کد خبر 789913
تاریخ انتشار: ۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۳
اخراج مادران کارگر

درحالی دستورالعمل وزارت کار برای ممنوعیت اخراج مادران شاغل دارای فرزند شیرخوار ابطال شد که دادخواست شاکیان نشان می‌دهد که دایه دلسوزتر از مادر شده‌اند و آنها را اخراج می‌کنندتابه فرزندانش رسیدگی کنند.

به گزارش مشرق، هیأت عمومی دیوان عدالت اداری ماه گذشته بر اساس شکایت برخی کارفرمایان، دستورالعمل شماره 49517 مبنی بر ممنوعیت اخراج مادران دارای فرزند شیرخوار تا دوسالگی ابلاغ‌شده از مدیرکل روابط کار و جبران خدمت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را ابطال کرد.

بر اساس این گزارش با طرح شکایت کارفرمایان، مدیرکل روابط کار و جبران خدمت وزارت رفاه نامه‌ای را به هیأت عمومی دیوان عدالت اداری ارسال کرد تا دفاعیه آن در دیوان عدالت اداری بررسی شود.

طبق دفاعیات وزارت کار به‌ موجب تبصره 2 ماده 3 قانون ترویج تغذیه با شیر مادر و حمایت از مادران در دوران شیردهی مصوب سال 74 پیرامون امنیت شغلی مادران پس از پایان مرخصی زایمان و در حین شیردهی باید تأمین شود، با توجه به اختصاص حکم آن به مادران در ایام مرخصی زایمان و شیردهی، حکمی خاص محسوب می‌شود.

علاوه‌ بر این قانون کار مصوب سال 69 با دیدگاه حمایتی خود در صدد برقراری امنیت شغلی برای تمامی کارگران است، اما دو موضوع برقراری این امنیت را دشوار ساخته است؛ اول، قراردادهای موقت موضوع تبصره 2 ماده 7 و ماده 25 قانون کار که با گسترش روزافزون و غیرمنطقی خود امنیت شغلی کارگران را به‌شدت به مخاطره انداخته است و دوم، اخراج کارگر موضوع مواد 27 و 165 قانون کار از جمله این موارد است، بنابراین این قوانین تمام کارگران را تحت پوشش قرار داده و قانونی عام و مطلق برای تمامی کارگران محسوب می‌شود.

با توجه به اینکه حکم عام قانون کار به‌موجب حکم خاص قانون ترویج تغذیه با شیر مادر و حمایت از مادران در دوران شیردهی تخصیص می‌یابد و در نتیجه امکان اخراج کارگر زنی که در ایام شیردهی به‌سر می‌برد، از بین می‌رود و قرارداد موقت این کارگران که امنیت شغلی آنان را به خطر می‌اندازد، تا پایان این ایام تمدیدشده محسوب می‌شود، ضمن اینکه جنبه حمایتی هرچه بیشتر این قانون موجب می‌شود که بر قانون کار حاکم شود.

* مادران دارای فرزند شیرخوار از بیمه بیکاری استفاده کنند

استفاده از بیمه بیکاری توسط زنان دارای فرزندان زیر دو سال یکی از پیشنهاداتی است که شاکیان دستورالعمل وزارت کار ارائه کردند، اما وزارت کار معتقد است که با توجه به لزوم امنیت شغلی و ایجاد آرامش خاطر با توجه به سیاست‌های جمعیتی، باید کارفرمایان، زنان کارگری که دارای فرزند شیرخوار هستند را تا پایان مدت شیردهی فرزندانشان به کار بگیرند.

نکته جالب توجه در شکوائیه کارفرمایان این است که مادران پس از دوران زایمان باید در کنار فرزندان باشند تا نیازی به مهدکودک بردن آنان نباشد. در این باره کارفرمایان شاکی معتقدند که کودک در سن 6 ماهگی سعی در نشستن دارد که مراقبت شدید مادران را می‌طلبد و اشیاء را به‌خوبی می‌گیرد؛ وقتی به پشت خوابیده انگشتان پای خود را گرفته و داخل دهان می‌کند، اشیاء را از یک دست به‌دست دیگر می‌دهد، هنگامی که اسباب‌بازی را در جایی خارج از نقطه دیدش می‌گذارید، دستان و چشمانش در اطراف به جست‌وجو می‌پردازد و یا آن را فراموش می‌کند.

از دیگر دلایل خلاف بودن بند 3 بخشنامه وزارت کار این است که کودکان از سن 8 ماهگی تا دو سالگی نیازمند حرکت و صحبت با پدرومادر هستند و در صورت بیماری و یا نیاز به محبت باید از نوازش مادرانه بهره ببرند.

این دلایل نشان می‌دهد که کارفرمایان شاکی دایه بهتر از مادر شده و بجای آنان تصمیم گرفته و امنیت شغلی‌شان را نادیده می‌گیرند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 0
  • DE ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۱
    6 1
    ماشاالله به كارفرمايان ما كه دست كارفرمايان خونخوار امريكايي را از پشت بسته اند با اين تفاوت كه انجا قانون ميتواند به داد انها برسد ولي در ايران نه اين چه أوضاعي است ؟
  • IR ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۱
    3 2
    اگرشوهرانشان درآمد دارند ویا غیر سرپرستند ,وشغل هم زنانه نیست ,باید اخراج شن ویه مرد سر کار بیارن.!!!
  • سید GB ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۱
    2 2
    خوب، از نظر شما با این وضع اقتصاد کشور که صنایع و کارگاههای ما با عصای موریانه خورده وام خود را یعنی سرپا نگه داشته اند و از عهده هزینه های تعریف شده گذشته شان هم نمی توانند برآیند، چگونه با هزینه استحقاقی معین شده زائویی که در تولید روزانه شان نقشی ندارد کنار آیند؟ از کدام محل درآمد این حقوق را بپردازند؟ اگر تعداد این زائوها درصد مهمی از کارگرانشان را تشکیل داد، چه بکنند؟ اگر کارگری خواست زایمان های پی در پی و متعددی داشته باشد تکلیف چیست؟
  • كاظم IR ۲۱:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۱
    3 2
    امنيت شغلى را نبايد روى دوش كارفرمايان انداخت همانطور كه اگر كارگر هر لحظه كه بخواهد ميتواند استعفا بدهد و هيچ قانونى نميتواند كارگر را مجبور به كار كند ، كارفرما هم بايستى بتواند هر لحظه كه خواست بتواند كارگرش را اخراج كند از عجايب اينكه در ايران مرد ميتواند زنش را طلاق دهد ولى نميتواند كارگرش را اخراج كند!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس