کد خبر 788069
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۶ - ۰۴:۵۳
ترامپ و اوباما

هزینه‌های هنگفت آل‌سعود، کمک‌های اطلاعاتی رژیم صهیونیستی و هدایت و راهبری آمریکا راه به جایی نبرد و پیروزی‌ها و دستاوردهای ایران در عراق، سوریه، لبنان و یمن، ایران را نزد ملت‌های منطقه و جهان سربلن

به گزارش مشرق، روزنامه «وطن امروز» در یادداشتی از «ماشاالله ذراتی» نوشت:

سخنان ترامپ و راهبرد خصمانه و مزورانه حاکمیت رژیم ایالات متحده در رابطه با برجام و ایران به یکی از مهم‌ترین موضوعات امنیت ملی کشور بدل شده است. برجام که قرار بود حلال مشکلات کشور باشد به دلیل نقایص، بی‌دقتی‌ها و بی‌توجهی به هشدار دلسوزان، حال تبدیل به یک چالش امنیت ملی شده است. این یادداشت با تشریح و تبیین راهبرد ترامپ و کنگره آمریکا، به بیان راهکارهایی در مقابل وضع موجود می‌پردازد.

این مقدمه مهم را نیز در نظر داشته باشید که ریشه اصلی لفاظی‌های ترامپ و رژیم صهیونیستی ناشی از حقارت فروخفته‌ای است که در منطقه از ایران متحمل شده‌اند. متاسفانه ما در تشریح دستاوردهای بزرگ منطقه‌ای‌مان برای مردم تا حدودی ناکام بوده‌ایم و برخی نخبگان و مردم ما از جایگاه، عزت و منافعی که خون امثال حججی‌ها و همدانی‌ها برای کشور به ارمغان آوردند اطلاع کمی دارند.

هزینه‌های هنگفت آل‌سعود، کمک‌های اطلاعاتی رژیم صهیونیستی و هدایت و راهبری آمریکا راه به جایی نبرد و پیروزی‌ها و دستاوردهای ایران در عراق، سوریه، لبنان و یمن، ایران را نزد ملت‌های منطقه و جهان سربلند کرد. اگر ترامپ علنا ملت ایران را تروریست می‌خواند و واژه مجعول برای خلیج‌فارس به کار می‌برد اینها یک اشتباه سهوی نیست! این فریادها از کاخ سفید ناشی از تحقیر آمریکا و اسرائیل در منطقه است. ناشی از شکست طرح خاورمیانه بزرگ با کلیدواژه «جنگ‌های 30 ساله» است.

و اما راهبرد ترامپ! تیرماه گذشته، وال‌استریت ژورنال در یادداشت مهمی به قلم «مارک دوبوویتز»که به لطف پاکسازی‌ها و استعفاهایی که در کاخ سفید انجام شد و نزدیکی و ارتباط وی با «مک مستر» مشاور امنیت ملی ترامپ، اکنون به شخصیتی مهم و تاثیرگذار در تصمیم‌سازی‌های کاخ سفید مبدل شده است به صورتی عیان‌تر از راهبرد آمریکا درباره ایران سخن گفت.
مارک دوبوویتز، مدیر بنیاد «دفاع از دموکراسی» تأکید می‌کند باید به شیوه «رونالد ریگان» رئیس‌جمهور اسبق آمریکا با ایران مقابله کرد و پیشنهاد می‌دهد ترامپ باید رویکردی مشابه آنچه ریگان در قبال اتحاد جماهیر شوروی به کار گرفت، در قبال ایران در پیش گیرد.

ریگان خواستار استفاده از تمام قدرت‌های نهان و آشکار آمریکا شد و طرح وی شامل یک ساختار دفاعی گسترده، جنگ اقتصادی، حمایت از نیروهای نیابتی ضدشوروی و مخالفان با اتحاد جماهیر شوروی و همچنین جنگ تمام‌عیار علیه مشروعیت ایدئولوژیک نظام شوروی می‌شد.  دوبوویتز تاکید می‌کند عاقلانه است که دولت آمریکا تمام جنبه‌های تهدیدات ایران و نه‌تنها تهدید برنامه هسته‌ای این کشور را بررسی کند. وی سپس توصیه کرد دستورالعمل جدید امنیت ملی آمریکا باید به شیوه‌ای نظام‌مند و ساختاریافته، قدرت ایران را در تمام کشورهای منطقه غرب آسیا از بین ببرد.

این گزارش همچنین به عوامل عزت و جایگاه منطقه‌ای ایران اشاره و به دولت آمریکا پیشنهاد کرد در سیاست جدید خود، سپاه را نیز هدف قرار دهد. دوبوویتز در ادامه به حمایت از جریان مخالفان در ایران اشاره کرده و تاکید می‌کند یکی از راه‌های فشار آوردن به ایران، باید از طریق مخالفان داخل ایران باشد. وی توصیه کرد دولت آمریکا باید در حالی که برجام را اجرا می‌کند، شروط اصلاح‌شده‌ای را برای توافق بعدی ارائه و به نقص‌های اساسی برجام رسیدگی کند و به ایران گزینه پذیرش یک توافق جدید یا کمپین بی‌رحمانه اعمال فشار آمریکا به تهران را پیشنهاد دهد و در عین حال این سیگنال را بدهد که آمادگی دارد در صورتی که تهران خواسته آمریکا را قبول نکند، به صورت یک‌جانبه برجام را لغو کند.

امروز بعد از گذشت بیش از 2 ماه از یادداشت دوبوویتز شاهد اجرای موبه‌موی آن در راهبرد اعلامی ترامپ هستیم. با توجه به پیگیری مدل ریگان درباره ایران، در تشریح و تبیین وضعیت موجود خیلی ساده و صادقانه باید گفت ما در وضعیتی هستیم که طرف اصلی برجام که همان آمریکا باشد، مرحله به مرحله در حال بازگرداندن تحریم‌ها به وضعیت قبل از برجام و همزمان در حال فشار و محدود کردن توانمندی‌های دفاعی و امنیتی کشور است. به دلیل نقایص و ابهامات موجود در برجام هم اگر ما اقدام متقابلی انجام دهیم بلافاصله ناقض برجام محسوب می‌شویم و هزینه‌های سنگین‌تری بر ایران تحمیل خواهد شد. در عمل اینگونه به نظر می‌رسد که ما آچمز شده‌ایم! حال سوال بسیار مهم اینجاست: در حالی که آمریکا مدام حلقه فشار و تحریم خود را تنگ‌تر می‌کند، اقدام متقابل ما چه می‌تواند باشد؟!

در بعد فنی باید آغاز و پیگیری محکم و جدی تحقیق و ساخت پیشران‌های هسته‌ای و همچنین نیروگاه‌های هسته‌ای شناور در دستور کار قرار گیرد. ما باید نشان دهیم به‌رغم خواست آمریکا برای محدودیت ابدی ایران در فناوری‌های بر پایه سوخت هسته‌ای، ایران باجدیت به دنبال استفاده و به‌کارگیری فناوری‌های مشروع و به روز دنیا پس از رفع محدودیت زمانی برجام بوده و از هم‌اکنون برنامه‌ریزی دقیقی برای به‌کارگیری و ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای شناور و زیردریایی‌های بر پایه سوخت هسته‌ای دارد.

در بعد سیاسی و اجتماعی نیز تشریح و درک صحیح از وضع موجود و راهبرد آمریکا، افزایش سرمایه اجتماعی مردمی، ارائه ویژن یا دورنما از فروپاشی برجام و از بین بردن ترس و ابهام موجود درباره شرایط لغو برجام توسط آمریکا و تاکید بر پیگیری عملی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و ادامه با قدرت‌تر سیاست‌های منطقه‌ای و دفاعی عزت‌بخش ایران که تاکنون اعمال شده است، از مهم‌ترین راهکارهای پیش ‌رو است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس