کد خبر 787688
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۱

در ماه‌های اخیر خبر ساخت فیلم «طیب» توسط آقای مسعود ده‌نمکی منتشر شد تا اینکه دو روز پیش، این کارگردان مشکلات مالی مؤسسه اوج را دلیل نامشخص بودن تولید این فیلم اعلام کرد.

به گزارش مشرق، «طیب حاج‌رضایی» یکی از شخصیت‌های مشهور ولی کم خبر تاریخ نهضت امام خمینی(ره) است. او به دلیل ریشه‌های اعتقادی‌اش در اوایل دهه40 به جنبش اسلامی پیوست و نهایتاً توسط حکومت پهلوی اعدام و به شهادت رسید.مسعود ده‌نمکی کارگردانی است که هرچه ساخته، فروخته است. سه‌گانه اخراجی‌ها و رسوایی‌ها در زمان خودشان پرفروش‌ترین‌ها بوده‌اند و برخی از آن‌ها هم تا همین چند ماه پیش رکورددار فروش تاریخ سینمای ایران بودند. البته نسبت به شخص ده‌نمکی و سبک کاری‌اش نظرات مثبت و منفی زیادی وجود دارند ولی هرآنچه هست، مشخص است او رگ خواب مخاطب ایرانی را خوب می‌شناسد.


 آثار سینمایی او تا به امروز جزو دغدغه‌های اعتقادی‌اش بوده‌اند. سوژه‌هایی که ده‌نمکی سراغ آن‌ها رفته، همگی خاص و جنجال آفرین بوده‌اند. از اخراجی‌ها و تابوشکنی‌اش، تا رسوایی و کلیشه‌زدایی‌اش، همگی نشان دهنده جسارت این فیلمساز است.

رو به‌ اوج‌ هستیم


دو روز پیش خبری به نقل از مسعود ده‌نمکی در رسانه‌ها منتشر شد که پیرو آن، ساخت پروژه طیب با همکاری سازمان اوج، به دلیل مشکلات مالی متوقف اعلام شده بود.


در ادامه این خبر برخی از رسانه‌ها از جمله، کافه سینما، این خبر را دلیلی بر احتمال تمام شدن منابع مالی سازمان هنری اوج اعلام کردند. پیرو همین مسائل آقای «محمد ذوقی» مسوول روابط عمومی سازمان اوج، گفت: همان طور که اعلام شده، مسائل مالی باعث توقف ساخت این پروژه است. علتش هم آن است که ابتدا برآوردی برای ساخت این فیلم ارائه شده بود اما با پیش رفتن روند کار، برآورد این پروژه افزایش یافته است. بالاخره سازمان پروژه‌های مختلفی دردست تولید دارد که طبیعتاً همگی بودجه‌برند. البته پروژه طیب کنسل نشده و فعلاً در سال جاری متوقف شده است. درحال رایزنی با آقای ده‌نمکی هستیم تا بتوانیم تغییراتی اعمال کنیم و اگر مشکلی نبود، در سال بعد این فیلم را تولید کنیم.

ذوقی درباره اولویت نداشتن این پروژه، بیان کرد: بحث اولویت به این شکل مطرح نیست. به هرحال برخی از پروژه‌های دیگر که مطرح می‌شوند، قبل از این فیلم مراحل تولید را آغاز کرده‌اند. این فیلم همواره در دستور کار ما بوده ولی چون نسبت به برآورد اولیه‌اش تغییراتی داشته، مجبور به تعویق تولید آن شده‌ایم. وی افزود: درحال حاضر سه پروژه در مراحل مختلف تولید به سر می‌برند. «به وقت شام» به کارگردانی آقای حاتمی‌کیا، «تنگه ابوغریب» آقای توکلی و «سوء تفاهم» اثر آقای احمدرضا معتمدی، پروژه‌های اوج هستند. تمام تلاش سازمان براین است که این سه فیلم به جشنواره فیلم فجر برسند. مسوول روابط عمومی سازمان اوج با اشاره به مشکلات مالی این مجموعه، گفت: درحال حاضر اکثر مجموعه‌ها در جمهوری اسلامی درگیر مشکلات مالی هستند و اوج هم از این ماجرا مستثنی نیست. اگر حجم تولیدات اوج در سال‌های اخیر بررسی شوند، متوجه خواهید شد که روند تولیدات ما کاهش نداشته و سیر صعودی داشته است. به صرف تعویق تولید یک پروژه نمی‌توان آن را دلیل مشکلات مالی ریشه‌ای و جدی دانست؛ به هرحال منطقاً هر مجموعه‌ای به طور سالانه بودجه و برنامه‌ریزی مشخصی دارد. ما هم طبق برنامه‌ریزی سالانه پیش می‌رویم. البته همانطور که قبلاً اشاره کردم، تولید طیب هم در برنامه ما بوده ولی به دلیل برآورد مالی جدیدش، فعلاً برای سال جاری تولید آن متوقف شده است. ذوقی در پایان درباره سریال هنگام بیداری گفت: آقای سیروس مقدم درحال حاضر درگیر تدوین «پایتخت» است و پس از آن، سریال تاریخی هنگام بیداری را کلید خواهند زد. البته اکنون مقدمات ساخت این مجموعه درحال انجام است ولی تولید و تصویربرداری آن در ماه‌های باقی مانده از سال جاری خواهد بود.

40 سالگی‌ غریبانه‌ انقلاب


درآستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی هستیم. انقلابی که یکی از مهم‌ترین جنبش‌های مردمی جهان است. سهم این حادثه مهم در سینمای ایران چقدر است؟ نهادهای فرهنگی متولی برای این حوزه چه کرده‌اند؟ وزارت ارشاد، حوزه هنری و... نهادهای مهم فرهنگی دخیل در سینما هستند. باید این سؤال را از مدیران محترم این نهادها پرسید که دلیل کم توجهی به موضوعات حوادث انقلاب چیست؟ کمبود بودجه، نبود ایده یا خلأ فیلمسازان متعهد برای حضور در این تولیدات؟


در سال‌های اخیر سازمان هنری اوج راه خوبی را آغاز کرده و تلاشش را برای پرداخت به مسائل مهم ملی و دینی انجام داده است. سینمای دفاع مقدس و مسائل اجتماعی از جمله ژانرهای مورد توجه این مجموعه بوده‌اند؛ اما شاید سهم حوادث انقلاب، بین تولیدات این سازمان آن طور که باید به چشم نیامده است. طبق پیگیری‌ها برآورد بودجه تولید فیلم «طیب» از همان ابتدا توسط تهیه‌کننده منتخب اوج صورت گرفته است. ظاهراً آقای محمود رضوی مأمور به انجام این کار بوده و اقدامات لازم را هم انجام داده است.


درباره رقم بودجه برآورد شده عدد قطعی وجود ندارد ولی آنچه مشخص است، برای تولید برخی از فیلم‌های شهری حدود8 میلیارد تومان هزینه می‌شود؛ طبیعتاً تولید فیلمی که نیازمند دکور و لوکیشن‌های تاریخی است، این رقم کمتر از 10میلیارد تومان نخواهد بود. البته برای ساخت اثری که در آن به دو واقعه مهم 15خردادماه و 28مردادماه اشاره خواهدشد، این اعداد، ارقام عجیب و غریبی نیستند.


اگر از تمام مسائل وحواشی بگذریم، آنچه مشخص است این است که چه خوشمان بیاید چه نیاید، مسعود ده‌نمکی تا به امروز لااقل در گیشه موفق بوده است. برای دیده شدن یک فیلم شاید لازم باشد تا صاحب آن اثر مبالغ زیادی را هزینه کند ولی ده‌نمکی مخاطب خودش را دارد و احتمالاً لااقل در بحث مالی ضررده نخواهد بود. هرچند شاید بهتر باشد درکنارش و در مورد مسائل هنری، مشاورهنری کاربلدی حضور داشته باشد که کارگردان اخراجی‌ها از پس این پروژه تاریخی به خوبی برآید.


پروژه‌ای که می‌تواند در کم کاری نهادهای فرهنگی، قدمی برای پرداخت بیشتر به حوادث انقلاب در سینمای ایران باشد.

منبع: صبح نو

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۲:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
    0 0
    حیف ما امسال منتظر بودیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس