کد خبر 792085
تاریخ انتشار: ۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۱
پارلمان عراق

پارلمان اقلیم کردستان عراق فردا یکشنبه در ساعت ۱۴ به وقت محلی نشست برگزار می کند.

به گزارش مشرق، فمان فیصل عضو این پارلمان اعلام کرد: قرار است نشست پارلمان اقلیم کردستان در ساعت ۲ بعد از ظهر فردا یکشنبه( به وقت محلی) برگزار شود.

وی افزود: پارلمان اقلیم برنامه جلسه را اعلام نکرده است.

شایان ذکر است که قبلا منابع وابسته به پارلمان اقلیم کردستان عراق اعلام کرده بودند: جلسه پارلمان این اقلیم به روز شنبه موکول شده است.

به گفته این منابع: جلسه پارلمان که قرار بود پنجشنبه برگزار شود به شنبه موکول شده است.

قبلا اخباری مبنی بر بررسی وضعیت ریاست و دولت اقلیم در این نشست مخابره شده بود.

گفتنی است مسعود بارزانی از سال ۲۰۰۵ تاکنون ریاست منطقه کردستان عراق را بر عهده دارد. بارزانی نخستین بار در سال ۲۰۰۵ از طریق پارلمان منطقه کردستان و دومین بار در سال ۲۰۰۹ از طریق آراء مردمی به سمت ریاست این منطقه برگزیده شد.

دوره ریاست بارزانی باید در تابستان ۲۰۱۳ پایان می‌یافت، اما نمایندگان اتحادیه میهنی و حزب دموکرات کردستان در نشست پارلمان این منطقه در ژوئن ۲۰۱۳ با تصویب ماده‌ قانونی شماره‌ ۱۹ توافق کردند که انتخابات ریاست منطقه و همه‌پرسی قانون اساسی برای دو سال به تعویق بیافتد. در عین حال مقرر شد تمدید ریاست منطقه کردستان به دو سال محدود شود و قابل تمدید دوباره نباشد.

با این حال، سه روز مانده به پایان دوره دو ساله تمدید شده مسعود بارزانی بر منطقه کردستان عراق، شورای قضایی این منطقه دوره ریاست وی را برای دو سال دیگر تمدید کرد؛ اما این بار هنوز نمایندگان احزاب مخالف که حزب اتحادیه میهنی نیز از جمله آنها است، با تمدید دوره ریاست بارزانی موافقت نکردند.

نکته مهم این است که نمایندگان احزاب مخالف در پارلمان کردستان صرفاً درباره نحوه انتخاب رئیس منطقه و ریاست مسعود بارزانی بر این منطقه با حزب دمکرات اختلاف ندارند بلکه درباره حدود اختیارات رئیس این منطقه نیز با هم اختلاف دارند.

در حالی که حزب دموکرات خواستار برخورداری رئیس منطقه کردستان عراق از حق وتو و حق اعلام حالت فوق العاده است، چهار حزب دیگر با آن مخالف هستند.
منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس