کد خبر 790691
تاریخ انتشار: ۳ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۴
پرچم لبنان

با وجود پایان مهلت سه ماهه پذیرش اعتبارنامه سفیران پیشنهادی لبنان در سایر کشورها، عربستان سعودی موافقت خود را با قبول اعتبارنامه سفیر پیشنهادی لبنان اعلام نکرده است.

به گزارش مشرق، با وجود پایان مهلت سه ماهه پذیرش اعتبارنامه سفیران پیشنهادی در کشورهای مقصد، عربستان سعودی موافقت خود را با  قبول اعتبارنامه «فوزی کباره» سفیر پیشنهادی لبنان به وزارت خارجه این کشور اعلام نکرده است.

منابع  وزارت خارجه لبنان تاکید کردند که تا صبح روز شنبه هیچ نامه ای از ریاض مبنی بر پذیرش اعتبار فوزی کباره از حامیان جریان المستقبل به این وزارتخانه نرسیده است.

با وجود اینکه فوزی کباره سفیر پیشنهادی لبنان به ریاض به جناح 14 مارس تعلق دارد اما عربستان تا کنون از تصویب اعتبارنامه وی خودداری کرده است.

فشار عربستان بر لبنان از طریق رد استوارنامه سفیر پیشنهادی

این اقدام ریاض به ویژه بعد از سپری شدن مدت زمان سه ماهه که حداکثر زمان عرفی (نه قانونی) لازم برای تصویب اعتبارنامه سفیران پیشنهادی به شمار می آید، از نظر برخی  به معنای رد اعتبارنامه سفیر پیشنهادی است. ودر چارچوب فشار به لبنان جا دارد.

در این میان باید گفت، عربستان در صدد است لبنان را به ابزاری در اختیار خود برای مقابله با محور منطقه ای به رهبری ایران تبدیل کند  و این اقدام در راستای  رویکرد اخیر آمریکا و تصویب تحریم های جدید علیه ایران و حزب الله جا دارد.

البته یک تفسیر دیگر نیز برای خودداری ریاض از قبول اعتبارنامه کباره وجود دارد و آن تحمیل معادله «کاردار در مقابل کاردار» است آن هم در شرایطی که سفارت عربستان در لبنان اکنون توسط کاردار اداره می شود.

برخی منابع مهم در جریان المستقبل نیز اعلام کردند که عربستان تصمیم گرفته اعتبارنامه کباره را قبول کند.
از سوی دیگر درخصوص  پذیرش «ولید الیعقوبی» معاون ثامر السبهان به عنوان سفیر عربستان در لبنان بحث و جدل هایی وجود دارد و تا روشن شدن تکلیف این مساله سفارت عربستان توسط «ولید البخاری» کاردار سفارت اداره می شود.

برخی منابع دیپلماتیک در عربستان مدعی هستند که «میشل عون» رئیس جمهوری لبنان با پذیرش  الیعقوبی به عنوان سفیر عربستان در لبنان مخالفت کرده است به این دلیل که وی از نزدیکان ثامر السبهان است و میشل عون به بی اعتنایی و عدم ملاقات السبهان با وی در سفر به بیروت معترض است.

در این میان  منابع دیپلماتیک سعودی مدعی شدند که سعد الحریری نخست وزیر لبنان برای حل این مشکل نزد عون وساطت کرده و به او توضیح داد که لبنان نمی تواند بازتاب و نتایح جاصل از ارسال پیام های منفی به عربستان را تحمل کند و  عون نیز با قبول این میانجیگری، مشاور خود را نزد البخاری فرستاده تا به او اطلاع دهد که لبنان مشکلی با تعیین الیعقوبی ندارد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس