کاتالونیا

نویسنده نشریه اسپورت کاتالونیا مدعی شد، این ایالت به طور قطعی از اسپانیا جدا شده و دولت تلاش می‌کند این حقیقت منتشر نشود!

سرویس ورزش مشرق - پس از ناآرامی‌های اخیر کاتالونیا در اسپانیا که با برخورد سخت دولت قانونی این کشور روبرو شد و با توجه به اهمیت موضوع فراتر از حد فوتبال و ورزش بین‌الملل، سوالات بی‌جوابی در ذهن خبرنگاران غیراسپانیایی شکل گرفت. پس از مطرح شدن این سؤالات، به نظر می‌رسید پاسخ‌های متضاد و مملو از پارادوکس از دو سوی اسپانیا و کاتالونیا وجود دارد. 

یافتن حقیقت در چنین شرایطی کار بسیار سختی است؛ به خصوص آنکه شناخت درستی از تاریخ و جغرافیای معاصر در منطقه کاتالونیا و به طور کلی اسپانیا وجود نداشته باشد. سرزمینی با فراز و نشیب سیاسی، اقتصادی و فرهنگی بسیار که در دل خود مهاجرت اشراف بریتانیا، جبهه مردمی ساراگوسا علیه فاشسیم فرانکو، خوب و بد پادشاهی خانواده کارلوس و خوب و بد پادشاهی فیلیپ را به چشم دیده باشد، به راحتی زیر تیغ جراحی نمی‌رود. تشریح حال و روز اسپانیا کار ساده‌ای نیست به خصوص اگر بخواهیم به بهانه فوتبال که صنعت دوم اسپانیا پس از گردشگری محسوب می‌شود آن را تحلیل کنیم.

شاید در چنین شرایطی بهترین کار آن باشد که از خبرنگاری نسبتا مستقل کمک بگیریم. اشاره به نسبی بودن استقلال رای این خبرنگار بدین جهت است که با توجه به تجربیات گذشته نزد منابع خبری کاتالونیا و جبهه مقابل آن یعنی اسپانیا هرگز استقلال و آزادی مطلقی مشاهده نشده است؛ کما اینکه این نویسنده ورزشی نیز در پاسخ به سوالات ما فراتر از دایره فوتبال به مساله پرداخته و نمی‌تواند تمایلات جدایی‌طلبانه را در لابلای پاسخ‌های فنی پنهان کند.

ورونیکا بروناتی نویسنده اسپورت کاتالونیا به سؤالات ارسال شده از سوی خبرنگار مشرق، پاسخ داده و شاید در میان چند پرسش‌شونده دیگر بهتر از سایرین و با احترام بیشتری نسبت به سؤالات مطرح شده پاسخگو بوده و توازن احساسات جدایی‌خواهانه و موضوع مورد پرسش را بیشتر رعایت کرده است.

آنچه در ادامه می‌آید ماحصل پرسش و پاسخ خبرنگار ما با این نویسنده ورزشی است و طبیعتا همه مطالب آن مورد تایید و موضع مشرق نیست.

به عنوان سؤال نخست از این نویسنده «آرژانتینی - کاتالونیایی» روزنامه اسپورت به سراغ شعار باشگاه بارسلونا رفتیم. از او پرسیده شد شعار «بیش از یک باشگاه» واقعا یعنی چه؟ 

وی در پاسخ به این سؤال با اشاره به این روزهای کاتالونیا می‌نویسد: فقط بارسلونا بیش از خودش نیست. اینجا مردم کاتالونیا هم بیشتر از آنچه باید باشند، حضور دارند. شهروندان کاتالونیایی با سیاست بیگانه نیستند و دلشان نمی‌خواهد با بی‌تفاوتی نسبت به ظلمی که به کاتالونیا می‌شود، راه را برای سوءاستفاده دولت پادشاهی اسپانیا باز بگذارند. بله بارسلونا بیش از یک باشگاه است و فقط در فوتبال خلاصه نمی‌شود. به همین دلیل است که نیمی از هیأت امنای باشگاه ورزشی بارسلونا سیاسی و یک سوم حزب جدایی‌طلب کاتالونیا از اهالی ورزش هستند.

سؤال بعدی از این نویسنده فعال و البته مخالف خاندان سلطنتی اسپانیا با موضوع محوری تبعات جدایی کاتالونیا مطرح می‌شود. از او می‌پرسیم اگر کاتالونیا از اسپانیا جدا شود چه بر سر لالیگا می‌آید و شاید باید پرسید چه بر سر بارسلونا می‌آید؟

بروناتی در پاسخ می‌گوید: اگر جدا شود؟ کاتالونیا از اسپانیا جدا شده و بلایی بر سر هیچ کسی نیامده است. البته لالیگا متضرر می‌شود اما بارسلونا اتفاقا سود کرده است. از این به بعد این باشگاه بزرگ و ثروتمند از حق پخش تلویزیونی خود به جای یک درصد 100 درصد سود خواهد کرد. همچنین مکتب بارسلونا (لاماسیا) در نوشته‌های ما اسپانیایی خوانده نمی‌شود و اگر آن را کاتالونیایی توصیف کنیم، هنگام چاپ خط نمی‌خورد. 

در سؤالی دیگر از این نویسنده می‌پرسیم آیا مطمئن هستید کاتالونیا هم صنعت فوتبال داشته باشد؟ وی پاسخ می‌دهد: صنعت فوتبال اتفاقا به کاتالونیا تعلق دارد؛ نه به اسپانیا. باید صبور باشید تا ببینید اسپانیا منهای کاتالونیا می‌تواند باز هم صنعت فوتبال داشته باشد؟

وی می‌نویسد: قبلا گفته بودید که خبرنگار ورزشی هستید اما خوب است بدانید که اسپانیا بدون کاتالونیا از دیگر صنایع هم بی‌بهره می‌شود. امروز کاتالونیا در گمرک، بیمه و کشتیرانی صاحب صنعت است؛ اما حداقل 25 درصد از سود این صنایع به دولت اسپانیا تعلق می‌گیرد. دولتی که بالاترین مالیات را از کاتالونیا می‌گیرد و البته کمترین خدمات را به این منطقه ارائه می‌دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۵
    14 0
    یه نقشه میذاشتید ببینیم، این کجای اسپانیاست؟
    • محمد IR ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۵
      11 0
      در شمال شرق اسپانیا قرار داره
  • IR ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۵
    6 3
    مراقب باشید تیم تراکتور سازی و هواداران پر شورش ! به این عاقبت دچار نشوند
  • زیبا احمدپور از تبریز US ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۳
    3 0
    تراکتورسازی سبب بدنامی شهر ما شده لطفا رسیدگی کنید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس