پروژه صحن حضرت زهرا (س)

۸۰ درصد سایت صحن در اختیار زائرین قرار گرفته، ۹۰۰ سرویس بهداشتی و ۲۰۰ چشمه حمام و اسکان حداقل ۷۰ هزار نفر، ویژه زائر اربعین طراحی و ساخته شده است.

به گزارش مشرق، حامد امیری درباره آخرین وضعیت صحن حضرت زهرا(س) جهت اسکان زائران اربعین و پیشرفت عملیات‌های اجرایی ساخت‌وساز در این صحن گفت: آماده‌سازی صحن حضرت زهرا(س) شامل تخلیه مواد و مصالح ساختمانی و نظافت و پاک‌سازی صحن برای اسکان و بهره‌برداری زائران بوده که انجام شده است.

وی افزود: اقدامات‌مان در راستای خدمات سال گذشته به زائران اربعین در جهت آماده‌سازی صحن حضرت زهرا(س) ادامه پیدا کرده است اما امسال تلاش ویژه‌ای انجام دادیم تا حداکثر فضای لازم را در اختیار زائران قرار داده و این فضا را توسعه دهیم.

اسکان حدود ۷۰ هزار زائر اربعین در صحن حضرت زهرا (س) 

امیری گفت: ۶۸ هزار نفر ظرفیت اسکان مجموعه صحن حضرت زهرا (س) است که در مجموع می‌توان گفت همه فضاها به جز فنداسیون که در بخش زیارتی به منهای ۲ مشهور است و در بخش غیرزیارتی چون ۵ طبقه داریم به منهای ۳ مشهور است، شامل می‌شود.

مدیر پروژه صحن حضرت زهرا(س) خاطرنشان کرد: به غیر از این فضاها، همه مساحت‌ها و فضاهای دیگر صحن را مفروش‌شده در اختیار زائر قرار می‌دهیم.

وی بابیان اینکه از اول ماه صفر آمادگی کامل پذیرش زائران اربعین در صحن حضرت زهرا(س) وجود داشته، اظهار داشت: از ۲۵ مهر تمامی اقدامات و کارهای اجرایی در صحن را به سمت آماده‌سازی اسکان و پذیرش زائران اربعین سوق داده‌ایم.

انجام ۹۸ درصد سنگ‌کاری و نماکاری طبقه اول

امیری تصریح کرد: نمای بخش زیارتی صحن و شبستان حضرت زهرا(س) در حال اتمام است و بحث سنگفرش کف طبقه اول هم به طور کامل به پایان رسیده است.

وی در توضیح بیشتر این موضوع گفت:‌ ۹۸ درصد سنگ‌کاری و نماکاری طبقه اول انجام شده و سنگ سالن‌های سرپوشیده هم به طور صد درصد به اتمام رسیده است، با توجه به اینکه نمای طبقه اول دو مرحله است، اینکه نیمی از نمای طبقه اول تمام شده است.

مدیر پروژه صحن حضرت زهرا(س) گفت: آیینه‌کاری طبقه منهای یک پایان یافته و با توجه به اینکه بزرگ‌ترین مساحت بخش زیارتی در این بخش واقع است، تلاش کردیم تا آن را سریع‌تر به بهره‌برداری رسانده تا زائران اربعین بتوانند از آن استفاده کنند.

امیری ادامه داد: ۳۵۰۰ مترمربع کف طبقه منهای یک هم سنگفرش شده و بقیه آن هم دو ماه بعد از پایان عملیات اربعین انجام خواهد شد، ضمن اینکه طبق برنامه‌ریزی‌ها سنگ ستون‌های طبقه منهای یک هم تکمیل خواهد شد.

تغییر در جبهه کاری صحن حضرت زهرا (س) به دلیل وجود زائرین اربعین 

وی افزود: در طبقه منهای ۲ بخش زیارتی که در دسترس زائر نیست و اکثر فضای خدماتی در آنجا واقع است تا پایان سال هم تکمیل خواهد شد و حتی در ایام اربعین هم فعالیت‌های اجرایی و عملیاتی آن دنبال و اقدامات ساخت‌وساز در این ایام در این بخش تعطیل نخواهد شد و می‌کوشیم تا آنجا که می‌توانیم در این بخش‌ها فعالیت کنیم.

مدیر پروژه صحن حضرت زهرا(س) اضافه کرد: نماکاری قسمت‌هایی که در دسترس زائر نیست هم توسط نیروها و عوامل ساخت‌وساز در صحن حضرت زهرا(س) پیگیری خواهد شد، ضمن اینکه گروه‌های کاری با تغییر جبهه و جابه‌جایی در موضع کاری، اقدامات ساخت‌وساز خود را دنبال می‌کنند.

امیری با اشاره به اقدامات اجرایی در بخش غیرزیارتی صحن حضرت زهرا(س) تصریح کرد: ۲ طبقه از دیوارکشی کتابخانه و سنگ‌کاری آن تکمیل شده و هم‌اکنون مشغول فعالیت در کف طبقه همکف هستیم و بعد از ایام اربعین اقدامات خود را دنبال کرده و تا پایان سال آن را تحویل خواهیم داد.

تکمیل کتابخانه، موزه و هتل تا پایان سال ۹۶

وی گفت: تا اردیبهشت ماه سال آینده نیز بخش موزه را تکمیل خواهیم کرد، اگرچه هم‌اکنون سنگ‌کاری بخش همکف موزه در حال اجراست و چون این عملیات اجرایی به‌ویژه در موزه تخصصی است، کمی زمان‌بر خواهد بود.

مدیر پروژه صحن حضرت زهرا(س) خاطرنشان کرد: سنگ کف هتل هم تمام شده است و بعد از ایام اربعین مراحل اجرایی آن را ادامه خواهیم داد و تا پایان سال ۹۶ آن را به بهره‌برداری خواهیم رساند.

امیری اظهار داشت: سنگ کف بخش اداری هم انجام شده و تا پایان سال مراحل نهایی آن را پیگیری کرده و تحویل خواهیم داد.

ساخت ۹۰۰ چشمه سرویس بهداشتی ویژه زائرین اربعین

وی بابیان اینکه سال گذشته ۳۰۰ چشمه سرویس بهداشتی در اختیار زائران اربعین که در صحن حضرت زهرا(س) اسکان داشتند قرار داشت، گفت: امسال این تعداد را ۳ برابر کرده و به ۹۰۰ چشمه رسانده‌ایم که این سرویس‌ها در سه قسمت صحن، یعنی ابتدای صحن، میانه صحن و انتهای صحن قرار گرفته‌اند.

مدیر پروژه صحن حضرت زهرا(س) با اشاره به ۸۰ چشمه حمام در سال گذشته که در اختیار زائران اربعین بود، افزود: با توجه به کمبود حمام در سال گذشته تصمیم گرفتیم ۱۲۰ چشمه حمام به مجموعه صحن حضرت زهرا(س) بیافزاییم که در عرض چند ماه اخیر این حمام‌ها به دستور ریاست ستاد و همچنین معاون فنی ستاد ساخته شده است.

امیری تأکید کرد: فضاهای سال جاری که مورد بهره‌برداری زائران قرار می‌گیرد نسبت به سال گذشته بسیار بهتر بوده و همگی آنها سنگ‌فرش‌شده هستند؛ چراکه اقدامات خود را ۵۰ روز قبل از حضور زائران اربعین در صحن حضرت زهرا(س) پیگیری کرده‌ایم.

۸۰ درصد سایت صحن حضرت زهرا (س) در اختیار زائرین 

وی خاطرنشان کرد: استقرار ۲ مرکز هلال‌احمر با ۱۲۰ پزشک در صحن حضرت زهرا(س) در دو بخش زنانه و مردانه خواهند بود که این افراد به صورت ۲۴ ساعته به زائران اربعین خدمات ارائه خواهند کرد.

مدیر پروژه صحن حضرت زهرا(س) در پایان بابیان اینکه صحن حضرت زهرا(س) از ابتدای ماه صفر آمادگی کامل پذیرایی و اسکان زائران اربعین را داشته است، اظهار داشت: هم‌اکنون حدود ۸۰ درصد سایت صحن حضرت زهرا(س) در اختیار زائران قرار گرفته است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس