سوئد سرزمین رویاها جرائم سوئد

تصور بسیاری از کسانی که به سوئد سفر می‌کنند اینست که سوئد دقیقا چیزی است که آنها در طول سفر خود به این کشور دیده‌اند. اما شاید اگر مسیر رفت و آمدشان کمی تغییر کند چهره‌ متفاوتی از آن مشاهده نمایند.

سرویس جهان مشرق - سالهاست که برخی رسانه­‌ها در تعریف و تمجید از برخی کشورهای غربی، پا را از دایره واقعیت‌­های موجود فراتر گذشته­‌اند. سوئد از کشورهایی است که اغراق و غلو در توصیف آن باعث شده تا این کشور برای بسیاری از افراد به ویژه نسل جوان به عنوان "مدینه فاضله" تصویر شود. حال اینکه بررسی آمارهای رسمی از سوی نهادهای بین‌المللی و حتی خود دولت سوئد از امر دیگری حکایت دارد.

تلاش برای تصویرسازی از سوئد به عنوان کشوری زیبا که فاقد مشکلات اجتماعی و بهشتی زمینی است

 عبارت­‌هایی چون "سوئدی‌ها از صلح طلب­‌ترین مردمان جهان هستند" و "نرخ جرم و جنایت در آن جا بسیار پایین است" از جمله مواردی است که برای وصف این کشور اروپایی به عنوان مکانی آرام و به دور از مشکلات و معضلات اجتماعی به کار برده می­‌شود، در صورتی که آمارهای رسمی چنین زاره‌ای را تایید نمی‌کنند.

میزان جرائم در سوئد

تنها در سال 2016 حدود یک میلیون و510 هزار جرم در کشور سوئد به مراجع قانونی گزارش شده است. به طور متوسط در طی یک دهه گذشته سالانه 1.5 میلیون جرم در این کشور اروپایی در مراجع مربوطه ثبت شده است که در کنار جرائم پنهان و ثبت نشده عدد قابل توجهی را به خود اختصاص می­‌دهد.

نمودار میزان جرائم ثبت شده در کشور سوئد از سال 1995 تا 2016

سوئد سرزمین دوچرخه دزدها

سرقت دوچرخه یکی از رایج­‌ترین جرائم در کشور ده میلیون نفری سوئد است؛ در سال 2016، 65300 مورد دزدی دوچرخه گزارش شده است که البته ناامیدی از یافتن دوچرخه‌­ها موجب شده تا شهروندان این کشور از گزارش سرقت آن به دفاتر پلیس صرف نظر کنند. بر اساس همین آمارها، طی ده سال گذشته بیش از 600 هزار دوچرخه از مردم سرقت شده که به همین خاطر رسانه­‌ها به طور متداول روش­‌های ضدسرقت دوچرخه و خودرو را به مردم گوشزد می­‌نمایند.

آمار سرقت دوچرخه در کشور سوئد از سال 2007 تا 2016

کشور سوئد نه فقط در "دوچرخه‌­دزدی" بلکه در سرقت خودرو نیز جزو 5 کشور اول دنیا است. نرخ سرقت ماشین سوئدی‌­ها در سال 2014، تعداد 106.3 دزدی در هر 100 هزار نفر جمعیت بوده است که با احتساب جمعیت ده میلیونی سالانه بیش از ده هزار خودرو در این کشور ربوده می‌­شود.

رتبه سوئد در سرقت خودرو در بین سایر کشورها

کشور سوئد در زمینه سرقت از منازل و اماکن نیز شرایط اسفباری را تجربه می­‌نماید. بر اساس آمارهای موجود 915.1 مورد سرقت در هر 100 هزار نفر را دارد که در کل جمعیت عدد بیش از 91 هزار سرقت از اماکن و منازل را نشان می­‌دهد.

کشور سوئد یکی از کشورهای دزدخیر دنیاست؛ این کشور در زمینه سرقت از منازل و اماکن جایگاه چهارم را به خود اختصاص داده است
تصاویر ثبت شده به وسیله دوربین­های مدار بسته کشور سوئد از یک سرقت که در اختیار پلیس این کشور قرار گرفت

سوئد پایتخت جرائم جنسی

 به گزارش روزنامه انگلیسی ایندیپندنت، سوئد و دانمارک کشورهایی با بالاترین میزان آزار جنسی در اتحادیه اروپا هستند. نمودارهای آماری نشان می­‌دهند که بر اساس داده­‌های آژانس اروپایی حقوق اساسی، در کشورهای سوئد و دانمارک 80 تا 100 درصد مردم اظهار داشته­‌اند که مورد آزار جنسی قرار گرفته‌­اند که این اعداد بالاترین میزان در این قاره است. این رقم در کشورهای انگلستان، فرانسه، آلمان و فنلاند 60 تا 79 درصد می‌­باشد. به همین سبب موسسه گیت استون به سوئد لقب "پایتخت تجاوز جنسی در غرب" را داده است.

در سال 2016، بین آمارهای رسمی از سوی دولت سوئد 20300 جرم جنسی ثبت شده که 6720 مورد آن به عنوان تجاوز جنسی طبقه بندی شده است. زنان سوئدی به طور معناداری بیشتر از مردان در معرض جنایات جنسی قرار دارند؛ با این حال مردان نیز در سوئد از آسیب جرائم جنسی در امان نیستند.

نمودار آماری دولت سوئد در مورد جرایم جنسی در این کشور؛ نه تنها زنان که مردان نیز در حدی کمتر قربانی جنایات جنسی بوده­اند
جرائم جنسی در کشور سوئد به جنسیت خاص و یا گروه سنی خاصی منحصر نمی‌شوند بلکه از نوجوان 16 ساله تا کهنسالان 79 ساله با جرائم جنسی برخورد دارند

نکته قابل توجه این است که نه تنها اقشار جوان از جرائم جنسی و تجاوز مصونیت ندارند بلکه گروه­‌های سنی میانسال و حتی زنان و مردان کهنسال! نیز درگیر آسیب­‌های ناشی از جرایم جنسی هستند. بخش قابل توجهی از این جرایم در اماکن عمومی، محیط کار و مدارس از سوی مجرمین ناشناس رخ می­‌دهند.

اکثر جرائم جنسی در اماکن عمومی، مدارس و محیط­های کاری سوئد واقع می­‌شوند

افزایش باندهای مواد مخدر

در طول سال 2015، حدود 94 هزار تخطی از قانون مجازات مواد مخدر سوئد گزارش شده است. در طی ده سال اخیر میزان جرایم این حوزه 41 درصد افزایش یافته است.

میزان جرائم در حوزه مواد مخدر در طی سال­های اخیر رشد قابل توجهی در سوئد داشته است

کودک آزاری و تهدید امنیت کودکان

هر چند در جوامع اروپایی همواره در خصوص نقض حقوق بشر و کودک آزاری انگشت اتهام به سوی کشورهای در حال توسعه است اما کشورهای غربی نیز به طور گسترده شاهد پایمال شدن حقوق کودکان هستند. چنانکه در طی سال 2016، 23700 مورد حمله به کودکان گزارش شده است. از این تعداد، 8،360 (35٪) در برابر دختران و 15،400 (65٪) در برابر پسران بوده‌اند. ضمن آنکه در مجموع، بین سالهای 2015 تا 2016، تعداد موارد مورد تأیید کودک آزاری کودکان (0-17 ساله) افزایش 14 درصدی داشته است.

میزان کودک آزاری در سوئد به تفکیک گروه سنی

تهدید و ارعاب شهروندان

همچنین در طی سال 2015، 52200 مورد تهدید غیرقانونی و آزار و اذیت گزارش شده است. حدود 375000 نفر از شهروندان سوئدی (16 تا 79 ساله)، اظهار داشتند که در طول سال 2015 در معرض تهدید قرار گرفته اند. در این میان بخش قابل توجهی از تهدیدات متوجه جمعیت 500 هزار نفری مسلمانان سوئدی است که از سوی جریان‌های راست­گرا و نژادپرست مورد تهدید و ارعاب قرار می­‌گیرند؛ گرچه دولت سوئد توجهی به این مهم ندارد.

آتش زدن یک مسجد در مرکز سوئد
تهدید و ارعاب نیز بخشی از جامعه سوئد را همواره با مشکل مواجه می کند

رانندگی بی ملاحظه و تخلفات رانندگی

گرچه بسیاری بر مبنای ذهنیت‌­هایی که ساخته و پرداخته رسانه­‌هاست چنین تصور می­‌کنند که در کشورهای همچون سوئد خبری از جرایم رانندگی نیست یا به ندرت این جنس از تخلفات روی می­‌دهند اما گزارش­‌ها حاکی از آنست که فقط در طول سال 2015، حدود 80 هزار تخلف رانندگی گزارش شده است. رانندگی بدون گواهینامه بیشترین رقم را در میان تخلفات رانندگی سوئدی­‌ها دارد اما رانندگی تحت تاثیر مواد مخدر و فرار از صحنه نیز جزء جرائم رانندگی پرتکرار در این کشور اروپایی است.

رانندگی بدون گواهینامه، بدون مهارت، ترک صحنه و رانندگی تحت تاثیر مواد افیونی از تخلفات رانندگی پرشمار در کشور سوئد است

هر چند انتشار مطالب فوق به معنای تخطئه کامل فضای اجتماعی کشوری مانند سوئد نیست و این گزارش به دنبال سیاه­‌نمایی و ترسیم چهره‌­ای کریه از این کشور اروپایی نبوده است، اما می‌خواهد این سوال را به ذهن عرضه کند  چگونه ممکن است که جامعه‌­ای که در سرقت خودرو، دوچرخه، اماکن و منازل رتبه بالایی در جهان دارد؛ به عنوان پایتخت تجاوز جنسی اروپا شناخته می‌­شود؛ در جرائم مواد مخدر و تخلفات رانندگی هم عملکرد مناسبی ندارد می‌­تواند به عنوان سرزمین رویاها یا کشوری به دور از مشکلات و معضلات مطرح گردد؟

منابع:

https://www.bra.se/bra-in-english/home/crime-and-statistics.html

https://www.bra.se/bra-in-english/home/crime-and-statistics/bicycle-theft.html

https://www.bra.se/bra-in-english/home/crime-and-statistics/rape-and-sex-offences.html

http://www.independent.co.uk/news/world/europe/sweden-and-denmark-have-highest-number-of-sexual-assaults-in-europe-a6800901.html

http://www.bartarinha.ir/fa/news/217520/

https://knoema.com/atlas/topics/Crime-Statistics/Burglary-Car-Theft-and-Housebreaking/Burglary-rate

https://knoema.com/atlas/topics/Crime-Statistics/Burglary-Car-Theft-and-Housebreaking/Private-car-theft-rate

http://parstoday.com/fa/europe_and_america-i29851

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 104
  • در انتظار بررسی: 14
  • غیر قابل انتشار: 28
  • IR ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
    باشه تو خوبی و ایران امن ترین وبی جرمترین کشور دنیاس
    • IR ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
      منتظر بودم یکی این چرت و پرت رو بگه. واقعا برای اینقدر خودحقیر بینی به شما مدال نمیدن! ایران ادعای بهشت روی زمین نداره , کشورهای غربی این ادعا رو دارند ولی واقعیتشون چیز دیگه اییه. سعی کن کمتر فیلم هالیوودی ببینی!
    • IR ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
      95 30
      خدا شفات بده.
    • IR ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
      بدبخت فکر کردی سوئد چه خبره ر*** برات؟
    • IR ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
      55 19
      در رابطه با جرایم جنسی خبر بدید لطفا
    • IR ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
      86 65
      داداش من ویزای اون کشور جرم خیزه اخ و پیس رو میخوام.این بهشت مال شما
    • IR ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
      82 8
      چند سوال داشتم یکی اینکه فقرای اون کشور چطور زندگی میکنند. طلاق چند درصده. مشروب و اعتیاد و قتل و درگیری چطوریه. رشوه چنده
    • IR ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
      68 8
      چند سوال داشتم چند سال حقوق مشه پول یه خونه. یخچال چنده . لباس چنده . حقوق بشر زیاد شده آیا؟
    • IR ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
      90 8
      چند سوال داشتم املاک روسای قوای اونجا چقدره؟ افشا کردن دارایی این روسا جرمه یا نه؟ تو سوئد برای خرید خونه در جایی که امکانات لازم برای زندگی رو داره برابر چند سال حقوق وزارت کاری هست؟
    • IR ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
      77 9
      من فیلمی دیدم از یکی از شهرهای سوئد(فکر کنم گوته برگ)کل زباله شهر از مبدا تفکیک میشد و 5%اون که قابل بازیافت نبود توسط کارخانه زباله سوز(که اتفاقا وسط شهر هم بود)سوزانده میشد.انچنان این کارخانه تمیز و فیلتراسیونش درست بود که هیچ گونه مزاحمتی برای اهالی اون شهر نداشت.از حرارت کوره های زباله سوزی شبکه آب گرم مصرفی شهر تامین میشد.یعنی در هر خانه همراه با انشعاب لوله اب سرد یک انشعاب لوله ابگرم (جهت شوفاژ و سیستمهای گرمایشی)میاد.به این میگن گرمایش منطقه ای(district heating).به همین خاطر مردم اجازه نصب سیستم گرمایش شخصی(مثل موتورخانه شوفاژ و ..)ندارن چون قابل مدیریت به جهت آلودگی هوا و مصرف سوخت و خطرات آتش سوزی و ... نیست.خوبه به جای اینکه دنبال آمار دوچرخه دزدی !!!در کشوری مثل سوئد باشیم ببینیم چه دستاوردهایی داشتن که بتونیم ازشون یاد بگیریم برای بهبود زندگی اجتماعی کشورمون.همین سوئد کشوریه که اسکانیا و ولوو و جت جنگنده میسازه.
    • IR ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
      5 7
      دیگه اینقدر میفهمی
    • IR ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
      52 9
      مشرق محبت کن منتشر کن....اینکه گفته میشه مردم سوئد به قانون احترام زیادی میذارن عین واقیته - متاسفانه آمار جرم و جرایم در کشورهایی مثل سوئد بیشتر مربوط به مهاجران خاورمیانه و آمریکای جنوبی هست. متاسفم
    • IR ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
      20 4
      بسیاری از مهاجران قربانی خشونت راست های افراطی در این کشورها هستند
    • IR ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
      54 17
      من موندم چرا با این همه بدبختی. بحران مهاجرت اروپایی ها و امریکایی ها به ایران اتفاق نمی افتد مشرق از اختلاس ۳۰۰۰۰ میلیاردی چه خبر
    • IR ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
      11 3
      گل بی خار نداریم
    • IR ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
      14 15
      لطفا اگر ممکنه یه کاری کنید ما از این خراب شده بریم به همون سوئد پایتخت دزدها شما هم بمونید اینجا کلیه هاتون رو بفروشید پول رو بدن سوریه و لبنان
    • IR ۲۱:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
      8 3
      به ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴ لابد از بس برخورد شما با مهاجران افغانستانی را دیده اند.
    • IR ۰۱:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
      10 4
      اختلاسگر 30000 میلیارد پول مردم بدبخت ایران چون برادر فلان مسئوله پس میشه فرشته روی زمین با بالاترین نشان مدیریت پاک
    • ایرانی باغیرت IR ۱۵:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
      0 0
      بدبخت خودتحقیر گور بابای سوئد کثافت خونه
  • IR ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
    سوئد یکی از فاسدترین کشورهاست. بعضی از شهرهاش زن و مرد و کودک برهنه برهنه میتونن بیان تو خیابون/ دم ساحل رو که نگو فاجعه است/ در صورتیکه در کشورهای دیگه اروپا ممنوع است
    • NL ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
      88 16
      داداش اول یکم راجب اب هوای اونجا تحقیق کن بعد این حرفو بزن
    • IR ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
      83 19
      اول ببین راهت میدن اونجا بعدا اظهار فضله کن
    • IR ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
      33 19
      8:21 خب این کجاش بده
    • مهیار IR ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
      39 14
      من فقط یک بار رفتم اما صحبتهای ایشون درسته. خیلی چیزها که در اروپا ممنوعه در سوئد آزاده. شاید کمی هم بیشتر از استرالیایی ها فساد دارند
    • اصلاح طلب IR ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
      11 21
      موافقم با فحشا و فساد و طلاق
    • IR ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
      5 6
      حتما لخت بودن هم خوبه! وقتی آفتاب میاد همه سریع لخت میشن. یه جشن هایی هم دارند که کلا لخت برگزار میشه
  • ناشناس IR ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
    40 9
    ۸۰درصد مردم مورد ازار جنسی قرار گرفتن!!پس اون که نگرفته میشه بگین کیه
    • US ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
      53 46
      در ایران 99 درصد زنان مورد آزار جنسی قرار می گیرن ولی اروپایی ها شفاف سازی دارند در ایران شفاف سازی وجود ندارد و کسی اظهار نمی کند
    • IR ۱۹:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
      14 13
      جالبه مشرق هروقت میخواد کشورهای غربی بکوبه میگه ایران گل و بلبله ولی هروقت میخواد دولت بکوبه صدجور آمار ناامید کننه منتشر میکنه
  • SE ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
    96 35
    متاسفانه ایرانیها آنچنان شیفته و عاشق فرنگ هستند و چنان تحت تاثیری اینهمه سرسبزی و نظم و زیبایی قرار می گیرند که حقیقتهای تلخ را نمی خواهند ببینند. آری. سوئد کشور بسیار زیبا و منظمی است. بی اغراق خیلی زیبا تر از کانادا و آمریکا. اختلاف طبقاتی چندانی هم ندارد. اما به برکت سنگینترین جرایم رانندگی و اجتماعی. فقط نبستن یک کمربند ایمنی و یا رفتن روی خط سفید عابر پیاده تا 5000 کرون سوئد معادل 2.5 میلیون تومان جریمه دارد! به طور طبیعی با چنین جریمه هایی برره ای ها هم متمدن می شوند. اما اگر بعد از ساعت ده شب به همان خیابانها بیایید و دوربینهای کنترل نامحسوس فعال نباشد خودروهایی را در همان خیابانهای شهر می بینید که با سرعت بالای 200 کیلومتر و با موسیقی ها جاز با صدای بسیار گوشخراش از کنارتان می گذرند. و یا فکر می کنید خبری مردم و زن دارند برهنه و بی حجاب با هم زندگی می کنند و هیچ اتفاقی هم نمی افتد! حال آنکه اگر گاهی به مکالمات مردم در اداره یا مسیر راه گوش کنید از حجم فساد باور نکردنی شوکه خواهید شد. شنیدن اینکه مردم روابط ضربدری داشته باشند و یا اخبار تجاوز به کودکان و آمار موالید نامشروع واقعا برای فردی که از کشورهای اخلاقمدارتر - نه ایران، بلکه کشورهایی مانند یونان و ایتالیا- به سوئد بیایند را وحشت زده خواهد کرد. خودم شخصا از پشت در ناخواسته مکالمات یک استاد ظاهرا مرد و خانم دانشجو را شنیدم که داشتند برای آخر هفته - و مثلا رفتن به پروژه تحقیقاتی- برنامه ریزی می کردند و استاد پرسید برای همه چیز آماده ای؟ و خانم خندید و گفت آره! برای همه چیز! اما این قبیل مکالمات و رفتارهای به اصطلاح مورد رضایت طرفین کاملا پذیرفته شده است. تازه به همه این موارد اضافه کنید هجوم بی سابقه مهاجران که اوضاع را باز هم بدتر کرده است. مهاجرانی که با دیدن اوضاع سوئد از خود سوئدیها هم سوئدی تر می شوند و رفتارهایی نشان می دهند که برای خود سوئدیها هم غیراخلاقی محسوب می شود! واقعا تحمل دیدن رفتار هموطنان ایرانی در سوئد بسیار سخت تر است تا دیدن کارهای خود سوئدیها.
    • IR ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
      50 40
      خیلی توی ایران فساد و دزدی زیاد شده واقعا ملت کلافه کرده خداروشکر که فقط فساد و دزدیه عوضش امنیت داریم :)
    • IR ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
      38 14
      به ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴ قطعا در سالهای اخیر مشکلات اخلاقی و اجتماعی در ایران خیلی زیاد شده است اما ایسن نتیجه طبیعی سرمایه داری و تقلید از غربیها است. غربیها هم آمار روابط نامشروع زیاد دارند اما در مقابل آن بی تفاوت هستند. درست عین اصغر فرهادی در فیلم فروشنده.
    • IR ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
      72 18
      ، چرا من از این چیزا ندیدم؟
    • IR ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
      33 13
      به ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴ چون مجنون هم عیبی در لیلی نمی دید.
    • IR ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
      7 0
      جناب ۱۱:۱۰ متاسفانه مشرق کامنتمو قیچی کرد
    • IR ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
      31 7
      هرچی هستن ظاهر و باطنشون یکیه برعکس ایران
    • FR ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
      22 4
      دوست گرامی تحلیل واقعگرایانه ایی کردید، سپاسگزارم۰
  • امير IR ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
    واقعا ديدم نسبت به سوئد عوض شد!!!!!!!!!!!! بابا اين گزارش هاي خنده دار رو نذاريد خودتونو مضحكه خاص و عام نكنيد...
    • ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
      34 32
      مضحکه فکر فاسد و دوزاری توعه
    • IR ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
      40 17
      من که اصلا یک روز هم نمیتونم جایی مثل سوئد که در اخبار روزانه اش از جنگ و اختلاس و کلاهبرداری نیست زندگی کنم !
    • IR ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
      15 28
      مرگ بر سوئد
  • IR ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
    76 18
    قبول اصلا همه جا بده اینجا خووبه بخاطر همینه کل دنیا برای گرفتن حق شهروندی ایران سر و دست میشکنن ! تازه اینجا امنیت هم داریم درسته ممکنه توی خیابون و راه و باغ خانوادگی خفتگیری و زورگیری و تجاوز و قتل بشه ولی همینکه مثل کشورهای همسایه وسط مترو و مکان های شلوغ بمب منفجر نمیشه یعنی امنیت !
    • IR ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
      46 30
      کل دنیا دیدند شما چه رفتاری با مهاجران افغانستانی که هم گیش و همخون و همنژاد شما بودند داشتید. برای چه به ایران بیایند؟
    • IR ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
      10 26
      صد سال سیاه نیایند انگار چه تحفه ای هستن
    • IR ۰۱:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
      8 4
      در مورد مهاجران افغانستان بگم که 70 درصد جرایمی که از طرف آنها انجام میشه توسط "مهاجران غیرقانونی" انجام میشه.
  • IR ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
    43 4
    واقعیتشون اون دنیا برا همه رو میشه
  • ناشناس IR ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
    45 16
    من چند سال اون طرفها زندگی کردم٬ آمار دوچرخه دزدی بالاست اما تقریبا خیلی‌ها اونجا بیمه دوچرخه روی بیمه خونه هاشون دارن٬ اگر دوچرخشونو دزد ببره میرن پولشو بدون هیچ دردسری از بیمه میگیرن اینقدر که از آزار جنسی حرف میزنید اونجا کار بدی نیست٬ اگر کسی آزار جنسی میبینه در عوض این کار ممکنه شغل خوبی هم پیدا کنه و تمام عمر پول کافی بگیره٬ حالا چرا بعد از این حرفا شکایت میکنن ٬ بازم دلیل داره٬
    • IR ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
      45 8
      در ایران هم زنانی که تن به هر کاری می دهند راحت استخدام می شوند!
    • IR ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
      23 1
      جالبه !!!
    • IR ۲۲:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
      7 7
      چه جالب بعضیاتون که میگین همه جای جهان گل و بلبله و ایران جهنمه. اونائیم که رفتن اون ور رو دیدن خیلی راحت می گین در عوض آزار جنسی شغل گیرشون میاد! خخخخخ این است دنیای سکولار متمدن یعنی اگر جای آدما همون دایناسورها زندگی می کردن آدم به این دنیا افتخار می کرد. آخه تا کی این کثافتا میخوان بر جهان حکومت کنند.
  • IR ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
    33 6
    اولا کی گفته سوئد صلح طلب ترین کشور دنیاست اون سوئیسه مشرق جان دلبندم دوما نداره
  • IR ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
    84 34
    بله به طور مطلق مدینه فاضله نیست اما نسبت به جهنم ایران، بهشت اعلی علیین محسوب میشه ... بازم به شرف و شهامت اینها که آمار روشن و واضح از جرایم جنسیشون دارند :) مشرق هنوز فکر کردی ایران کودکستان دو دهه پیشه و مردم مثل خودت زودباورند باقالی؟
    • ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
      12 32
      جالبه که هنوز داری تو جهنم زندگی میکنی یعنی اینقدر بی بته ای که نمیتونی خودتو نجات بدی آقای دیرباور! الان ارائه آمار انتشاری خود سوئد چه دخلی به زودباوری و دیرباوری داشت عجیبه که با این ذهن آشفته تون سر پا هم هستین
    • IR ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
      31 7
      مشرق اونجا هم کاسپین و پدیده دارن اگه ندارن من تابعیت اونجا را می خواهم
    • FR ۰۰:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
      5 3
      دیگه گفتیم نصف عمرمون که جهنمی شدیم بقیه حبسمونم بکشیم که اون دنیا بی حساب ببرنمون بهشت .. اگه نصف دیگشو میرفتم سوئد از اینجا رونده و از اونجا مونده میشدم
  • مهران IR ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
    28 5
    ممنون از مطلب خوب تون، اما به یک نکته باید توجه کرد اتفاقا من هفته پیش یک مقاله در این زمینه خوندم، علت بالا بودن این آمار در سوئد چیه در حالی که سوئد اینقدر زندانی کم داره که زندانی هاش رو به کشور دیگه می فرسته چون نگهداشتن زندان ها توجیه نداره! یعنی کشوری که اینقدر مجرم کم داره چطور اینقدر دزد زیاد داره از طرف دیگه بالاترین کیفیت زندگی رو توی اروپا داره چطور با این کیفیت زندگی این همه جرم و عدم امنیت وجود داره ؟ برای خودم سوال بود علتش اینکه چون در قانون سوئد به این شکل که مثلا یک نفر سارق میگیرند اون میگه توی سال گذشته 40 فقره سرقت کرده برای این موضوع 40 پرونده جدا ثبت میشه و یعنی اگر در سال 3 سارق دستگیر کنند 120 پرونده سرقت تشکیل میشه و توی آمار نشون داده میشه ولی حالا مثلا در آلمان به این شکل که فقط 3 پرونده تشکیل میشه، برای همه جرائم همین سیستم قانونی رو دارند
  • حسین IR ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
    40 9
    اونجا کاسپین وملل داره حتما
    • IR ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
      26 23
      در آنجا مردم به لیست بی بی سی رای نمی دهند!
    • IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
      22 2
      در آنجا مردم سر خیابان ها باقالی داغ نمیخورند! .. پس ایران میمانم
    • IR ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
      16 6
      مردم اونجا خود فروخته نیستن
  • IR ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
    61 19
    میشه بگید چه جوری میشه تابعیت این کشور دزدخیز رو گرفت؟
    • حر IQ ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
      29 14
      اکه بتونی تغییر جنسیت بدی پذیرفته میشی بعد زودتر میتونی به آرزدت برسی
  • زیبا احمدپور از تبریز US ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
    14 17
    من خیلی سوئدو دوست داشتم .............
    • IR ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
      11 5
      تبریزی
  • IR ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
    12 21
    آزادیه کامله دیگه عواقب هم داره
  • IR ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
    14 13
    بعضی چشم بسته چقدر عاشق غربند شاید حق دارند در این سال ها بی عدالتی زیاد دیدیم متاسفانه اما این حجم از شیفتگی فقط از روی ناآگاهی به وجود آمده اگر مشرق یا صدا و سیما بگوید متهم میشود به دروغ و جانبداری حداقل از کسانی که آنجا زندگی کرده اند بی طرفانه بپرسید
    • ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
      5 4
      نه از روی نا آگاهی بوجود نیامده ما تاوان اشتباهمون را چهل سال است داریم می دهیم نتیجه اسفباری که این اعتماد نابجا ایجاد کرد می توان گفت از جهاتی غیر قابل جبران است طبیعی است اگر مردم نگاه به جوامعی داشته باشند که در آن فریب وتدلیس وسوء استفاده کمتر باشد
  • IR ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
    50 7
    حداقل خوبه که اختلاس گر و دلال نداره
  • IR ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
    5 1
    فقط یه تیتر سایت باز میشه مشکلش را برطرف کنید متشکر
  • ایران بهشت بود و ما نمیدونستیم IR ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
    43 6
    مشرق جان الان دارید به امارهایی که اژانس های اروپایی میدن استناد میکنید بعد همین اژانس ها میان در مورد ایران امار میدن میشن دروغگوی خاین و ضد انقلاب . هر چه قدر هم که جرم و جنایت داشته باشند حداقلش اینه که یه اماره واقعی دارن و میتونن براش درمون پیدا کنن ولی ما چی ؟ خودمون به خودمون دروغ میگیم و رسانه هاممون هم که مثله شما میخان بگن بهترین جای دنیا ایرانه . خواستید جرم و جنایت و تجاوز هرچی رو ببینید یه سر به حاشیه های تهران بزنید علی الخصوص اسلامشهر اون موقع متوجه میشی که جرم یعنی چی !
  • بهزاد IR ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
    35 2
    همیشه اعتقاد داشته و دارم که سایت شما سعی در سیاهنمایی وضعیت کشورهای غربی البته با زیرکی خاصی هست. تقریبا حرف هاتون درست هست هیچ جا به کسی پول مفت نمیدن و باید زحمت کشید. مطمئنا اروپا و آمریکا و کانادا اون بهشتی نیست که تو تصوراتمون ساختیم و حتما این کشورها نیز مشکلات خودشون رو دارن. اما بعضی جاها به طرز شیطنت آمیزی حقیقت رو تحریف میکنید مثلا اونجا که درباره آمار بالای تجاوزجنسی به زن ها صحبت کردید، ببنید من و شما که تعریف مون از تجاوز چیز دیگری است، اینطور نیست.
  • Ali IR ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
    13 5
    باشه...فهمیدیم...همه جای دنیا بدن و کثیف...فقط ما خوبیم...
  • IR ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
    14 6
    گزارشو نخوندم چون مشرق می خواد بگه ما خوبیم و همه بدن درحالیکه
    • IR ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
      9 8
      حرف مشرقه اینه که هیچ گلی بی خار نیست
  • IR ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
    10 3
    مشرق خواهشا خودت مسخره نکن این حرفا چیه ما خودمون روی همه رو کم کردیم
  • بی طرف IR ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
    17 4
    سلام ایکاش با این آمارها این را هم اضافه می کردین که با فرض درست بودن آمار ها چند درصد از این آمار ها را افراد سوئدی انجام داده اند و چند درصد از جرائم را مهاجرین انجام داده اند.
    • IR ۲۲:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
      3 6
      فاشیسم و نژاد پرستی به عاشقان غرب هم سرایت کرده. آخه عاشق کم کم شبیه معشوق میشه. این یه واقعیت.
  • علی ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
    16 8
    خب از اول بنویسید: عشق فرنگ‌ها نه بخونن نه ببینند!.
  • IR ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
    19 3
    چرا در مورد اختلاس در سوید چیزی نمیگید . فقط کره شمال خوبه
    • SE ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
      25 3
      بله. کره شمالی گدا ندارد. خیابانهای سوئد پر از گدا است. گداهای هندی و آفریقایی و آسیایی
  • امین US ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
    26 5
    اگر سوئدیها کمی عاقلانه فکر کنند و رفتار کنند می توانند از این مشکل بزرگ که دامنگیرشان شده نجات یابند. استفاده از تجارب کشورهای موفقی چون ایران می تواند راهگشای آنها باشد.
    • IR ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
      7 12
      مرغ همسایه غازه
    • IR ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
      17 3
      به همین وضع پیش برویم..با سیل مهاجرین سوئدی به ایران مواجه خواهیم شد..تا دچار بحران نشده ایم ،مسئولین لطفا فکری بکنند
  • بابک IR ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
    25 3
    همه بد هستند فقط ما خوبیم.ما رکورد زدیم.خخخخخ
    • IR ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
      5 17
      ببند دهنتو مردتیکه ی عقده ای....
  • IR ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
    19 3
    با این همه مشکلاتشون چرا مهاجرت نمیکنن!
  • IR ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
    36 2
    منابعی که مشرق معرفی کرده برای این گزارش منابع آماری هستن که آمارهای پلیس . مراکز تحقیقاتی و سایر موسسات دولتی و خصوصی سوئد رو به دست آوردن طبق قانون شفافیت اطلاعات و دسترسی شهروندان به این اطلاعات. لطفا فقط این یک مورد را در ایران آمار دقیق بیاورید: تعداد دقیق بیکاران
    • محمدرضا IR ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
      9 6
      آمار بیکاری در کشوری مثل اسپانیا 40%هستش مطمئناً وضع ما بهتر از اسپانیا نیست عزیز.
  • IR ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
    26 2
    اخیر کشور های غیر مسلمان اروپایی و سوئد عجیب باعث خجالت شده است و سایت مشرق
  • US ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
    13 2
    ولا هر کسی رفته اروپا برنگشته.به خاطر علاقه به
    • IR ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
      10 7
      خوب بخاطر عقده ای بودنشونه...اونجا خیلی چیزا ازاد هستش که عقده ی خیلی از شماهاس...
    • ممد IR ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
      7 3
      هر کسی ! واقعا هر کسی رفته بر نگشته...
    • پدرام US ۲۲:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
      6 9
      ی سوال این عده ای که به طعنه دارن مسخره میکنن که همه بدن ما خوبیم شما مگه ایرانی نیستی پس پیش قدم شو که این مشکلات بر طرف بشه اصلا گیریم این گزارش دروغ واشتباه ولی حقیقت اینه که از وقتی مشکلات ما بیشتروبدتر شده که مردم ما دارن با فرهنگ غربی زندگیشونو میگذرونن اگرم کسی با این موج همراهی نکنه بهش میگن امل و عقب مونده
    • پدرام US ۲۲:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
      4 3
      عزیز 15:22 دقیقا حق با شماست متاسفانه دقت کردید که امار سفر برخی مردم ایران به ترکیه ودبی و تایلند چقدر زیاده حتی با اینکه اخیرا امار سرقت کتک زدن و ادم ربایی ایرانیا در ترکیه زیاد شده اماراتیا هم که اگه میتونستن با دندون گلوی ایرانیا رو پاره میکردن با اینکه میدونن بازم خطرو قبول میکنن اگه قصد تفریح و خرید کردنه کلی جایه دیگم هست اما هدفچیز دیگست البته بعضیا نه همه
  • CA ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
    7 6
    راست میگه اونجا ماستارو نمیریزن تو خورشتا خیلی با فرهنگند !!!
  • م ل اراکی برگشتی از سوئد IR ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
    4 10
    چرا دروغ میگید. من بعد ۳۰ سال زندگی و کار در سوئد به کشور برگشتم. خیلیهای دیگه هم برگشتند.
  • حامی IR ۱۹:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
    11 5
    اختلاس میلیاردی چن تا دارن؟درصد بیکاراشون چقده؟به کودکا تجاوز نمیکنن وبکشنشون؟چند نفر توتصادفاشون میمیرن؟چن نفرشون به نون شب محتاجن؟چن درصد جواناش معتادن وخودکشی میکنن؟رفاه عمومییشون چه سطحیه..عیب کسان منگر واحسان خویش،دیده فرو بر به گریبان خویش
  • سید IR ۱۹:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
    8 19
    به قران یه لحظه حاضر نیستم برم لس انجلس و لندن و.پاریس وهرجا.به خدا بیکارم و دانشجو ولی تو مملکت خودم با افتخار زندگی میکنم.با دین و ایمان خودم.زنده باد ایران من تحمل غربت ندارم.
  • IR ۰۰:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
    12 6
    آمار ایران را هم منتشر کنید البته اگر آمار درست و صحیح دارید
  • IR ۰۰:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
    21 9
    خوبه زندانیان را بفرستیم اونجا تبعید بشند! مشرق واقعا فکر میکنی ملت اسکلن؟
    • IR ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
      4 12
      احمق خود غربیها هم می گن بدبختیم تو باورت نمی شه برو یه فکری به حال و روز داغونت بکن
  • با دقت تر ! GB ۰۱:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
    12 5
    بادرود . البته من مطمئن نیستم نظرهایی که توهین و فحاشی نداشته باشه منتشر می کنند یا نه ، ولی خواستم عرض کنم در بیشتر موارد اصلا به بیراهه رفتند دوست مون . مثلا در تجاوز جرائم جنسی به هیچ وجه مطابق با ذهنیت خواننده ایثرانی نیست ، شمارش و محاسبه جرائم شون متفاوته . اگر شوهری اعتراف کنه یک سال بدون رضایت همسر با او... (مثلا)زندگی می کرده برای این یک سال 52 پرونده تجاوز باز می شه حاوی 365 مورد تجاوز . خب درکشور ما هیچ در اروپای غربی به صورت دیگه ایه . مثلا در انگلستان کمتر از پنج شش درصد موارد شکایت منجر به اثبات تجاوز می شه . در سایر موارد هم اختلاف استاندارد ما واونها وجود داره . اگر پیشرفت می خواهیم باید رک و صریح سخن بگیم همه جا و همیشه .
  • بی نشان US ۰۲:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۶
    7 4
    البته بخش قابل توجهی از میزان جرایم در سوئد مربوط به مهاجران زیاد هست که به بای جامعه سوئد نوشته میشه
  • عیسی IR ۱۹:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
    2 1
    اون هایی که می گن تجاوز توی اون کشور ها معناش یه چیز دیگه است منبعشون از کجاست؟ تعریف سازمان ملل از تجاوز: «تجاوز، کلمه‌ای که تاثیر مخرب آن ده‌ها سال یا نسل‌ها را در برمی‌گیرد. کلمه‌ای که بدن‌ و روان‌ را نابود می‌کند. وقتی این کلمه بدون مجازات یا بی‌اهمیت باقی بماند، فرهنگ فراگیری ایجاد می‌شود که در آن خشونت جنسی به اتفاقی عادی تبدیل می‌شود. زنان کم‌ارزش و ملت‌ها دچار شکستگی می‌شوند.» توی این آمار هم سوئد و خیلی کشورهای غربی هستن. ما نمی گیم توی ایران نیست ولی ادعایی هم نداریم. اصل ادعا اینه که بقیه کشور ها که این ادعاهارو دارن این خبرا نیست.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس