حجت نظری

روزنامه اصلاح‌طلب در واکنش به توهین عضو شورای شهر تهران درباره دفاع مقدس در توییتر، این اظهار نظر را یک توئیت ساده اعلام کرد.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** ۲۶ ماه از برجام گذشت؛ تحریم ها همچنان پابرجاست، جذب سرمایه گذاری خارجی امکان پذیر نیست!

روزنامه بهار در شماره امروز در مطلبی با عنوان «ریسک بالای سرمایه گذاری در ایران؛سیاست گریبان اقتصاد را رها نمی کند» نوشت:

«سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) علی رغم پیش بینی ها، ریسک سرمایه گذاری در ایران را همچنان عدد ۶ می داند و این موضوع در ورود سرمایه گذار به ایران تاثیر منفی دارد».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:«به هر حال سایه تحریم ها هنوز کم نشده و تحریم آمریکا پابرجاست و آمریکا وقتی ایران را تحریم می کند، سایر قدرت هایی که می خواهند با ایران وارد معامله شوند، می ترسند که این معامله آنها از سوی آمریکا دچار مشکل بانکی نشود.چنین شرایطی منجر به آن شده که قدرت های بزرگ برای ورود به معامله با ایران دچار تردید باشند».

«محمد هاشمی» نیزدر مصاحبه با روزنامه آرمان گفت:

«]مسأله مهمی که[ در آینده جریان اصلاحات تأثیر مستقیم خواهد گذاشت عملکرد دولت آقای روحانی است...مهم‌ترین مطالبه مردم از آقای روحانی مطالبات اقتصادی و بهبود وضعیت معیشتی مردم است. مسأله دیگر بحران اشتغال است که در بین بسیاری از جوانان کشور وجود دارد. دلیل اصلی عدم اشتغال مناسب نیز فقدان سرمایه‌گذاری کافی برای ایجاد شغل در اقتصاد کشور است. دولت نیز دارای سرمایه کافی برای سرمایه‌گذاری در زمینه اشتغال جوانان نیست و به همین دلیل کشور نیازمند سرمایه‌گذاری خارجی است. در نتیجه یکی از چالش‌های مهم آقای روحانی در چهار سال آینده جذب سرمایه‌گذاری خارجی خواهد بود. دولت هنوز در برخی از زمینه‌ها به دلیل تحریم‌های به وجود آمده، امکان جذب سرمایه‌گذاری خارجی را ندارد. به همین دلیل نیز آقای روحانی باید تلاش کنند با استفاده از مواهب برجام زمینه سرمایه‌گذای کامل را در اقتصاد ایران فراهم کنند».

گفتنی است در تابستان سال ۹۴، پس از امضای برجام، روزنامه های اصلاح طلب با تیترهایی همچون «تحریم‌ها به تاریخ پیوست»، «صبح بدون تحریم»، «فروپاشی تحریم»،«اینک بدون تحریم»، «تحریم رفت»، «پیروزی، بدون جنگ» و... به استقبال این توافق رفتند. روحانی نیز اعلام کرد که تمامی تحریم‌ها در روز اجرای توافق-‌ دی ماه ۹۴- بالمره لغو خواهد شد و نه تعلیق.

قرار بود با اجرائی شدن برجام، صدها میلیارد دلار از دارایی‌های کشورمان که بلوکه شده است، آزاد شود، تمامی تحریم‌ها آنگونه که آقای رئیس‌جمهور به صراحت اعلام کرده بود، لغو شود، فروش هواپیما و قطعات آن از تحریم خارج شود، گشایش اقتصادی ایجاد شود، روابط تجاری که لازمه آن گشایش «ال‌سی» در بانک‌های خارجی است از بن‌بست خارج شود، چرخ معیشت مردم همراه با سانتریفیوژها به چرخش درآید، سرمایه‌گذاری خارجی صورت پذیرد، تورم از میان برداشته شود و تولید از رکود خارج شود ولی طرف مقابل ما یعنی ۶ کشور ۱+۵ و مخصوصاً آمریکا به هیچ یک از این تعهدات خود عمل نکرد. علت اصلی نیز این بود که علیرغم تذکر مکرر منتقدان، قواعد «توازن تعهدات»، «همزمانی اجرای تعهدات»، «اخذ تضمین از طرف مقابل» و «پیش بینی برگشت پذیری امتیازات واگذار شده در صورت نقض عهد» که قاعده عقلی هر قرارداد عادی حقوقی است، مطلقاً در برجام رعایت نشد.

در حال حاضر نه تنها تحریم‌های قبلی سر جای خود باقی ماند بلکه تحریم‌های بی‌سابقه؛ شدید و جدیدی در پسابرجام علیه ایران تصویب شد، با این تفاوت که دیگر بخش زیادی از توان هسته‌ای را از دست داده‌ایم و همزمان تحریم هم می‌شویم.

آنکتاد (کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل) که مرجع رسمی آمار جذب سرمایه خارجی در دنیا است در اوایل امسال در گزارشی اعلام کرد که ایران از سال ۹۲ تاکنون در جذب منابع نزولی عمل کرده و در سال ۹۵ نسبت به ۹۴ به منفی ۵۱ درصد رسیده است.  

** حمایت روزنامه اصلاح طلب از توئیت جنجالی علیه دفاع مقدس

روزنامه آفتاب یزد در گزارشی با عنوان «نقض غرض های بی فایده رقبا» نوشت:

«گاهی اظهارنظرهای شخصی و مناسبتی اعضای شورای اصلاح طلب پایتخت نیز مورد بهره برداری های سیاسی به قصد تخریب قرار می گیرد. تا جایی که کار به صرف هزینه های مادی و معنوی برای تولید محتوای تخریبی در صدا و سیما نیز می کشد.

حجت نظری، جوان ترین عضو شورای شهر پنجم که نشان داده ابایی از طرح مواضع اصلاح طلبانه خود و پیگیری های مطالبات مردمی ندارد، بیش از سایرین در معرض این جنجال سازی ها قرار گرفته است. حجت (بشیر) نظری که نام حجت و بشیر را به عنوان یادگار از پدر و عموی شهیدش با خود دارد، در تازه ترین جنجال سازی های جریانات رقیب، بنا به انتشار توئیتی با موضوعیت دفاع مقدس در آماج حملات قرار گرفته است. نخستین واکنش ها اما جدای عتاب و خطاب های برخی از رسانه ها، از سوی پرویز سروری عضو اصولگرای دوره گذشته شورای شهر متصاعد شد. سروری در واکنش به این توئیت ساده ]![ اظهار کرد:"آنچه در پیام آقای نظری منتشر شده، اگر درست باشد، اظهارات نگران کننده ای است که عضو شورای اسلامی شهر یکی از مهمترین موضوعات و تاریخ کشور را به این شکل تحریف می کند".».

این روزنامه اصلاح طلب، توئیت جنجالی عضو شورای شهر را یک توئیت ساده نامیده است.

گفتنی است فرزند شهید محمود کاوه از فرماندهان هشت سال دفاع مقدس در واکنش به توئیت جنجالی عضو شورای شهر تهران، در یکی از صفحات اجتماعی نوشت:« هشت سال دفاع مقدس برای ملت بزرگ ایران فقط دفاع از مرزهای جغرافیایی نبود بلکه حراست از مرزهای عقیدتی هم بود. شهدای ما با پیشانی بند هیهات منّا الذله ، عاشقانه به معبودشان لبیک گفتند.ما امروز و پس از سالها شاهدیم که در قلب لیبرال دموکراسی غرب، از جنگهایی تجلیل و تقدیر میشود که نه برای خدا و نه در راه حسین بن علی، بلکه برای دنیایشان رُخ داد.غربیان از جنگ جهانی تجلیل میکنند که علت آغازش کشور گشایی و خونریزی بود. شهدای ما برای دفاع از کیان و عزتمان رفتند.در پایان به آنها که عادت دارند نشخوار جویده غربیها را بجوند اعلام میداریم کاتولیک تر از پاپ نشوید و لا اقل نحوه قدردانی از جنگ را هم از آنان بیاموزید».

بایستی به این نکته بسیار مهم نیز ‌اشاره کرد که اگر دفاع مقدس ملت ایران در برابر هجوم رژیم بعث صدام نبود اینک نه شورای شهری بود که یک عضو آن بتواند آزادانه بگوید و بنویسد و نه روزنامه‌ای که روزنامه‌نگار آن هر چه می‌خواهد بنویسد و دفاع مقدس و انقلاب اسلامی را مورد نکوهش قرار دهد!
 

** ۱۳۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰ تومان تخلف صندوق ذخیره فرهنگیان؛ اعطای تسهیلات بدون وثیقه به نور چشمی ها

روزنامه ابتکار در گزارشی با عنوان «رازهای یک تخلف نجومی» نوشت:

«اواسط آبان ماه سال ۹۵ بود که براساس گزارش‌های رسیده درباره تخلفات صورت گرفته در صندوق ذخیره فرهنگیان، برخی از نمایندگان مجلس اعم از اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، تصمیم گرفتند تحقیق و تفحص از این صندوق را کلید بزنند تا مشخص شود تخلفات صورت گرفته در این صندوق «اختلاس» است یا «بدهی معوق».»

در ادامه این گزارش آمده است:«طبق مستندات کمیته تفحص کننده از صندوق ذخیره فرهنگیان حدود ۱۳ هزار میلیارد تومان تخلف مالی در این صندوق محرز شده است که رقم قابل توجهی است».

«اسدالله عباسی» عضو کمیته تحقیق و تفحص از صندوق فرهنگیان در مصاحبه با روزنامه ابتکار گفت:«مهمترین تخلفات صورت گرفته مربوط به تسهیلات بدون وثیقه و یا وثیقه های غیر قابل وصول و ضمانت نامه هایی که پشتوانه قانونی نداشته و با توجه به رانت و زد و بندهای انجام شدهاست و بخش زیادی از تسهیلات را در اختیار افراد خاص قرار داده اند. بخش قابل توجهی از این منابع عودت داده نشده و امکان بازگشت آنها هم وجود ندارد».

این روزنامه حامی دولت در ادامه نوشت:«جبارکوچکی نژاد، رئیس کمیته تحقیق و تفحص از صندوق فرهنگیان تاکید کرده است: مدیرعامل قبلی ۷ میلیون تومان حقوق دریافت می‌کرده و به یکباره دریافتی مدیرعامل جدید به ۳۵ میلیون تومان رسیده است».

گفتنی است در پاییز سال ۹۵ و در حالی که در ارتباط با فساد صندوق ذخیره فرهنگیان، مدیرعامل این صندوق و همسر و فرزندش دستگیر شدند، رئیس جمهور در جلسه مجلس شورای اسلامی گفت: «اینکه دستگاهی وامی داده و آن فرد در پرداخت وام معوقه داشته و بدهی شده است، برخی رسانه‌ها آن را فساد و اختلاس تلقی می‌کنند!».

لازم به ذکر است که برخی از عناصر نزدیک به حزب منحله مشارکت، به واسطه چند سال حضور در صندوق ذخیره فرهنگیان، فسادی چندهزارمیلیارد تومانی را در این صندوق موجب شدند و این در حالی بود که دولت یازدهم علی‌الدوام مدعی بود خزانه و صندوق‌ها خالی است.

** دولت از واقعیت های اقتصادی گریزان است

روزنامه جهان صنعت در مطلبی با عنوان «دولت، گریزان از واقعیت های اقتصادی» به قلم «ابراهیم جمیلی» رئیس خانه اقتصاد ایران نوشت:

«اخیرا مسعود نیلی، دستیار ویژه رییس‌جمهور در جمع فعالان بخش‌خصوصی از غفلت دولت‌ها از واقعیت‌های اقتصادی کشور به وضوح انتقاد کرد. با اینکه خود او یکی از اعضای نزدیک به دولت است اما هنوز نتوانسته این نکته طلایی را آویزه گوش دولت کند که سرانجام یک نفر باید مسوولیت تصمیمات غلط اقتصادی که در نهایت صدمه‌های جبران‌ناپذیری برای مردم در پی دارد را برعهده بگیرد. مسعود نیلی که خیلی وقت است ارتباط تنگاتنگی با دولت دارد با توجه به آزمون و خطاهای دولت، معتقد است تا چهره زشت و زیبای اقتصاد در کنار یکدیگر پذیرفته نشود، نمی‌توان شاهد تغییرات اساسی در وضعیت اقتصادی کشور بود».

در ادامه یادداشت آمده است:

«دولت دوازدهم با اینکه توانست رای حداکثری مردم را به دست آورد اما در شروع کار خود، سیاست‌هایی را در بازار پیاده کرد که چندان به‌نفع مصرف‌کننده نیست و مردم را به‌عنوان آسیب‌پذیرترین قشر جامعه، دچار تنش کرده است. به‌عنوان مثال طی ماه‌های اخیر شاهد تصمیماتی همچون حذف برچسب قیمت کالاها، کاهش نرخ سود بانکی، حذف ارز مسافرتی و اقداماتی از این دست بودیم که اگرچه می‌تواند گامی برای دستیابی به آرامش در آینده باشد اما در شرایط فعلی بازار را دچار آشفتگی کرده است چراکه به دنبال پیاده‌سازی چنین تصمیماتی در بازار، نه‌تنها قیمت کالاها و مایحتاج روزانه مردم بیش از گذشته غیرشفاف شده بلکه این موضوع در بازار خودروهای وارداتی نیز کاملا مشهود است تا جایی که بعید نیست تا چند وقت دیگر خودروسازان داخلی نیز قیمت‌های خود را افزایش دهند».

این روزنامه حامی دولت در ادامه نوشت:«اگرچه هنوز نمی‌توان در مورد عملکرد دولت دوازدهم قضاوت جدی کرد اما آن‌طور که از شواهد پیداست، هماهنگی لازم میان تیم اقتصادی دولت وجود ندارد و برنامه‌های اعلام شده از سوی کابینه دولت با هم تطابق ندارد... یکی از مسایلی که باعث می‌شود بتوان جلوی هرج‌ومرج در اقتصاد را گرفت پذیرفتن چهره زشت اقتصاد توسط خود دولت است زیرا تا زمانی که این اتفاق در دولت نیفتد و آنها روی اشتباهات‌شان سرپوش بگذارند، امکان ایجاد هماهنگی میان مسوولان بخش‌های دولت کاری بسیار دشوار است».

نگاهی به نتایج نظرسنجی‌های اخیر نشان می‌دهد مردم علی رغم رای دادن به آقای روحانی، همچنان مطالبه اصلی‌شان حل مشکلات اقتصادی است و از این منظر به آقای روحانی و دولت قبلی ایشان نمره قبولی نمی‌دهند. حال باید پرسید آیا دولت دوازدهم برای حل مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم، می‌خواهد همان راه پیشین را طی کند؟ چند برابر شدن نقدینگی، عملکرد ضدتولید و فسادزای بانک‌ها، مشکلات ناشی از موسسات مالی غیرمجاز، رکود بازار خرید و فروش مسکن، افزایش سرسام‌آور اجاره‌خانه و... از جمله موارد موجود در کارنامه ۴ ساله دولت است.

«علی صوفی» وزیر دولت اصلاحات و عضو شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان-فروردین ۹۶- تلویحاً اذعان کرد دولت در زمینه اقتصادی هیچ دستاوردی نداشته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۴
    5 1
    به به. افرین بر شما با این خبرهای مهم. احسن
    • IE ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۴
      4 1
      احسنت یعنی آفرین احسن یعنی نیکوتر
  • حمید IR ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۴
    12 2
    در تابستان سال ۹۴، پس از امضای برجام، روزنامه های اصلاح طلب با تیترهایی همچون «تحریم‌ها به تاریخ پیوست»، «صبح بدون تحریم»، «فروپاشی تحریم»،«اینک بدون تحریم»، «تحریم رفت»، «پیروزی، بدون جنگ» و... به استقبال این توافق رفتند
  • حمید IR ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۴
    5 2
    ممنون
  • IR ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۴
    3 2
    تله گذاری!خحخخخخ،،، خوش و بش و احوال پرسی و دست به سینه شدن تله گذاری است، درود و سلام خدا بر احمدی نژاد، و ننگ بر بنز سوار همنشین با فتنه گر در جماران
  • IR ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۴
    3 0
    چرابجای جواب دادن بسوالات بی پایان تکفیری برخورد میکنید وبهمه انگ میزنید..فکر نمیکنید جواب اندیشه رو باتهمت زدن نمیشه گرفت وشعور مردم خیلی بالاتر از این حرفاست
  • IR ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۴
    2 2
    اصلاح طلبها پروندشون در ارتباط با دفاع مقدس سیاه هست اون کاریکاتور چند سال پیش روزنامه ایران در توهین به رزمندگان هنوز از یادمون نرفته
  • ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۴
    3 0
    راه برای جذب سرمایه گذاری خارجی باز است. منتها حکومت ایران از نظر سیاسی مر ریسک است طرف میرود امارات چرا بیاید ایران؟!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس