کد خبر 791953
تاریخ انتشار: ۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۹
دونالد ترامپ

تصمیم ترامپ به عدم تایید توافق هسته‌ای نگرانی شدید رهبران اروپا را به همراه داشته است زیرا می‌دانند که این می‌تواند آخرین دهن‌کجی ترامپ به معاهدات بین‌المللی نباشد.

 به گزارش مشرق به نقل از رویترز، بعد از تصمیم ماه جاری دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا برای عدم تایید توافق هسته‌ای پایتخت‌های اروپایی این سوال را از خود می‌پرسند که اقدام بعدی ترامپ چه خواهد بود.

دیپلماتها سناریوهایی را مطرح کرده‌اند که نگران به خطر افتادن روابط ترانس آتلانتیک هستند و عبارتند از جنگ تجاری، بحران نظامی بر سر کره شمالی و یا شکست معاهده تسلیحاتی بعد از جنگ سرد.

هرچند بعد از روی کار آمدن ترامپ در ۹ ماه پیش همه رهبران اروپایی نگران واکنش‌های غیرقابل پیش‌بینی وی بودند اما به گفته دیپلمات‌ها و کارشناسان سیاسی تصمیم در قبال توافق هسته‌ای ایران باعث تغییر محاسبات در اروپا شد.

دیگر اطمینانی نیست که اروپا بتواند بدون ترس از تخریب روابط، سه سال دیگر از دوره ریاست‌جمهوری ترامپ را سپری کند و یا هیچ اعتباری نیست که ترامپ به توصیه‌های مشاوران و نزدیکانش گوش کند.

نگرانی آلمان با توجه به ماهیت رابطه‌اش با آمریکا که بر حوزه مسائل امنیتی و دفاعی متمرکز است عمیقتر از فرانسه و بریتانیاست.

ولفگانگ ایشینگر، سفیر سابق آلمان در واشنگتن و رئیس کنفرانس امنیتی مونیخ دراین باره گفت: نوعی احساس ناامیدی در برلین ایجاد شده، این احساس که ترامپ نمی‌داند چه چیزی در خطر است، اینکه درک نمی‌کند چه عوامل تاریخی در اینجا موثر هستند. روابط ترانس آتلانتیک بر اساس اطمینان بنا نهاده شده است. از این رو تصمیم در مورد ایران ما را به سطح جدیدی وارد خواهد کرد که همان اعتمادزدایی است.

هرچند ترامپ تصمیم‌گیری درباره لغو توافق هسته‌ای را به عهده کنگره گذاشته اما اتفاق نظر در اروپا بر سر این موضوع است که دستاورهای دیپلماتیک به صورت جدی مورد بی‌توجهی قرار گرفته است.

پس از جلسات متعدد گروه ۷ در سیسیل و عدم توجه ترامپ به درخواست‌های متحدانش برای احترام به این توافق چند جانبه بود که مرکل گفت اروپا ممکن است از این به بعد به آمریکا تکیه نکرده و سرنوشتش را  در دستان خود بگیرد.

مقامات اروپایی نگران هستند که رد توافق هسته‌ای از سوی ترامپ آغازگر تصمیمات دیگری از سوی واشنگتن باشد. به اعتقاد یک مقام ارشد اروپایی قدم بعدی ترامپ مذاکره مجدد بر سر توافق تجارت آزاد آمریکا شمالی (نفتا) و تهدید وی به لغو این توافق است.

کره شمالی موضوع دیگری است که باعث نگرانی شده است. تورستن بنر، مدیر انسیتو سیاست عمومی در برلین معتقد است که واکنش اروپا به مناقشه نظامی در شبه جزیره کره می‌تواند به آشفتگی جنگ عراق باشد.

افکار عمومی در اروپا واشنگتن را به عنوان یک کشور متخاصم خواهند شناخت و از این رو احساسات ضد آمریکایی تشدید شده و کار را برای رهبران قاره سبز به منظور همراهی در کنار ترامپ سخت تر خواهد کرد. از سوی دیگر درخواستها برای کاهش ارتباطات با آمریکا بیشتر خواهد شد (هرچند این مسئله درعمل بسیار غیرواقعی به نظر برسد).

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس