تروریسم

آیا بیشتر تروریست‌ها مسلمان هستند یا صرفاً بازی‌های سیاسی و رسانه‌ای توانسته این دو کلمه را تداعی‌کننده یکدیگر قرار دهد؟

سرویس جهان مشرق- واقعه یازده سپتامبر موجی را در افکار عمومی آمریکا به راه انداخت که «تروریسم» را معادل «مسلمانی» قرار داده بود، اما کشتار لاس وگاس که رسانه‌های غربی تلاش کردند تلنگر آن را در روهای اخیر محدود کنند، نشان داد تروریست‌بودن اصلاً نیاز به دین‌ ندارد، چه اسلام یا هر دین دیگر. بیهوده نیست که سال‌ها است دلسوزان فلسطین و یهودیان واقعی تلاش می‌کنند تا به گوش همه برسانند صهیونیست‌های قاتل، اصلاً یهودی نیستند.

گلوبال ریسرچ، ۲۰۱۳ میلادی

چند سالی است آمارهای متعدد از اقدامات تروریستیِ غیرمسلمانان در آمریکا منتشر می‌شود اما رسانه‌های جریان اصلی (main stream) در آمریکا اجازه نمی‌دهند به خوبی به دست مردم برسد. چهار سال پیش بود که پایگاه گلوبال ریسرچ (Global Research) طبق گزارش‌های اف‌بی‌آی نوشت بین سال‌های ۱۹۸۰ تا ۲۰۰۵ میلادی تنها ۶% از اقدامات تروریستی از سوی مسلمان‌ها انجام شده و ۷% نیز از سوی یهودیان. در طول یازده سال پس از حادثه یازده سپتامبر، تنها ۳۳ آمریکایی از سوی مسلمانان در آمریکا کشته‌ شده‌اند و در میان ۲۴۰۰ اقدام تروریستی که بین سال‌های ۱۹۷۰ تا ۲۰۱۲ میلادی در خاک آمریکا رخ داده، تنها عاملان ۶۰ مورد مسلمان بوده‌اند، یعنی ۲.۵%.

دانلد ترامپ به ویژه در دوران مبارزات انتخاباتی از مسلمانان افراطی به عنوان تروریست یاد می‌کرد اما حرفی از سفیدپوستان آمریکاییِ غیرمسلمان نبود. در واقع او که می‌دانست آرای سفیدپوستان غیرمسلمان بیشتر از مسلمانان است، تصمیم گرفت عامدانه خود را به نادانی بزند و این آمار را نادیده بگیرد اما عملاً اتفاقی که افتاد این بود که سخنان او موج اسلام‌هراسی را در آمریکا تقویت کرد.

احتمالاً به دلیل همین آمارها بوده که در سال ۲۰۱۱ میلادی، اوباما به تمام ادارات و سازمان‌های امنیتی و انتظامی فدرال دستور داد «اسلام» را از از فهرست حساسیت‌های ضدتروریستی خود حذف کنند و سایر معیارها را برای مقابله با خود تروریسم در نظر گیرند. البته شاید بتوان گفت اگر سخت‌گیری‌های ده‌ساله پلیس آمریکا بر مسلمانان نبود قطعاً آمار اقدامات تروریستی از سوی این اقلیت افزایش می‌یافت اما پاسخ این است که وقتی آمار نشان می‌دهد غیرمسلمانان نقش جدی‌تری در اقدامات تروریستی داشته‌اند، چرا همین سخت‌گیری‌ها از سوی نیروهای امنیتی و افکار عمومی ایالات متحده علیه آنها انجام نمی‌شود؟

آخرین آمار جالب در این متن بیان می‌کند از حدود ۱۸۰ هزار قتل در آمریکا طی ۱۱ سالِ پس از ۱۱ سپتامبر، عددی کمتر از دو صدم درصد (!) به اقدامات تروریستی از سوی مسلمانان مربوط است و تازه این جدا از دلایل دیگری چون مصرف بیش از حد الکل و چاقی است که از آمریکاییان قربانی می‌گیرد، بنابر این وقتی رسانه‌های خبری، مسلمانان را به عنوان مهمترین تهدید برای زندگی مردم جا بیاندازند باید به دنبال مسائل پشت‌پرده بود.

رادیو مردمی بین‌الملل، ۲۰۱۵ میلادی

رادیو مردمی (Public Radio International) که در سال ۱۹۸۳ میلادی تأسیس شده، با هدف انتشار دیدگاه‌های کمترشنیده شده به انتشار مطالب اینترنتی نیز اقدام می‌کند. این پایگاه به پژوهش بنیاد آمریکای نوین اشاره کرده که در آن ۲۶ حادثه پس از ۱۱ سپتامبر به عنوان حادثه تروریستی در نظر گرفته شده و از این تعداد ۱۹ مورد توسط غیرمسلمان‌ها انجام شده است. پرسش نویسنده این است که چرا آمریکاییانی که اقدام تروریستی انجام داده‌ند مانند مسلمان‌ها به زندان گوانتانامو برده نمی‌شوند؟

تعریف بنیاد آمریکای نوین از اقدام تروریستی، خشونتی است که با انگیزه صرفاً ایدئولوژیک علیه انسان‌ها انجام شود. بنابر این ۲۶ موردی که بنیاد آمریکای نوین در نظر گرفته، طبق پژوهش مستقل بوده (نه گزارش اف‌بی‌آی یا ...) تا رخدادهای واقعاً تروریستی از غیر آن تشخیص داده شود. برای مثال از نگاه این بنیاد، حمله یک زوج آمریکایی سفیدپوست در لاس‌وگاس به یک فست‌فود که با هدف قتل دو پلیس صورت گرفت، یک اقدام تروریستی است اما کدام رسانه آمریکایی این اقدام را به اندازه حادثه دیگری که یک مسلمان در آن نقش داشته، ‌ پوشش داده است؟ از آن سو با هدف حفظ بیطرفی، مواردی چون قتل ۳ دانش‌آموز مسلمان در سال ۲۰۱۵ نیز به عنوان اقدام تروریستی در نظر گرفته نشده، زیرا قاتل سابقه بروز عصبانیت داشته است.

هافینگتون پست، ۲۰۱۷ میلادی

مرکز گزارش‌دهی محققانه (The Center for Investigative Reporting) ۲۰۱ حوادث تروریستی را طی سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۷ میلادی بررسی کرده و به این نتیجه رسیده که عاملان مسلمان در ۶۳ مورد نقش داشته‌اند در صورتی که نژادپرستان سفیدپوست ۱۱۵ مورد دیگر ر رقم زده‌اند (یعنی تقریباً یک به دو) و چپ‌های افراطی (مانند حامیان مسلح حقوق حیوانات) نیز ۱۹ مورد را برعهده داشته‌اند. از سوی دیگر در حالی که تنها ۱۳% از اقدامات تروریستی مسلمانان به مرگ فرد یا افرادی در آمریکا انجامیده است، این رقم برای اقدامات سفیدپوستانِ برتری‌طلب بیشتر است، یعنی یک‌سوم.

خشونت‌های ایدئولوژیک در آمریکا از سال ۲۰۰۸ میلادی

تحلیلگر هافینگتون پست (Huffington Post) می‌نویسد نه تنها رسانه‌ها استاندارد دوگانه دارند، بلکه مقامات امنیتی و انتظامی آمریکا نیز در بزرگ‌نمایی تروریسم اسلامی بی‌تقصیر نیستند، زیرا آنها معمولاً تمایل دارند اقدام تروریستی مسلمانان را برگرفته از باورهای آنها بدانند اما وقتی به سفیدپوستان آمریکایی می‌رسند، دنبال اثبات بیماری‌های روانی هستند.

جمع‌بندی

۱- تهدیددانستن مسلمانان به عنوان تروریسست در خاک آمریکا بیش از آنکه با واقعیت ارتباط داشته باشد، با سیاست‌های آمریکا در جهان مرتبط است و هیچ بعید نیست باند حاکم بر این کشور از بازوی رسانه‌ای برای توجیه سیاست‌های خود بهره گیرد.

۲- اساساً واژه «تروریسم» به ویژه در دهه ۲۰۰۰ میلادی بار معنایی خاصی داشت که بیشتر به مهاجران برمی‌گشت. در پژوهش‌های بالا نیز مشخص است که هر کدام تعریف خاص خود را دارند و بر این اساس اعداد متفاوتی به دست آورده‌اند. بنابر این دست واشینگتن نیز باز است که تعریف سوگیرانه خود را داشته باشد. اگر قرار باشد همه اقدامات مرگباری که از سوی آمریکاییان غیرمسلمان در آن کشور انجام می‌شود، تروریستی نامیده شود، چه کسی خواهد پذیرفت بودجه هنگفتی در خارج آمریکا به نام عملیات ضدتروریستی هزینه شود؟

۳- تروریسم اساساً به دین ارتباط ندارد، ‌ بلکه بیشتر به بی‌وجدانی مرتبط است. اگر کسی از نام دین برای توجیه اقدامات مرگبار خود علیه مردم بی‌دفاع سوء‌استفاده می‌کند، از آن سوی نیز چه بسیار سیاستمداران و تصمیم‌سازان که به نام گسترش دموکراسی و حتی مقابله با تروریسم به کشتار هزاران هزار انسان بی‌گناه در خاورمیانه و آفریقا اقدام کرده‌اند. چرا بمباران مردم پاکستان و تبدیل‌شدن مراسم عروسی به عزا توسط پهبادهای آمریکایی نباید اقدام تروریستی نامیده شود؟ چرا بمباران مدرسه و بیمارستان در یمن و سوریه که در آن ده‌ها زن و کودک غیرنظامی زنده‌زنده در آتش می‌سوزند، اقدام تروریستی نیست؟

۴- اینکه عمده اقدامات تروریستی در جهان از سوی غیرمسلمانان انجام می‌شود منافاتی با این واقعیت ندارد که باید اسلام را مانند هر دین دیگری در برابر دیدگاه‌های نادرست محافظت کرد و آن را از آفات تندروی‌های نامعقول و سلیقه‌ای پالایش نمود. در کشورهای اسلامی نیز مانند هر کشور دیگری باید از کودکی همان‌گونه که جهاد با دشمنان انسانیت و حقیقت آموخته می‌شود، مهربانی با انسان‌ها و پیشبرد اهداف خیرخواهانه از راه‌های صحیح آموخته شود. پیش‌گیری و درمان بیماری‌های روانی و نارضایتی‌های فروخته گامی ضروری برای جلوگیری از اقدامات تروریستی است، به ویژه در کشورهایی که با فقر، بیسوادی و تبعیض دست به گریبان‌اند.

منابع

https://www.globalresearch.ca/non-muslims-carried-out-more-than-90-of-all-terrorist-attacks-in-america/5333619

https://www.pri.org/stories/2015-06-24/white-americans-are-biggest-terror-threat-united-states

https://www.huffingtonpost.com/entry/domestic-terrorism-white-supremacists-islamist-extremists_us_594c46e4e4b0da2c731a84df

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس