کد خبر 759809
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۰
روسیه و آمریکا

سفیر سابق آمریکا در روسیه معتقد است، مسکو و واشنگتن با آغاز به کار دولت جدید ایالات متحده امکان بهبود روابط دوجانبه را از دست دادند و «دونالد ترامپ» و «ولادیمیر پوتین» در این مسئله مقصر هستند.

 به گزارش مشرق، "مایکل مک‌فول" سفیر آمریکا در مسکو از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴  و مشاور "باراک اوباما" در مسائل مربوط به سیاست خارجی آمریکا در مصاحبه‌ای اختصاصی با روزنامه اینترنتی «گازیتا. رو»، ابراز عقیده نموده که مقصر در ناکامی تلاشها برای نزدیکی مسکو و واشنگتن هم بر گردن هم "ولادیمیر پوتین" رهبر روسیه و هم رئیس جمهوری جدید آمریکاست.

به گفته وی، "دونالد ترامپ" در ابتدا اعلام کرد که خواهان سرو سامان دادن به روابط با مسکو است، ولی مشکل اینجاست که هیچ راهکار مشخصی برای رسیدن به این هدف ارائه نداد. طرح وی برای نزدیکی به روسیه، از آن جهت شکست خورد که بیش از اندازه «انتزاعی» بود.

مک‌فول در عین حال تاکید کرد که ولادیمیر پوتین می بایست در همان ابتدا امتیاز خاصی به کاخ سفید می داد تا اوضاع در روابط دو کشور بهبود پیدا کند، ولی چنین کاری را نکرد. به عقیده این دیپلمات سابق، یکی از اقدامات مثبتی که مسکو می توانست انجام دهد، لغو ممنوعیت فرزندخواندگی کودکان روسی برای شهروندان آمریکایی بود. وی گفت: «این اقدام یک ژست نمایشی مناسب بود که نشان می داد پوتین حاضر است با ترامپ همکاری کند. ولی رهبر روسیه این کار را نکرد و مشکلات در روابط دوجانبه آغاز شدند. »

سفیر سابق آمریکا همچنین یادآور شد که اعمال تحریمهای شدیدالحن علیه روسیه نیز نتیجه شکست سیاست رئیس جمهوری جدید آمریکاست. به گفته وی، ترامپ از نمایندگان کنگره دعوت نکرد تا پیرامون مسائل مربوط به روسیه به گفتگو بپردازند و به آنها توضیح بدهد که چه اهدافی را در سیاست خود در قبال مسکو، دنبال می کند و این یک اشتباه بود. علاوه بر این، ترامپ در خط مشی خود همه جوانب را در نظر نگرفته و از دیدگاه شرکای اروپایی آمریکا در این باره مشورت نگرفت. خود نیز تجربه سیاسی لازم را نداشت.

این دیپلمات افزود: «بنابراین مسئول اصلی تحریمهای کنونی علیه روسیه، برعهده شخص دونالد ترامپ است. وی با موضوع روسیه در ایالات متحده جدی برخورد نکرد و نتوانست اوضاع را کنترل و تردیدهای قانونگذاران آمریکایی را در این رابطه از ین ببرد. »

مایکل مک‌فول همچنین از سیاست دولت "باراک اوباما" در برخورد با روسیه حمایت کرده و گفت، رئیس جمهوری قبلی آمریکا در این مورد در هماهنگی کامل با سیاست اتحادیه اروپا عمل می کرد و بجز اواخر دوره ریاست جمهوری وی، مشکلی در روابط واشنگتن و مسکو بوجود نیامده بود.   

به عقیده این دیپلمات آمریکایی، اکنون ترامپ بعید است که بتواند اقدام مثبتی در رابطه با روسیه انجام دهد. وی افزود: «ترامپ قطعا مایل نیست تا وجهه سیاسی خود در قبال کنگره را از دست بدهد و بار دیگر بر لزوم داشتن روابط بهتر با ولادیمیر پوتین اصرار ورزد. چرا که چنین اقدامی در شرایطی که تحقیقات پیرامون «دخالت روسیه در انتخابات» ادامه دارد، اصلا عاقلانه نبوده و عواقب منفی برای او خواهد داشت. »

مک‌فول در مورد مبارزه با «تبلغات روسیه» نیز یادآور شد که مسکو از رسانه های گروهی برای تقویت نفوذ خویش در خارج از کشور استفاده می کند و شبکه های سایبری روسی نیز وظایف مشخصی در این رابطه برعهده دارند. وی از شبکه تلویزیونی «راشا تودی» و رادیو «اسپوتنبک» بعنوان اصلی ترین ماشینهای تبلیغاتی روسیه نام برد که براحتی در ایالات متحده قابل دسترسی هستند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس