پوتین

رئیس جمهوری روسیه در سخنرانی خود در باشگاه مباحثاتی «والدای» به تشریح سیاست خارجی این کشور و روابط با غرب پرداخت وبخش اعظم سخنان وی انتقاد از خط مشی سیاست خارجی آمریکا بود.

به گزارش مشرق، به نقل از خبرگزاری «تاس»، در چهاردهمین نشست بین المللی باشگاه مباحثاتی «والدای» که امسال در بندر سوچی برگزار شد، 136 کارشناس برجسته از 33 کشور جهان شرکت کرده بودند.

"ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه در آخرین روز از این مباحثات سالانه، از روند اوضاع در سوریه، مسائل پیرامون کره شمالی، روابط روسیه و آمریکا، از جمله همکاریهای آنها بعنوان دو قدرت هسته ای و نیز خطرات سیاست همره با استانداردهای دوگانه غرب، صحبت کرد. سخنان پوتین که قبل از هر چیز خط مشی سیاسی روسیه را تشریح می رد، از اهمیت زیادی برخوردار بود. 

پوتین: تروریست‌ها در سوریه بزودی از بین خواهند رفت

رئیس جمهوری روسیه اعلام کرد که دلایل زیادی نشان دهنده آن است که تروریستها در سوریه در آینده نزدیکی بطور کامل نابود خواهند شد. وی گفت: «با احتیاط می گویم که همه شواهد نشان می دهند که ما بزودی همه تروریستها در سوریه را نابود خواهیم کرد. البته این دلیل نمی شود که ما خوشحال شده و تصور کنیم که کار ما تمام شده است. تروریسم، پدیده ای است که ریشه عمیقی دارد و ریشه آن امروزه در بین بسیاری از ملل، گروهای نژادی و مذهبی و در جوامعی که سیستم تحصیلی مناسب ندارند، نفوذ کرده است. بنابراین اگر ما اهرمهای مقاومت تروریستها در سوریه را از بین ببریم، به معنای آن نیست که تهدیدات برای خود سوریه، برای منطقه و برای کل جهان از بین رفته باشد. این پدیده باید از همه جهات موردد حمله قرار گرفته و نابود شود.

ولادیمیر پوتین یادآور شد که روند حل و فصل اوضاع در سوریه اکنون جنبه بسیار مثبتی پیدا کرده، البته بدون مشکل هم نیست. ما از مواضع ایران، ترکیه و دولت سوریه، قدردانی می کنیم که این امکان را فراهم کرده اند تا مواضع همه طرفین در مسئله کلیدی- توقف درگیریهای خونین- را به یکدیگر نزدیک کنیم و این مهمترین نتیجه تمامی اقداماتی است که در سوریه طی دو سال گذشته و در چارچوب مذاکرات آستانه،  انجام شده است.

رهبر روسیه یادآور شد که دیگر کشورها هم که بطور مستقیم در مذاکرات آستانه حضور نداشته، ولی بر روند اوضاع تاثیر گذاشته اند، از جمله آمریکا نیز نقش مثبتی در بهبود اوضاع داشتنند. وی افزود: «ما با شرکای آمریکایی خود دائما در این زمینه همکاری داریم، هرچند این همکاریها آسان نبوده و بدون مشاجره هم نیستند، ولی در مجموع بیشتر مثبت هستند تا منفی. و ما تاکنون موفق شده ایم که به توافقات زیادی، از جمله در خصوص ایجاد منطقه کاهش تنش جنوبی در نزدیکی مرز اردن و اسرائیل، دست یابیم.»

به عقیده پوتین، حل و فصل اوضاع در سوریه بدون همکاری مثبت عربستان سعودی، مصر، قطر و دیگر کشورها، هم روند سریعی پیدا نمی کرد. به گفته وی، خطر جدا شدن مناطق کاهش تنش در سوریه وجود دارد، ولی روسیه امیدوار است که با کمک همه نیروها در این کشور، از این  مسئله جلوگیری شود و کنترل اوضاع در سراسر خاک سوریه در دست نیروهای دولتی باشد. 

به عقیده او، این نگرانی نیز وجود دارد که روند یافتن راه حلی برای خارج شدن از بحران سیاسی و رفع اختلافات بین مخالفان و دولت سوریه دشوار شود. مذاکرات بین سوریها، روندی کند و پیچیده دارد و علت آن هم عدم اعتماد طرفین به یکدیگر است.

رهبر روسیه ابراز امیدواری کرد که این مشکلات هم بزودی حل و فصل شوند و امکان وارد شدن به مرحله بعدی، یعنی تشکیل کنگره ملی در سوریه فراهم گردد تا در آن نمایندگان همه گروههای نژادی و مذهبی، دولت و مخالفان آن، شرکت داشته باشند و اگر این کار با حمایت کشورهای ضامن صلح انجام شود، گام بسیار مهمی به سمت حل و فصل سیاسی بحران برداشته می شود و سپس باید در فکر تدوین قانون اساسی بود که فعلا زود است در مورد آن صحبت کرد.

رئیس جمهوری همچنین گفت که روسیه و آمریکا گامهای مثبتی در سوریه برداشته اند که تجربه این همکاری باید به دیگر عرصه ها نیز گسترش یابد. وی توضیح داد: «ما با یکدیگر در سطوح مختلف کاری، در سطح سرویسهای ویژه و در سطح وزرای دفاع گفتگوهای مرتب داریم و این نوع مشارکت در سوریه، تاکنون نتیجه بخش هم بوده. و این به معنای آن است که ما می توانیم از این تجربه در سایر عرصه ها نیز استفاده کنیم.»

بزرگترین اشتباه روسیه اعتماد بیش از اندازه به غرب بود

رئیس جمهوری روسیه معتقد است که اعتماد بیش از اندازه به اروپا، و در مجموع به غرب، بزرگترین اشتباه مسکو در عرصه سیاست خارجی طی 15 سال اخیر بود. وی افزود: «و مهمترین اشتباه غرب هم این بود که این اعتماد روسیه را به منزله نقطه ضعف آن تلقی کرده و از آن سوء استفاده نمودند. بنابراین این اشتباهات باید اصلاح شده و روابط آینده طرفین بر اساس احترام متقابل و مشارکت برابر استوار باشد.»

ریشه مشکلات در روابط روسیه و آمریکا

ولادیمیر پوتین همچنین معتقد است که مشکلات موجود در روابط روسیه و آمریکا را می توان حل نمود، ولی برای این منظور لاز است تا بطور مشترک روی آها کار کرد. وی توضیح داد: «موانعی که بر سر راه قرار دارند اینها هستند: روس هراسی، پایین آوردن پرچم روسیه، تعطیلی مراکز دیپلماتیک. ولی این مسائل را می توان حل کرد و برای این منظور باید از توصیه های کارشناسان استفاده کرد و جمع شدن شما دوستان در باشگاه والدای هم به همین دلیل است.»  

رهبر روسیه یادآور شد: «در آمریکا فعالیتهای ضدروسی بی نظیری جریان دارد. بنابراین برخورد انتقادآمیز من نسبت به اقدامات دولت آمریکا نباید تعجب آور باشد. مسائلی که در حال حاضر در ایالات متحده در حال رخ دادن است را نمی توان چیزی جز فعالیتهای ضدروسی نمی توان نامید. شخصی در انتخابات از آقای ترامپ شکست خورده و به همین خاطر همه تقصیر را به گردن روسیه انداخته و یک توهم بی اساس ضدروسی بپا کرده است. من اوضاع را به گونه دیگری نمی توانم توصیف کنم. آنها سعی می کنند در هر مسئله ای، رد پای روسیه را می جویند و آن را نیز پیدا می کند.»

پوتین تاکید کرد که ارزیابی منفی او بر اساس واقعیات است و نه یک برخورد کلیشه ای. وی از جمله این واقعیات به نابودسازی تسلیحات شیمیایی در سوریه، حقیقت از بین بردن پلوتونیم، واقعیت حمایت غرب  از جدایی طلبان و تندرویان در منطقه قفقاز شمالی، واقعیت بمباران شهر بلگراد بدون مجوز شورای امنیت و همچنین لشکرکشی به عراق باز هم بدون قطعنامه شورای امنیت نام برد. به گفته وی، البته این به معنای آن نیست که روابط ما هیچ نکته خوب و مثبتی نداشته است.

تاسف پوتین از اینکه ترامپ در آمریکا مورد احترام نیست

رئیس جمهوری روسیه  تاکید کرد که "دونالد ترامپ" بعنوان رئیس جمهوری آمریکا مستحق احترام است، ولی متاسفانه وی در داخل کشور خودش مورد بی احترامی قرار می گیرد.  وی افزود: «آقای ترامپ از سوی مردم آمریکا برگزیده شده و اگر کسی با تصمیمات او مخالف است هم باید به او بعنوان رئیس جمهوری، احترام بگذارد، ولی چنین نیست و این به نقض سیستم سیاسی آمریکا باز می گردد.»

وی در پاسخ به درخواست یکی از حضار در مورد توصیه ای به ترامپ، گفت: «فکر نمی کنم رئیس جمهوری ایالات متحده نیازی به توصیه داشته باشد. درست است او تجربه زیادی در عرصه سیاست را دارد، ولی استعداد مشخصی در این زمینه از خود نشان داده و در انتخابات دشوار در آمریکا هم به درستی به پیروزی رسیده است.»

ولادیمیر پوتین همچنین افزود که غیرقابل پیش بینی بودن دونالد ترامپ هم به رویاروییهای بسیار گسترده در داخل آمریکا و بطور کلی سیستم سیاسی در این کشور مربوط است که باعث شده  تا او نتواند به وعده های انتخاباتی خود عمل کند. البته با وجود این دشواریها، روسیه همچنان مایل است با او کار کند.

تحریم‌های آمریکا بازار انرژی روسیه در اروپا را نشانه گرفته

رئیس جمهوری روسیه معتقد است که تحریمهای اخیر آمریکا برای آسیب رساندن به همکاریهای روسیه و اروپا در عرصه انرژی بود تا کشورهای اروپایی گاز مایع را به قیمتی به مراتب بیشتر از آمریکایی‌ها خریداری کنند. وی افزود: «سیاست در عرصه امور بین المللی غالبا در روابط اقتصادی مداخله می کند تا منافع اقتصادی کشور خاصی را تامین کند. و تحریمهای اخیر مصوبه کنگره آمریکا نیز دقیقا با هدف بیرون راندن روسیه از بازار انرژی اروپا صورت گرفته است.»

به عقیده او، تلاشها برای ممانعت از تحقق طرحهای انرژی روسیه در ایجاد مسیرهای جدید خطوط گاز صورت گرفت، ولی این متنوع سازی در مجموع به نفع خود کشورهای اروپایی بوده و امنیت این قاره را تقویت می کند.

پوتین اطمینان دارد که در جهان البته امروز هیچ کشوری نمی تواند با آسیب رساندن به منافع دیگر کشورها، به پیروزی راهبردی خویش اطمینان داشته باشد. چنین سیاستی مبتنی بر غرور، خود بزرگ بینی و ادعای منحصر به فرد بودن است که با واقعیات دنیای کنونی مطابقت نداشته و پاسخگوی نیازهای امروزی و روابط عادلانه بین کشورها نیست. و نتیجه چنین سیاستی چیزی جز افزایش وخامت اوضاع و رویارویی و آسیب رسیدن به ثبات و امنیت جهانی که امروزه بشریت با آنها مواجه است، نخواهد بود. 

مسکو اقدامات ناتو در اروپا را با دقت زیرنظر دارد

رئیس جمهوری روسیه تهدیدی از جانب فعال شدن اقدامات ناتو در شرق اروپا و منطقه دریای بالتیک نمی بیند. وی گفت: «ما با دقت زیاد این اقدامات را زیرنظر داشته و هر گامی را تجزیه و تحلیل می کنیم و نگرانی از این بابت نداریم، برای اینکه برای هر اقدامی از سوی ناتو، پاسخ مناسبی در نظر گرفته شده است.»   

ولادیمیر پوتین یادآور شد که غرب باید از نفوذ خویش روی مقامات کی‌یف، برای حل و فصل مناقشه در اوکراین استفاده کند، برای اینکه اوضاع کنونی در این کشور غیرقابل قبول است. در حالیکه آنها توجه خود را فقط روی روسیه قرار داده اند.  وی بعنوان مثال از بسته شدن کلیه مدارس روس زبان در اوکراین نام برد که برای هر کسی اقدامی منزجرکننده بود. چرا غرب در مقابل چنین کاری سکوت کرده است؟

به عقیده وی، تا زمانی که ریشه مشکلات در اوکراین به درستی درک نشود، مناقشه در این کشور قابل حل و فصل شدن نخواهد بود، با وجودیکه مشخصا کشورهای اروپایی علاقه مند هستند تا این مشکل حل گردد.

وی گفت: «حمایت اروپا از اقدام کسانی که با کودتایی غیرقانونی در سال 2014 دولت اوکراین را سرنگون کردند، منجر به خونریزیهای بسیار در کی‌یف شد، جنگ در شرق و جنوب این کشور را براه انداخت و به همین دلیل هم منطقه کریمه و بندر سواستوپل تصمیم به استقلال و الحاق به فدراسیون روسیه گرفتند. باز هم در غرب گفته می شود که روسیه مقصر این حوادث بود!

رهبر روسیه در عین حال تاکید کرد که این کشور بیش از یک میلیون نفر از مردم اوکراین را در خاک خود پذیرا شده  و اکنون نیز همه تلاش خود را برای وحدت داخلی در اوکراین بکار خواهد بست. البته وی یادآور شد که بسته شدن مرزهای روسیه و اوکراین، هیچ کمکی به حل مشکلات نخواهد کرد و مسکو هرگز دست به چنین اقدامی نخواهد زد.
 

اوضاع پیرامون کره شمالی بسیار خطرناک شده است

رئیس جمهوری روسیه معتقد است که اوضاع پیرامون کره شمالی بیش از پیش خطرناک شده است، بویژه آنکه هیچ اطلاعات دقیقی از امکانات واقعی پیونگ یانگ در دسترس نیست و کسی نمی داند که با یک حمله پیش گیرانه می توان این کشور را متوقف کرد. به گفته وی، بنابراین تنها راه رسیدن به توافق و برخورد محترمانه با این کشور است و روسیه نیز در این بین می تواند نقش میانجی بازی کرده و امکانات خود را برای این منظور در اختیار جامعه جهانی قرار دهد. 

روسیه به توسعه روابط با عربستان سعودی علاقه مند است

ولادیمیر پوتین تاکید کرد که روسیه قصد دارد روابط خود با عربستان سعودی و دیگر کشورهای عرب خاورمیانه را توسعه ببخشد، هرچند این کشورها روابط نزدیکی با آمریکا دارند.

رئیس جمهوری روسیه توضیح داد: «در حال حاضر بین مسکو و الریاض اختلاف ایدئولوژیکی که در زمان اتحاد جماهیر شوروی بود، دیگر وجود ندارد. روسیه دارای روابط خوبی با بسیاری از کشورهای عرب منطقه است. این کشورها، از جمله عربستان سعودی، علاقه خاصی به توسعه روابط با روسیه پیدا کرده اند و روابط متحدانه آنها با ایالات متحده مانع از همکاری آنها با روسیه نخواهد شد.» 

وی تاکید کرد: «روسیه سیاست خارجی با ثبات، قابل پیش بینی و قابل اعتمادی را در پیش گرفته است و همین مسئله شرکای بیشتری را در منطقه خاورمیانه به سمت همکاری با ما در عرصه های مختلف اقتصادی، انرژی و از جمله همکاریهای نظامی-فنی، سوق می دهد.

پوتین یاداور شد که روسیه هیچ ترسی از توسعه روابط با عربستان سعودی، به خاطر روابط این کشور با آمریکا ندارد. بلکه این عربستان سعودی است که باید نگران آن باشد که آمریکایی ها روزی به فکر «دموکراتیزه کردن» این کشور بیفتند.

رئیس جمهوری روسیه در بخشهای دیگر سخنان خویش به مسائل داخلی، مشکلات اقتصادی، قیمت نفت و موضوع انتخابات ریاست جمهوری سال 2018 در این کشور و وظایف رئیس جمهوری آینده روسیه پرداخت. البته باز هم بطور قطع اعلام نکرد که آیا در این انتخابات شرکت خواهد نمود یا نه.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • سروش IR ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۸
    89 0
    حرفهای کاملا پخته ای زده که از سیاستمداری که روسیه رو نجات داده انتظار همین سخنان می رود دقیقا دست روی نقاط و چالشهای پیش روی جهان گذاشته البته با دیدگاه روسی و این نکته که اون یه تاجر حرفهای در سطحی کلان و کشوری است به این سادگی وارد نزاع سوریه نشد و به این سادگی هم از تجارت جهانی کنار نخواهد رفت تحریمهای یکجانبه غرب هم در برابر تفکر و تمرکز گرایی چنین مردی بی اثر است.
    • IR ۲۰:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۸
      0 0
      کدوم حرفش پخته هست تاسف از مورد احترام نبودن ترامپ در داخل آمریکا یا تمجید از ترامپ.
  • IR ۲۱:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۸
    1 0
    مرد سیاست است
  • IR ۲۱:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۸
    4 0
    سیاست به فحش دادن به داخلی اب بیار صابون بیار برید به جهنم نمیدونم هر دولتی نیست سیاست به استفاده از همه داخلی هاست
  • اميد IR ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
    3 0
    چه وقت دولتمردان ما به اين نتيجه مي رسند خدا مي داند تازه رهبري شجاع سالهاست اين مطلب را ماهانه متذكر مي شوند.
  • امیر IR ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
    2 0
    پوتین برای مردم روسیه یک نعمت است و عزت و قدرت روسها را به آنها برگردانده است.
  • IR ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
    3 0
    ببینید پوتین رئیس جمهور یک ابر قدرت این را میگوید شما که از پوتین باهوش تر نیستید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس