بارزانی

مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق در حالی بر همه پرسی و جدایی طلبی پافشاری ورزید که نتایج فاجعه بار آن چه بسا تقسیم اقلیم کردستان را به دنبال داشته باشد.

به گزارش مشرق به نقل از روزنامه رای الیوم، مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق با پافشاری بر برگزاری همه پرسی و تقویت مفهوم تقسیم عراق و جدایی طلبی به سمتی رفت که چه بسا پایان آن تقسیم در اقلیم کردستان عراق باشد.

بافت جمعیتی کرکوک و منابع نفتی آن

بافت جمعیتی کرکوک متشکل از عرب ها، کُردها، ترکمن ها و آشوری ها است، حال آنکه مسعود بارزانی بر هویت کُردی این شهر تاکید داشته و اصرار دارد که آن را بخشی اصلی از اقلیم کردستان قلمداد کند.

تولید نفت در کرکوک بیش از نیم میلیون بشکه در روز است که بیشتر آن صادر می شود.

اقلیم کردستان عراق در حصار

اکنون کردستان تقریبا در محاصره به سر می برد، زیرا دولت مرکزی بغداد تمام پروازها به این اقلیم را متوقف و حریم هوایی آن را مسدود کرده است و از ترکیه نیز خواسته است مرزهای خود را با اقلیم مسدود کرده و هرگونه صادرات نفتی آن از طریق خاک خود را متوقف سازد.

ترکیه چقدر در پاسخ به خواسته های بغداد جدی است؟

در مقابل اخبار ضد و نقیضی در مورد جدیت آنکارا در پاسخگویی به درخواست های بغداد و مسدود کردن مرزهای مشترک با اقلیم کردستان عراق شنیده می شود، زیرا ترکیه این روزها سرگرم تلاش برای تسلط بر شهر ادلب واقع در شمال سوریه و گذرگاه مرزی باب الهوی با سوریه است و علاوه بر این بیش از توجه به موضوع کردستان عراق به رویارویی بانیروهای کُرد در منطقه و پایان تسلط آنان بر عفرین مشغول است.

رویارویی کُردها با ارتش عراق قماری مبهم است

بدون اینکه در صدد کم جلوه دادن توان نیروهای پیشمرگه و دکترین رزمی سربازان آن باشیم آن هم زمانی که موضوع به کرکوک مرتبط بوده و بر سر حفظ هویت کُردی باشد، باید گفت گرفتار شدن در جنگ علیه نیروهای ارتش عراق و الحشد الشعبی چه بسا به معنی ماجراجویی و یا قماری است که نتیجه ای نامعلوم دارد.

تقسیم عراق یا اقلیم کردستان؟

نکته قابل تأمل اینکه مسعود بارزانی با گام گذاشتن در مسیر همه پرسی مفهوم تقسیم عراق و اصل جدایی طلبی را تقویت کرد، بدون اینکه به هزینه بالای این گام خود واقف باشد و شاید مهم ترین نتیجه آن تقسیم خود کردستان و جدایی سلیمانیه از اربیل باشد.

پس از ماجراجویی همه پرسی اکنون قمار جنگ در کرکوک مطرح است و بعید نیست که نتیجه فاجعه بارتری از همه پرسی داشته باشد.

به هر حال نبرد کرکوک به سرعت در حال خیز برداشتن است که بی شک از مرزهای اقلیم کردستان و نیز عراق فراتر خواهد رفت.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 21
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 7
  • IR ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۲
    33 16
    سیستم فدرالی باید منحل بشه.تمام عراق باید زیر نظر مستقیم دولت مرکزی باشه.اگر این جریانات در خود امریکا هم بود مطمئن باشید جواب دولت مرکزی نسبت به تجزیه طلب ها مشت آهنین بود.
    • IR ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۲
      13 27
      به تو چه آخه؟
    • mehdi IR ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۲
      21 10
      در پاسخ به 09:07: (به توچه آخه) یعنی چی؟؟ تو چکاره ای که حق اظهار نظر دیگران رو میخوای زیر سوال ببری؟ آرزوی تجزیه کشور رو تو و قومت به گور خواهید برد.
  • IR ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۲
    20 12
    بارزانی باید هرچه سریعتر دستگیر و اعدام گردد.
  • mehdi IR ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۲
    14 29
    دولت عراق باید به کردستان حمله کنه و کردها رو کوچ بده به سایر مناطق کشور.
  • arman IR ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۲
    13 22
    واقعا نمیدونم این تفصیر ها رو از کجاتون در میارید عراق نه عرضه این رو داره نه جراتش رو ترکیه یک حرکت بکنه سوا از اینکه کردهای ترکیه دولت مرکزی رو اتش میزنن تنها راه ارتباطی با عراق و اعراب رو از دست میده ایران هم کلی کرد متعصب داره هر اقدام تحریک امیزی تاوان بزرگی داره تازه پل ارتباطی ایران به سوریه و لبنان کردستان عراقه مشکل سلیمانیه با دولت مرکزی کردستان نزدیکش به ایرانه سواد نداری تفسیر نکن
    • IR ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۲
      18 14
      اتفاقا تو سواد نداری نشستی یه سری چرت و پرت پشت سر هم نوشتی به خیال خودت اوضاع رو تحلیل کردی!
    • AU ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۲
      10 13
      درسی باید به شما خائنین داد تا با این وقاحت مزخرف گویی نکنید. بموقع معنی تفسیر هم می فهمی. هنوز آتشی که براه افتاده را ندیدی.
    • IR ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۲
      16 10
      خفه مزدور متوهم تجزیه طلب.اگه غیرت داشتین که دختران ایزدی رو حراج نمیکردن و موقع حمله داعش به اربیل همتون فرار نمیکردین.الان هم به خیال حمایت اسرائیل دم در آوردین.مشتی تجزیه طلب که همیشه مثل غده سرطانی منتظر ضعف حکومت مرکزی برای جدایی طلبی هستین.
    • IR ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۲
      10 4
      میگن خدا خرشو شناخت بهش شاخ نداد.
  • IR ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۲
    17 6
    مرگ بر بارزانی و تروریست های تجزیه طلب طرفدارش
    • انسانم آرزوست IR ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۲
      4 11
      هنر درماندگان جز ندای مرگ چیز دیگری نیست پس گوارای وجودتان باد
  • IR ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۲
    15 4
    بهترین زممان برای انحلال اقلیم و تقسیمم به دو منطقه هست و دولت عراق باید اعراب ترکممنهای بیشتری رو جهت تغییر بافت جممعیتی این مناطق در منطقه اسکان بده
    • AE ۰۳:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۸
      0 1
      این کامنت نشان می دهد که مشرق چه مخاطبان ضدبشری دارد
  • شییی IR ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۲
    5 9
    دخالت در امور کشورها دیگه تاوان داره بجای اراجیف نوشتن به مسولین بگید صدای مردم کردستان ایران رو بشنوند تا چنین اتفاقی در ایران هم رخ نده
    • IR ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۲
      4 5
      کردها باید مثل افغانستان مستقل بشوند تا عقل شان سرجایشان بیاید دارند همدیگر را بر سر حکومت از یک قومیت می کشند
  • رحمان IR ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۲
    6 13
    تا کرد و بلوچ و ترکمن.. نتونن کاندید ریاست جمهوری شن تا وقتی نتونن فرماندار و استاندار شن تجزیه کشور اجتناب ناپذیره اگر نگران تجزیه هستید باید عدالت برقرار شه و کردها شهروند درجه دو حساب نشن وگرنه بهتون قول میدم این اتفاق خواهد افتاد حتی اگر خودتون رو جر بدید
    • IR ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۲
      14 3
      پس این فواد معصوم کرد بعنوان رئیس جمهور کشوری که 80 درصدش را اعراب تشکیل می دهند چه معنی می دهد اما کردها نمک نشناسند خیلی پاسدار سر بریده اند این پژاکی ها و کومله و دموکرات بزنید این حرامزاده ها را
    • AE ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۷
      0 2
      اون ایران رو میگه مجید جان عراق بلوچ نداره
    • AE ۰۳:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۸
      0 2
      کردها 18 درصد جمعیت ایرانو تشکیل میدن نمک نشناس تو حرامزاده هستی .... مشرق بی شرف خیلی بی شرفی مگه ما ایرانی نیستیم؟ مگه رهبر نگفت گسل های قومی رو فعال نکنید؟ پس چرا شما این حجم توهین رو به خلق آزاده و قهار کورد منتشر می کنید لعنت خدا بر صهیونیست ها چه کسی عامل صهیونیسم است ... اسم خودت را می گذاری رسانه ملی?
  • محمود IR ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۴
    6 2
    نابود باشه هرچی کرد تجزیه طلب

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس