موکب‌های پذیرایی از زائرین در کربلای معلی

رئیس کمیته مشارکتهای مردمی ستاد مرکزی اربعین حسینی گفت: موکبها کاملا مردمی هستند و یک هزار و ۴۰۰ موکب تاکنون شناسنامه دار شده‌اند و مجوزها صادر شده است.

به گزارش مشرق، حسن پلارک درباره اقدامات لازم برای گرفتن ویزای اربعین حسینی اظهار کرد: ستاد اربعین وظایفی را مشخص کرده است و ویزا از الزامات و نیازهای ضروری زائران محسوب می‌شود که هم حاکمیت عراق و هم کشور ایران بر آن تاکید دارند بنابراین توصیه می‌شود که هیچ کس بدون ویزا از مرزها عبور نکند.

وی با بیان اینکه سامانه سماح سامانه اربعین حسینی است، تصریح کرد: امسال چهار مرکز کنسولی عراق در شهرهای اهواز، تهران، کرمانشاه و مشهد به همراه 12 دفتر فرعی در شهرهای بزرگ برای ارائه ویزا و تسهیل امور زائران اربعین وجود دارد.

رئیس کمیته مشارکتهای مردمی ستاد مرکزی اربعین حسینی ادامه داد: همه زائران باید در سامانه سماح ثبت‌نام  کنند و قیمت ویزا مانند سال قبل همان 40 دلار در نظر گرفته شده و افزایش نیافته است؛ نرخ بیمه و خدمات به هلال احمر نیز 25 هزار تومان تعیین شده  که همه آنها باید جمعاً باید پرداخت شود.

 پلارک در ادامه درباره آمار زوار اربعین گفت: در سال قبل دو میلیون و 600 هزار نفر زائر داشتیم امسال این تعداد را به سه میلیون نفر ارتقا داده‌ایم؛ در بخش اسکان و موکب در قالب دوازده قرارگاه خدماتی، در مرزهای چزابه، مهران و خسروی و استانهای منتهی به مرز خدمات رسانی می‌کنند.

وی ادامه داد: در کربلا، نجف اشرف، در مسیر کربلا و کاظمین، مقبره طفلان مسلم و .. نیز در داخل خاک عراق خدمات رسانی انجام خواهد شد و برنامه‌ریزیهای لازم انجام گرفته است.

رئیس کمیته مشارکتهای مردمی ستاد مرکزی اربعین حسینی افزود:امسال مدت ویزا سه ماهه است و زائران می‌توانند یک ماه در عراق بمانند.

پلارک درباره نحوه خدمات رسانی اظهار کرد: خدمات موکبهای ایرانی از 5 صفر تا 25 صفر خواهد بود که مدت بیست روز خدمات‌رسانی انجام خواهد شد؛ در واقع خدمات‌رسانی به‌وسیله خود مردم و در موکبها انجام خواهد شد.

وی تاکید کرد: میزبان اصلی در داخل عراق خود مردم عراق هستند و ما میهمان هستیم که به کمک میزبان می رویم؛ مردم، تشکل ها، سازمانها و هیئتها در خدمات رسانی کمک می‌کنند.

رئیس کمیته مشارکتهای مردمی ستاد مرکزی اربعین حسینی گفت: امسال 15 هزار موکب ایرانی برای ثبت‌نام کرده‌اند و پروانه برای غالب  آنها صادر شده است که نحوه تعیین تکلیف و وظایف آنها مشخص شده است.

پلارک افزود: موکبها با کمکهای مردم کار خود را آغاز می‌کنند و وظیفه ما آموزش و شرح وظایف است.

وی توضیح داد: با هماهنگی با عراق به موکبها مجوز داده می‌شود و کار انتقال نیز انجام می‌شود؛ در عراق نقاطی که باید خدمات رسانی شود مشخص می‌شود و مدیریت خواهد شد تا موکبها مستقر شوند.

رئیس کمیته مشارکت های مردمی ستاد اربعین هم در ادامه درباره خدمات‌رسانی موکبها گفت: موکبهای ما امسال هم رشد کیفی داشته هم رشد کمی یافته‌اند.

پلارک تصریح کرد: موکبها در بخشهای مختلف مثل نظافت، فنی، واکس زدن، کمک به حمل بار زورا...خدمات‌رسانی می‌کنند؛ سال قبل در خیلی از استانها موکبها منتظر مهمانهای استانهای خود بودند و اجازه استفاده به زائران دیگر را نمی‌دادند که امسال آموزشهای لازم داده شده که موکبها از همه زائران پذیرایی کنند.

وی افزود: در زمینه تجهیزات ایمنی مثل ماشینهای آتش نشانی نیز تمهیداتی اندیشیده شده است؛ حدود 15 هزار نفر خادم موکب داری امسال حضور می‌یابند که با عنایت مقامات عراقی و سفیر عراق در ایران ویزای رایگان برای آنها ارائه می‌دهیم.

رئیس کمیته مشارکتهای مردمی ستاد مرکزی اربعین حسینی تاکید کرد: موکبها کاملا مردمی هستند و یک هزار و 400 موکب تاکنون شناسنامه دار شده‌اند و  مجوزها صادر شده است.

پلارک گفت: موکبها مشخص شده‌اند و نظارت لازم انجام می‌گیرد؛ از صدا و سیما نیز درخواست داریم  همکاری کند چون در شبکه سراسری یک شماره ستاد اربعین داده شده است.

وی تاکید کرد: در کربلا عمده موکبها در داخل کربلا و نجف اشرف است؛ درخواست ما از مردم مدیریت سفر است و اینکه وسایل شخصی و امکانات اولیه حتی دارو به همراه داشته باشند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس