کد خبر 792104
تاریخ انتشار: ۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۷
 حمایت هزاران جدایی‌خواه در پی اعلام استقلال یکطرفه کاتالونیا از اسپانیا

منابع آگاه اسپانیایی می گویند که اگر دولت فدرال بخواهد اراده خود را به زور بر کاتالونیا اعمال کند، انتظار می رود طی روزهای آینده تنش ها میان مادرید با کاتالونیا تشدید شود.

به گزارش مشرق، اکثر ناظران بر این اعتقادند که بعد از اعلام پارلمان کاتالونیا به جدایی از اسپانیا و اعلام استقلال، برخورد جدایی طلبان کاتالونیا با دولت فدرال قطعی خواهد بود.

روز جمعه پارلمان کاتالونیا اعلام استقلال خود را از اسپانیا اعلام کرد و خود را جمهوری مستقل کاتالونیا معرفی کرد.

این در حالی است که مجلس سنای اسپانیا به دولت فدرال اجازه داد ماده 155 قانون اساسی را فعال کند و خودمختاری کاتالونیا را از آن صلب کند. همچنین به موجب این اختیار اراده قانونی خود را از لحاظ اداری، قضایی، امنیتی و رسانه ای بر سراسر کاتالونیا اعمال کند.

این در حالی است که جدایی طلبان کاتالونیا اتفاق اخیر پیش آمده و اعلام استقلال از سوی پارلمان محلی خود را پیروزی بزرگی برای خود دانستند و برای جشن و پایکوبی به خیابان ها آمدند، در حالی که مارینو راخوی، نخست وزیر اسپانیا با قاطعیت اعلام کرده که مادرید استقلال کاتالونیا را به رسمیت نمی شناسد و آن را تمرد جدایی طلبان از دولت مرکزی دانسته است.

منابع آگاه اسپانیایی می گویند که اگر دولت فدرال بخواهد اراده خود را به زور بر این ایالت اعمال کند، انتظار می رود طی روزهای آینده تنش ها میان مادرید با کاتالونیا تشدید شود. به گفته این منابع در صورت تداوم این وضعیت برخورد میان دولت فدرال با کاتالان ها حتمی است به ویژه که مارینو راخوی روز پنج شنبه از همگان خواست آرامش خود را حفظ کنند و تعهد داد که مادرید «استقلال قانون در کاتالونیا را اعمال خواهد کرد.»

اعلام استقلال پارلمان کاتالونیا به تنهایی برای رسیدن این ایالت به استقلال کفایت نمی کند، بلکه این موضوع نیازمند ابزارهای قانونی و اقتصادی و دیپلماتیک برای رسیدن به این هدف است، در عین حال باید مجامع بین المللی نیز آن را به رسمیت بشناسند.

دیپلمات های اروپایی بر این اعتقادند که مساله چندان آسان نیست، به ویژه اتحادیه اروپا هیچ اشاره ای به امکان دادن اجازه به کاتالان ها برای این که به استقلال برسند و آنها بتوانند از آن به عنوان سرپوشی سیاسی برای رسیدن به هدفشان استفاده کنند، نشان نداده است.

رئیس شورای اروپایی اتحادیه اروپا در این باره اظهار داشت که جدایی کاتالونیا از اسپانیا «هیچ چیز را برای اتحادیه اروپا تغییر نمی دهد و اسپانیا تنها طرفی است که ما با آن گفت وگو می کنیم.»

منابع آگاه می گویند که پایتخت های اروپایی دولت مادرید را ترغیب می کنند که با تمایل خطرناک جدایی طلبی کاتالان ها در صورت لزوم برخورد کند و هیچ تساهلی نسبت به آن نشان ندهد. به گفته آنها این رویکرد اروپایی ها بعد از برخورد خشونت آمیز پلیس اسپانیا با جدایی طلبان کاتالونیا در روز رای گیری به خوبی نمایان شد.

برخی منابع همچنین می گویند که این نگرانی در درون خود کاتالان ها وجود دارد که درگیری ای میان طرفداران استقلال با طرفداران دولت مرکزی در بگیرد. این منابع می گویند که رای پارلمان کاتالونیا در نبود احزاب مخالف با استقلال صورت گرفته که همین مساله جای مناقشات بسیاری را در پارلمان موجب شده است. این منابع می افزایند که دخالت دولت مرکزی در مادرید ممکن است خواسته ای مردمی باشد که این مساله احتمال ورود کاتالونیا به جنگ داخلی را بیش از پیش تقویت می کند.

تحلیلگران بر این اعتقادند که جدایی طلبان کاتالونیا از طریق رای گیری در درون پارلمان برای استقلال، چند ساعت قبل از رای گیری مجلس سنا در مادرید سعی کردند فرار رو به جلو داشته باشند، و کارلس پوجدمون، رئیس ایالت کاتالونیا قصد داشت با این کار قبل از آن که مادرید دستور به برکناری و حتی بازداشت او دهد، خود را قهرمان نشان دهد.
منبع: دیپلماسی ایرانی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس