اربعین

مشاور پژوهشی تولیت مسجد مقدس جمکران گفت: پیاده روی اربعین فرصت بزرگ جهان اسلام برای بیداری است که نباید در حد یکی از مناسک شیعی محدود شود.

به گزارش مشرق به نقل از روابط عمومی مسجد مقدس جمکران، دکتر سید مجید امامی ضمن اعلام خبر برگزاری سومین همایش«طریق الحسین(علیه‌السلام)»، اظهار کرد: حرکت عظیم اربعین، بزرگ‌ترین اجتماع مذهبی در طولانی‌ترین زمان ممکن یعنی بیش از 10 روز در سال‌های گذشته به‌عنوان یک نماد امت اسلامی و بیداری اسلامی مطرح‌شده ضمن اینکه به‌عنوان یک پدیده عینی قابلیت مطالعات تجربی در حوزه علوم اجتماعی و علوم سیاسی و ... را نیز دارد.


وی تصریح کرد: اگر مشابه این پدیده بزرگ 20 میلیونی در غرب رخ‌داده بود تاکنون ده‌ها مرکز علمی از طریق رشته‌های علمی، بورسیه‌های تحصیلی و سمپوزیوم‌های تخصصی آن را مورد کاوش قرار داده بود و بیش از اینکه ما به ماجرای اربعین می‌نگریم آن را مورد توجه قرار می‌دادند.


دبیر اجرایی سومین همایش بین المللی اربعین گفت: پدیده پیاده روی اربعین فرصت بزرگ جهان اسلام برای بیداری البته در راستای ارزش‌های انقلاب اسلامی و حرکت‌های بیدارگرایانه مصلحان اجتماعیِ امت اسلام است که نباید در حد یک مناسک شیعی محدود شود، بلکه باید در قامت بیداری حقیقی جهان اسلام برای ایجاد تحول در شرایط انحطاط یافته خود مورد توجه قرار گیرد.


امامی تاکید کرد: با توجه به این نکات بود که از سه سال پیش همایش بین المللی اربعین ابتدا در پژوهشکده مهدویت مسجد مقدس جمکران راه اندازی شد. البته امسال دبیرخانه همایش بین المللی اربعین با عنوان «طریق الحسین(علیه السلام)» به صورت مشترک با دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق(علیه السلام) راه اندازی شده و با استفاده از تجارب دو سال گذشته و استفاده از ظرفیت‌های تخصصی که در ارتباط با اندیشمندان جهان اسلام فراهم آمده، و ظرفیت حضور در فضای علوم انسانی اسلامی که دانشگاه امام صادق(علیه السلام) فراهم کرده، اعلام فراخوان کرده است.


وی بیان کرد: فراخوان این همایش در چهار محور اصلی شامل «زیارت اربعین، انتظار فرج و جهاد کبیر»، «نقش حرکت عظیم اربعین در اصلاح و تعالی سیاسی اجتماعی جهان اسلام»، «تربیت، فرهنگ، تمدن و نظام سازی در پرتو احیای امت امام»، «آسیب‌ها و راهبردها و آینده زیارت ربعین در پرتو جریان دهی و گفتمان سازی اسلام ناب در جهان» و مهلت ارسال چکیده مقالات بیستم مهرماه است.  همایش در سطح علمی قابل قبولی برگزار می‌شود و مقالات داخلی باید درجه (I.S.I) که مقالات همایش در آن نمایه می‌شود را کسب کنند.


دبیر اجرایی سومین همایش بین المللی اربعین ابراز کرد: دبیری علمی سومین همایش بین المللی اربعین را دکتر محمدهادی همایون بر عهده دارد و مسجد مقدس جمکران و دانشگاه امام صادق(علیه السلام) به صورت مشترک این کار را راهبری می‌کنند. مؤسسات و نهادهایی از ایران و برخی کشورهای اسلامی نیز به عنوان مشارکت کننده به ما یاری علمی و عملی می‌دهند.


امامی در پایان خاطرنشان کرد: سومین همایش بین المللی اربعین ۱۵ و ۱۶ آبان ماه برگزار می‌شود. همچنین، امسال در یک ابتکار جالب اجلاس اصلی همایش در مسیر راهپیمایی نجف به کربلا در عمود 1070 موکب مسجد مقدس جمکران برگزار می‌شود، البته پیش نشست‌هایی نیز در طول سال با حضور صاحبان مقالات در دانشگاه‌های معتبر جهان اسلام از جمله در ترکیه، لبنان و کشورهای جنوب شرق آسیا پیش بینی شده که امیدواریم بتوانیم این نشست‌های جمعی را برگزار کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس