بین ببرند. البته در بین این متحجرین افراد جاسوس هم وجود دارد که هر دم روی این آتش بنام ودین واسلام بنرین می ریزد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس