کد خبر 784191
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۶
دیرالزور.jpg

دیرالزور در زمان رومیان نطقه ارتباط روم با کاروانهای تجاری از هند و… بود. در دوره عثمانی نیز نقطه اتصال بین شهرهای بزرگ نظیر حلب، بغداد، موصل و حمص بود و در دوره معاصر نیز پل ارتباطی منطقه است.

به گزارش مشرق، پروژه تجزیه غرب آسیا و شمال آفریقا یا به نوعی پروژه «تجزیه جهان اسلام»، امری است که غرب نزدیک صد سال است درصدد اجرای آن است. در طول سالهای اخیر نیز با پیاده کردن دو تاکتیک اصلی این طرح، یعنی تجزیه برپایه «مذهب» و «قومیت» طرح خود را جلو برده اند.
در سوریه نیز سیطره بر شمال تحت عنوان (رژاوا) و دیرالزور در شرق، جزء برنامه های طرح تجزیه در سوریه است تا این کشور بعنوان بازوی محور مقاومت اسلامی تجزیه شود و در نهایت طرح نیل تا فرات یا طرح (ارض موعود) صهیونیست ها نیز در ادامه آن به بار بنشیند.

دیرالزور، استانی در شرق کشور سوریه و هم مرز با عراق است که مساحتی حدودا نصف استان خوزستان و جمعیت ۱ میلیون و ۲۳۹ هزار نفر (آمار سال ۲۰۱۱ میلادی) است. شهر دیرالزور حدود ۲۳۹ هزار نفر جمعیت دارد و باقی جمعیت را ساکنان شهرهای المیادین و ابوکمال، شهرک ها و روستاها و عشایر این استان تشکیل می دهند. اکثر ساکنان دیرالزور اهل تسنن هستند اما علویان، شیعیان، ارامنه و… نیز در این استان ساکن و حضور دارند. بزرگترین عشایر این استان، قبیله ی عرب شعیطات هستند که در شرق و شمال شرقی استان دیرالزور مستقرند و جمعیت آنها حدود ۸٠ هزار نفر تخمین زده می شود. (این قبیله از زمان ورود داعش به سوریه تحت شدیدترین جنایات قرار گرفتند و در حال حاضر جمع کثیری از آنها در کنار ارتش سوریه و نیروهای مقاومت در دیرالزور مبارزه می کنند.)

دیرالزور در زمان رومیان نطقه ارتباط روم با کاروانهای تجاری از هند و… بود. در دوره عثمانی نیز سنجاق (شهرستان) دیرالزور، نقطه اتصال و ارتباط بین شهرهای بزرگ نظیر حلب، بغداد، موصل و حمص بود و در دوره معاصر نیز پل ارتباطی منطقه (عراق و سوریه) بوده است.
اما اهمیت استراتژیک دیرالزور در مواردی مهم تر نظیر: وجود منابع عظیم نفت و گاز، موقعیت مناسب در شرق سوریه، هم مرزی با عراق و عبور رود فرات از وسط این استان، زیرساخت های نظامی و نقطه ارتباطی بین شهرهای سوریه و… خلاصه می شود.

حدود ۴۰ درصد منابع نفت و گاز سوریه که ستون اقتصاد این کشور محسوب می شود از استان دیرالزور تامین می شود که طبق آمار قبل از بحران سوریه حدود ۱۳۰ هزار بشکه نفت در سال تخمین زده می شود. علاوه بر این حجم منابع گازی در شرق این استان نیز قابل توجه است.
نقش مواصلاتی دیرالزور بین حسکه و دمشق، پیوند شمال و جنوب سوریه را رقم زده است (استان حسکه نیز مانند دیرالزور دارای منابع عظیم نفتی است و از طرفی یک از قطب های کشاورزی سوریه است) و همچنین هم مرزی با عراق که می تواند در خنثی کردن طرح تجزیه منطقه موثر باشد، موقعیتی مناسب از دیرالزور پدید آورده است.
زیر ساخت های نظامی این شهر قابل مقایسه با حلب یا دمشق نیست اما بعنوان بزرگترین تکیه گاه ارتش سوریه در شرق این کشور مظروف است.

 چرایی تلاش آمریکا برای سیطره بر شرق سوریه (استان دیرالزور)؟

گذشته از طرح تجزیه این منطقه توسط فرانسه پس از جنگ جهانی اول که به نتیجه نرسید، پس از شکل گیری داعش و اوج گیری جنگ اخیر در سوریه، «جنگ مذهبی سی ساله» سخنی بود که از ریچارد هاس (رئیس شورای روابط خارجی آمریکا) تا برژینسکی (استراتژیست آمریکایی) و جان کری (وزیر خارجه دولت سابق آمریکا) و سایر سیاستمداران غربی بدان اشاره کردند و منظور آنها از این اصطلاحات، جلو بردن طرح تجزیه جهان اسلام با تاکتیک تقسیم براساس مذهب است.
بعنوان مثال: طرح تجزیه ای که برنارد لوئیس در سوریه طراحی کرد مبتنی بر مذهب بود. در این طرح سوریه بین علوی ها، اهل تسنن، دروزی ها و در نهایت کردها براساس قومیت تجزیه میشد.
همان طور که می دانید جنگ مذهبی سی ساله، ریشه در جنگ های قرن ۱۶ میلادی در اروپا، بین کاتولیک ها و پروتستان ها دارد و اهمیت آن را نخبگان جهان اسلام در گذشته و مطالب مفصل، توضیح داده اند.

بیانات رهبر انقلاب اسلامی در دیدار اعضای گروه تاریخ صدای جمهوری اسلامی ایران‌ ۱۳۷۰/۱۱/۰۸ :
«یک مسأله‌ی دیگر این است که در تاریخ تحریف صورت گرفته، یا به تعبیر درست‌تر باید گفت که از تاریخ سوء استفاده شده است. حوادث عالم، واقع شده است. آنچه را که واقع شده است، نمیشود عوض کرد؛ اما در جهت استفاده‌های گوناگون – که حالا این استفاده‌ها هم طیف عظیم و وسیعی را درست میکند – آمدند بخشی از این واقعیتها را حذف کردند و نگذاشتند به گوش کسی برسد؛ بخشی را رنگ و لعاب دادند و یک خرده پُررنگ کردند؛ بخشی را اصلاً خلق کردند که وجود نداشته است؛ که البته شما نمونه‌هایش را در تاریخ اسلام خودمان سراغ دارید و موارد زیادی را میدانید؛ در تاریخ جهان هم هست، در تاریخ امروز هم هست. مثلاً وقتی در باب تعصبات مذهبی صحبت میشود، چند درصد از مردم ایران، بلکه چند درصد از مردم خود اروپا خبر دارند که یک روز بر اساس تعصبات مذهبی، کشتار خونینی – که به کشتار «سن‌بارتلمی» معروف است – در شهر پاریس انجام گرفت و هزاران نفر را در یک شب کشتند؟

این یک حادثه‌ی مذهبی است؛ یعنی جنگ بین پروتستانها و کاتولیکها بوده است. در آن زمان حکام فرانسه کاتولیک بودند؛ اما شازده‌یی از خودشان – که از سلسله‌ی «والوا» بود – اتفاقاً پروتستان شده بود. ملکه‌ی فرانسه – یعنی «کاترین دومدیسی» با صدراعظمش که یک کشیش بود و کاردینال «ریشلیو» نام داشت، نشستند تصمیم‌گیری کردند و یک شب تا صبح هزاران نفر را در شهر پاریس کشتند؛ فقط برای تعصب مذهبی! الان چند درصد از مردم فرانسه از این قضیه خبر دارند؟ این قطعه اصلاً از تاریخ حذف شده است؛ نمیگذارند در دنیا منعکس بشود. از مردم ما چه‌قدر خبر دارند؟ امروز شما ببینید اروپا چه قدر کسانی یا کشورهایی – از جمله جمهوری اسلامی – را به داشتن تعصب مذهبی شماتت میکند؛ اما این حادثه را از تاریخ حذف کرده‌اند! این سوء استفاده‌ی از تاریخ است.»

علاوه بر افغانستان، یمن، لیبی، لبنان و… اوج توطئه «جنگ مذهبی سی ساله» طی سالهای اخیر در عراق و سوریه بوده است. (دمشق، حلب، دیرالزور) سه نقطه مثلثی ست که با حفظ آن میتوان این جنگ مذهبی را در سوریه خنثی کرد. اما در کنار این مساله، تجزیه براساس قومیت نیز وجود دارد که در عراق و سوریه کردها در راس هدف آنان قرار دارند. در واقع یعنی پس از شکست محاصره چندساله دیرالزور توسط ارتش و مقاومت، غرب از داعش و سایر گروههای تروریستی برای سیطره بر دیرالزور ناامید شده و تجزیه براساس «قومیت» را در صدر کار قرار داده اند.

حال دیرالزور کلید سیطره بر شرق سوریه و جلوگیری از پروژه تجزیه است. دیرالزور در صورت سیطره آمریکا و گروه های تروریستی تابع نظیر داعش یا زیر مجموعه های ارتش آزاد، پایه ای برای تجزیه سوریه و عراق و… است.

هوشمندی فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اینجا مشخص می شود که حمله موشکی از کردستان و کرمانشاه به دیرالزور را طراحی کردند تا علاوه بر پاسخ به داعش به غرب گوشزد کنند که با تمام توان اجازه اجرا شدن طرح تجزیه جهان اسلام را نمی دهند.

در این راستا پیرو اعتقادات اوانجلیست ها و سیاستمداران آنها در غرب، جنگ قرقیسیا نیز در مباحث آینده این منطقه (دیرالزور) مطرح است که قصد آنها از این پروژه جدید فرسایشی کردن نبرد و سرگرم کردن نیروهای مقاومت در این منطقه است که به فضل الهی و نظر حضرت عین الله مهدی«عج» و ایمان رزمندگان سپاه اسلام این توطئه که با شکست حصر حلب و دیرالزور شکست کامل آن آغاز شده و تا آزادی قدس در آینده ای نه چندان دور پیش خواهد رفت.

*تحولات جهان اسلام

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۸
    10 5
    تا چشتون درآد...
    • IR ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۸
      8 3
      چشم منافق و تجزیه طلب رو از کاسه در می آوریم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس