Ghanoon.jpg

پس از برجام خبری از مسئولان شنیده‌شد که نشان از همکاری خودروسازان داخلی با برندهای خارجی داشت. این خبر امیدواری را در دل مردم به‌وجود آورد اما احتمال این تغییر در بازار خودرو تا به حال محقق نشده است.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** زیباکلام: روحانی به‌گونه‌ای سخن می‌گوید که همه چیز گل و بلبل است و ما اساساً هیچ مشکلی نداریم!

روزنامه آرمان در سرمقاله امروز به قلم «صادق زیباکلام» نوشت:

«او گاه به‌گونه‌ای سخن می‌گوید که همه چیز گل و بلبل است و ما اساساً هیچ مشکلی نداریم! مشکلاتی هم اگر بود درصدد چاره‌سازی آنها برآمده‌ایم، پیشرفت‌هایی نیز داشته‌ایم و به حول قوه الهی سایر مشکلات نیز تا پایان سال جاری اگر نه حداکثر اواخر بهارسال آینده مرتفع خواهد شد! شاید این شیوه برخورد از دید دکتر روحانی، نزدیکان و مشاورانش روش درستی باشد که همان «اعتدال و میانه‌روی» است؛ اما برخلاف تصور آقای روحانی و مشاورانش، این‌گونه جرز و مدهای سیاسی سبب می‌شود که در حقیقت او «از این طرف رانده و از آن‌طرف مانده» شود».

در بخش دیگری از یادداشت آمده است:

«بهترین توصیفی که از سخنرانی‌های آقای رئیس‌جمهور در دانشگاه تهران می‌توان ارائه کرد، آن است که بگویم سخنرانی‌های او با «جزر و مدهای سیاسی»، «قبض و بسط‌های سیاسی» یا «پستی و بلندی‌های سیاسی» همراه است. بسیاری شاید از این همه حرکت پاندولی آقای روحانی شگفت زده شده باشند. نه به حرف‌های دیروزش دردانشگاه تهران و نه به مصاحبه زنده‌اش در تلویزیون حدود دو ماه گذشته که بیش از یک ساعت، تنها گفت‌وگو کرد؛ اما یک کلام حرف درباره رأی ۲۴ میلیونی و مطالبات آنان نزد!».

نویسنده این یادداشت افزود: «رئیس‌جمهور با ادامه این روش ۲۴ میلیونی هم که با امید و انتظار به او رأی دادند را نا امید و سرخورده خواهد کرد.‌ به زبان ساده‌تر شیوه‌ای که روحانی در پیش گرفته است شاید موجب «خسرالدنیا والاخره» هم بشود».

تجربه نشان داده که هرگاه در کار دولت و امور مهم کشور، مشکلات جدی‌تر از قبل می‌شود و دولت هم راه به جایی ندارد، شخص رئیس‌جمهور وارد میدان می‌شود و با طرح یکی دو حاشیه مهم و جنجالی، موجی در کشور و در رسانه‌های حامی خود و بالتبع در بخشی از افکار عمومی راه می‌اندازد تا حواس‌ها از مسائل اصلی دور بماند!

تحلیلگران مسائل سیاسی معتقدند که موضوعات مهمی همچون محکومیت یکی از اعضای تیم مذاکره کننده هسته‌ای به جرم جاسوسی، بازداشت نزدیکان مقامات ارشد دولت، اوضاع آشفته برجام و عملیاتی نشدن وعده‌های دولت درباره بیکاری و مشکلات معیشتی مردم، موجب شده است تا مقامات ارشد دولت به برجسته کردن مسائل خاص بپردازند.

** با ژست آشتی ملی، گناه نابخشودنی فتنه ۸۸ فراموش نمی‌شود

روزنامه اعتماد در یادداشتی به قلم «محمد کیانوش راد»- از افراطیون مجلس ششم- نوشت:

«موضع‌گیری آقای روحانی در جهت اعمال محدودیت برای رییس دولت اصلاحات درست، هوشمندانه و مبتنی بر واقعیت‌هایی است که امروز بر جامعه سیاسی ایران می‌گذرد...به نظر می‌آید در صورت ایجاد فضای رقابتی و حضور چهره‌های گوناگون سیاسی نشاط و فضای سیاسی است که می‌تواند تضمینی برای استحکام و انسجام ملی باشد...امنیت ملی ما امروز نه در تقابل و درگیری ومحدودیت‌ها برای یکدیگر بلکه با آشتی ملی، همبستگی اجتماعی و وحدت تمامی جریانات در حول منافع ملی حفظ می‌شود و می‌تواند ضریب امنیت ملی در جامعه افزایش یابد».

در ادامه یادداشت آمده است: «آقای خاتمی و اصلاح‌طلبان همواره بر تنظیم روابط سیاسی خویش برمبنای قانون تاکید کرده‌اند اما شاهد آن بوده‌ایم که جناح رقیب با استفاده از انواع ابزارها و بی‌محابا نسبت به تخریب جناح اصلاحات اقدام کرده است».

در سالیان اخیر روزنامه‌های اصلاح طلب بارها بر ضرورت «آشتی ملی» تاکید کرده‌اند. حال اولین سؤال این است که مگر ملت در حالت جنگ یا قهرند که کسی بخواهد آنها را آشتی بدهد؟!

در سال ۸۸ جماعت وطن فروشی پیدا شدند که دروغ تقلب در انتخابات (آن هم به میزان ۱۱ میلیون رأی!) را تکرار کردند و بر اساس آن آشوبی را تدارک کردند که شعار آن تدریجاً روشن شد؛ «انتخابات بهانه است، اصل نظام نشانه است». خاتمی در پستوها چند بار اذعان کرد که تقلب واقعیت ندارد ولی اگر این حقیقت را علنی بگوید، حمایت کنندگان از دور او پراکنده می‌شوند!

گروهی که حماسه عظیم مردم در سال ۸۸ را با دروغ تقلب به فتنه‌ای عظیم بدل کردند، در جامعه شکاف ایجاد کردند و بی‌گناهان زیادی را به خاک افکندند، طمع دشمن را بر انگیختند و باعث تشدید تحریم‌ها در پی آشوب‌ها شدند. جماعتی که خودشان جنگ به راه انداختند، شکست خوردند، قهر کردند، آبروی نظام را بردند و... حالا خیلی شیک و مجلسی می‌گویند بیایید آشتی کنیم، آن هم آشتی ملی!

بخشی از اصلاح طلبان در پی آن هستند تا حساسیت جامعه- و به خصوص نسلی که از کم و کیف تاریخی وقایع اطلاعی ندارد- را نسبت به متخلفین کم کرده و با مظلومیت سازی رسانه‌ای برای آنها، حس هم‌ذات پنداری با مجرمان ومفسدان را بر می‌انگیزد تا پس از تکمیل این مرحله، بتواند روی موج احساسات و عواطف هدف اصلی را دنبال کند.

این گروه باید به این موضوع توجه داشته باشد که با ژست آشتی ملی، گناه نابخشودنی فتنه ۸۸ فراموش نمی‌شود.

** تشدید تحریم‌ها در پسابرجام، سوغات بزک کنندگان آمریکا است

روزنامه شرق در گزارشی نوشت:

«راه ایران مشخص است، پایبندی به توافق برجام تا زمانی آمریکا برجام را لغو نکند یا اینکه به‌غیر از آمریکا، کشورهای دیگر به برجام پایبند باشند؛ ولی هنوز معلوم نیست آمریکا به کدام مسیر می‌رود: انزوا با عدم تأیید یا ادامه برجام با تشدید تحریم علیه ایران در حوزه موشکی و حوزه‌های دیگر».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:

«تنها اقدام آمریکا، افزایش ریسک سرمایه‌گذاری و همکاری تجاری با ایران است...ممکن است این فشارها، فاینانسرهایی را که قرار است برای خطوط هواپیمایی یا خرید هواپیما، تأمین اعتبار کنند تحت‌الشعاع قرار دهد و حساسیت‌ها را بالا ببرد...] آمریکا[ به دنبال آن است که کارکردن با ایران را با ریسک بالا نشان دهد و دیگران را از مراوده با ایران بترساند».

گفتنی است مدیر مسئول روزنامه شرق پیش از این در مصاحبه با حسین دهباشی اذعان کرده بود که برای قبولاندن برجام به مردم، مجبور به اغراق و بزک توافق با آمریکا شدیم! این روزنامه اصلاح طلب در اوج عهدشکنی‌های آمریکا تاکید کرد که «امضای وزیر خارجه آمریکا تضمین است». حالا همین روزنامه تاکید دارد که «اگر آمریکا از برجام خارج شود، با بقیه کشورها ادامه می‌دهیم»!

بزک کنندگان برجام به دشمن این پالس را می‌دهند که هر چقدر تحریم‌ها شدیدتر و گسترده‌تر شود، پاسخ متقابلی دریافت نخواهند کرد و دولت ایران آماده است تا خسارت محض برجام را به دیگر مولفه‌های قدرت کشور نیز با برجام‌های بعدی تعمیم دهد.

در حقیقت افزایش تحریم‌ها در پسابرجام، سوغات بزک کنندگان آمریکا است.

** وعده‌های برجامی درباره صنعت خودرو محقق نشد!

روزنامه قانون در گزارشی با عنوان «صنعت قلدر» نوشت:

«پس از برجام خبرهای خوبی از مسئولان شنیده‌شد که نشان از همکاری خودروسازان داخلی با برندهای خارجی داشت. این خبر امیدواری را در دل مصرف‌کنندگان به‌وجود آورد که شاید در آینده خودرویی با استاندارد بین‌المللی و قیمت منصفانه در کشور تولید شود اما احتمال این تغییر در بازار خودرو نیز تا به امروز به واقعیت نزدیک نشده‌است و گویا پاشنه خودرو به همان روال گذشته می‌چرخد».

بنابر اعلام کارشناسان اقتصادی، همچنان قرارداد امضا شده با شرکت پژو در جریان سفر بهمن ۹۴ رئیس جمهور به پاریس محرمانه مانده است و از عایدی سفر بیش از ۱۵۰ هیئت تجاری به کشور در پسابرجام نیز خبری نیست.

جذب سرمایه‌گذاری خارجی مستقیم در چهار سال دولت یازدهم به طور متوسط سالیانه حدود ۲ میلیارد دلار بود که نسبت به سال پایانی دولت دهم حدود ۴۵ درصد کاهش داشته است.
سرمایه‌گذاری خارجی در دولت یازدهم از جمله شاخص‌هایی است که علیرغم کاهش آن در دولت حسن روحانی، مسئولان دولتی تاکید بر موفقیت خود در این زمینه دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۶
    0 0
    فقط پراید
    • IR ۲۰:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۶
      0 0
      حداقل به جای اینکه میمون وار و طوطی وار فقط تلگرامی مسخره کنی متن رو یه بار بخون!
  • IR ۱۸:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۶
    1 0
    تیتر خوبی زده اید
  • IR ۰۶:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۷
    0 0
    بزك كنندگان برجام همان سوراخ كنندگان كشتي اند كه همه را غرق خواهند كرد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس