کد خبر 785028
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۶ - ۰۱:۳۰
عباس حاجی نجاری

فعالان سیاسی را تردیدی نیست که طی سال‌ها و ماه‌های اخیر، در دو سه ماه گذشته و بعد از انتخابات، فضای سیاسی کشور از آرامشی نسبی برخوردار بوده است.

به گزارش مشرق، روزنامه جوان در یادداشتی از عباس حاجی‌نجاری آورده است:

فعالان سیاسی را تردیدی نیست که طی سال‌ها و ماه‌های اخیر، در دو سه ماه گذشته و بعد از انتخابات، فضای سیاسی کشور از آرامشی نسبی برخوردار بود و به همین دلیل مسئولان قوای مختلف را فرصتی فراهم شد تا در فضایی کم‌تنش به رتق و فتق امور پرداخته و در مردم نیز این امید ایجاد شده بود که دولت متناسب با وعده‌های انتخاباتی، در این فضا بتواند به مشکلات اساسی مردم که همانا ‌بیکاری، ‌تورم، رکود و ... است بپردازد و از این طریق حضور پرشور آنها در انتخابات پاس داشته شود اما سخنان آقای رئیس‌جمهور در نشست دیرهنگام آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها و هجمه به قوه قضائیه به دلیل احضار یک متهم و یا تمدید محدودیت یکی از فعالان مؤثر در فتنه 88 که در قالب چند جمله در میانه سخنرانی مطرح شد، عملاً کشور وارد فاز جدیدی از تنش و تقابل قوا شد که البته واکنش رئیس محترم قوه قضائیه نیز بر آن افزود. 

طرح این سخنان که بررسی روند سخنرانی و مطالب صدر و ذیل آن نشان می‌دهد که اتفاقی نبوده، این سؤال را در اذهان ایجاد می‌کند که محصول این هجمه و تقابل چه مشکلی از نظام را حل کرده و اصلاً در فرآیند مسائل و مشکلات کنونی کشور در کجا تعریف می‌شود، به ویژه آنکه این مواضع در شرایطی مطرح می‌شود که کشور و اذهان عمومی مردم درگیر یکی از پیچیده‌ترین روندهای جنگ روانی دشمن است که ترامپ به دلیل شکست‌های متعدد خود از نظام اسلامی، آن را طراحی کرده و به اجرا در آورده و به زعم خود از این شرایط به عنوان «آرامش قبل از توفان» سخن به میان آورده و با اتکا به ظرفیت‌های نظامی و اقتصادی امریکا برای مردم ایران خط و نشان می‌کشد. 

برخی در رمزگشایی از چرایی طرح این سخنان نابه‌هنگام به گمانه‌زنی پرداخته‌اند و گزاره‌هایی نظیر؛ تلاش برای فرافکنی از حل مشکلات، ایجاد انحراف در فضای ذهنی جامعه نسبت به روند افزایش مدیریت شده نرخ ارز و یا ناتوانی در توجیه بدعهدی امریکایی‌ها در روند اجرای برجام و ... را مطرح می‌کنند، اما فارغ از این مسائل طرح این مواضع در شرایطی که دولت بیش از هر زمان دیگری به آرامش در فضای سیاسی کشور نیاز دارد تا بتواند با تدبیر از آن عبور کند، به طور قطع و یقین به نفع کشور نخواهد بود و همان گونه که اشاره شد، دشمنان بیرونی و معاندان داخلی بیشترین بهره‌ را از آنها می‌برند و این در حالی است که در نظام اسلامی ساز و کارهای متعددی برای حل و فصل مسائل اینگونه پیش‌بینی شده و در مقاطع مختلف نیز کارآمدی آن اثبات شده است. 

22 خردادماه امسال مقام معظم رهبری در جمع مسئولان نظام در تبیین چگونگی استفاده از تجربه‌ها در اداره صحیح کشور و مدیریت فرصت‌ها و تهدیدات، با اشاره به تأثیر تعیین‌کننده «انسجام و وحدت ملی» در موفقیت‌های چهار دهه اخیر یادآور شدند که باید از این تجربه موفق در اداره کشور استفاده کرد. 

البته وحدت منافاتی با اعلام مخالفت با سیاست‌های دستگاه‌ها ندارد، اما نباید در زمینه مسائل کلان در کشور کشمکش و بگو ‌مگو باشد. ایشان یادآور شدند که این بگو مگوها، به دو قطبی شدن کشور و دودستگی مردم می‌انجامد که تجربه‌ای خطرناک در کشور است. 

بدیهی است که میراث‌خوار این اختلافات و بگومگوها، دشمنان نظام اسلامی هستند و به همین دلیل است که تلاش می‌کنند از فرصت‌ها و بهانه‌های مختلف برای دامن زدن به این اختلافات بهره ببرند که متأسفانه این روند با گسترش شبکه‌های مجازی، نفوذ وتوان اثرگذاری آنها برای دامن زدن به اختلافات و بدبین کردن مردم به مسئولان افزایش یافته است. 

فراموش نکنیم که از زمان روی کار آمدن تیم جدید حاکم بر کاخ سفید، تاکنون چندین‌بار وزیر خارجه و وزیر دفاع امریکا از ضرورت تغییر نظام سیاسی ایران با بهره‌گیری از عوامل داخلی تأکید کرده‌اند و طبیعی است که در این مقطع، همچون دوران اول انقلاب، کارکرد امثال کلاهی‌ها و کشمیری‌ها برای دشمن ثمری ندارد، بلکه امثال جیسون رضائیان‌ها و ... هستند که تا حساس‌ترین جاها نفوذ داده می‌شوند، تا بتوانند با فکرسازی و ایده‌سازی‌ها مقدمه تغییر محاسبات مسئولان را فراهم کنند و آنگاه است که دشمنان راحت‌تر به اهداف خود می‌رسند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس