گوگل پیکسل

گوگل بالاخره چهارشنبه گذشته از نسل جدید گوشی‌های هوشمند خود با نام پیکسل 2 و پیکسل 2 ایکس ال رونمایی کرد.سعی کرده‌ایم طور خلاصه به سه مورد از برترین و بدترین ویژگی‌های پیکسل 2 و 2 ایکس ال اشاره کنیم.

به گزارش مشرق، همان‌طور که اطلاع دارید گوگل بالاخره چهارشنبه گذشته از نسل جدید گوشی‌های هوشمند خود با نام پیکسل 2 و پیکسل 2 ایکس ال رونمایی کرد. هر دوی این محصولات طراحی بسیار زیبایی داشته و از لحاظ سخت‌افزاری نیز حرف‌های زیادی برای گفتن دارند. اما شاید بتوان گفت مهمترین نقطه قوت پیکسل‌های جدید گوگل، دوربین بسیار قدرتمند و باکیفیت آن‌ها است که به ادعای شرکت سازنده، در بین سایر گوشی‌ها رقیبی ندارد.

بنابراین اگر به دنبال خرید یک گوشی اندرویدی رده بالا با دوربینی قدرتمند هستید، پیسکل 2 و مدل بزرگ‌تر آن یعنی پیکسل 2 ایکس ال، یکی از بهترین گزینه‌های پیش روی شما خواهند بود. اما با این حال، قیمت نسبتاً بالای این محصولات که از 649 دلار شروع شده و حتی به 949 دلار هم می‌رسد (برای مدل 128 گیگابایتی پیکسل 2 ایکس ال)، ممکن است شما را در خرید خود کمی مردد کند. به همین منظور و برای اینکه انتخاب را برای شما ساده‌تر کنیم، سعی کرده‌ایم تا در مقاله پیش رو به طور خلاصه به سه مورد از برترین و سه مورد از بدترین ویژگی‌های پیکسل 2 و پیکسل 2 ایکس ال اشاره کنیم.

پیکسل 2 و پیکسل 2 ایکس ال از یک دوربین دقیقاً یکسان برخوردار هستند

باید گفت ادعای گوگل در مورد بهترین بودن دوربین پیکسل 2 کاملاً درست و قابل قبول است. این گوشی‌های هوشمند برخلاف اغلب پرچمدارهای 2017 که از دوربین‌هایی با لنز دوگانه استفاده می‌کنند، تنها مجهز به یک لنز دوربین در پشت بدنه خود هستند، اما با این حال گوگل با به کارگیری تکنیک‌های نرم‌افزاری متعدد، بهترین خروجی را از این لنز دریافت کرده است.

اگر به یاد داشته باشید، سال گذشته دو مدل معرفی شده از گوگل پیکسل دارای دوربین‌های یکسانی بودند و گوگل امسال هم همین سیاست را در پیش گرفته و ترجیح داده تا تفاوت دو گوشی پیکسل 2 و پیکسل 2 ایکس ال را به اندازه صفحه نمایش و ظرفیت باتری محدود کند. اوج شاهکار گوگل در این است که با وجود استفاده از یک لنز در پرچمدارهای جدید خود، افکت‌هایی مانند بوکه (محو و تار کردن پس زمینه عکس) را نیز با یکسری ترفندهای نرم‌افزاری به دوربین این گوشی‌ها اضافه کرده است؛ افکتی که پیش‌تر در گوشی‌های مجهز به دوربین دوگانه، مانند آیفون 8 پلاس و آیفون ایکس دیده بودیم. نکته جالب دیگر این که استفاده از تکنیک‌های نرم‌افزاری باعث شده تا گوگل بتواند افکت مذکور را به هر دو دوربین پشتی و جلویی پیکسل 2 اضافه نماید، بدون اینکه نیاز به هیچ قطعه اضافه‌ای داشته باشد.

قابلیت‌های امیدوارکننده‌ای مانند گوگل لنز، ویژگی‌های واقعیت افزوده و فراخوانی دستیار مجازی با فشردن گوشی

همواره انتظاراتی که از گوشی‌های ساخته شده توسط گوگل وجود داشته، بیشتر در حوزه نرم‌افزاری بوده تا سخت‌افزار. اما امسال علاوه بر اینکه گوگل در گوشی‌های پیکسل یک نسخه خالص و ناب از اندروید جدید خود را در دسترس کاربران قرار داده، سعی کرده تا برخی قابلیت‌های مدرن دیگر مانند هوش مصنوعی قدرتمند و ویژگی‌های واقعیت افزوده را نیز به پرچمدارهای خود اضافه کند. در واقع گوگل با این کار قصد دارد تا در رقابت با گوشی‌های آیفون اپل و همچنین پرچمدارهای جدید سامسونگ، چیزی کم نداشته باشد.

در پیکسل‌های جدید گوگل، قابلیتی با نام گوگل لنز در اختیار کاربران قرار گرفته که جهت تشخیص اشیاء کاربرد دارد. در واقع باید گفت پیکسل 2 اولین گوشی هوشمندی است که به طور کامل از این پلتفرم پشتیبانی می‌کند و بنا به گفته گوگل می‌توان از این قابلیت در دسته‌بندی‌های مختلفی مانند کتاب‌، پوستر فیلم‌، کارت ویزیت و بناهای توریستی، استفاده کرد. همچنین گوگل فریم‌ورک واقعیت افزوده خود با نام ARCore را نیز در پرچمدارهای امسال خود تعبیه کرده که عملکردی مشابه ARKit اپل دارد. این ویژگی باعث می‌شود تا بتوان از برچسب‌های واقعیت افزوده در دوربین پیکسل 2 استفاده کرده و آن‌ها را به عکس‌ها اضافه کرد.

اما به جرأت می‌توان گفت یکی از عجیب‌ترین و در عین حال جالب‌ترین ویژگی‌های اضافه شده به پیسکل 2، قابلیت فعال کردن دستیار مجازی گوگل از طریق فشردن گوشی می‌باشد. تنها کافیست تا لبه‌های گوشی را به آرامی در دست خود فشار دهید تا دستیار صوتی و هوشمند گوگل فعال شده و آماده دریافت دستور شما شود. با اینکه فشردن یک وسیله الکترونی چندان معمول نبوده و کمی عجیب به نظر می‌رسد، اما به نظر می‌رسد روش خوبی برای فراخوانی دستیار گوگل باشد. علاوه بر این، در پیکسل 2 ایکس ال که دارای ابعاد بزرگ‌تری می‌باشد، استفاده از این روش مطمئناً بسیار راحت‌تر و لذت‌بخش‌تر از روش‌های سنتی مبتنی بر لمس صفحه نمایش، خواهد بود.

صفحه نمایش همیشه روشن

روشن ماندن مداوم صفحه نمایش ایده جدیدی نیست و پیش از این در گوشی‌هایی مانند موتو ایکس هم مورد استفاده قرار گرفته بود. البته نگرانی‌های کاربران در مورد کاهش طول عمر باتری، باعث شد تا استقبال چندان خوبی از این ویژگی نشود. اما حالا و با پیشرفت‌هایی که در زمینه هوش مصنوعی گوشی‌ها حاصل شده، گوگل دوباره به سراغ این ایده رفته و قابلیت روشن ماندن مداوم صفحه نمایش را در گوشی‌های پیسکل 2 گنجانده است.

با روشن ماندن مداوم صفحه نمایش پیکسل 2، این گوشی همواره آماده گوش دادن به موزیک‌ها می‌باشد!

صفحه نمایش همیشه روشن پیکسل 2 علاوه بر اینکه امکان مشاهده اعلان‌ها و ساعت را در هر لحظه مهیا کرده و سرویس Ok Google را هم همواره در دسترس کاربر قرار می‌دهد، یک ویژگی جالب دیگر هم دارد که عبارت است از گوش دادن به موسیقی‌های پخش شده در محیط و شناسایی آن‌ها. این ویژگی مطمئناً باب میل طرفداران اپ‌هایی مانند Shazam خواهد بود. زیرا یکی از بزرگ‌ترین مشکلات اینگونه اپ‌ها، عدم دسترسی سریع به آن‌ها در هنگام نیاز می‌باشد که باعث می‌شود در بسیاری موارد موسیقی به اتمام برسد و نتوانید آهنگ را شناسایی کرده و تگ‌های آن را استخراج کنید.

با تمام این ویژگی‌های خوب و کاربردی، پیکسل 2 هم مانند همه گوشی‌های هوشمند دیگر نقاط ضعفی دارد که باید قبل از اقدام به خرید با آن‌ها آشنا شوید. به همین منظور در ادامه سعی خواهیم کرد تا به بررسی مهم‌ترین نقاط ضعف پرچمدارهای امسال گوگل بپردازیم.

پیکسل 2 و پیکسل 2 ایکس ال از یک دوربین دقیقاً یکسان برخوردار هستند

بله، می‌دانیم که این تیتر در ابتدای مقاله هم تکرار شده بود. با اینکه برخورداری هر دو گوشی پیکسل 2 و پیکسل 2 ایکس ال از یک دوربین یکسان و ویژگی‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری کاملاً مشابه آن، نکته خوب و کاربرپسندی است، اما این حرف یک معنای دیگر هم دارد و آن اینکه هزینه اضافی 200 دلاری بابت خرید پیکسل 2 ایکس ال کمی زیاد و غیرمنطقی به نظر می‌رسد. به عنوان مثال اگر این محصول را با آیفون 8 اپل مقایسه کنیم، خواهیم دید که با وجود کمتر بودن 50 دلاری قیمت مدل استاندارد پیکسل 2 نسبت به آیفون 8، پیکسل 2 ایکس ال 50 دلار گران‌تر از آیفون 8 پلاس به فروش می‌رسد! این در حالی است که تفاوت سخت‌افزاری بین آیفون 8 و آیفون 8 پلاس نسبتاً زیاد بوده و به عنوان نمونه، برخلاف مدل استاندارد این گوشی، نسخه پلاس دارای دوربینی دوگانه در پشت بدنه خود می‌باشد.

این مسئله در واقع یک شمشیر دو لبه است، زیرا از یک طرف باعث شده تا در هنگام انتخاب بین دو مدل پیکسل 2، خیالتان از بابت کیفیت دوربین راحت باشد و از طرف دیگر برای کسانی که اهمیت چندانی به اندازه صفحه نمایش گوشی نمی‌دهند، اختلاف قیمت 200 دلاری پیکسل 2 و پیکسل 2 ایکس ال تنها به خاطر تفاوت جزئی در ظرفیت باتری، زیاد و غیرمنطقی خواهد بود.

هر دو گوشی پیکسل 2 و پیکسل 2 ایکس ال فاقد جک 3.5 میلی متری هدفون هستند

حذف جک 3.5 میلی متری هدفون یکی از بحث برانگیزترین اتفاقات دنیای گوشی‌های هوشمند بوده است. تا به حال چندین تولید کننده مطرح مانند اپل، لنوو و لی‌اکو (LeEco) اقدام به حذف جک هدفون از محصولات خود کرده بودند و گوگل نیز در پرچمدارهای جدید خود از این تولید کنندگان پیروی کرده است. این تغییر از همان ابتدا به مذاق بسیاری از کاربران خوش نیامد و هنوز که هنوز است نتوانسته‌اند خود را با آن تطبیق دهند. زیرا بسیاری از دارندگان گوشی‌های هوشمند عادت دارند هنگام شارژ کردن گوشی خود، همزمان به موسیقی نیز گوشی دهند و این امر با ادغام شدن پورت‌های هدفون و شارژر در یک پورت USB-C، عملاً غیر ممکن شده است. همچنین کسانی که پیش از این هدفون‌های گران قیمتی با سوکت‌های قدیمی 3.5 میلی متری خریدارای کرده‌اند در استفاده از هدفون خود در این گوشی‌های جدید دچار مشکل می‌شوند و به همین علت از حذف جک هدفون دل خوشی ندارند.

البته گوگل با قرار دادن یک مبدل جک 3.5 میلی متری به USB-C در بسته‌بندی پیکسل‌های جدید سعی کرده تا این مشکل را تاحدی برطرف کند. اما اگر بخواهید این مبدل را به صورت جداگانه خریداری کنید باید 20 دلار بپردازید که تقریباً دو برابر قیمتی است که اپل برای مبدل جک 3.5 میلی متری به لایتنینگ، تعیین کرده است. برای کسانی هم که می‌خواهند همراه با شارژ شدن گوشی به موسیقی گوش دهند، گوگل یک آداپتور جداگانه با قیمت 44 در نظر گرفته که ساخت شرکت Moshi است. بد نیست بدانید این آداپتور نیز در مقایسه با آداپتور مشابهی که اپل برای آیفون‌های خود به فروش می‌رساند، 10 دلار گران‌تر است.

صفحه نمایش پیکسل 2 ایکس ال چندان بدون حاشیه نیست

در حالی که اغلب تولید کنندگان مطرح گوشی‌های هوشمند مانند سامسونگ و اپل در جدیدترین محصولات خود به سمت طراحی گوشی‌هایی با کمترین حاشیه در اطراف صفحه نمایش رفته‌اند، گوگل کماکان از همان سبک نسبتاً قدیمی پیروی کرده و اهمیت زیادی به کاهش حاشیه در اطراف نمایشگر پیکسل 2 ایکس ال نداده است. با اینکه این مسئله اهمیت چندان زیادی ندارد و صفحه نمایش پیکسل 2 از لحاظر کیفیت تصویری بسیار قابل قبول و مناسب می‌باشد، اما با این حال اگر از طرفداران گوشی‌های بدون حاشیه یا به اصطلاح لبه به لبه (edge-to-edge) هستید، در این صورت پیکسل‌های جدید گوگل احتمالاً نمی‌توانند نظر شما را جلب کنند.

منبع: دیجی رو

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس