کد خبر 788291
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۶ - ۰۵:۵۰
اتحادیه اروپا نمایه

چگونگی مناسبات با ترکیه در نشست دو روزه سران اتحادیه اروپا در بروکسل یکی از موضوعات مهم است که البته اختلاف نظرهای زیادی بین سران اتحادیه اروپا در این باره به چشم می خورد.

 به گزارش مشرق، روزنامه اتریشی استاندارد در گزارشی نوشت: "مولود چاووش اوغلو"، وزیر امور خارجه ترکیه بار دیگر دیروز در سخنانی عضویت در اتحادیه اروپا را به عنوان هدف استراتژیک کشورش ارزیابی کرده و بار دیگر سیگنال های صلح و آشتی را به اتحادیه اروپا ارسال کرد.

"رجب طیب اردوغان"، رئیس جمهور ترکیه نیز دیروز در بازگشت از لهستان با تاکید بر اینکه اتحادیه اروپا آنکارا را رنجیده خاطر کرده است، در عین حال تاکید کرد که ترکیه به مناسبات با اتحادیه اروپا بدون توقف ادامه خواهد داد. وی همچنین گفت: طبیعتا ما همچنین از شریک گفت و گوی خود انتظار یک نزدیکی مثبت را داریم. من امیدوارم که نتیجه خوبی را داشته باشیم.

وزیر امور خارجه ترکیه نیز ضمن اینکه عضویت در اتحادیه اروپا را همچنان هدف استرتژیک کشورش ارزیابی کرد، در عین حال گفت که ملت ترکیه دلسرد شده اند و دیگر از جریان عضویت حمایت نمی کنند.

مناسبات بین اتحادیه اروپا و ترکیه مدت طولانی است که متشنج شده است. بخصوص روابط بین برلین و آنکارا از زمان کودتای نظامی نافرجام ماه جولای سال گذشته در ترکیه به تیرگی گراییده است.

دولت آلمان خواستار آزادی ۱۱ تبعه دستگیر شده آلمانی در ترکیه است که در بین آن ها یک خبرنگار آلمانی و فعال حقوق بشر هم  وجود دارد.

در روزهای پنج شنبه و جمعه سران کشورهای اروپایی در بروکسل از جمله درباره سیاست دفاعی و پناهندگان اروپایی و مناسبات با ترکیه با هم مشاوره می کنند.

به نوشته روزنامه "ویرتشافتز ووخه" آلمان، اکثر کشورهای عضو اتحادیه اروپا برعکس صدر اعظم آلمان خواستار توقف مذاکرات عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا نیستند. به این ترتیب کار اروپا برای چگونگی برخورد با ترکیه بسیار دشوار است.

صدر اعظم آلمان قبل از شروع نشست سران اتحادیه اروپا در بروکسل طرح کاهش کمک های مالی به ترکیه به منظور آمادگی این کشور برای عضویت در اتحادیه اروپا را در دستور کار قرار داده بود.

مرکل همچنین در مبارزات انتخاباتی خود در یک مناظره انتخاباتی با رقیب خود مارتین شولتز بر لزوم توقف مذاکرات عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا تاکید کرده بود.

برلین همچنین اعلام کرده است که در نشست اتحادیه اروپا باید یک بحث روشن درمیان کشورهای عضو اتحادیه اروپا درباره ترکیه برگزار شود.

دولت آلمان با توجه به دستگیری های گسترده در ترکیه از کمیسیون اروپایی درخواست کرده که هر چه زودتر یک گزارش درباره شرایط موجود را ارائه دهد. البته کمیسیون اتحادیه اروپا اعلام کرده است که در نیمه ابتدایی سال ۲۰۱۸ گزارش پیشرفت های رسمی درباره ترکیه را منتشر خواهد کرد.

از آنجایی که مدتی است  هنوز هیچ فصل جدیدی از مذاکرات عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا گشوده نشده است عملا این مذاکرات به حال تعلیق درآمده است.

بسیاری از کشورهی اروپایی حتی هلند درباره توقف مذاکرات عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا شک و تردید دارند.

رئیس جمهور فرانسه نیز درباره یک گام احتمالی غیر قال برگشت هشدار داده و با اشاره به اینکه ترکیه خود را از اتحادیه اروپا دور می کند اما در عین حال ابراز امیدواری کرده است که بتوان از توقف مذاکرات عضویت اجتناب کرد.

به نوشته روزنامه "ویرتشافتز ووخه" آلمان،  پایان مذاکرات می تواند عواقبی به همراه داشته باشد حتی زمانی که اروپاییان بعدها بخواهند دوباره مذاکرات عضویت را بپذیرند. این به تصمیم واحدی در اروپا نیاز دارد. بعد از گرایش به راست در اتریش با توجه به نتیجه انتخابات پارلمانی در این کشور دستیابی به چنین توافقی کمی غیر ممکن تر شده است.

بسیاری از سران کشورهای اروپایی از جمله امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه این مسئله را یادآوری می کنند که ترکیه یک شریک مهم در بسیاری از بحران ها است. هیچ کس نمی خواهد این خطر را ایجاد کند که رئیس جمهور ترکیه به توافق پناهندگان با اروپا خاتمه دهد.

رئیس سوسیال دموکرات ها در پارلمان اروپا نیز بر این باور است که ما در یک چالش گرفتار شده ایم که تمام روابط با ترکیه را در بر می گیرد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۸
    3 4
    اخرش میشه.اوروپ پا زانو زده مقابل ترکیه
    • IR ۲۱:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۳۰
      7 1
      فعلا طورچیه زانو زده جلوی اروپا و التماس میکنه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس