کد خبر 787384
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۲
صادق زیباکلام نمایه

زیباکلام معتقد است: روحانی نسبت به هاشمی بغض و کینه دارد؛خیلی خوشش نمی آید که هاشمی در مقابل او ظاهر شود.

به گزارش مشرق، صادق زیباکلام فعال سیاسی اصلاح طلب مصاحبه جنجالی را با روزنامه فرهیختگان انجام داده است که مهمترین محورهای آن در زیر می آید:

*روحانی نسبت به هاشمی بغض و کینه دارد؛خیلی خوشش نمی آید که هاشمی در مقابل او ظاهر شود

روحانی روی آقای هاشمی بغض و کینه دارد که اسم او را نمی‌برد. چون خیلی خوشش نمی‌آید که هاشمی در مقابل او ظاهر شود و دیگران بگویند اگر این نبود، تو رای نمی‌آوردی یا خاتمی اگر نبود شما معلوم نبود دو میلیون و 400 هزار رای هم بیاوری، چه برسد به 24 میلیون.

*تصمیم های هاشمی بعضا منطق نداشت

آقای هاشمی چند ویژگی داشتند که این خصوصیات به نظر من خیلی مهم است. یکی از این موارد اعتدال ایشان و پرهیز از تصمیمات شتاب‌زده بود. البته این تصمیمات بعضا براساس منطق نبود ؛ بیشتر واکنشی است تا اینکه فکری سنجیده، عمیق و پخته همراه آن باشد.

*ناطق نوری، لاریجانی و روحانی جانشینان آیت الله هاشمی

در هر صورت از آن کارکردی که مرحوم آیت‌ا... هاشمی داشتند افراد معدودی دارند. افرادی که بتوانند با سعه صدر و با خویشتنداری تصمیم پخته‌ای بگیرند. آن سه نفری که به نظر می‌رسد در درجه اول ناطق‌نوری و در درجه دوم روحانی و علی لاریجانی هستند

*لاریجانی نسبت به گذشته تغییر کرده است

آقای دکتر علی لاریجانی یک چهره و شخصیت اصولگرا هستند ولی اگر شما دقت کنید می‌بینید که بعد از 22 خرداد 88 و آن تحولاتی که اتفاق افتاد چیزی به نام تندروی یا رادیکالیسم را در ایشان نمی‌توان یافت یا خیلی کم نسبت به گذشته می‌بینید. 

*خاتمی اگر مخالف تخریب هاشمی بود، نباید سکوت می‌کرد

می‌توان این گلایه را از آقای خاتمی، عبدا... نوری و موسوی‌لاری داشت که شما اگر موافق این سخنان و مواضع تندروهای اصلاحات نبودید چرا مخالفت نمی‌کردید؟ و سکوت شما آزاردهنده بود.

این افراد باید بیشتر برای مرحوم هاشمی ایستادگی می‌کردند و از جریان تندروی درون جبهه اصلاحات می‌خواستند که این حملات و هجمه‌ها را به ایشان نداشته باشند.

*اصلاح طلبان از سال 78 تا به امروز پوست اندازی کرده اند

زمانی که اصلاح‌طلبان تندرو به ایشان حمله می‌کردند چه سالی بود؟ سال 78 و 79 بود. امروز تقریبا حدود دو دهه از آن مقطع گذشته است. افراد در طول این دو دهه نسبت به گذشته تغییر و تحولات بسیار داشته‌اند و حوادث و رویدادهای متفاوتی در کشور اتفاق افتاده است. موضع‌گیری‌های آقای هاشمی‌رفسنجانی تغییر کرد. تندروهای دیروز اصلاح‌طلب پخته‌تر شدند و به قول شما پوست‌اندازی کردند و متوجه شدند که یک سری شعارهایی که می‌دادند شعارهای درستی نبود.

*هاشمی و خاتمی دهه 60 در مقایسه با دهه 90 تغییرات بسیاری داشتند

می‌خواهم بگویم فقط در مرحوم آیت‌ا... هاشمی نبود که تغییر و تحولات به تدریج صورت گرفت. در خیلی از افراد دیگر هم این تغییر و تحولات صورت گرفت. آقای خاتمی امروز و آقای خاتمی مهر 66 از زمین تا آسمان با هم فرق داشته و متفاوت فکر می‌کنند.

*روحانی آگاهانه از آیت الله هاشمی در مراسم تحلیف اسم نبرد واعلام برائت کرد

معتقدم که آقای روحانی در مراسم تحلیف و تنفیذ تعمدا نامی از آیت‌ا... هاشمی نبرد. مهم‌ترین علت آن هم این است که ایشان می‌خواستند این پیام را به اصولگرایان بدهند که من هیچ ارتباطی با هاشمی ندارم و من را با هاشمی محشور نکنید و به هاشمی مربوط نمی‌شوم و به صورتی از هاشمی اعلام برائت کرد و خود را از نزدیکان جریان اصولگرایی دانست.

*روحانی قبل از انتخابات مواضع رادیکال و جسارت آمیز داشت

در مواضع آقای روحانی یک حالت رادیکالیسم و جسارت به وجود آمده بود که رای مردم مهم است و ما باید به رای مردم تمکین کنیم. منتها رعد و برق‌هایی زده شد و ایشان مقدار زیادی کوتاه آمدند و عملا ترمز گرفتند.

*روحانی داشت کاری می کرد که شرایط دوران بنی صدر به وجود بیاید

رعد و برق‌ها این بود که به هرحال گفته شد رای مردم خیلی هم محل مشروعیت نمی‌تواند به وجود بیاورد. مشروعیت نظام ما از ولایت فقیه می‌آید، ولی‌فقیه در عصر غیبت جانشین امام معصوم است.

 روحانی داشت به شرایط دوران بنی صدر نزدیک می‌شد

*روحانی سعی می کند فاصله اش را با اصلاحات و هاشمی حفظ کند

ایشان سعی کرد فاصله‌اش را هم با اصلاح‌طلبان مشخص کند و هم با آقای خاتمی و هاشمی، تا مقداری از آن التهاب‌های دم انتخاباتی بکاهد.

*اصلاح طلبان باید دولت در سایه تشکیل دهند

دولت سایه یعنی دولتی که اگر در انتخابات بعدی رای اکثریت را بیاورد، دولت آینده می‌شود. منتها نقش دولت در سایه امروز این است که اپوزیسیون باشد.

*رهبری سمبلیک خاتمی هیچ کارکرد اجرایی و عملی ندارد

امروز جریان اصلاحات یک رهبر سمبلیک به نام سیدمحمد خاتمی دارد. ولی آن رهبر سمبلیک هیچ کارکرد اجرایی و عملی ندارد.

*در جریان اصلاحات رهبری که حرفش حجیت داشته باشد نداریم

انسجام در رهبری جریان اصلاحات وجود ندارد. مثلا به مردم بگویند آقا جان این 20 نفر شورای عالی اصلاح‌طلبان هستند و در مورد سیاست خارجی نظر می‌دهند یا در مورد عملکرد لیست امید در مجلس یا عملکرد آقای روحانی نظر می‌دهند.متاسفانه یک رهبری که بتوانیم بگوییم حرفش حجت دارد برای همه افراد و گروه‌های اصلاح‌طلب وجود ندارد.

*اصلاح‌طلبان نیاز به ایجاد یک رهبری دسته‌جمعی دارند

چیزی که امروز مورد نیاز اصلاح‌طلبان خواهد بود، ایجاد یک رهبری دسته‌جمعی برای جریان اصلاحات است.

*فراکسیون امید دور از انتظارات عمل می کند

فراکسیون امید بیش از 100 نماینده دارد. یعنی یک‌سوم مجلس. غیر از محمود صادقی و علی مطهری نماینده فراکسیون امید را ندیده‌ام که قبل از دستور حرفی زده یا موضع‌گیری داشته باشند.

*توان اجرایی روحانی از عارف بیشتر بود

 بنده یکی از اصلاح‌طلبانی هستم که سال 1392 معتقد بودم عارف باید به نفع روحانی کنار برود. مرحوم هاشمی‌رفسنجانی و خاتمی هم این موضع را داشتند. دلیل حمایت این بود که توان اجرایی روحانی خیلی بیشتر از عارف بود.

*حمایت از روحانی به معنای این نیست که کارهای او را قبول داریم

از او حمایت می‌کنیم برای اینکه شرایطی را که درونش قرار گرفته، می‌دانیم. آگاه هستیم و می‌فهمیم شرایط او چگونه است. مورد دوم این است که می‌دانیم این فرد ذاتا یک فرد اصولگرا بوده و هیچ‌وقت روحانی را فردی که طرفدار دموکراسی و آزادی باشد نمی‌دانم. هر بار که روحانی درباره حقوق شهروندی صحبت می‌کند بی‌اختیار خنده‌ام می‌گیرد.

*حمایت اصلاحات از روحانی نبود او یک میلیون رای می‌آورد

معتقدم که بدنه اجتماعی اصلاح‌طلبان در 92 و 96 از ایشان حمایت و پشتیبانی کرد. اگر آن حمایت وجود نداشت سال 92 ایشان به جای 19 میلیون، یک میلیون رای می‌آورد و سال 96 هم فکر نمی‌کنم ایشان سه تا چهار میلیون رای می‌آورد.

*با ناکامی روحانی تا سال ۱۴۰۰ احمدی‌نژاد دیگری تکرار خواهد شد

آن اتفاق خیلی جدی است که در 1400 در نتیجه ناکامی روحانی یک احمدی‌نژاد دیگر تکرار شود و هیچ استبعادی ندارد که در نتیجه ناکامی روحانی در 1400 سوم تیر 1384 دومرتبه تکرار نشود.

*شانس جهانگیری برای انتخابات ۱۴۰۰ بالاست

تا وقتی شورای نگهبان اجازه ندهد اصلاح‌طلبان واقعی در انتخابات حاضر شوند، شانس آقای اسحاق جهانگیری در 1400خیلی زیاد است.


*نشستن لاریجانی کنار خاتمی شروع فعالیت‌های انتخابی او بود

من معتقدم اگر علی لاریجانی سعی کند که بخشی از اصلاح‌طلبان را با خودش همراه کند و به آنها بگوید که من رئیسی، قالیباف و رضایی نیستم و «من روحانی خواهم بود» شانس بسیاری می‌آورد تا رای بیاورد.

*اصلاح‌طلبان مجبورند تا یک دهه آینده با معتدلین ائتلاف کنند

ما اصلاح‌طلبان در شرایطی هستیم که چه بخواهیم چه نخواهیم برای یک دهه آینده مجبوریم با اصولگرایان معتدل و میانه‌رو ائتلاف کنیم.


*مسئول سماورهای وزارت اطلاعات هستم

هم کارمند و هم بازنشسته وزارت اطلاعات هستم. هم رئیس وزارت اطلاعات هستم و هم مسئول سماورهای وزارت اطلاعات که بی‌آب نمانند و بسوزند؛ همه چیزش دست من است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۵
    4 27
    هاشمی در مقابل روحانی چیزی برای گفتن نداشت
  • IR ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۵
    22 6
    برو بابا
  • احمد IR ۲۰:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۵
    2 0
    این مرد را بزک نکنید حرف های وی چه به نفع شما چه به ضرر تان دو زار نمی ارزد شما امثال این آدم و مطهری را گنده می کنید هیچی مطلبی از این بشر نزنید این آدم جز برای اباحه گری تلاش نمی کند نکنید شما رو به خدا فاجعه تر و بی اعتقاد تر از این جماعت وجود ندارد جدی نگیرید تا شاخ نشود
  • IR ۲۰:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۵
    3 0
    خدایا چه متفکرهایی نسیب این کشور شده است الهی توبه.
  • SAABER CA ۲۰:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۵
    2 0
    رئیس کمیته امداد با انتقاد از حجم بالای ورود کالای قاچاق به کشور خطاب به رئیس جمهور گفت: شما که می‌روید شبانه دو داعشی را که در روستایی در کرمانشاه پنهان شدند جزغاله می‌کنید نمی‌توانید جلوی ورود دو کانتینر قاچاق در روز روشن را بگیرید؟ مبارزه با قاچاق فقط اراده می‌خواهد آیا کسی این حرف را از تو می‌پذیرد که نمی‌شود جلوی قاچاق را گرفت. اگر 10 میلیارد دلار از میزان قاچاق را کم کنیم اشتغالی در کشور ایجاد می‌شود رویش های انقلاب را در استکبار ستیزان انقلاب اسلامی دنبال کنید مسئله اینجاست که زر نشینان کلاهبردار الکذا اکثرا از مال و اموالهای دزدی از جیب و خزانه های مملکتی به کاسبیهای شیطانی رسیده اند و چشم و دلشان کور از واقعیتهاست و این مهم خانمانسوز دفع و رفع نخواهد شد مگر آنکه آنها را دستگیر و حکم و احکام اعدامهای انقلابی بر آنها اعمال گردد و افراد واقعی به جای آنها به خدمتگذاریهای برحق رسند , که خائنین پلیدی که هزینه های زائرین اربعین حسینی(ع)* را ۱۰۰ درصد مینالند و سنگ اندازیهای دیگری از زرنشینان شش پشته نقابان بهایی سگزاده های صهیونیستی ست که گوش شنوایی بر خیانتهای علنی شان ندارند و همچنان کله پا سرازیر میدوند و رسانه های همدست و همسوی و جناح زارشان از شریکان این خیانت آشکار و زمینه سازان فلاکتهای شوم بر فرداهای ملت بدبخت گشته تحت لوای جمپولات نقابی هستند ,. واقعیت تلخی که حاکم بر مملکت شرافتمندان عاشورایی* اینست که اکثر زرنشینان قوه های مملکتی و امورات مقرباتی از مهره نفوذیان بهایی سگپدران صهیونیستی میباشند که از تازه مسلمانان بالا زده از حقارتهای آنان بیهوش اند که رهبر و نظام و ملت مسلمان عاشورایی* را اسیر این خون آشامان شتردزد کرده اند و خبر از فرداهای شوم از این تلمباران راهزن دزد ندارند که دین و ایمان و اسلام مظلوم نور اهلان آل مقدس عبای محمدی (ص)(ع)(س)(عج) را بربادات فنا خواهند داد, که نمونه آشکار از این شیادان حقه نقاب برملا گشتن پرونده کارنامه های سیاه این افراد خبیث در این ۱۰ سال گذشته است که همچنان به زیر خشتهای پاره شان رفته است و قرارست که میراث خونین بر فرداهای ملت شهیدپرور ع
  • IR ۲۲:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۵
    6 0
    اشتغال اشتغال اشتغال

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس