کد خبر 748263
تاریخ انتشار: ۲۰ تیر ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۳
ترامپ و پوتین

کارشناسان تردید رئیس جمهوری آمریکا نسبت به توافقاتش با پوتین در مورد امنیت سایبری را نتیجه افزایش اعمال فشارهای کنگره و رسانه‌ها بر او می‌دانند.

 به گزارش مشرق، روزنامه اینترنتی «آر. ب.کا» در تحلیلی نوشته است: روسای جمهوری روسیه و آمریکا در نخستین دیدار خود در تاریخ ۷ جولای در مورد برخی مسائل توافقاتی کرده اند که شامل: برقراری آتش بس در منطقه جنوب غربی سوریه، انتصاب نماینده ویژه آمریکا برای حل و فصل بحران در اوکراین و همچنین توافق برای همکاری دوجانبه و تشکیل گروه کاری ویژه در زمینه تامین امنیت سایبری، می شود. این مسئله را "سرگئی لاوروف" و "رکس تیلرسون" وزرای امور خارجه روسیه و آمریکا نیز تایید کرده اند.

ولی سه روز بعد از این مذاکرات رئیس جمهوری آمریکا خود توافق آخری را تکذیب نمود. وی در تاریخ ۱۰ جولای در صفحه توئیتر خود نوشت: «این حقیقت که من و پوتین تشکیل گروهی در زمینه امنیت سایبری را بررسی کردیم، دلیل بر آن نمی شود که این مسئله تحقق یابد. من فکر نمی کنم که چنین اتفاقی بیفتد. »

"دمیتری پسکوف" سخنگوی کاخ کرملین در واکنش به این سخنان به خبرنگاران گفت: «زمان نشان خواهد داد آیا این گروه کاری تشکیل خواهد شد یا خیر. روسای جمهوری هیچ قولی در این زمینه به یکدیگر ندادند و تنها بر آمادگی خود برای همکاری در خصوص امنیت سایبری تاکید کردند. »

"آندری سوشنتسوف" مدیر برنامه ای باشگاه مباحثاتی «والدای» معتقد است که ترامپ از این جهت چنین توافقی را مورد تردید قرار داده تا در داخل ایالات متحده مورد انتقاد قرار نگیرد.

وی می گوید: «ترامپ تلاش می کند خود را شخصیتی دارای ابتکارعمل و اقدام کننده بر اساس منافع آمریکا نشان دهد و خود را اسیر توافقات خارجی نکند. و اینکه وی در مورد امکان تحقق توافقات خود با پوتین ابراز تردید نموده، به معنای آن نیست که وی قصد عادی سازی روابط با روسیه را ندارد. ولی مسئله این است که توافق رهبران دو کشور در مورد امنیت سایبری در ایالات متحده مورد انتقاد هم جمهوری خواهان و هم دموکراتها قرار گرفته است. رسانه های گروهی آمریکایی نیز طی چند روز گذشته بشدت این توافق را محکوم کرده اند. »

در عوض دونالد ترامپ معتقد است که توافق با ولادیمیر پوتین در مورد آتش بس در جنوب غربی سوریه قابل تحقق است. این توافق هم اکنون در حال اجراست، هرچند موارد نقضی مشاهده شده است.

امکان شکست توافق طرفین در مورد آتش بس در سوریه

"ماکسیم سوچکوف" کارشناس شورای امور بین الملل روسیه معتقد است که در شرایط کنونی بسیار مهم است که متخصصان نظامی روسی و آمریکایی مکانیزمی برای واکنش نشان دادن به موارد نقض آتش بس بوجود آورند تا توافقات صورت گرفته در این زمینه تحقق یابند، در غیر اینصورت امیدی برای اجرای آتش بس وجود نخواهد داشت.

به گفته وی، مخالفان داخلی ترامپ اکنون می توانند از موراد نقض ثبت شده در جنوب غرب سوریه استفاده کرده تا توافق روسیه و آمریکا در زمینه آتش بس در سوریه را زیر سئوال ببرند و از این مسئله هم برای اعمال فشار بیشتر بر رئیس جمهوری آمریکا استفاده کنند. چرا که این توافق چندان بزرگی نیست و براحتی ممکن است نقض گردد. در فوریه و سپتامبر سال ۲۰۱۶ هم روسیه و آمریکا در خصوص برقراری آتش بس در سوریه توافقاتی نموده بودند که هر دو تلاش به شکست انجامید.

در آمریکا دیدار ترامپ و پوتین مثبت ارزیابی نمی‌شود

"هرمان اولمان" کارشناس ارشد شورای آتلانتیک آمریکا معتقد است که مخالفتهای داخلی علیه ترامپ، از جمله از سوی رسانه های گروهی آمریکایی  تا زمانی که تحقیقات در زمینه «امکان دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا» جریان دارد،  ادامه پیدا خواهد کرد. به عقیده این کارشناس، دیدار پوتین و ترامپ در ایالات متحده به منزله پیروزی برای طرف روسی تلقی می شود و دقیقا به همین دلیل به دیده تردید به توافقات صورت گرفته در جریان این مذاکرات نگاه می شود و نتیجه این ملاقات برای طرف آمریکایی مثبت ارزیابی نمی شود.  

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس