کد خبر 784301
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۲
فارس

احمد نجفی درباره ساخت فیلم های هالیوودی و تفکر و سیاست آمریکایی گفت: ما در هر فیلمی یک پرچمی را می بینیم و تداعی می کند همیشه آمریکا مشکلات ر ا مرتفع می کند ما در ایران ضد پرچم هستیم.

به گزارش مشرق، این هفته در برنامه «فار۳۰نما» مشکلات فرهنگ و هنر و به‌ویژه سینما و نیز شیوه مدیریت فرهنگی هنری وزیر جدید ارشاد در خبرگزاری فاری مورد نقد و بررسی قرار خواهد گرفت. برنامه «فار30نما» در استودیوی اختصاصی این خبرگزاری روز دوشنبه ۱۷ مهر ساعت 15 به صورت زنده پخش خواهد شد.

سید محمد حسینی در ابتدای برنامه گفت: در بعضی از مدیریت ها، مدیر برنامه نداشته و طرح و برنامه نداشته و  منفعل عمل می کند دیگران برنامه ریزی می‌کنند. در دوره وزارت من در مقام مشورت از همه طیف استفاده می‌شد اما کار به دست مدیران بود. از روز اول در حوزه سینما برنامه داشتیم قصد داشتیم در سینما شورایعالی سینما و سازمان سینمایی را تشکیل دهیم، معاونت قرآنی دایر کردیم، جشنواره رضوی را به بنیاد بین‌المللی تبدیل کردیم و...

در فرهنگ مدیریت مقطعی است

وی ادامه داد: وزارت ارشاد بعد از انقلاب غیر از دولت نهم و دهم در اختیار گروه خاص بود، گردانندگان سینمای کشور یک گروه بودند و خط فکری حاکم واحد بود. وقتی دولت عوض شد دوباره به مسندهای خود برگشتند. در بحث فرهنگ مدیریت ها مقطعی است. وزیر که عوض می شود برخی کارها معطل می ماند. وقتی با حضور رئیس جمهور شورا تشکیل می‌شود اعتبارات بهتری به سینما اختصاص می یابد.

اسناد بالادستی در حوزه فرهنگ وجود ندارد

حجت‌الاسلام پژمانفر در بخش دیگر برنامه گفت: ما در ارشاد توانستیم افراد را تغییر دهیم اما جریان فکری را نمی توانیم تغییر دهیم. با جابجا کردن افراد مسئله حل نمی شود. جریان فکری ممکن است افرادش را تغییر دهد اما همچنان جریان پایدار است. ما ظرفیت‌های زیادی داریم که خوب استفاده نشده ارشاد می تواند قدم‌های بزرگی را بردارد اما به دلیل روزمرگی و نداشتن چشم انداز مشخص باعث شده ما از پتانسیل ارشاد بهره نبردیم. ما در موضوعات مختلف مثل تئاتر، سینما اسناد بالادستی محکمی نداریم که افقی را مشخص کند.

وی ادامه داد: مجلس جایگاه قانونگذاری و نظارت دارد در حوزه فرهنگ برخلاف وزارت خانه های دیگر که براساس قانون می توانیم مسایل را حل کنیم. حوزه فرهنگ را نمی توان با قانون همه مسایل‌اش را حل کرد. نقش مجلس در حوزه فرهنگ براساس قانون کمرنگ است. شان مجلس نظارتی است و بسیاری تلاش کردند مجلس را در حوزه اجرایی وارد کنند که اشتباه بود. 

فیلم‌های توقیفی مساله دارند

وی درباره فیلم‌های توقیف شد توسط اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: هیچ فیلمی از سوی کمیسیون فرهنگی توقیف نشده است. «خانه پدری» که مد نظر شماست پروانه ساخت گرفت اما براساس پروانه ساخته نشد و مجوز اکران نگرفت. افراد شورا متخصص هستند و ما حرفمان این است شورای دیگری که برای رفع توقیف فیلم‌ها دایر شد باعث تغییر در ضوابط ارشاد است که تذکر دادیم تا مراقبت بیشتر شود و حساسیت داشته باشد. این فیلم های توقیفی مساله دارند و صاحبان آثار گفتند می توانند تغییر بدهند.

پژمانفر افزود: فیلمی که این همه مساله دارد چگونه می تواند مجوز بگیرد. امیدوارم  توانسته باشند تغییر بدهند و مسایل فیلم را حل کنند. نحوه کشته شدن دختر توسط  پدر بسیار شنیع است و بخش زیادی از فیلم را به خود اختصاص می دهد بعد  عموی او برای مطمئن شدن از مرگ دختر میله ای را در قبر فرو می کند.

سینما خنثی شده است

احمد نجفی تهیه کننده و عضو شورایعالی سینما گفت: من 39 سال است که منتظرم اتفاقی در سینما رخ بدهد و ساختار عوض شود. جوان امروز به من می گوید همان فیلم های قبل از انقلاب بهتر بود. قبل انقلاب کارگردانی داشتیم در عرض یک هفته چهار فیلم ساخته است با یک فیلمنامه. به نظر من سال به سال سینما خنثی شده است دلیلش انتخاب وزراء و کارشناسان است. هرچه فیلم بی سر و ته تر و با موردتر، مورد توجه قرار می گیرد.

وی گفت: سر سه فیلم توقیفی من حضور داشتم. رئیس جمهور دستور دادند «انتهای خیابان هشتم» را در سالن میلاد شورایعالی سینما ببیند. بعد از فیلم آقای حسینی گفتند من حالم بد شد از این فیلم. من و مسعود جوزانی آخرین نفرها بودیم و تاکید کردیم تهیه کننده فرد باشعوری است. کارگردان ها یک کلک هایی خلاف فیلمنامه می ‌زنند تا بتوانند کن و ونیز بروند. گفتیم پلان آخر حذف شود، مشکل مرتفع می شود. متاسفانه تفکرات فرهنگی که باید برای ملت باشد تابع سیاست‌های حزبی است. راست و چپ تاثیرگذار است.

نقشه مهندسی فرهنگی کشور بایگانی شد!

سید محمد حسینی در ادامه به منویات رهبری در حوزه فرهنگ اشاره کرد و گفت: رهبری مسایل فرهنگی را با حساسیت دنبال  و رصد می‌کنند، جلساتی با اهالی فرهنگ و هنر دارند و ایشان در همه حوزه ها اشراف دارند. در چهار سال گذشته گلایه های متعدد دارند از رخنه فرهنگی، نفوذ و ضعف عملیات آفندی و پدافندی فرهنگی و... در نهایت گفتند به دانشجویان آتش به اختیار عمل کنید. آقای وزیر به این مساله توجه کنید یک نگاه انتقادی به دوره گذشته و نقدهای دلسوزانه داشته باشید.

وی افزود: اگر ساختار را طوری طراحی کنیم که افراد براساس تفکرات خود حرکت کنند بازهم انتقادات وجود دارد.  نقشه مهندسی فرهنگی کشور در شورایعالی انقلاب فرهنگی در سال 91 تصویب شد و در اوایل 92 ابلاغ شد اما در بایگانی به سر می‌برد. یک جلسه ستاد راهبری شکل نگرفت. مدیران عزم و اراده ‌ای برای اجرای آن  ندارند. در بحث کتاب ضوابط نشر را داشتیم که مصوبه شورایعالی انقلاب فرهنگی داشتیم در سینما  و تئاتر سند تدوین کردیم اما روندی باید باشد که ادامه یابد و اجرا کنند. یکی از راهبردها سبک زندگی ایرانی و اسلامی بود. اقدامات ملی و کلان مشخص شده و تعطیل شده است. باید نگاه کلانی وجود داشته باشد که چگونه می شود حرکتی مستمر باشد و جناح ها به آن پایبند باشند.

نظارت ضعف جدی داریم

حسینی درباره مبارزه با جریان ولنگاری گفت: محصول فعالیت  این دوره، جشنواره فیلم فجر بوده که  افراد منتقد بسیاری داشتند. در جشنواره فیلم فجر فیلم‌هایی دیدم که  هیچ محتوایی نداشت و وضع آشفته ای است  این جشنواره محصول دوران 4 سال اول وزارت بود. وزیر که معاون فرهنگی دوره گذشته بود انتقادات جدی در حوزه کتاب به عملکرد ایشان وجود دارد.  رهبری در نمایشگاه کتاب فقط یک بار حاضر شدند در نظارت ضعف بسیار جدی است. فضای تئاتر شرایط خاصی پیدا کرده است.

پژمانفر درباره برنامه مدون صالحی که به مجلس ارائه داد گفت: ایشان در برنامه‌شان تاکید دارند ظرفیت فرهنگ را که مورد غفلت واقع شده فعال کنند. توجه به بخش‌های مختلفی که در حوزه فرهنگی  مثل بیمه هنرمندان، وعده‌هایی دادند که حل کنند. به نظر من وزیر کلیات را مطرح می‌کند که تفاوتی در میان برنامه ارائه شده توسط وزرا چندان نیست. ایشان براساس شرایط موجود کشور و سابقه کاری در معاونت فرهنگی علاوه بر اشکالاتی که وجود داشت، انتخاب شدند. اشکالاتی به آقای صالحی هست  ایشان تازه شروع کرده که باید تلاش کنیم و کمک کنیم بتواند چارچوب های نظام و اسناد بالادستی را اجرا کنند و موفق عمل کند.

حسینی در این باره تاکید کرد: سخنرانی که ایشان در مجلس داشت و مضمون آن این بود : «کاری می کنم که رهبری دغدغه نداشته باشند» اگر به وعده خود عمل کنند موفق خواهند بود زیرا دیدگاه‌های رهبری در هر حوزه ای مشخص است.

فضای اکران باعث ایجاد باند شد

نجفی در بخش دیگر برنامه گفت: وزارت فرهنگ محل آزمون و خطا است. دوستان مجلس، رئیس برنامه و بودجه کشور، وزراء می گویند قوانین دست‌وپاگیر است، من که ننوشتم چرا اجرا نمی شود.  من معتاد خبر هستم و همه نوع خبری را می خوانیم. ما 38 است کار کردیم و فرهنگ برپایه تفکر است و با بخشنامه نمی شود. می گوییم قرار است کاری انجام شود. رهبری از زمان رئیس جمهوری خود هفته ای یک فیلم می دیدند و آشنا هستند و ایشان دل نگران هستند. این بروکراسی باید حذف شود. جناب وزیر اکران به سبک هالیوودی به یک طبقه خاص دادید. چرا پروانه تولید و نمایش می دهید وقتی که اکران فیلم  من به دست کسانی است که روش خودشان را اجراء می کنند. چه زمانی قائله تمام شود. ارشاد ناشیانه موردی را اعمال می کند خلاف خطوط تجارت و فرهنگ 120 فیلم داریم اما ظرفیت 40 اکران داریم. همین یک باند درست شود.

وی افزود: خواهشم این است که کمیسیون فرهنگی نظارت بر اکران را در برنامه قرار دهد. زمینه را برای فیلم خوب و کمک به سینما فراهم کند. امروز فیلمساز یک تشویش درونی دارد ترس پایه اصلی شده است.

حجت الاسلام پژمانفر تاکید کرد: یکپارچگی درارتباط با مباحث فرهنگی بسیار مهم است که هرکسی در جایگاه خودش به دنبال تفکر شخصی و سیاسی اش نباشد بلکه به دنبال تحقق سند بالادستی باشد  ما تا ساختار درستی تبیین نکنیم نمی توانیم درست عمل کنیم.  نگاه‌هایی که در حوزه فرهنگ وجود دارد باید درست هدایت شود ما فرصت به جوانان ندادیم و جریان مافیایی در فرهنگ و سینما وجود دارد. گاهی وزاری اصلی افراد دیگری هستند. ما باید اصلاح کنیم. انقلاب ما یک جریان فکری و اندیشه ای بود که باید حرف‌هایمان را از جمله سبک زندگی، مسایل اجتماعی و... را با این رسانه به دنبال بزنیم. سینما و فرهنگ یک تریبون است که باید بتوان این حرف ها را منتقل کرد.

احمد نجفی درباره ساخت فیلم های هالیوودی و تفکر و سیاست آمریکایی گفت: ما در هر فیلمی یک پرچمی را می بینیم و تداعی می کند همیشه آمریکا مشکلات ر ا مرتفع می کند ما در ایران ضد پرچم هستیم. 

80 درصد فیلم‌های جشنواره اجتماعی و سیاه است

عضو کمیسیون فرهنگی  در ادامه گفت: ما نیامدیم وارد این حوزه شویم ما مسئله نظام داریم که باید توسط  سینما مطرح شود ما ظرفیت متعددی را می‌توانیم بکار بگیریم. چرا 80 درصد فیلم های جشنواره فیلم فجر اجتماعی و سیاه است. 

نجفی در ادامه گفت: چرا به اینجا رسیدیم. جشنواره فجر ویترین است اما بعد از 38 سال از انقلاب ویترین سینما همچنان تاریک و چرک است. در حیطه مدیریتی دو ماموریت متضاد است پروانه می دهیم اما امکان اکران نمی دهیم ساختار را درست کنیم. آقای صالحی ن تکلیف ما در اکران باید مشخص کنید، تضاد در میان قوانین و بخش نامه وجود دارد.

حسینی در ادامه تاکید کرد: نگاه انتقادی به چهار سال گذشته اهمیت بسیاری دارد و همانگونه که رهبری گفتند سینما کلید پیشرفت کشور است باید در این حوزه اولویت ها  از جمله  خانواده، سبک زندگی، دفاع مقدس، مقاومت در نظر گرفته شود ما  در شورایعالی انقلاب فرهنگی بحث جمعیت را مطرح می‌کنیم فیلم ضد جمعیت فیلم می سازند.

پژمانفر در خاتمه صحبت‌هایش تاکید کرد: وزارت ارشاد و ظرفیت آن یک تریبون موثری است که مسایل مختلف را می ‌تواند حل کند باید برنامه داشته باشیم و نسبت به آن جلوی انحرافات را بگیریم. آقای صالحی می تواند کارنامه موفقی داشته باشد و می تواند کارنامه سیاه داشته باشد. باید با یک خطکش موازین و اصولی که رهبری تبیین شده است حرکت کند. اگر برخی تحریم کنند رویش هایی وجود دارد و افرادی هستند که کمک کنند تا منویات رهبری شکل بگیرد. 

حسینی در خاتمه گفت: مدرسه عالی سینما تبعیت از یک الگوی اروپایی است. صندوق حمایت از هنرمندان فعال بود و با 15 میلیارد تومان تحویل داده شد. اما امروز چقدر از هنرمند حمایت می‌شود. مشکلاتی در سینما هست. باید وزیر و مدیران فرهنگی اعتبارات بیشتری جلب کند طرح های عمرانی تعطیل شده است. طرح هایی که به 90 درصد رسیده اما متوقف است. ان‌شاء‌الله دولت حمایت جدی از فرهنگ داشته باشد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس