کد خبر 788013
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۱
n00558544-b.jpg

کتاب «واقعیت و روش تبیین کنش انسانی در چهارچوب فلسفه اسلامی» به قلم عطاءالله رفیعی آتانی، به تازگی توسط مرکز علوم انسانی اسلامی صدرا منتشر شده است.

 به گزارش مشرق، با شجاعت می توان ادعا کرد کتاب «عطاءالله رفیعی» کتابی نجیب، مؤدب، عمیق و کارساز است. نجابت، بدان دلیل که این کتاب ۳۰۰ صفحه ای، بدون هوچی گری و بی هیچ نواختن طبل و دهل در عالم نشر، یک مضمون جدید علمی، خلق کرده است.

این کتاب مؤدب است به آن دلیل که ضمن ارجاعات متعدد به آراء اندیشمندان و مشاهیر اهل نظر، وامداری خود را نسبت به انباشت علمی قدما، اعلام می دارد؛ اما شجاعانه و با صراحت ادب ورزانه، دیدگاه های آنان را به بوته نقد می کشاند. نظیر نقدهای جدی که عطاءالله رفیعی در زمینه علم اسلامی، بر آراء بزرگانی چون آیت الله جوادی آملی، علامه مصباح یزدی و شهید صدر بیان داشته است.

کتاب «کنش انسانی» کتابی عمیق و منضبط است، آنچنانکه در هیچ کدام از صفحات و سطرهای خود، مقام استدلال و استناد را فراموش نکرده و همواره یک خط روشن و محکم را برای تولید یک نظریه نوین اسلامی، تعقیب کرده است.

این کتاب با متانت و آرامش، مخاطب صبور خود را به سطح جدیدی از فهم می رساند. آنچنان که خود رفیعی در جای جای کتاب و در چارچوب نظری حکمت صدرایی، بیان می دارد «علم است که موجودیت انسان را می سازد» و اساساً انسان به مثابه علم است. جالب آنکه مضامین این کتاب فراتر از یک توصیف علمی، به طور همزمان بر مخاطب خود مؤثر واقع شده و با اصلاح نگاه ها و نگرش های او، احتمالا وی را به سطح جدیدی از وجود و هستی ارتقاء می دهد. پس این کتاب، کارساز است؛ ضمن آنکه این تألیف در لایه پیامدهای آتی خود نیز اثرآفرین خواهد بود. مؤلف در صفحات آخر کتاب، ادعای جالب و دلپذیری دارد: «یکی از مهم ترین دستاوردهای سیاستی این پژوهش علمی را باید راهگشا بودن آن برای سیاست گذاری و برنامه ریزی توسعه و پیشرفت دانست».

پس آنان که عزم و اراده خالصی برای امر پیشرفت در این سرزمین دارند، حتما باید در ساخت و ساز منظومه ذهنی و عملی خود، سراغی از این کتاب بگیرند.

کتاب «واقعیت و روش تبیین کنش انسانی در چهارچوب فلسفه اسلامی» به قلم عطاءالله رفیعی آتانی، به تازگی توسط مرکز علوم انسانی اسلامی صدرا منتشر شده است. مؤلف که عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت است، در مراسم رونمایی از کتاب می گوید مفاهیم و مباحث این کتاب را سال هاست که در جمع دانشجویان ارشد و دکتری دانشگاه های کشور و طلاب و اندیشمندان فاضل حوزه علمیه قم ارائه و در معرض مباحثه و چکش کاری قرار داده ام. برای همین انتشار آن سال های مدید به تعویق افتاده است.

شاید اصلی ترین رسالت این کتاب آن است که به طور تئوریک و مبتنی بر مبانی فلسفه اسلامی، «کنش های انسان» را توضیح داده و تبیین کند. مؤلف مبتنی بر نظریه اسلامی پیشرفت، معتقد است ما پیش از آنکه به شناخت آینده محتاج باشیم، به ساختن آینده اضطرار داریم و این انسان و جامعه در حال تغییر و صیرورت، به قواعدی برای مدیریت تغییر نیازمند است.

به نظر می رسد این کتاب برای تولید آن قواعد، گام محکم، معتبر و قابل اتکایی برداشته است.

منبع: جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس