روزنامه

تاکید اصلاح طلبان مبنی بر مذاکرات موشکی و منطقه‌ای با اروپا در حالی است که خسارت محض برجام در مقابل دیدگان همه قرار دارد.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** باید برجام موشکی را با فرمول برد-برد کلید بزنیم!

روزنامه بهار در گزارشی با عنوان «اروپا، آمریکا نیست» نوشت:

«برخی به دنبال همسان‌سازی کشورهای اروپایی و آمریکای‌ترامپ هستند. این خط تبلیغی که در صداوسیما و خطبه‌های نماز جمعه این هفته شهرهای گوناگون کشور روشن بود می‌کوشد به جای برجسته‌سازی اختلافات واقعی به وجود آمده بین کشورهای غربی در موضوع برجام با نگاهی ساده انگارانه غرب را به شکل یک کل یکپارچه نمایش داده و درصدد آن است که به جامعه این مطلب را القا کند که سیاست‌های تندروانه‌ترامپ مورد قبول کشورهای اروپایی نیز قرار گرفته است. اصطلاحاتی نظیر «پلیس خوب – پلیس بد» و یا «آمریکا و اروپا سر و ته یک کرباسند» و مانند آن که در روزهای اخیر به دفعات شنیده شده است به همین دلیل به کار می‌رود».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:

«کشورهای اروپایی همصدا با ایران بر این عقیده‌اند که اختلافات و تنش‌های دیگر موجود میان ایران و غرب (حتی بحث توانمدی‌های موشکی) هیچ گونه ارتباطی با برجام نداشته و نمی‌بایست این مسائل را یکسان تلقی کرد. این نگاه دقیقاً در نقطه مقابل سیاست‌های آمریکای‌ترامپ است که درصدد آن است که تمامی اختلافات را به برجام گره بزند و همین امر مایه تعجب است که چگونه عده‌ای این دو نگاه را یکسان می‌دانند!. جمهوری اسلامی ایران می‌تواند برای خنثی کردن تهدیدات و فشارهای احتمالی آمریکا مذاکراتی را بر اساس الگوی برجام که مبتنی بر سیاست «برد – برد» بوده است را با کشورهای اروپایی آغاز کرده و با توجه به توانمندی‌های دیپلمات‌های کشور موانعی را در مسیر دولت‌ترامپ که در پی افزایش فشارها به کشورمان است ایجاد کند».

در هفته‌های اخیر برخی از رسانه‌های اصلاح طلب رسماً به سخنگوهای ترامپ در ایران تبدیل شده‌اند.

در حال حاضر باید ایران طلبکار باشد که چرا در ازای محدودیت گسترده در صنعت هسته‌ای، تحریم‌ها لغو نشده است و غرب به تعهدات خود پایبند نبوده است. اما آمریکا و اروپا با تغییر صورت مسئله، طلبکار شده و ایران را مورد بازخواست قرار می‌دهند.

در حالیکه مقامات اروپایی همصدا با آمریکا و با لحنی طلبکارانه نسبت به توان موشکی و قدرت منطقه ایران موضع گیری کرده‌اند، باز هم رسانه‌های اصلاح طلب با تحریف این مسئله، اینطور وانمود می‌کنند که میان اروپا و آمریکا شکاف ایجاد شده است.

تاکید اصلاح طلبان مبنی بر مذاکرات موشکی و منطقه‌ای با اروپا در حالی است که خسارت محض برجام در مقابل دیدگان همه قرار دارد. اولین تجربه شکست خورده را می‌توان با تسامح به حساب‌اشتباه و بی‌تجربگی گذاشت. اما وقتی ریل حرکت به سمت تکرار یک تجربه اشتباه است، دیگر نمی‌توان آن را فقط یک خطا و سهل اندیشی دانست.

مقامات آمریکایی ظرف ۴ سال اخیر بارها تاکید کرده‌اند که مذاکرات هسته‌ای با ایران مانند بازی روبیک است، بازی مکعبی که هر کدام از ۶ مربع (وجه) آن از ۹ قسمت قابل جابه‌جایی تشکیل شده و این قسمت‌ها باید به نحوی جابه‌جا شوند که هر ۹ قسمت یک مربع- با یک رنگ خاص- کنار هم قرار گیرند. آن‌ها البته تلاش کردند این جورچین پیچیده را طبق منافع خود سرهم کنند. اما فراتر از سرانجام مذاکرات که به «برجام» منتهی شد، واقعیت این است که ماجرای هسته‌ای با همه ابعاد و پیچیدگی‌هایش تنها یک وجه و یک مربع از مکعب چالش آمریکا و غرب با ایران است.

یکی از اندیشکده‌های معروف آمریکا، در زمان ریاست جمهوری «باراک اوباما»- رئیس‌جمهور سابق آمریکا- پروژه «نرمال سازی ایران» را پیشنهاد کرد. براساس این پروژه آمریکا می‌بایست سلسله اقداماتی را درخصوص ایران اجرا کند.
اولین مورد آن بحث هسته‌ای و از بین بردن دستاوردها و پیشرفت هسته‌ای ما بود به طوری که مقامات آمریکایی با اجرای برجام تاکید کردند که واشنگتن توانست بدون شلیک حتی یک گلوله برنامه هسته‌ای ایران را از بین ببرد. محدودکردن و توقف فعالیت‌های موشکی، قطع حمایت ایران از محور مقاومت، پذیرفتن اینکه ایران نباید قدرت منطقه‌ای باشد، پذیرفتن شروط غرب در مسئله حقوق بشر و در نهایت به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی.
در حقیقت برجام نه به عنوان عاملی برای لغو تحریم‌ها، بلکه نقشه راهی برای نرمال سازی ایران است. به همین دلیل است که تاکنون تقریباً و تحقیقاً هیچ دستاوردی برای ایران نداشته است. با این وجود، روزنامه‌های اصلاح طلب همچنان تاکید دارند که باید یکطرفه امتیاز بدهیم تا تنش‌ها رفع شود!

** سانسور عهدشکنی «رنو» و «توتال» در روزنامه‌های اصلاح طلب

روزنامه ایران در گزارشی با عنوان «هشدار برجامی سران ۲۸ کشور اروپایی به ترامپ» نوشت:

«تیلرسون، وزیر امور خارجه امریکا در جدیدترین اظهاراتش در تشریح سیاست واشگتن نسبت به برجام اعلام کرده که امریکا در تعاملات اقتصادی ایران و اروپا مداخله نمی‌کند».

گفتنی است «علی اکبر صالحی» رئیس سازمان انرژی اتمی-بهمن ۹۵- گفت:

«آمریکا تاکنون کار خاصی انجام نداده یا آن‌گونه که باید عمل می‌کرد عمل نکرده است، به‌ویژه در چراغ سبز نشان دادن به بانک‌های بزرگ، کوتاهی کرده است تا این بانک‌ها همچنان با تردید و دودلی با ایران تعامل داشته باشند گویا در این زمینه سخن شفافی را از آمریکایی‌ها نشنیده‌اند، آمریکا در ظاهر وانمود می‌کند در این زمینه به وظیفه‌اش عمل کرده است اما در خفا و پشت‌پرده نه‌تنها کاری انجام نداد بلکه سعی کرد همه چیز را به بن‌بست بکشاند».

در حالی که دولت روحانی، قراردادهای تجاری چرب و نرم با غربی‌ها را تضمینی برای اجرای برجام می‌دانست، حال در یک فاصله زمانی کوتاه، شرکت خودروسازی «رنو» و شرکت نفتی توتال از احتمال تعلیق فعالیت‌هایشان در ایران خبر دادند.

در همین رابطه، «پاتریک پویانه» مدیرعامل توتال در مصاحبه با نشریه «اینترنشنال اویل دیلی» گفت: «توتال پیامدهای تصمیم ترامپ را بررسی خواهد کرد و اگر قوانینی باشد که توتال را وادار کند از ایران خارج شود، در این صورت از آنها پیروی خواهد کرد. توتال در حال بررسی گزینه‌های موجود بوده و همه چیز به کنگره امریکا و تصمیمش برای برقراری مجدد تحریم‌ها و نوع تحریم‌های تصویب شده بستگی دارد».

همچنین در روزهای گذشته، «کارلوس گوسن» مدیر ارشد اجرایی شرکت رنو از احتمال تعلیق فعالیت‌هایش در ایران خبر داد.

متأسفانه در حالی فرانسوی‌ها به راحتی از احتمال تعلیق فعالیتشان در ایران می‌گویند که دولت روحانی از زمان اجرای برجام، امتیازات ویژه‌ای برای شرکت‌های فرانسوی – حتی آنهایی که در ایران بدسابقه هستند- تدارک دید.

این امتیازات تا جایی پیش رفت که دبیر انجمن واردکنندگان خودرو اظهار کرد «ریتم مسئولان خودرویی کشور با فرانسوی‌ها تنظیم می‌شود» و رئیس‌این انجمن هم گفت که «فرانسوی‌ها به کمک مسئولان داخلی در حال مهندسی بازار خودروی ایران هستند».

اما بعد از آن همه امتیازات فرانسوی‌ها در قرارداد با ایران، حالا به فاصله کوتاهی از اظهارات مسئولان رنو برای خودروسازی کشور، حالا یک شرکت فرانسوی دیگر هم برای نفت ایران شرط می‌گذارد و از احتمال توقف فعالیتش در ایران سخن می‌گوید.

منتقدان از همان ابتدا گفتند که این شرکت‌ها بدسابقه‌اند و با کوچکترین اتفاقی، عهدشکنی خواهند کرد اما دولت مدعی بود قرارداد با شرکت‌های خارجی مانع بازگشت تحریم‌ها خواهد شد.

در روزهای گذشته «حسین راغفر» کارشناس اقتصادی حامی دولت در یادداشتی در روزنامه اعتماد نوشته بود: «اروپایی‌ها نشان دادند با یک تهدید آمریکا به سهولت راضی می‌شوند تمام شرکت‌های خود را از ایران جمع کنند و بروند. این امر طبیعی نیز هست، آمریکا همواره همه شرکت‌ها را در مقابل دوراهی انتخاب میان همکاری با خود یا ایران می‌گذارد. هر چند اقتصاد آمریکا آینده روشنی ندارد، اما حداقل تا چند دهه آینده یکی از بزرگ‌ترین اقتصادهای جهان خواهد بود و بازار مصرف سودآور و باثبات‌تر این کشور، می‌تواند برای هر فعال اقتصادی جذاب باشد. اروپایی‌ها نیز با آگاهی از این ماجرا به شکل باج‌گیرانه‌ای با ایران برخورد می‌کنند. مثلاً انتظار فرانسه این است که بازسازی اقتصاد خود را با انرژی ارزان ایران و امتیازهای مالی سنگین پیش ببرد».

** ژنرال‌ها! مانع اصلی بهره مندشدن از استعدادهای جوانان

روزنامه آرمان در یادداشتی با عنوان «اعتدال و اعتماد به جوانان دو روی یک سکه» نوشت:

«بدون شک با توجه به حجم بالای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در کشور که نخبگان بسیاری نیز در بین آنها حضور دارند، این سرمایه نباید نادیده گرفته شود، زیرا عدم استفاده از این جوانان در سیستم مدیریتی این نگرانی‌ها را قوت بیشتری خواهد بخشید که نوعی رخنه برای انتقال تجربه بین نسل‌های مدیریتی به وجود آید و با عنایت به اینکه در نتیجه بی‌توجهی طی سال‌های گذشته فاصله قابل‌ملاحظه‌ای بین مدیران کهنسال و جوان ایجاد شده که باعث می‌شود تجربه مدیران دیروز به جوانان و مدیران امروز منتقل نشود، اتخاذ تصمیم جدی در این‌باره تا حدی حیاتی به‌نظر می‌رسد. فراموش نکنیم درحالی که ما بر سر اعطای یک پست مدیریتی به جوانان در حد وزارت یا معاون وزیری با امساک و احتیاط بسیار رفتار می‌کنیم، هم‌اکنون جوانی ۳۱ ساله در اتریش زمام نخست‌وزیری یک کشور مهم اروپایی را برعهده دارد. یا ماکرون با ۴۰ سال و ترودو با ۴۵ سال ریاست دو کشور مهم فرانسه و کانادا را برعهده دارند».

گفتنی است اصلاح طلبان از یک سو بی‌توجه به لزوم چرخش نخبگان، اصطلاح «ژنرال» را اختراع کرده و تقدیس می‌کنند و در معادله‌ای واژگونه، نشانه حقانیت افراد معرفی می‌شود! و از سوی دیگر، حضور آقازاده ها-بدون هیچگونه سابقه کاری- را به عنوان یک حق و یک امر طبیعی و بدیهی تعبیر می‌کنند. در نهایت این دو مسئله موجب می‌شود که استعدادها و منابع ملی کشورمان نادیده گرفته شده و از دست می‌رود.

محمدرضا تاجیک مشاور رئیس دولت اصلاحات پیش از این در مصاحبه با روزنامه آرمان گفته بود: «ژنرال‌ها یک‌عده چهره‌های تکراری هستند که هر موقع سفره قدرت پهن است حضور دارند».

تاجیک همچنین پیش از این در مصاحبه با جماران گفته بود: «اگر کسی در شرایط کنونی رئیس جمهور می‌شود مردم انتظار دارند که در زندگی روزمره آنها تغییر حاصل شود؛ بنابراین دولت کنونی باید تلاش کند که موفق شود؛ و این امکان ندارد مگر اینکه تغییر ساختاری بزرگی دهد و بسیاری از مدیران سنگین‌پای بی‌طراوت کنونی را تغییر دهد و در رویکردهای متصلبی که در عرصه‌های فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی پاسخ نداده تغییر ایجاد کند و با شادابی و توان افزون‌تر وارد صحنه شود و به نیازهای مردم پاسخ دهد».

بی تحرکی دولت یازدهم موجب شد تا بسیاری از کارشناسان عنوان «دولت پیر و خسته» را برای آن انتخاب کنند. انتظار بر این بود که در دولت دوازدهم این نقص بزرگ‌ترمیم شود که متاسفانه چنین نشد.

** ایجاد بانکداری اسلامی با بانکداری موجود پیش نخواهد رفت!

روزنامه قانون در مطلبی نوشت:

«ایجاد بانکداری اسلامی با بانکداری بدون ربای کنونی یا بانکداری موجود، پیش نخواهد رفت».

گفتنی است یش از ۳ دهه از تصویب و اجرای قانون بانکداری بدون ربا در ایران می‌گذرد. قانونی که به‌رغم تمام فرازونشیب‌های موجود در طول این سال‌ها و به رغم اثبات ناکارآمدی‌اش همچنان بدون کوچک‌ترین تغییر، به‌روزرسانی یا اصلاح با همان روال گذشته در حال اجراست. اگرچه در دولت دهم و در راستای اصلاح این قانون، لایحه‌ای در دولت و مجلس وقت مطرح شد اما این پیش‌نویس هرگز فرجامی نیافت و در حال حاضر همان روند گذشته در حال تداوم است. سقوط بی‌سابقه سهام بانک‌ها در بورس، وضعیت مؤسسات اعتباری غیرمجاز، رکود بی‌سابقه در اقتصاد کشور و... باعث شده موضوع نظام بانکی  به مهم‌ترین مساله اقتصادی کشور تبدیل شود. موضوعی که چنان از اهمیت برخوردار است که یک سر تمام تصمیمات اقتصادی دولت دوازدهم در ماه‌های گذشته به بانک و نظام بانکی کشور برمی‌گردد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 40
  • در انتظار بررسی: 10
  • غیر قابل انتشار: 13
  • IR ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
    68 0
    مرگ بر منافق
    • IR ۲۳:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
      17 0
      این روزنامه های اصلاح طلب در وطن فروشی با هم مسابقه دارن
    • IR ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۳۰
      16 0
      مرگ بر افساد طلب فریب دهنده مردم که افزایش تحریم و از بین نرفتن تحریم و نابودی دستاوردهای هسته ای حاصل خون شهدای هسته ای کشورمان را اسمش را برد - برد گذاشته اند
  • IR ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
    70 0
    واقعا باید یه آزمایش طراحی کرد که نشون بده ریشه بی غیرتی کجاست؟ چطور رشد میکنه؟
    • IR ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۳۰
      17 0
      همش ماله نونه حرومه،اينا كه نونشون از اروپا و آمريكاست مي خواي بشن اسطوره غيرت و مقاومت؟؟؟
  • IR ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
    54 2
    باید مذاکراتی را بر اساس الگوی برجام که مبتنی بر سیاست «برد – برد» بوده است را با کشورهای اروپایی آغاز کرده و باقی جزایر و موشکها و پادگانهای مهم را هم بدهیم برود تا به ما حمله نکنن یه وقت
    • محمد IR ۰۰:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۳۰
      15 0
      جالبه اینها استدلالشان اینه خودشان میگن آمریکا که به برجام عمل نکرده ولی اروپا با آمریکا فرق داره حال باید موشک هارا هم در یک مذاکره با اروپا به آمریکا هدیه بدیم .
  • IR ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
    29 6
    باید قبل از اینکه جنک بشود هرچی گفتتند گوش کنیم و مطیع آمریکا و اروپا شویم. ملت ایران نوکر آمریکایی باید باشد تا گرسنه نماند
    • گرسنگی یکی از ابزار آزمایش خدا باوران IR ۲۰:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
      11 0
      و لنبلونکم بشی‏ء من الخوف و الجوع و نقص من الاموال و الانفس و الثمرات و بشر الصابرین قطعاً همه شما را با چيزى از ترس، گرسنگى، و کاهش در مالها و جانها و ميوه‏ها، آزمايش مى‏کنيم؛ و بشارت ده به استقامت‏ کنندگان
    • US ۲۲:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
      2 0
      اونایی که مثبت دادن فازشون چیه
  • IR ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
    1 36
    برجام دو و سه و تحویل موشکها و جزایر و کردستان خواست ملت ایران است
    • رضا IR ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۳۰
      7 0
      شما چکاره ای که از قول ملت ایران حرف می زنی؟ شما فقط اختیار خودت رو داری که هر جوری دوست داری در اختیار اربابان مستکبر و ظالم غربی قرار بدی... منبعد حق نداری از قول مردم ایران حرف بزنی ...
  • IR ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
    26 2
    این اصلاح طللها بساطشون جمع کنند خسته شده ایم از این همه بزک برجام نا فرجام فقط بردش مال غربیها بودوباختش مال ما.دیگر نمیگذاریم قدرت موشکیمان وسپاه را هدیه کنند.
  • آریو سوئد IR ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
    32 1
    اینها اصلاح طلب نیستند. لطفا بفرمایید نوکران امریکا و اسراییل ۰
    • IR ۲۰:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
      17 0
      چرا اصلاح طلب هستند. در تمام دنیا اصلاح طلب و رفورمیست یعنی پیاده نظام آمریکا. همان منافقان که قرآن می گوید اذا قیل لهم لا تفسدوا فی الارض قالوا انما نحن مصلحون
  • IR ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
    24 2
    چرا در غرب بخصوص آمریکا و اروپا هیچ رسانه ای بر خلاف منافع ملی و سیاستهای اعلامی حرکت نمی کند و چرا در داخل اجازه میدهیم غرب زدها و روزنامه های وابسته به غرب زدگان براحتی و بر خلاف مصالح ملی و سیاست های اعلامی قلم فرسایی کنند و از دولت بخواهند مذاکراتی را بر اساس الگوی برجام و مبتنی بر سیاست «برد – برد» را آغاز کرده و با توجه به توانمندی‌های دیپلمات‌های کشور موانعی ... ایجاد کند». اینان با کدام توجیه عقلانی چنین خزعبلاتی بهم می بافند کدام برد _ برد ، کدام توانمندی دیپلماتیک در برجام دیده میشود بعد از گذشت ماهها از اجرای برجام و دستاوردهای ناچیز و تقریبا هیچ ،دشمنان با شناخت وادادگی مسئولین بطمع افتاده اند که بازی باخت _ برد شان را تبدیل به چند باخت به چند برد کنند از این رو برای تامین منافع ملی باید با عوامل ستون پنجم و قلم بمزدهای خائن داخلی همانند اربابانشان با قاطعیت برخورد نمود و این لکه های ننگ را از دامان ملت بزرگ ایران پاک کرد .
    • IR ۲۰:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
      9 1
      امروز برخورد نکردیم ، فردا دیگر ...
  • IR ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
    26 0
    گدایان مذاکره با امریکا ....فقط کافیه از غرب یه استخون نشون بدن یه عده اینجا بدوون سمتش ...
  • IR ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
    21 0
    گدایان مذاکره با امریکا ....فقط کافیه از غرب یه استخون نشون بدن یه عده اینجا بدوون سمتش ....کاسه لیسان مذارکره...... هنوز برید عمده تحریم ای باقی مونده بردارید بعد حرف از مذاکره بزنین
  • ناشناس IR ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
    23 0
    چقدر روزنامه استحال طلب زیاد شده یعنی اینها نخبه های مملکتند بابا جمع کنید این مزخرفات رو مردم ایران از شما پیر پاتالهای خسته از تلاش بیزارند از مجلس گرفته تابقیش بیکاری داره بیداد میکنه گندتون بزنه
  • IR ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
    11 0
    آوار می شیم رو سر هر که بخواد برجام 2 تحمیل کنه یا چپ به موشکی ما نگاه کنه... این تو بمیری ازون تو بمیری ها نیس... یه بار کوتاه اومدیم تا اونایی که تو خوابن بیدار شن که اکثرشون بیدار شدن الآن همون موافقای برجام نافرجام خراب می شن رو سر هر که بخواد اسم برجام 2 رو بیاره
  • ا IR ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
    8 0
    فرمول برد برد ملت اینه که تمام روزنامه های خائن زنجیره ای رو تعطیل کنند و عوامل خائن و نفوذی رو محاکمه کنند و در مقابل غربگرایان داخلی بایستند و دولت رو پالایش کنند. این میشه برد برد
  • عباس IR ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
    8 0
    این دفعه از این چرت و پرتها بگید تکنفره علیه دولت قیام می کنم برجامتون هم برد برد بود هسته ای رو به غارت برد که برد بازی برد برد همین بود همه را برد که برد
  • پسر IR ۱۹:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
    10 0
    اسهالات گند زده به همه چی
  • IR ۱۹:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
    9 0
    اعلام پي در پي جرم هاي رييس جمهور سابق براي لاپوشاني گند برجامه !از نظر فساد طلبان بايد دار وندارمون بديم دست غرب واروپا بعدش سماق بمكيم
  • مسعود IR ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
    9 0
    امریکا و اروپا فرقی باهم ندارند سگ زرد برادر شغال است .
  • ناشناس IR ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
    10 0
    اصلاح طلبان می خواهند راه رو برای کدخدا باز کنند تا پروژه حمله به لیبی و عراق را در ایران پیاده کنند.
  • IR ۲۰:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
    10 0
    چند ماه پیش با یکی از دوستان در اینستاگرام بحث میکردیم درباره قراردادها با فرانسوی ها من از بدعهدی اونها میگفتم در گذشته و اون دوست مکرر در پاسخ من فقط میگفت امکان نداره فرانسوی ها زیر قراردادها بزنند چقدر زمان زود گذشت و چقدر بابت این تجربه ها که بارها تکرار شده هزینه سنگینی پرداختیم
  • محمد IR ۲۱:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
    9 0
    مدتي است كه از كلمه برد يا بردبرد حالم بد ميشه
  • IR ۲۱:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
    11 0
    سلاح ناموس نیروهای مسلح است دهانهائی که برای خلع سلاح نیروهای مسلح حرف می زنند با یک تیر دو نشان می زنند نیروهای مسلح را می خواهند دلسرد و مایوس کنند به دشمن علامت می دهند برای کاسه لیسی خودشان - دهان اینهارا باید سرب پرکرد - اینها آن روی سکه بارزانی هستند.
  • IR ۲۳:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
    3 0
    توتال به همین راحتی دبه کرد؟! این بود تعامل با جهان؟!!!!!
  • IR ۲۳:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
    2 0
    توهم بزک کنندگان برجام.دیروز میگفتن امضای کری تضمین است.امروز میگن اروپا ضمانت میده.اروپا برادر شغاله
  • IR ۲۳:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
    3 0
    برجام به فنا رفت که رفت
  • IR ۲۳:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
    3 0
    ژنرال زنگنه چرا اینجور وقت ها ناپدید میشن
  • IR ۰۰:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۳۰
    6 0
    آرزوی برجام موشکی را به گور خواهند برد
  • دکتر IR ۰۵:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۳۰
    13 0
    هیچ کشوری روی توان متعارف نظامی خودش معامله نمی کنه که جایگزین شدنی نیست...برجام موشکی دقیقا خواسته عربستان و اسراییل و امریکا هست ...برجام اگر برد برد بود که همین برجام رو بهانه برجام موشکی و منطقه ای و حقوق بشر ...نمی کردن!! ...خدا همه رو شفا بده....بعضی ها انگار سفارشی قلم می زنن..
  • سلام IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۳۰
    6 0
    این کلمه کثیف سیاسی برد برد یعنی مسابقه با بیگانه برای تقسیم مساوی با خارجی ها از اموال ملت خود - رابطه ایران و آمریکا رابطه گرگ و میش است برد برد با گرگ هیچ معنایی ندارد - الا این که میش بره اش را به گرگ هدیه کند و ببخشد تا خود علف بخورد و چند روزی نوبت دریده شدنش بدست گرگ تاخیر شود.
  • IR ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۳۰
    1 1
    برد برد روی حقوق طبیعی و متعارف یک کشور چرا درباره دیگران نیست؟ اول خلع سلاح متعارف و غیر متعارف عربستان پاکستان و اسراییل و بعد ایران
  • IR ۰۶:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۱
    0 0
    ** باید برجام موشکی را با فرمول برد-برد کلید بزنیم!!!!!!!!!! وَإِذَا وَقَعَ الْقَوْلُ عَلَيْهِمْ أَخْرَجْنَا لَهُمْ دَابَّةً مِّنَ الْأَرْضِ تُكَلِّمُهُمْ أَنَّ النَّاسَ كَانُوا بِآيَاتِنَا لَا يُوقِنُونَ
  • ناشناس IR ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۱
    1 0
    اینها تا مارا مثل لیبی یمن وسوریه نابود نکنند ول کن نیستند.مرگ برمنافق آمریکاپرست.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس