تحولات سوریه - نیروهای کرد

آمریکایی‌ها به خوبی می‌دانند که سرنوشت غرب آسیا در مرزهای مشترک تعیین خواهد شد و برای جبران شکست ماه های گذشته، سناریوهای مختلف را طراحی کرده‌اند تا مانع از برقراری ارتباط زمینی تهران - بیروت شوند.

سرویس جهان مشرق - روز یک شنبه ( سی ام مهرماه) نیروهای موسوم به دموکراتیک کُرد توانستند شمال و مرکز میادین نفتی «العمر» را در شرق استان دیرالزور به تصرف خود درآورند اما یک پرسش در برخی رسانه ها مطرح شد که نیروهای کرد چگونه در کمتر از چند ساعت خود را به این میادین نفتی رساندند؟

همزمان سیلی از انتقادت بدون توجه به پیچیدگی تحولات میدانی در استان دیرالزور به سوی نیروهای ارتش سوریه و رزمندگان جبهه مقاومت روانه شد که چرا در بازپس گیری میادین نفتی «العمر» تاخیر به وجود آمد.

نباید فراموش کرد که گروه تروریستی داعش با وجود متحمل شدن ضربات سنگین، بخش وسیعی از توان و تجهیزات خود را به استان دیرالزور منتقل کرده و با تمام قدرت برای نبرد با نیروهای جبهه مقاومت در میدان حاضر شده است.

از سویی دیگر نیروهای آمریکایی هم با تمام امکانات به صورت علنی از تروریست های داعش و نیروهای کرد حمایت می کنند و به هر طریق ممکن درصدد هستند از سقوط آخرین پایگاه داعش و رسیدن نیروهای جبهه مقاومت به مرز مشترک با عراق جلوگیری کنند.

آمریکایی ها به خوبی می دانند که سرنوشت غرب آسیا در این محور (مرزهای مشترک سوریه و عراق) تعیین خواهد شد و برای جبران شکست های ماه های گذشته، سناریوهای مختلف را طراحی کرده اند تا مانع از برقراری ارتباط زمینی تهران - بیروت شوند.

اما با وجود سرمایه گذاری های گسترده آمریکایی ها، نیروهای جبهه مقاومت گام به گام عملیات را براساس راهبردی های از پیش تعیین شده با موفقیت ادامه داده اند و با تمام سختی های میدانی توانستند در موعد مقرر خود را به شهر راهبردی المیادین برسانند.

باید به این مسئله توجه داشت پیشروی های نیروهای جبهه مقاومت در بخش غربی رود فرات ( رسیدن به 9 کیلومتری میادین نفتی العمر) در حالی محقق شده که نیروهای دموکراتیک کرد با حداقل درگیری ها و هماهنگی های صورت گرفته با گروه تروریستی داعش، موفق به تصرف بخش های شمالی و مرکزی میادین نفتی «العمر» شده اند.

نیروهای آمریکایی در حالی آخرین برگه شانس خود را در شرق سوریه برای جلوگیری از تسلط نیروهای جبهه مقاومت بر میادین نفتی العمر و مرزهای مشترک با عراق رو کرده اند که پیشتر کنترل شمال شرق دیرالزور را به نیروهای کرد واگذار کردند و صدها تن از تروریست های داعش را به حومه شهر المیادین در کرانه غربی دیرالزور برای مقابله با نیروهای سوری و مقاومت انتقال دادند.

شامگاه بیست و نهم مهرماه (شنبه شب)، براساس آخرین راهبردهای نیروهای آمریکایی، در مرحله نخست، صدها تن از عناصر تروریستی داعش به مواضع نیروهای جبهه مقاومت در حومه جنوبی شهر المیادین حمله کردند تا در مرحله نخست از پیشروی نیروهای متحدبه سوی میادین نفتی العمر جلوگیری کنند.

قابل ذکر است، حمله تروریست های داعش زمانی آغاز شد که شمارش معکوس برای شروع عملیات نیروهای جبهه مقاومت و ارتش سوریه برای پیشروی به سوی شهرک « ذیبان»، مجتمع های مسکونی شرکت نفتی «العمر» و ورودی های غربی میادین نفتی «العمر» به صدا درآمده بود.

 با درگیری های شدید و سنگین در حومه جنوبی شهر المیادین و بر هم زدن تمرکز نیروهای جبهه مقاومت برای پیشروی به سوی میادین نفتی « العمر»، براساس دومین راهبرد نیروهای آمریکایی، عناصر تروریستی داعش در اقدامی هماهنگ از صبح روز یک شنبه (سی ام مهرماه) از حومه میادین نفتی العمر به سمت کرانه غربی رود فرات (حومه شهر المیادین) و مرزهای مشترک با عراق عقب نشینی کردند.   

همزمان شماری از نیروهای دموکراتیک کرد به شمال و مرکز میادین نفتی العمر انتقال داده شدند و عشایر مسلح مستقر در منطقه براساس توافق با نیروهای آمریکایی، کنترل این بخش ها را به نیروهای کرد واگذار کردند.

حالا باید منتظر ماند و دید نیروهای جبهه مقاومت چه زمانی به سمت جنوب میادین نفتی العمر پیشروی خواهند کرد و آیا موفق خواهند شد عشایر منطقه را با خود همراه کنند و نیروهای کرد را از مرکز و شمال میادین نفتی العمر عقب برانند یا خیر.

به گزارش مشرق، علاوه بر راهبردی های میدانی جبهه مقاومت، بافت جمعیتی منطقه حومه میادین نفتی و حضور عشایر عرب در این محور می تواند یک ظرفیت برای عقب راندن نیروهای کرد از میادین نفتی «العمر» به شمار آید؛ موضوعی که پیشتر در شهر کرکوک هم تجربه شد و در نهایت به سود دولت مرکزی عراق پایان یافت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 47
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
    13 13
    داعش کردها رو به ارتش سوریه ترجیح میده هر چند که نمیشه گفت که با کردها متحدن . چون اگه اینجوری بود نیازی به چندماه جنگ در رقه و این همه بمباران وحشیانه نبود .نیروهای مقاومت هم میدونن که داعش وقتی در تنگنا قرار بگیره به نفع کردها عقب نشینی میکنه . شاید به همین دلیل هست که عملیات از سمت عراق هنوز آغاز نشده و پیشروی به سمت البوکمال متوقف شده . اگه از چند نقطه به داعش حمله بشه اونها نقاط مهم رو به نفع کردها تخلیه می کنن . بنابراین میادین العمر توی اولویت بود اما حالا که میادین العمر رو کردها گرفتن دیگه وقتشه که عملیات به سوی البوکمال و عملیات عراقی ها به سمت القائم با قدرت تمام شروع بشه
    • سامی IR ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۳
      17 13
      برخلاف جوسازیها من مستشاران نظامی ایران و روس را در خیلی از تحولات بد در سوریه مقصر میدانم دقت و تمرکزشان کم است و این فقط به شهادت بیشتر مدافعان مظلوم حرم منجر میشود
    • IR ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۳
      4 3
      اولین اقدام مقاومت باید این باشه که این شکست و غافلگیری رو بپذیره و متناسب با اون بهترین تصمیم رو بگیره . پیشنهاد من اینه که استحکامات دفاعی در مرزهایی که آزاد شده اند رو زیاد کنیم و شرو عبه ساختن یک جاده و یک گذرگاه مرزی جدید کنیم تا خیالمون از بابت اتصال سوریه و عراق راحت باشه . مشکل دوم که باید حل بشه استقلال کردهای سوریست . از همین الان باید سخت افزار و نرم افزار قدرتمندی برای تحریم همه جانبه ی کردها از طرف ترکیه و سوریه و عراق طراحی و اجرا بشه به گونه ای که حتی نتونن قاچاق کنن . و از اونجایی که میادین نفتی عمر رو دیگه نمیشه برگردوند بهترین کار بمباران تاسیسات نفتیه . به قول معروف دیگی که برای من نجوشه می خوام سر سگ توش بجوشه . اگه تاسیسات نفتی سالم بمونن اونوقت کردها حتی در شرایط تحریم هم میتونن بخشی از سوختشون رو تامین کنن ( هر چند که این میادین فقط یک میلیارد بشکه ذخیره دارن و در حدود ده سال تموم میشن ) .
  • IR ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
    22 32
    در جنگ های پارتیزانی و چیریکی هیچ گروه و دسته ای توان مقابله با کردها را ندارد .
    • IR ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۳
      10 24
      کردهای عراق اگه غیرت داشتن ناموسشون رو با خودشون نمیبردن جنگ
    • IR ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۳
      11 15
      جنگهای پارتیزانیتونو خیلی دیدیم ! از فتنه قاسملو گرفته تا عملیات مرصاد . الان هم تو عراق ! فقط بلدن پارتیزانی فرار کنن !
    • IR ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۳
      3 14
      آره . راست میگه . آخه همش فرار می کنن و از تیررس خارج میشن .به همین دلیل جنگیدن باهاشون سخته
    • IR ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۳
      7 5
      بانکردیسم ممکتبی جعلی و توهممزاست
  • IR ۱۷:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
    12 17
    به نقشه کردنشین سوریه نگاه کنید کردها بیش از 120 کیلومتر از مناطق خودشون دورتر شدن تا میادین کونیکو ، عمر و ... را بگیرن حتی خودشونو به مرز عراق و حتی جنوب فرات برسونن رقه و شمال آن هم جز مناطق کردنشین نیست اما آگاه نیستن که مقاومت داره از چیزی که اونا فکر می کنن زرنگیه سود می بره چون اولا همانطور که گفته شد نیروهای کرد ده ها کیلومتر فراتر از مناطق کردنشین داخل مناطق عربی پیشروی کردند دوما این قوا ترکیبی از کردها ، آشوریان ، ترکمان ها و اعرابه که خیلیاشون با مسئله تجزیه مشکل دارند چون به طبعش بعدا با پاکسازی نژادی اخراج خواهند شد درمیان کردها هم جریانات جدایی طلبی و تصرف میادین انرژی و مقابله با حکومت مرکزی اکثریت نیست مقاومت به سادگی خواهد توانست میادین را بازپس بگیرد فعلا انرژی و تمرکزشو گذاشته برای گرفتن مناطق جمعیتی و هدف قراردادن زیرساخت و ساختار داعش ، میادین چند وقتی دست کردها امانت باشد آمریکا دلش خوش باشه . این ها که بدتر از مورد بارزانی نیستند که دنبال سوراخ موش می گرده .
    • IR ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۳
      10 12
      بسیار عالی. شما کارشناس مسائل بین الملل صدا و سیما نیستین؟
  • سیدمرتضی IR ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
    26 30
    به کوری چشم آمریکای صهیونیست ها و کردهای عراق جاده حرم تا حرم از مشهد مقدس و بارگاه ملکوتی امام رضا آغاز و پس از عبور از کربلا و نجف و مکه و مدینه و حلب به بیروت و در نهایت به قدس شریف قبله اول مسلمین متصل خواهد شد و انشاالله به زودی اقامه نماز پرشکوه جمعه به امامت ولی امرمسلمین جهان در بیت المقدس.
    • IR ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۳
      13 4
      بهتره یه نگاهی هم به جاده های قاتل مناطق غرب کشور داشته باشید . ای کاش مسئولان را نیز برای احداث این جاده ها ترغیب و تشویق می کردید !!!!!
  • IR ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
    5 1
    حقیقت اینه که بد عمل شد اگر واقعا جنگ جنگ سرنوشت سازاست پس باید دهها هزار نیرو را منتقل می کردند و با یک عملیات سراسری کار را تمام می کردند خیلی ناراحت هستیم منتقدان حق دارند
  • محمد IR ۱۸:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
    2 1
    مسلحین مناطقی که با داعش بیعت کرده بودن بیعت خودشون شکستن و مناطق به نیروهای دموکراتیک واگذار کردن و به نیروهای sdf پیوستن
  • IR ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
    3 0
    یعنی کارشناسا هیچ کدوم این وضعیت پیشبینی نکرده بود ما که از چند ماه قبل صد بار تکرار کردیم و اتفاقات عراق باعث نشد به خودشون بیان که دفاع از کشور حقشون هست میتونستن حداقل بگن کردها دیگه پیشروی نکنن و مناطق دیگر هم باید تحویل بدن حالا هم دیر نشده
  • دریا IR ۱۸:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
    14 4
    خب اونجا عدم اتحاد کردها وعدم حمایت امریکا وحتی حمایتش از عراقیها باعث شکست کردها شد اینجا رو چیکار میتونید بکنید که کردهاش همه یکست ومتحدن وامریکاهم با اوناست
    • IR ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۳
      1 6
      کی گفته یکدست هست .اتفاقن خیلی هم تفرقه دارن اما فعلن بروز نمیدن . بعد از اینکه شر داعش کنده شد و جزیه طلبا ادعای جدایی کردن بلایی که سر بارزانی اومد سر اونا هم میاد
  • IR ۱۹:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
    8 11
    خاک را با جنگیدن می توان آزاد کرد نه با هارت و پورت.شما یک بار تیترم زدین که نیروهای مقاومت مبادبن نفتی العمر را آزاد نمودند.کو؟ چطور مقاومت 4 ماهه داعش را در رقه نادبده میگیرین و تیتر میزنین که« رقه بدون مقاومت از سوی داعش آزاد شد»مگر داعش در برابر نیروهای سوریه در دیرالزور چند روز مقاومت کرد؟چرا تیتر نزدی دیرالزور یدون مقاومت از سوی داعش آزاد شد؟حقیقتا من به اخبار و اطلاع رسانی شما اطمینان ندارم مگر آنکه منابع دیگری گفته های شما را تایید کنند.
    • IR ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۳
      4 4
      سلام داعشی
    • IR ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۳
      4 2
      داعشی یکم املات رو تقویت کن! حقیقتا بی سوادی!
  • IR ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
    0 1
    گزارش های میدانی جالب و کمیابی هستند.متشکر.
  • عباس IR ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
    5 0
    تا دیر نشده خودتونو به بوکمال برسونید
    • IR ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۳
      3 1
      چشم قربان الساعه
  • US ۲۰:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
    5 2
    برای جلوگیری و جبران این خسارت باید جبهه ای از مرز عراق باز بشه تا تمرکز زدایی بشه از شرق فرات، و جلوگیری از گسترش کردها به مرز عراق، با قدرت هر چه بیشتر و تعداد نفرات بالا.
  • IR ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
    7 4
    یه ضرب امثل قدیمی که میگه اگه نتونستی کاری رو بکنی صغری ، کبری دیگه نچین. ارتش سوریه نتونسته میادین نفتی رو بگیره دیگه این همه دلیل نداره که براش میارین، داعش خب معلومه طرفدار آمریکاست و حرفهای اونو گوش میده باید زودتر عمل میکردن و الان هم دیر نشده به امید خدا پیروزی از مال جبهه مقاومت میشه
  • IR ۲۰:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
    1 0
    به فضل الهی بتمن به حساب چهار شگفت انگیز می رسه
  • IR ۲۰:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
    7 3
    پس همه نفت ها باید برای اعراب باشه و کردها هم تا ابد دستشون جلوی اعراب دراز
    • GB ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۵
      0 0
      نفت ها متعلق به دولت و ملت سوریه است نه اقوام؛ این فهمیدنش خیلی سخت؟ همه جا این. مثلا در انگلیس آیا میشه گفت نفت فقط متعلق به اسکاتلند و ولز و بریتانیا و ایرلند شمالی باید بهره نبرند؟ یا ایران بگین نفت فقط متعلق به استان های عربی!
  • IR ۲۰:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
    2 2
    خوب دستهایی در داخل ارتش سوریه خیانت می کنند اما اشغال این میدان نفتی یک معامله و خیانت روسی و شخص پوتین بود چون ماهها است اترش سوریه فقط در امتداد غربی رود فرات در حال پیشروی است هرچه بچه ای می دانند فرماندهان مقاومت در بینشان نفوذی اشت و جا خالی کرده اند چون 200 کیلومتر پیشروی انهم فقط در ماتداد رود فرات چه معنی دارد قطع یقین بدانید من سقوط ابوکمال بدست کردها را نیز بعید نمی دانم چون روسها شرق سوریه را با شرق اوکراین تاق زده اند
  • IR ۲۰:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
    5 3
    دیدید روسها چطور خیانت کردند
  • IR ۲۰:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
    2 6
    اسراییل دیگری در شرق سوریه در حال شکل گرفتن است اسد و فرماندهان مقاومت فقط می خواهند زنده بمانند انهم چند روزی فردا میادین نفتی اهواز و آبدان به این شکل دست امریکایی ها خواهد افتاد چون دیگر باکری ها و چمران ها نداریم
  • IR ۲۱:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
    0 0
    درسطح سیاسی خیلی بجاست ظریف ازآمریکابپرسد چه میکنند وهشدارهای لازم وجدی رابدهند این دیپلماسی مقاومت الان وزیزامورخارجه آن درایران مقتدراسلامی آقای ظریف هستند . اوبایدبه وظیفه اش عمل کند ومنفعل نباشد .
  • داود IR ۲۱:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
    1 1
    ولی به نظرم ربطی به مرز مشترک نداره چون سوری ها و محور مقاومت با دور زدن تنف قبلا به مرز رسیدن و حتی اگه همه شرق فرات رو کردها بگیرن و ارتش فقط غرب رو بگیره باز چند ده کیلومتر مرز مشترک عراق و سوریه دست ارتش هست . یه مورد دیگه اینکه دیرالزور با جاهای دیگه سوریه فرق داره و بیشتر شبیه مناطق سنی نشین عراق هست که قبایل نقش پررنگی دارن و میتونن راه رو برای پیشروی های اسان و گسترده هموار کنن کاری که اس دی اف میکنه هم مذاکره با این قبایل و جذب کردنشون هست البته ارتش هم در چند نکته از این شیوه بهره برده یه نمونش همین میادین که داعش راحت عقب رفت درحالی که قبلا نشون داده ماه ها میتونه در یه شهر محاصره شده بجنگه ( الباب و منبج و رقه و موصل و ... ) .ضمنا در تحلیل هاتون قدرت وحشتناک هوایی امریکا رو اصلا در نظر نمیگیرید ! این مناطقی که اس دی اف میگیره اکثرا بیابانی و بدون جان پناه هست مگر داعش میتونه جلو بمب و موشک دقیق هواپیما و بالگرد و پهپاد بایسته ؟ خود ارتش سوریه ندیدید چطور اونهمه بیابان رو در مرکز سوریه به سادگی ازاد کرد با همکاری روس ها ؟
  • IR ۲۲:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
    8 16
    بعد از این کردها و جانیهای داعش دوش به دوش همن چون هردو پوزه شون تو یک آخوره
  • IR ۲۲:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
    5 1
    حالا غیر از اینها به فرض کردها با کمک امریکاییها فرضا این مناطق را در اختیار خود بگیرند و اعلام جدایی بکنند, اگر به نقشه نگاه کنیم میبینیم این مناطق تحت تسلط کردها برای هر تجارتی چه زمینی و چه هوایی و هر نوع ترانزیتی باید از دولتهای ترکیه و سوریه مجوز بگیرند و ترکیه باید این نفت دزدی را از کردها بخرد و با توجه به جهتگیریهای بسیار منفی ترکیه نسبت به کردهای سوریه این امکان ندارد؛کردها و امریکاییها در نهایت چاره ای جز پذیرفتن حقیقت سرزمینی نخواهند داشت.
  • SE ۲۲:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
    2 5
    حالا مثلا چاه نفتی که روزی 50 هزار بشکه نفت تولید میکنه چقدر اهمیت اقتصادی یا استراتژیک داره؟ سوریه یه کشور ویرانه، فقط برای بازسازی شهرهای عمده نیازمند 200 میلیارد دلاره، یه چاه نفت در پیتی این وسط چقدر تعیین کننده است؟
    • IR ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۳
      3 0
      روی 50 هزار بشکه هر بشکه 50 دلار میشود 2500000 دلار در رو ز با احتساب هر دلار 4000 توممان میشود هر روز ده ممیلیارد توممان در مماه ممیشود 300 میلیلارد توممان در یکسال ممیشود سه هزار و ششصد ممیلیارد توممان که بعید میتونم تو بتونی این عدد رو درست به عدد بنویسی
  • IR ۲۲:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
    16 0
    "اتیوپی 54 وسودان 42 میلیون گاو دارد؛ ولی از کشورهای فقیر دنیا هستند! هلند 11 میلیون گاو دارد؛ ولی لبنیات جهان را تامین میکند! مشکل گاوهانیستند؛مشکل آنهایی هستند که اقتصاد را اداره میکنند!
  • IR ۲۲:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
    1 8
    فقط توجیه ! دلیلش اینه که بمباران های امریکا خیلی موثر تر از روسهاست و از اون مهم تر ، نیروهای کرد کاراتر از ارتش خسته سوریه ( و نه حزب اله ) هستند.
    • محی IR ۲۱:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۴
      0 0
      دوست من داریم از خیانت جویی همیشگی پانکرها حرف میزنیم
  • رستم AE ۲۳:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
    0 1
    رییس عشایرعرب با کردها توافق کرده.
  • رضا IR ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۳
    10 11
    شاهنامه آخرش خوش است. مقاومت بیدی نیست که به این بادها بلرزد. کردهای سوریه تا کی می توانند حالت جنگی رو حفظ کنند و با داعش پنهانی بسازند.
  • امیر IR ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۳
    5 6
    وقتی ارتش و دولت قانونی سوریه داره عملیات در استان دیرالزور انجام میده کردها واسه چی اونجا هستند؟؟؟؟ غیر از اینه که با دستور امریکا اونجا هستن؟؟؟؟ مگه مردم اون منطقه عرب نیستن پس کردا انجا چی میخوان؟؟ فقط دارن نقش عروسک خیمه شب بازی شیطان رو بازی میکنن
  • IR ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۳
    12 5
    اونی که گفته کردهای عراق ناموسشون رو با خود به جنگ می‌برند .خوب عزیزم ناموس اونا با اونا میره بهشت .اما مال شما رو کی می‌بره چ خبر .مردهای شما هم می‌ره بهشت .
    • IR ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۳
      5 8
      نممیدونستیمم اشرار و یاغیهایی که اقدامم به کشتار ممیکنند مموقع مرگ به بهشت ممیروند؟ چقدر طرز فکر بانکردها به داعش شبیه هست
    • IR ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۳
      5 9
      یهودی کاک بارزانی اشهدان نتانیاهو رسول آمریکاروگفته بذار دینت رومعلوم کنم بعد اومدی ایران چریدی ورفتی ؟! حساب توازاکرادمسلمان جداست مثل تویی که نمیگی کاک بارزانیت چراهمه پرسی رو لغوکرد ؟ من بهت میگم خودپیشمرگه جلوش ایستادن وحاضرنیستن باکسانی که تادبروزباداعش میجنگیدن بجنگند . آنها مسلمان وشهادت طلب بودند وهستند اما مثل توچشم بسته نیستند علیه خودی شلیک کنند .
  • ریبوار IR ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۳
    30 4
    این قدری که واسه نفت عراق و سوریه نگرانید واسه نفت خودمون نیستید. حالا این ثروت دست اسد بیوفته چی میشه کشور رو بازسازی می کنه ؟ اگه دلش واسه مردمش می سوخت که این وضع کشورش نبود همه افتادن به جون هم. یه جوری میگید آمریکا از کردا حمایت میکنه انگار ارتش اسد نیروی غیبی داره خوب روسیه و ایرانم از اسد حمایت میکنن.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس