کد خبر 79161
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۰ - ۱۲:۵۵

تابستان امسال بود که بنیاد بیل و ملیندا گیتس فراخوانی برای اختراع دوباره توالت دادند تا جلوی انتشار بیماری در کشورهای در حال توسعه گرفته شود.

به گزارش گروه خواندنی های مشرق به نقل از نارنجی، هپاتیت، اسهال خونی، تراخم، حصبه، وبا و همه انواع بیماری هایی که به آسانی می توانند از طریق مدفوع انسانی منتشر و منتقل شوند. توالت های فلاش دار معمولا گران هستند و به سیستم فاضلاب پیچیده و میزان زیادی آب نیاز دارند و در نتیجه گزینه مناسبی برای بسیاری از بخش های دنیای فقیر و در حال توسعه هفت میلیارد نفری ما نیستند.

به همین دلیل بنیاد گیتس ها تصمیم گرفته که یکی از جوایزش را به مارک دشوسز، مهندس محیط زیست دانشگاه داک بدهد و یک هزینه تحقیقات ۱۰۰ هزار دلاری در اختیار وی بگذارد، تا سیستم تبدیل فضولات اختراعی اش را تکمیل کند. او می گوید که این سیستم را می توان از وسایل روزمره که در همه جا پیدا می شوند، تولید کرد.

دشوسز می گوید: یک خانواده با کمتر از ۱۰۰ دلار می تواند این سیستم بازیافت فضولات را بسازد که همه پاتوژن (عوامل بیماری زا) های انسانی را بدون نیاز به الکتریسیته یا انرژی اضافی نابود می کند. در سیستم ساده ابداعی این محقق فضولات انسانی مستقیما وارد یک محفظه می شوند که به سادگی با لوله های پی وی سی قابل ساخت است. به دلیل اینکه این محفظه یک محیط عاری از اکسیژن است، باکتری ها شروع به تجزیه و هضم فضولات کرده و گاز متان تولید می کنند.

این سیستم دقیقا مانند تانک های سپتیکی عمل می کند که در بسیاری از دامداری ها و برخی مراکز روستایی استفاده می شود. با این تفاوت که گاز متان تولیدی در تانک های سپتیک معمولا وارد محیط زیست می شود که باعث مشکلات زیست محیطی از قبیل اثرات گازهای گلخانه خواهد شد. اما در این سیستم گاز متان به تله افتاده و با سوزاندن آن گرمای لازم برای نابودی پاتوژن های درون فضولات تامین می شود. البته شاید لازم باشد که فضولات حیوانی یا ته مانده های غذایی را هم به سیستم اضافه کرد تا ماده آلی کافی برای میکروب های تولید کننده متان تامین شود.

این جایزه، بخشی از طرح کمک هزینه تحصیلی (Grant) تحقیقات رقابتی بنیاد بیل و ملیندا گیتس است که به مبلغ ۱۰۰ هزار دلار و دو بار در سال به پروژه های ابداعی اهدا می شود که می تواند تا سقف یک میلیون دلار هم افزایش یابد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس